וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרב גרסאות: מדוע התפטר מנכ"ל תיאטרון אלמידאן?

שגיא בן נון וטלי קיים

5.7.2015 / 13:45

ביקורת קשה נמתחה כשהתגלה שעדנאן טראבשה, המנכ"ל היוצא של התיאטרון, התקפל לכאורה מול דרישותיה של עיריית חיפה על מנת לחדש את תמיכתה בתיאטרון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סריקה של המכתב ששלח עדנאן טראבשה לנמרוד שיין/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה הסיבה האמיתית לפרישתו של עדנאן טראבשה מתפקידו כמנכ"ל תיאטרון אלמידאן בסוף השבוע? תלוי את מי שואלים. סלווה נקארה, המנהלת האמנותית של התיאטרון, מסרה לוואלה תרבות כי התפטרותו של טראבשה ביום שישי הגיעה על רקע תאונת דרכים בה היה מעורב. אולם לדברי גורם בעולם התיאטרון המצוי בפרטים, זו לאו דווקא הסיבה האמיתית.

"עדנאן עבר תאונת דרכים לפני מספר ימים, וזאת הסיבה הרשמית להתפטרותו, אבל למיטב ידיעתי הסיבות האמיתיות להתפטרות שלו הן אחרות", טוען הגורם לוואלה תרבות. לדבריו, אחת הסיבות המשמעותיות להתפטרותו היא כעס בציבור הערבי על מכתב ששלח טראבשה לכאורה לעיריית חיפה ב-16 ביוני. המכתב נשלח לנמרוד שיין, עוזר ראש העיר, והגיע לידי וואלה תרבות. נכתב בו: "שלום רב, בהמשך להתכתבויותינו ולשיחה שקיימנו הריני להביא בפניך את הסיכום בין תיאטרון אלמידאן ועיריית חיפה; בכל הנוגע להשכרת אולם התיאטרון ולפעילות שאיננה אמנותית, יושכר האולם לכל ארגון או אדם בכפוף לאישור אגף התרבות בעירייה. הלכה למעשה, יופנה כל אדם המבקש לשכור את האולם לנציג הממונה מאגף התרבות, אשר יאשר את הבקשה ויעביר אותה בחתימתו להמשך טיפול הנהלת התיאטרון". לאחר שנודע לכמה גורמים בציבור הערבי על המכתב, התעורר זעמם. נדים נשאף מארגון "בלדנא", למשל, כתב בטוויטר ב-2 ביולי: "הסכם הכניעה בין תיאטרון אלמידאן ועיריית חיפה משפיל (...) כל צעד ושעל יצריך אישור של המושל הצבאי בעיריית חיפה".

הזמן המקביל בתיאטרון אלמידאן. ניב אהרונסון
הזמן המקביל בתיאטרון אלמידאן/ניב אהרונסון

"עוד לפני פרשת הצגת 'הזמן המקביל', עיריית חיפה באה לאלמידאן בטענות לגבי כל מיני אירועים שאורגנו בתיאטרון, כמו כנס תמיכה באסירים ביטחוניים וכנס תמיכה בבשאר אל-אסד", אומר הגורם לוואלה תרבות. "הגישה של העירייה היתה, 'תשמעו חבר'ה, האולם הזה הוא שלנו. אם זו הפקה אמנותית של התאטרון – זה בתחום חופש הביטוי. אם אתם משכירים את האולם לגורמים שאנחנו לא רואים בפעילות שלהם כפעילות לגיטימית – יש לנו בעיה עם זה. גם ככה ההסכם שלכם אומר את זה'".

"על הרקע הזה, העירייה התחילה לעשות כל מיני בעיות לתיאטרון, ואמרה – או שאנחנו מקפיאים לכם את התקציב או שאתם עומדים בהסכם בינינו כמו שהוא. לאחר מכן בא הסיפור של 'הזמן המקביל'. ב-16 ביוני המנכ"ל, כחלק ממשאים ומתנים שונים עם העירייה, שלח לנמרוד שיין עוזר ראש העיר מכתב לפיו הוסכם ביניהם בנוגע להשכרת האולם לפעילות לא אמנותית התיאטרון הם יפנו אותו למחלקת תרבות, מחלקת תרבות תאשר את ההשכרה ואז תעביר אותו אלינו להמשך טיפול. המכתב הגיע לידי אנשים נוספים בציבור הערבי ועורר סערה. בזמן שעדאלה שמטפלים בתיק המשפטי של התיאטרון, בונים אסטרטגיות ומנסים להגן על התיק ועל חופש היצירה. באו העירייה ואמרו לנו: 'תגידו, מה אתם רוצים מאיתנו? על איזה חופש אתם מדברים? אלמידאן בעצמו ויתר על הזכות שלו לעשות הופעות שאינן אמנותיות. הנה, הוא כתב לנו מכתב'. הסיבה המקצועית להתפטרות שלו הוא הקונפליקט שהתגלה בין המכתב הזה לבין האסטרטגיה של 'צריך להגן עלינו, עדאלה תעזרו לנו'. ההתפטרות של עדנאן היא על רקע המכתב הזה, שעדנאן שלח לנמרוד שיין במחשכים, מבלי שאף אחד יאשר לו לשלוח אותו, וזה גרם לאיזשהו פיצוץ בינו לבין הגופים השונים שמנסים לעזור לאלמידאן".

עוד באותו נושא

מנכ"ל תיאטרון אלמידאן התפטר במפתיע

לכתבה המלאה
seperator

בתוך כך נודע כי ההכרעה בשאלה האם עיריית חיפה תמשיך לממן את התיאטרון עוברת למועצת העיר, שתקיים דיון בנושא ביום שלישי. בנוסף, אתמול (שבת) צורפו 40 אנשים מהמגזר הערבי, בהם יוצרים, אנשי עסקים ואנשי ציבור, כחברי עמותת אלמידאן וישמשו כוועד ציבורי.

התפטרותו של עדנאן טראבשה פורסמה לראשונה במהדורה המרכזית בערוץ 10 שם נטען בין היתר שהתיאטרון יעבור כעת לניהול ארגון עדאלה ושבשל חוסר תקציב יפנה כעת התיאטרון לתרומות מחו"ל ובין היתר למדינת קטאר.

מארגון עדאלה נמסר: "מרכז עדאלה מייצג את תיאטרון אלמידאן מול משרד התרבות, משרד החינוך ועיריית חיפה בעניין שלילת התקציבים שהרשויות צריכות להעביר לטיפולו של התאטרון. הוועד המנהל של אלמידאן, שבראשו עומד מר ואליד פאהום, אחראי על ניהול התאטרון, והוא הגוף היחיד שמנהל את התאטרון".

בהתייחסו לסוגיית המימון האפשרי מקטאר מסר ואליד אלפהום ראש הוועד המנהל של עמותת אלמידאן: "אנחנו לא ביקשנו, לא מבקשים ולא נבקש מימון מחוץ לתחום המדינה אלא אם זה חוקי. יש תהום עמוקה ביני בתור אדם פשוט ובין מדינת קטאר המממנת את דאע"ש ותומכת בפעילות האחים המוסלמים. את חושבת שהאחים המוסלמים יודעים מה זה תיאטרון?".

עדנאן טראבשה אמר לוואלה תרבות כי התפטר בגלל תאונת הדרכים בה היה מעורב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully