וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קולנוענים במכתב לנשיא המדינה: "הניסיון להגביל את חופש המחשבה לא דמוקרטי"

23.6.2015 / 21:57

בעצומה הנושאת את שמותיהם של קולנוענים מובילים רבים, מוחים החתומים על ההחלטה להוציא את הסרט "אל סף הפחד" העוסק ביגאל עמיר מפסטיבל ירושלים. בנוסף מביעים הקולנוענים הזדהות עם תיאטרון אל מידן

מאבק הכוחות בין אמני ישראל לשרת התרבות מירי רגב עלה הערב (שלישי) מדרגה נוספת. אחרי שבתחילת השבוע שעבר יצאה עצומה ועליה חתימותיהם של אלפי אנשי תרבות, עליה פורסם לראשונה בוואלה תרבות, במחאה נגד פעולות הממשלה, ולאחר שהבוקר פורסמה עצומה נוספת המביעה תמיכה בגילה אלמגור, משוגרת עצומה נוספת. הפעם העצומה היא מצד קולנוענים מובילים, ובהם משה איבגי, רונית אלקבץ, דורון צברי, צחי גראד וארי פולמן, והיא ממוענת לנשיא המדינה, רובי ריבלין, לשרת התרבות למירי רגב, למנהלת פסטיבל ירושלים נועה רגב וליו"ר מועצת הקולנוע דוד אלכסנדר. החותמים מבקשים להביע את מחאתם על ההחלטה להקרין את הסרט "אל סף הפחד", העוסק ביגאל עמיר, רוצח ראש הממשלה יצחק רבין, מחוץ למסגרת פסטיבל ירושלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יתגייס לעזרה גם הפעם? הנשיא ריבלין עם שרת התרבות מירי רגב בפגישה בבית הנשיא/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אנו מבקשים מהשרה מירי רגב שתבהיר שאין שום איום תקציבי על הנהלת פסטיבל ירושלים ועל הסינמטק", פותחים הקולנוענים. "אנו קוראים למועצת הקולנוע להגן על הפסטיבל מפני התערבויות ישירות העוקפות את הנהלים והקריטריונים הקבועים בחוק לתקצוב מוסדות קולנוע".

כזכור, בשבוע שעבר איימה השרה רגב לבחון מחדש את מימון משרד התרבות לפסטיבל, במידה והסרט והדוקומנטרי על חייו של יגאל עמיר יוקרן במסגרתו. בתגובה הוחלט להוציא את הסרט ממסגרת הפסטיבל ולהציגו בהקרנה נפרדת כשבוע לפני פתיחתו.

"אנו פונים להנהלת פסטיבל ירושלים בבקשה דחופה לשקול מחדש את החלטתה להוציא את הסרט מהקרנות במסגרת הפסטיבל", ממשיכים הקולנוענים. "גם אם הדבר נעשה מתוך 'התחשבות ברגשות הציבור' אנחנו רואים בחומרה את ההחלטה. עשייה אמנותית וחופש הביטוי בהכרח פוגעים לעיתים ברגשות של ציבור זה או אחר. הציבור שייפגע מסרט זה אינו חשוב או רחב יותר מצבורים אחרים שנפגעים מיצירות אחרות. אנחנו מסכימים שגם בחופש האמנותי יש לנהוג ברגישות ושגם לו יש גבולות (והם מנוסחים בחוק), אבל משוכנעים שלא כך המקרה עם סרט זה".

מירי רגב מטקס פרסי התיאטרון. ניב אהרונסון
תבחר להגיב בתקיפות גם הפעם? מירי רגב/ניב אהרונסון

בהמשך דבריהם מבהירים החותמים על העצומה כי מטרתה של התרבות היא העשרת המרחב החברתי-פוליטי והניסיון להגביל אותה מחבל בניסיון לשאול שאלות קשות על טבע האדם, החברה והמדינה. "הניסיון למתג דמויות כאלה ואחרות כ'שפלות' ו'בני בליעל' או יצירה זו או אחרת כ"פוגעת ברגשות הציבור", ובכך לסתום את הגולל על כל דיון, בחינה, למידה - הוא ניסיון לא דמוקרטי להגביל את חופש המחשבה. אלו הם תפקידיה של האמנות משחר ההיסטוריה וחובתנו להלחם שכזאת תישאר. אנו עומדים על זכותנו "להביט אל סף הפחד"!".

את העצומה חותמים הקולנוענים בהבעת תמיכה בתיאטרון אל-מידאן, וזאת לאחר שהשרה רגב החליטה להקפיא את המימון הממשלתי המועבר אליו. ההחלטה התקבלה בעקבות ההצגה "הזמן המקביל", המוצגת בתיאטרון ומבוססת על סיפור שכתב המחבל וואליד דקה. "בסולידריות וכמקשה אחת אנו מביעים את תמיכתנו בתיאטרון אל-מידאן במאבקו הצודק, שהוא מאבק של כולנו", מסכמים הקולונוענים. "קולות מודרים של נשים וגברים, פלסטיניים ואתיופיות, יוצאי ברית המועצות ומזרחיות, חרדים וחילוניות וכל קצוות האוכלוסייה שהם חלק מהזהות של ארצנו חייבים להישמע. זהו רגע מכונן ומאתגר שאפשר להפוך אותו לשינוי תרבותי עמוק ומהדהד!".

על המכתב חתומים, בין היתר קרן ידעיה, משה איבגי, רונית אלקבץ, מור לושי, דניאל סיוון, דורון צברי, צחי גראד, דרור מורה, סוהא עראף, ארי פולמן, מיה דרייפוס, יעל קיים, מיכל אביעד, נעמי שחורי, אורי רוזנווקס, לירן עצמון ורענן אלכסנדרוביץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully