וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מתגעגע לצלילי ילדותי: שילוב קולותיהם של מייקל ג'קסון וחזן בית הכנסת"

30.8.2015 / 0:00

אייל אבן צור מוציא היום את "ארגזים", סינגל בכורה מאלבומו השני, בו הוא מעביר ביקורת על יוקר המחייה בתל אביב, שגרם לו לעזוב את עיר הולדתו. ריאיון

צילום: אסף רייז

"הרחוב שלנו משתנה
שמיים נמוכים
ובניינים במקום
הנה הנה הם באים
עשירים חדשים"


(מתוך השיר "ארגזים" של אייל אבן צור)


"כשהייתי ילד, התגוררתי בשכונה בתל אביב מעל בית הכנסת. בשבת היינו שומעים מוזיקה חדישה, כמו שאמרו באייטיז. אני זוכר ששמענו שירים של מייקל ג'קסון, כמו Bad או Billie Jean, וקולו של מלך הפופ היה מתערבב עם קולו החם של חזן בית הכנסת מלמטה. לימים הבנתי שהמאש אפ המטורף הזה מאפיין את השכונה שגדלתי בה", אומר הסינגר סונגרייטר, המפיק מוזיקלי והסאונדמן הבכיר, אייל אבן צור. "הרבה השתנה מאז. בילדותי בתל אביב, יכולתי לשמוע צלילים שמשלבים כל מיני תרבויות שמסתדרות להם בהטרוגניה, דתיים וחילוניים, עשירים ועניים, כולם חיו ביחד בצורה שמכבדת אחד את השני. לצערי, זה כבר לא קורה היום, והיום יש רק טון אחד - הטון של הכסף".

על רקע השינויים הווקאליים בתל אביב סיטי, התעצמות צלילי הכסף ויוקר המחייה בעיר, החליט אבן צור, תל אביבי בנשמתו, לעזוב בצער את עיר הולדתו. ביקורת על יוקר המחייה מופיעה גם בשירו החדש והמקסים, "ארגזים", סינגל ראשון מאלבומו השני שיוצא היום (ראשון). "היום כבר כל ארבעה קירות שווים מיליונים, אם אתה לא עשיר אין לך ממש מקום בעיר. התחתנתי, יש לי אהבה גדולה, ואם אתה חושב מטר קדימה אז היום לגור בתל אביב זה לא כל כך כלכלי. קצת חבל לי שזה מה שקורה. כשאני רואה בפייסבוק מלחמות של אמנים כנגד ארנונות מופרעות בתל אביב על חדרי חזרות אז אני מרגיש שהטון של הכסף מתפשט, אז באמת חבל לי על זה. זה סוג של געגוע ותיאור של המצב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אייל אבן צור/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשיר נוסף שיופיע באלבום שמתקשר הוא גם לדיור, לפחות בשמו - "שלוש קומות", שוב אייל משתף פעולה עם אחיו, שחר אבן צור מ"מוניקה סקס". האחים, דמויות משמעותיות בתעשיית המוזיקה המקומית, עבדו פעמים רבות ביחד, אבל זו הפעם הראשונה שבה הם יוצרים שיר שבו אייל חתום על המלים ושחר על הלחן. "שחר ואני מאוד מעורבים מוזיקלית אחד בדברים של השני, גם אם זה רשמית כמפיק, יועץ או מלחין, וגם אם לא רשמית, כי אנחנו אחים מאוד קרובים, לשמחתי הרבה. ועם זאת, שיתוף פעולה כזה עוד לא היה. בדרך כלל הוא כתב את המלים ואני הבאתי את המנגינה. כל אחד חשב שזה השטח שקל לו יותר. הפעם זה היפוך תפקידים. אני חושב שזה קרה כי כל האלבום הזה אצלי הוא קצת הפוך. הוא הגיע קודם כל מהטקסטים. זאת פעם ראשונה בחיים שאני קודם כל כותב טקסטים, ורק אחר כך ניגש להלחין את המוזיקה. זה היה מבחינתי תהליך מאוד טוב. לא יכול להיות מצב שהמילים נכנעות למוזיקה, כי יש איזו מלודיה שאתה שבוי בה. להפך, המוזיקה נורא רצתה לשרת את המילה הכתובה בגלל שהיה לי חשוב להגיד הרבה דברים באלבום הזה. כך גם בשיר הזה שייצא בעתיד, 'שלוש קומות'. כתבתי טקסט, הפלתי אותו על שחר ודי מהר הוא חזר אליי בסמס וכתב לי: 'יש לחן'. זה היה בול פגיעה".

- האם אתה רואה צל אח כאח?

"אני אף פעם לא ראיתי את זה ככה. גם מתוקף העובדה שאני מקבל הכרה בעצמי. גם כי זה אח שלי ואני כל כך גאה בו, וזה מרגיש לי יותר כמו אור ולא כמו צל. וגם בגלל שאנחנו מאוד מעורבים אחד בעשיה של השני. אולי מהצד לא רואים את זה, אבל מבפנים, לשני הצדדים, זה המון המון כוח. אני לא לבד, אתה מבין?"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שחר אבן צור/מערכת וואלה!, צילום מסך

אייל אבן צור החל את דרכו המוזיקלית באמצע שנות התשעים כסאונדמן של אומנים רבים, בהם משינה, רמי פורטיס, ברי סחרוף, כנסיית השכל ואיפה הילד, ובמקביל פעל כאמן, יוצר ופרפורמר של להקת נעליים. עם השנים הפיק את האלבומים "חצי אוטומטי" של רמי פורטיס בו היה שותף מלא להלחנת שירי האלבום והפקתו זכתה לשבחים, את "מקצועות חופשיים" של מוניקה סקס ואת אלבום הבכורה של אלישע בנאי וארבעים השודדים. ב-2010 הוציא את אלבום הבכורה כסולן, "לב 1", שבו בלטו השירים "גרה ממול" ו"דקות מאושרות". באלבום החדש, בנוסף לאוזן הקשבת של אחיו שחר, אייל הסתייע גם בחברו אלדד גואטה (לשעבר חבר מוניקה סקס), שחי בלונדון וייעץ לו אמנותית.

- להקתך "נעליים" כבר התאחדה לא פעם להופעות. אבל מה עם איחוד לצורך יצירה חדשה, במלאת 20 שנה להיווסדות הלהקה?

"זה חברים מאוד טובים, ותמיד כיף לנו להתחבר ולנגן. אני די בטוח שאם הייתי מרגיש מהחברים איזושהי תנועה לכדי יצירה גם הייתי הולך לשם. אבל הרגשתי שכל אחד במקום שלו, לא כולם עוסקים במיינסטרים במוזיקה, ולכן קשה להפעיל את הדבר הזה עד לכדי יצירה ועיסוק אמיתי. בשביל זה צריך מוכנות וזמינות. אצלנו בארץ הרבה פעמים חגיגות ה-20 שנה, זה העניין. התאחדנו לפני שנה, אז אולי נחגוג שנה לאיחוד הקודם. או שנעשה הופעת איחוד, ונחגוג את השעה שאחריה, ונעשה מופע כפול פשוט. זה גם אופציה".

ברי סחרוף, רמי פורטיס, פורטיסחרוף, איחוד ברעננה 15/5/2015. נמרוד סונדרס
"הם נולדו באותו יום והם שני הפכים". פורטיסחרוף/נמרוד סונדרס

- הזכרת מקודם באופן ציורי ומקסים את המאש אפ הווקאלי משכונת ילדותך בתל אביב, בין קולו של מייקל ג'קסון לקולו של חזן בית הכנסת, ומשום מה קפץ לי לראש ברי סחרוף עמו עבדת בעבר. השיר החדש מצליח להזכיר את המוזיקה של סחרוף, וזה הישג לא קטן.

"אני מרוקאי, ויש לי בילדות גם שעות ארוכות אצל הסבתא ששומעת מוזיקה ערבית, תזמורות ירדניות ומצריות, ובוכה. אני שואל אותה: סבתא, למה את בוכה? והיא אומרת (בחיקוי מרוקאי) 'זה כל כך יפה'. זה מחלחל, אין מה לעשות. חוץ מזה, את ברי סחרוף אני מאוד אוהב, גם כבנאדם וגם כמוזיקאי. אם יש השפעה אז היא מבורכת".

- עבדת גם עם פורטיס, בין השאר בהפקת אלבום. פורטיס חטף השמצות רבות בתעשייה על כניסתו ל"אקס פקטור" ורבים ראו בזה בגידה בכל עקרונותיו. איך סחרוף הצליח לשמור על ברי ופורטיס קצת זנח את רמי?

"אני לא הייתי מגדיר את זה ככה. גם אם אתה מסתכל על זה אחורה בשנים, הדמות של פורטיס תמיד היתה יותר מוחצנת מהדמות של ברי. זה היה הקסם של כל אחד מהם. אני חושב שהקסם דווקא נשמר. היום במדיות אחרות, אתה יודע. אז את ברי תראה מופיע באיזה פסטיבל, ואת פורטיס תראה באקס פקטור. הם נולדו באותו יום והם שני הפכים מדהימים שמשלימים אחד את השני. פורטיס הוא אחד מחלוצי המוזיקה בארץ, הוא עשה פה שתיים-שלוש מהפכות שהזיזו תנועה שלמה של מוזיקאים ימינה ושמאלה. נראה לי שהוא מרגיש על המסך נוח, אני לא רואה אותו מכווץ בכסא ולא יודע מה לעשות עם עצמו. אם זה טוב לא, זה בסדר. היצירה שלו עדיין מרגישה לי מאוד אותנטית למי שהוא ומה שהוא".

הופעותיו הקרובות של אייל אבן צור:

15 באוקטובר, בארבי תל אביב, מופע פותח לאיפה הילד?
28 באוקטובר, אוזן בר, תל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully