וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיניים גדולות 33: המנצחים והמפסידים של הקיץ הקופתי

26.8.2015 / 0:00

העונה ההוליוודית שהתחילה למעשה כבר במרץ מסתיימת עכשיו ובקול תרומה רמה - כמעט כולם יצאו מורווחים, חוץ מגיבורי-העל ועוד שלושה כוכבים

יח"צ - חד פעמי

המנצחים

הוליווד כולה

כמה פעמים כבר הספידו את הוליווד? כמספר הפעמים שהיא קמה לתחייה והתלוצצה עם רופאיה. הקיץ, זה קרה שוב. לאחר העונה השחונה בשנה שעברה וכל ההספדים שהתפרסמו כתוצאה מכך, הצליחה התעשייה לעמוד חזרה על הרגליים. המטוטלת התהפכה מחדש בכיוון החיובי, וההכנסות בקופות ארצות הברית היו גבוהות בכמעט עשרה אחוזים לעומת השנה שעברה.

הקיץ הקודם היה אחד הגרועים בתולדות הוליווד – והקיץ הזה היה אחד הטובים בדברי ימיה. כל זאת, כשהשווקים הבינלאומיים רק הולכים ונהיים גדולים ומכניסים יותר, ובשעה שהסתיו ותחילת החורף טומנים בחובם שוברי קופות פוטנציאלים בסדר הגודל של הפרקים החדשים בסדרות ג'יימס בונד ו"מלחמת הכוכבים". הסיכום של 2015 כולה אמור להיות עוד יותר מעודד מזה של הקיץ.

זה לא אומר שהכל דבש: רק השבוע, למשל, נודע על סגירת רשת בתי קולנוע אורלנדו שפעלה בארץ, כך שבשעה שיש אולמות חדשים רבים שנפתחים בישראל, יש גם לא מעט כאלה שנסגרים. השוק במלחמה, ללא ספק. אבל כרגע, למרות עייפות החומר וכל האיומים מצד הבידור הביתי, עדיין יש בה יותר ניצחונות מקורבנות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ידע לזהות מתי מותר להתחיל להיות נוסטלגיים לניינטיז/מערכת וואלה!, צילום מסך

אולפני יוניברסל

אם כך, העוגה הקופתית היתה גדולה ועסיסית במיוחד הקיץ, ואת רוב החתיכות שלה בלס אולפן אחד: יוניברסל, המיוצג בארץ דרך ג.ג. לאחר שבמשך שנים עמד בצל של דיסני, סוני ודומיהם, ומעמדו בתעשייה היה כמו זה של רשת ואפילו טלעד בזמנו מול קשת, הצליח הגוף ההוליוודי להסתייע בקיץ כדי להביא את הכנסותיו השנה למספר אסטרונומי - כמעט שישה מיליארד דולרים; יותר מכל מתחרה שלו אי פעם, וכשנותרו ארבעה חודשים כדי להעצים עוד יותר את הנתון הגבוה מלכתחילה.

מידאס הוא לוזר לעומת מגע היד שהיה ליוניברסל בקיץ הזה. הקהל טרף את המנות שהשפים שלו הוציאו וביקש עוד ועוד: "מהיר ועצבני 7" נרשם, בפער גדול, כפרק המצליח בסדרה האהודה; "עולם היורה" קפץ בדיוק בזמן על רכבת התעוררת הנוסטלגיה לשנות התשעים ודהר לעבר הישגים קופתיים גדולים בהרבה מהצפוי; דרמת ההיפ-הופ "Straight Outta Compton" התבססה על קמפיין הפייסבוק המבריק בהיסטוריה של השיווק הקולנועי ועל ההתלהבות מאלבום הפסקול של ד"ר דרה כדי להפוך גם היא לשובר קופות היסטורי והיסטרי; "המיניונים" (עליו נרחיב בהמשך) היה לתופעה תרבותית עולמית; "פיץ' פרקט 2" ו"אסון מהלך" (גם עליו נרחיב בהמשך) נהנו מכך שהקיץ כולו האיר פנים לקומדיות בהובלת נשים; ו"טד 2" לא הרקיע שחקים כמו קודמו, אבל עדיין עשה מספרים יפים.

לעומת זאת, לא היה ליוניברסל אף כישלון, ויש גם נתון מרשים ומעניין עוד יותר: את כל זה הוא השיג בלי ולו להיט אחד לרפואה על גיבורי-על למיניהם. אכן, דווקא כשנראה היה כי הז'אנר הזה בלע את הוליווד, בא האולפן והוכיח כי אפשר לעמוד בצמרת גם בלי סרטים שמסתיימים במילה "מן". זה לא אומר חלילה כי התעשייה עומדת לוותר עליהם, אבל בהחלט הוכח כי יש אלטרנטיבה.

עוד באותו נושא

דינוזאור קולנועי: "עולם היורה" הוא סרט מיושן אך מהנה שיעניין בעיקר ילדים

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בישראל הם היו הלהיט הגדול של הקיץ. מתוך "המיניונים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"המיניונים"

זה כמובן היה עוד קיץ מוצלח לסרטי האנימציה, ומבין חמשת הלהיטים הגדולים של העונה בקופות ארצות הברית אפשר למצוא שניים כאלה – "הקול בראש" ו"המיניונים".

אז אמנם, הראשון מביניהם הכניס מעט יותר – 342 מיליון דולר לעומת 320 מיליון דולר. ועדיין, ההישג של "המיניונים" מרשים בהרבה. קודם כל, כי מעבר לים ההצלחה שלו גדולה יותר: ל"הקול בראש", שעדיין לא הופץ בכל הטריטוריות, יש "רק" קרוב ל-700 מיליון דולר, ולו כבר יש כמעט מיליארד. בישראל, למשל, הוא היה שובר הקופות הגדול של הקיץ, והיחיד שעבר אצלנו את רף 500 אלף הצופים.

אך חשוב מכך, הבוננזה של "מיניונים" ראויה יותר לציון: "הקול בראש" נולד מאולפני פיקסאר, מן המותגים המוכרים ואהובים בעולם הבידור העכשווי, והוא חוליה נוספת בשושלת ארוכה של שוברי קופות שתחילתה כבר לפני עשרים שנה. היצורים הצהבהבים, לעומת זאת, חדרו לעולמנו רק לפני חמש שנים, וגם אז כדמויות משנה בסרט "גנוב על הירח". אי אפשר להגיד שהם באו משום מקום, אבל מבין הלהיטים הגדולים של הקיץ, הם בהחלט מי שעשו את הקפיצה הכי דרמטית, ולכן זה אחד מסיפורי ההצלחה הבולטים של העונה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הוכיח שעוד יש תקומה לקומדיה הרומנטית. מתוך "אסון מהלך"/מערכת וואלה!, צילום מסך

איימי ווינהאוס ואיימי שומר

שתי נשים כיכבו בקיץ הזה. האחת בריטית והאחרת אמריקאית. האחת זמרת והאחרת קומיקאית. לשתיהן קוראים איימי ולמרבה הצער, רק אחת מהן נשארה בחיים כדי ליהנות מפרי ההצלחה.

הראשונה היא כמובן איימי ווינהאוס, שהסרט התיעודי על גורלה המר הוא אחד מן הדוקואים המצליחים בכל הזמנים בארצות הברית, אם לא מתחשבים בסרטי הטבע של דיסני והקונצרטים של וואן דיירקשן וג'סטין ביבר וכדומה. סתם כדי לסבר את האוזן, 7.6 מיליון הדולרים שהכניס עד כה עד כה הם פי שלוש מן ההכנסות של זוכה האוסקר השנה בקטגוריה הדוקומנטרית, "סיטיזןפור" המדובר והמצוין גם הוא, על אדוארד סנודן. במולדתה של הזמרת הבריטית, ההצלחה גדולה עוד יותר – הוא תופס את הסגנות ברשימת הדוקואים הקופתיים בכל הזמנים, שני רק ל"פרנהייט 9/11". גם בישראל הקהל נוהר, ואפילו חודש לאחר צאתו, "איימי" עדיין ממלא את האולם הגדול של לב תל אביב, וכבר עשרות אלפים צפו בו – הישג חסר תקדים כאן לסרט מסוגו.

אז נכון, לא כל זמרת היא איימי ווינהאוס ולא כל דוקו מוזיקלי בעתיד יוכל אפילו להתקרב למספרים הללו, אבל בהחלט ייתכן כי הפופולריות שלו תפתח את התיאבון אצל הקהל, התקשורת והמפיצים לעוד סרטים מסוגו. בתור התחלה, כבר בפסטיבל טורונטו הקרוב יוקרנו שלל יצירות תעודה מוזיקליות, ואם בעבר רובן היו נשארות בגטו של הפסטיבלים, עכשיו כבר אפשר להניח כי לפחות חלקן יזכו לתהודה ציבורית ומסחרית.

ובעוד שאיימי ווינהאוס בראה חיים מסחריים בז'אנר הדוקו המוזיקלי, איימי שומר הקימה לתחייה סוגה גוססת – הקומדיה הרומנטית. אחרי שכבר היה נראה כי לסרטים מסוג זה אין סיכוי להתקרב לרף מאה מיליון הדולר, "אסון מהלך" שלה הוכיח כי עוד יש להם תקומה, והראה גם איזה פוטנציאל קופתי יש ליצירות שכתבו נשים ובכיכובן.

ובכלל, זה היה קיץ טוב לסרטים בהובלת נשים, מה שבא לידי ביטוי גם בנתונים היפים של "פיץ' פרפקט 2" ו"מרגלת". בו בזמן, גם בלהיטי הפעולה שכוכביהם גברים, למשל "עולם היורה" ו"משימה בלתי אפשרית: אומת הנוכלים", הדמויות הנשיות לא היו קישוט כמו בעבר בשוברי קופות שכאלה, אלא היה להן תפקיד אקטיבי בהרבה. הגרדיאן, שבדרך כלל אוהב לתקוף את הוליווד בענייני מגדר, אף מיהר להכריז כי זה "הקיץ הקולנועי הכי פחות סקסיסטי בכל הזמנים". השמחה אולי מוקדמת מדי: טרם ראינו למשל שובר קופות בכיכובה של גיבורת-על ולא גיבור-על, וסביר להניח כי בעוד כמה חודשים, שוב קטגוריית הבימוי באוסקר תהיה כמעט על טהרת הגברים, אך אין ספק שאנחנו אכן בדרך לתעשייה מעט מאוזנת יותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אם יש אחד שאסור להספיד, זה הוא. טום קרוז ב"משימה אפשרית: אומת הנוכלים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

טום קרוז

ובחזרה לנקודת ההתחלה: אם את הוליווד קברו אלף פעם, את טום קרוז הספידו מיליארד פעם. ואכן, בשנים האחרונות נראה היה כי מי שהפך לבדיחה של התקשורת באמריקה איבד גם את החיבה של הקהל – "רוק לנצח" התרסק, ו"אבדון", "ג'ק ריצ'ר" ו"קצה המחר" איכזבו ולא התרוממו. אך כמו התעשייה כולה, גם השחקן נמוך הקומה הוכיח כי השמועות על מותו היו מוקדמות.

כוכבים אחרים בני דורו, למשל וויל סמית, כבר לא משכילים לשאת פרויקטים על גבם. קרוז, לעומת זאת, הצליח להרים את סרטו החדש "משימה בלתי אפשרית: אומת הנוכלים" לצמרת להיטי הקיץ, ובאופן נדיר יחסית לעונה, עשה כן כשהוא מלהיב את המבקרים ואת הקהל באותה מידה. עכשיו אף אחד כבר לא יעז לזלזל בסיכויים של "משימה בלתי אפשרית שש", "ג'ק ריצ'ר 2" ואולי גם "אהבה בשחקים 2".

המפסידים

ארבעת המופלאים

האמת היא, כי מעטים בהוליווד סיימו את הקיץ הזה עם צלקות. בסך הכל, רוב הסרטים עבדו כמצופה מהם ויותר מכך, ולא היו מפחי נפש רבים.

למעשה, אפשר לסמן רק קטסטרופה כלכלית אחת, אבל איזו קטסטרופה זו היתה! מדובר כמובן ב"ארבעת המופלאים" – סרט גיבורי העל הכושל ביותר מאז "אשת החתול" לפני עשור. הוא היה צריך להכניס כ-400 מיליון דולר כדי להתחיל להפיק רווחים, אבל עד כה, גם אם מחשבים את ההכנסות ברחבי העולם, אגר רק כ-130 מיליון דולר, מה שאומר כי רואי חשבון ויועצי המס של אולפני פוקס יבלו בגללו לילות לבנים במשרד בניסיון להמעיט נזקים.

אם לא די בכך, התפתחה סביב הסרט מיתולוגיה שלמה, מלאת סיפורים מביכים על הבמאי ג'וש טראנק, על המפיקים ובעיקר על הדינמיקה הקלוקלת ביניהם, ולכל הצדדים ייקח זמן לשקם את תדמיתם.

ובכלל, זה לא היה קיץ מזהיר לגיבורי-העל. "הנוקמים 2" ו"אנט-מן" אמנם היו מן הלהיטים הגדולים של העונה, אבל שניהם איכזבו קמעה – הראשון הכניס פחות מקודמו והשני פחות מרוב סרטי מארוול בשנים האחרונות. זה כמובן לא הסוף של הז'אנר וגם לא תחילת הסוף שלו ולא שום דבר בסגנון, אבל כן מדובר בציון דרך: לראשונה מזה שנים רבות, המומנטום של הסופר-הירוז לא צובר תאוצה אלא דורך במקום.

פיקסלים.
לולא אדם סנדלר, כולם אולי היו מודים שזה סרט חביב. מתוך "פיקסלים"

אדם סנדלר

לאור הביקורות הקטלניות המוצדקות שקיבל, "ארבעת המופלאים" הוא גם מועמד מוביל להתחרות על תואר הסרט הגרוע של השנה במצעדים ובטקסי פרסים למיניהם, שם ככל הנראה ימצא עצמו נאבק על הכבוד המפוקפק מול "פיקסלים".

פנטזיית הפעולה הקומית בכיכובו של אדם סנדלר לא היתה אסון כלכלי כמו "ארבעת המופלאים", בין השאר כי לא עלתה כל כך הרבה, אבל עם הכנסות של 68 מיליון דולר בלבד בארצות הברית, היא אולי לא תפסיד למפיקיה המון כסף, אבל גם לא תרוויח להם גרוש. מהותי מכך, הכישלון הקופתי והביקורתי שלה נוסף למפלה של "הסנדלר" - סרט נוסף בכיכובו של הקומיקאי, שיצא מוקדם יותר השנה. כך הוכח סופית כי מי שהיה פעם אחד מן הכוכבים הגדולים בהוליווד כבר אינו נכס לפרויקטים בהשתתפותו, אלא עול.

הרי גם "פיקסלים" וגם "הסנדלר" הם סרטים חביבים ולא מזיקים, ובטח לא מפגעים תרבותיים כפי שהוצגו בתקשורת. אפשר להאמין כי לולא כיכב בהם סנדלר, שהפך בשנים האחרונות לשק החבטות והשעיר לעזאזל הרשמי של המדיה, לא היו בונים סביבם דיבור כה שלילי ומרחיקים מהם כך את הקהל.

סנדלר כבר נפל או הופל לרצפה בעבר, אך ידע לקום מן הקרשים. הקיץ הוכח שיש גבול גם לסיבולת והתושייה שלו. לאור הסקנדל התקשורתי שהתפתח סביב לטענות לגזענות בפרויקט הבא בכיכובו, המערבון הקומי "The Ridiculous 6", הקאמבק לא נראה באופק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נאכל חיים בידי "המיניונים" ו"הקול בראש". מתוך "שון כבשון"/מערכת וואלה!, צילום מסך

שון הכבשון

בניגוד ל"ארבעת המופלאים" ו"פיקסלים", את "שון הכבשון" המבקרים דווקא אהבו. אך שירי ההלל התקשורתיים לא סייעו לסרט האנימציה בפלסטלינה של ארדמן. בדיוק כמו ההפקה הקודמת של האולפן הבריטי, "פיראטים" – גם היא נכשלה בקופות ארצות הברית, עם הכנסות של כ-14.5 מיליון דולר בלבד, משהו ש"המיניונים" מנשנש לארוחת הבוקר בצד הקפה.

גם במדינות אחרות, כולל ישראל, הקהל הפנה עורף לסרט המיוחד, בו אין ולו דיאלוג אחד. מבוגרים חשבו שהוא ילדותי מדי, לילדים הוא נראה מתוחכם מדי, ומעל הכל – קיץ שהיה בו גם את "המיניונים" וגם את "הקול בראש" לא היה יכול להכיל מתחרה נוסף, בטח לא כזה שמנסה לשבור קופות בעזרת פלסטלינה, הומור בריטי עדין וכבשים שתקניות.

ריקי והפלאש.
מתברר שאפילו היא לא יכולה להצליח בהכל. מריל סטריפ ב"ריקי והפלאש"

מריל סטריפ

השחקנית הוותיקה היא מתווי התקן המהימנים בהוליווד – אם סטריפ סוחבת סרט על גבה, המשמעות בדרך כלל ברורה: הוא יקבל מועמדויות לאוסקרים או ישבור קופות, ולפעמים שניהם גם יחד. הקיץ, הרצף נשבר. "ריקי והפלאש", בו היא מגלמת רוקרית התאדה לגמרי: בלי לתקוע יתד במירוץ לפרסים ובלי לסחוף אחריו אנשים.

הכנסות של 20.5 מיליון דולר הן לא טרגדיה, כי "ריקי והפלאש" לא עלה הרבה, אבל הן גם לא יניבו רווחים למפיקים והן כן רגע שפל נדיר באחת הקריירות המופלאות בתעשייה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לולא החוקים הנוקשים, אולי היה רץ עתה מול טראמפ במקום לעשות בושות על המסך. מתוך "שליחות קטלנית 5"/מערכת וואלה!, צילום מסך

ארנולד שוורצנגר

ולסיכום – אם מושל קליפורניה לשעבר היה נולד בארצות הברית ולכן כשיר להתמודד לנשיאות, ייתכן והיינו חוזים כעת בשוורצנגר משלים את הקרקס הנודד שמיטיב לבדר את הצופים בפריימריז המפלגה הרפובליקנית. תחת זאת, כוכב הקולנוע הכי גדול שיצא מאוסטריה מנסה להשיב לעצמו את תהילתו הקולנועית, ומצליח בכך עוד פחות מהקמפיין המקרטע של ג'ב בוש.

לאחר ש"עומד אחרון", "חבלה", "תוכנית בריחה" ו"מגי" הסתפקו בשנים האחרונות בהישגים קופתיים צנועים, גם החזרה הקיץ לאזור הנוחות הישן והטוב של סדרת "שליחות קטלנית" לא הועילה. הכנסות בסך כ-90 מיליון דולר בקופות ארצות הברית הן לא ביזיון, אבל הרבה פחות מן המצופה ומשלושת הפרקים הקודמים.

שוורצנגר בוודאי דמיין את הקאמבק שלו אחרת, אבל הוא לא מרים ידיים. בקרוב, בין השאר, אנחנו צפויים לראות מנסה להחיות גם את דמותו של קונאן הברברי, ועוד שלל פרויקטים דומים ככל הנראה בדרך. דבר אחד בטוח: הגיהנום יקפא ושלג יירד בתל אביב באוגוסט לפני שהוליווד תפסיק למלא את עונת הקיץ בהמשכונים ובעיבודים מחודשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully