וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה לא רואיינו נפגעות המין בסרט על צ'יקו ודיקו? ריאיון עם צביקה בינדר

5.8.2015 / 9:51

רק עשירית מהסרט על הקוסמים צ'יקו ודיקו עוסק במעשיו המגונים של צ'יקו, ורק 21 שניות בסרט עוסקות בעבירות המרמה ומע"מ שלו. הבמאי דוחה את הביקורות, אך מתחרט על כותרת המשנה שנתן לסרט: "הסיפור המופלא על צ'יקו ודיקו". ריאיון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צ'יקו ודיקו מתוך הסרט "חיים באשליות"/מערכת וואלה!, צילום מסך

איציק זוהר, המכונה צ'יקו והתפרסם בשנות השמונים עם אביו בצמד הקוסמים צ'יקו ודיקו, הוא עבריין מורשע. בשנת 1994 הוא נידון לחמישה חודשי עבודות שירות על בעילה אסורה בהסכמה וביצוע מעשים מגונים בצעירות שביקשו להתקבל אצלו לעבודה במופעי קוסמות. בשנת 2005 הוא נידון בבית משפט השלום בתל אביב לשנתיים וחצי מאסר בפועל, במסגרת עסקת טיעון, לאחר שהורשע בעבירות מרמה ומע"מ בהיקף מיליוני שקלים. היום (רביעי, 21:00) ישודר ב-yes דוקו הסרט החדש "חיים באשליות", שביים צביקה בינדר, ובתיאורים הרשמיים שלו הגדיר אותו הבמאי עם כותרת המשנה "הסיפור המופלא על צ'יקו ודיקו". התיאור הזה, הסיפור המופלא, הופיע בפרסומים רשמיים - באתר האינטרנט של פסטיבל הקולנוע ירושלים ובהודעה לעתונות שנשלחה לקידום שידור הסרט. "סיפור מופלא" הוא ביטוי שמעורר אי נוחות בהתייחסו לעבריין שהורשע במעשים מגונים ובעבירות מרמה, אני אומר לבמאי בינדר. "'הסיפור המופלא' הוא כותרת משנה שאנחנו נתנו לסרט לכבוד פסטיבל ירושלים, כנראה שזה היה מוטעה", אומר בינדר, "אני חושב שכותרת המשנה היתה לא נכונה. זה יותר 'סיפור מטורף'. המילים 'הסיפור המופלא' לא באמת מופיעות בסרט עצמו, הוספתי את זה אחר כך, וכנראה שזאת היתה טעות. אני חושב שחלק גדול מהסיבה שאנשים התקוממו על כל מיני דברים לפני שהם ראו את הסרט קשורה לכותרת המשנה הזאת".

הסרט עורר באחרונה סערה, בעקבות סטטוס שכתבה סיגל קפלן, ובו טענה כי הוטרדה מינית על ידי הקוסם צ'יקו, כאשר היתה צעירה בת 22. "אני כל כך כועסת ופגועה", כתבה קפלן. "לפני יותר מ-20 שנה, כשהייתי סטודנטית למשחק, פגשתי את צ'יקו ברחוב, שטען שהוא מחפש בחורה שוליית קוסם. הוא הזמין אותי לבוא אליו כדי לשוחח והשאלות נראו לי קצת מוזרות ומביכות ובכל זאת נשארתי ואז הוא בקש לעשות לי אודישן. ברחתי משם אחרי שעה". קפלן כתבה עוד כי הוזמנה להעיד במשטרה נגד צ'יקו, לאחר שהתקבלו תלונות על הטרדות מיניות ואונס מכמה נשים שונות. בסופו של דבר המשפט לא התנהל בגלל הסדר טיעון בו קיבל צ'יקו את עבודות השירות. "אתם נותנים במה מפרגנת לקוסם 'מבריק', לדבריכם, שיצר סבל גדול לקבוצה גדולה של בנות ומעולם לא שילם מחיר", כתבה קפלן. בריאיון לואלה!NEWS היא הוסיפה: "אני ושאר הבנות יכולות להעיד על זה שלא נעשה צדק משפטי, ואני בטוחה שיש עוד הרבה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צ'יקו ודיקו מתוך הסרט "חיים באשליות"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בריאיון נרחב ראשון לוואלה תרבות, בינדר מגיב לדבריה של קפלן: "אני חושב שאני וסיגל נמצאים באותו צד. אני חושב שמה שקרה עם צ'יקו מובא בסרט בכל אופניו. אני לא חושב שעשיתי לו הנחה ולו בדבר אחד. אני חושב שכל דבר שהתפרסם על הפרשה הזאת נמצא בסרט. הכל נמצא שם. לא הסתרתי ולו דבר אחד".

צפייה בסרט מעלה תחושה שונה לחלוטין מדבריו. הרגשה לא נוחה מכך שהבמאי בינדר דווקא עשה הנחות לצ'יקו, הצניע והקטין באופן צורם את מימדי הפרשה. הדבר בא לידי ביטוי בכמה דרכים. אחת הצורמות שבהן היא העדרן המוחלטת של ראיונות עם בנות שטוענות שנפגעו מצ'יקו או עדות בפני המצלמה של אחת הבנות שתבעה אותו. בסרט לא נשמע קולן, ואפילו לא קול עורך דינן לשעבר או מישהו מבני המשפחה. החשדות וגזר הדין מוצגים בעיקר דרך כותרות העיתונות וכמה קטעים מתוכניות טלוויזיה. יש חוסר איזון בסרט: בשעה שדיקו, אבא של צ'יקו, מצולם כטוען ש"כל מה שכתבו, שום דבר לא היה נכון" בהקשר לפרשה, לא מרואיין מנגד אבא של אחת הנפגעות שיתייחס למעשים המיוחסים של צ'יקו, למשל. אני אומר זאת לבינדר, והוא אמר: "הפרשייה הזאת קרתה לפני 23 שנה. כל פרט שהתפרסם עליה בתקשורת נמצא בסרט. לא התחמקתי ולו מעובדה אחת. המשפט נגמר בהסדר טיעון, לא ידעתי מי הבחורות. כל מילה שהיתה בתקשורת על הפרשה אני שמתי. כולל העובדה שהיו הרבה מתלונות וכל העניין הזה נגמר במעט מתלוננות. כולל פרסומים בעיתונים של עדויות הבחורות. כולל כותרת העדות: 'הוא ביצע בי את זממו והמשיך לחייך'".

- תמוה שלאורך זמן ארוך של כמעט שעה, 56 וחצי דקות אם לדייק, מתחילת הסרט, לא נאמרת אפילו מלה אחת על הפרשות האפלות של צ'יקו. רק לאחר קרוב לשעה, ובמשך כ-8 דקות בלבד מתוך 80 דקות הסרט, להלן עשירית מהסרט, עוסקים בתיאור חלקי של עבירותיו, שבעיני לא היה מקיף מספיק.

"אני לא עיתונאי. יצירה דוקומנטרית זה ממש לא עבודה עיתונאית. אני כמובן מחויב לא להגיד שקרים, אבל בסופו של דבר זו יצירה סובייקטיבית. אני לא אילנה דיין, אני לא חייב עכשיו להגיד לך בדיוק מה היה אחד לאחד. אני ממש לא חושב שהצנעתי את הפרשה. למה אני לא מזכיר את זה לאורך 50 ומשהו הדקות הראשונות? כי אני רוצה לשמור על המתח".

- מצאת וצילמת נשים שבילדותן כתבו לצ'יקו ולדיקו מכתבי הערצה, הן מדברות עליו באהדה ויש גם קריינות של הטקטים הנלהבים של מכתבי המעריצות. לעומת זאת, לא צילמת אפילו אשה אחת שבצעירותה צ'יקו בעל אותה בהסכמה וביצע בה מעשים מגונים על פי הרשעת בית משפט, וגם לא היתה קריינות בקטעים הקצרים בהם הצגת מהעיתונים חלק קטן מאוד מהעדות שלהן.

"פרק מכתבי ההערצה היה 4 שנים בקריירה של צ'יקו ודיקו. דליק ווליניץ אומר בסרט שהוא התאכזב קשות כשהוא גילה שצ'יקו עושה אודישנים לנערות הקוסם ומבצע בהן את זממו. רואים קטעים מתכניותיהם של חיים יבין וגבי גזית שבו נאמר במה הוא הורשע. נקודת המוצא ממנה יצאתי בסרט היא שכילד הייתי מעריץ של צ'יקו ודיקו, הם כוכבי ילדותי, רציתי לראות מה קרה איתם. היום בדיעבד אני יכול להגיד שאם הייתי יודע על מתלוננות כמו סיגל אז, מאוד מאוד יכול להיות שהייתי מכניס את זה לסרט. דרמטית זה היה מוסיף לסרט. בזמנו חשבתי שמשפטית זה יכול לסבך אותי".

- תמוה גם שבטריילר לסרט, שנמשך דקה וחצי, והועלה בעמוד היוטיוב הרשמי של פסטיבל הקולנוע ירושלים, אין מילה אחת ואין פריים אחד שבו מוזכרות הפרשות שלו.

"אני לא הכנתי את הטריילר. אני לא אחראי על שום טריילר. שמו עליי זין, שמו את זה בניגוד ברצוני. לא אני הכנתי את זה. אני נתתי לפסטיבל ירושלים את הסרט, והם פשוט לקחו חתיכה מהסרט ושמו. לא אני חתכתי את החתיכה הזאת. הייתי בהלם כשראיתי את זה. הם אפילו לא לקחו חתיכה מהגרסה הסופית של הסרט שבחיים לא הייתי מאשר את זה לשידור, ולא אישרתי את זה. אם הייתי יודע שיפיצו את זה בכל העולם הייתי חונק מישהו. אגב, אני גם לא הכנתי את הכתבה בערוץ 2 שכולם התלוננו עליה. אני גם לא הכנתי את הטריילר לכתבה בערוץ 2".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צ'יקו/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם פרשות המין זכו להתייחסות אבל במינון ובהדגשה מועטים מדי, הרי שפרשות אחרות של צ'יקו שהתרחשו שנים לאחר מכן זכו כמעט להתעלמות והוקדש להן זמן באורך של פרסומת בטלוויזיה. באוגוסט 2004 פורסם כי צ'יקו על פי החשד הונה עשרות צעירים וצעירות שחלמו להכנס לעולם הדוגמנות, הבטיח להכין להם "בוק" אבל נעלם עם כספם. באוקטובר 2005 הוא נידון בבית משפט השלום בתל אביב לשנתיים וחצי מאסר בפועל, במסגרת עסקת טיעון, לאחר שהורשע בעבירות מרמה ומע"מ בהיקף מיליוני שקלים. הפרשות האלה כמעט ולא נמצאות בכלל בסרט, או אם לדייק – ישנה רק פחות מחצי דקה שבהן עוברות בחטף כותרות לא מקוריינות ולא מפורטות אודותיהן. גם כאן אין שום עדות בפני המצלמה של תובע, קורבן או נפגע מצ'יקו בפרשות אלה. 21 שניות בלבד בסרט של כ-80 דקות על שק שרצים שכזה. לשם השוואה, לסצנה הפותחת של הסרט שבו נראית הופעה משמימה של דיקו מופיע בפני זקנים הוקדשו לא פחות מ-5 דקות בלתי נגמרות. בינדר מגיב בקצרה: "לא חסר אף מידע על הפרשות האלה בחצי הדקה הזאת".

- אמרת לי שבדיעבד אולי היית היום משלב עדויות של מתלוננות כנגד צ'יקו בסרט. מה עוד היית משנה בסרט?

"יכול להיות שהיום הייתי מגדיל אלמנטים מסוימים בעריכה מתוך ההיסטוריה של הילד. זה ילד שגדל מאחורי הקלעים של תעשיית הבידור הישראלית. כבר בתור ילד, הוא הופיע במועדונים אפלים בצ'ק פוסט באחת בלילה, לצד חשפניות. שתלתי את זה בקטנה בסרט, יש שם פרסומות של הופעות שלהם. רציתי להתעסק בסרט במהות של מופע קסמים, במה יש במופע קסמים במהות הפילוסופית. אתה לוקח בחורה, תוקע בה חרבות, חותך אותה לחתיכות, מהפנט אותה, אחר כך מרים אותה באוויר. כשאתה לא מתעסק עם הבחורה אז אתה לוקח אנשים מהקהל, מגלה את מספר כרטיס האשראי שלהם, אתה לוקח להם את הארנק. אם אתה חושב על זה, מופע קסמים זה הכל סקסיזם והונאה. וילדים באים לראות את זה. ניסיתי להתעסק בזה בסרט. אני חושב שאנשים לא מספיק ראו את זה. זה הכל סקסיזם והונאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully