וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 40: זוגתו של מחברה המנוח של "נערה עם קעקוע דרקון" קוראת להחרים את ספר ההמשך

2.9.2015 / 0:17

אווה גבריאלסון, זוגתו של סטיג לרסון, טוענת שאין שום סיבה אמנותית להמשיך את מורשתו הספרותית של לרסון ע"י כתיבת ספרים נוספים, והסיבה היחידה לפרסום הספר החדש, "הנערה ברשת העכביש", היא בצע כסף. בנוסף אמנדה פאלמר במיצג אמנותי בעירום

זוגתו של סטיג לרסון יוצאת נגד הספר "הנערה ברשת העכביש" וקוראת להחרים אותו

בשבוע שעבר יצא לאור ב-27 מדינות במקביל (ביניהן ישראל) הספר "הנערה ברשת העכביש", שמהווה המשך לטרילוגיית "מילניום" שכתב הסופר השוודי סטיג לרסון ("נערה עם קעקוע דרקון"). לרסון נפטר לפני 11 שנים מהתקף לב, והספיק לכתוב עד אז שלושה ספרים שיצאו לאור רק אחרי מותו; הספר החדש נכתב ע"י הסופר דיוויד לגרקרנץ, שמונה על ידי אחיו ואביו של לרסון - יורשיו החוקיים - להמשיך באופן רשמי את ספריו ולכתוב את המשך עלילותיהם של מיכאל בלומקוויסט וליזבת סלאנדר.

לרסון חי במשך שנים בזוגיות עם הסופרת אווה גבריאלסון, אולם כיוון שהשניים לא נישאו מעולם וכיוון שלרסון לא השאיר צוואה – הזכויות על כתביו מגיעות על פי החוק השוודי לאחיו ולאביו. גבריאלסון התנגדה מלכתחילה לאפשר לסופר אחר להמשיך את עבודתו של לרסון, וכשהאב והאח החליטו לבצע את המהלך הזה, היא סירבה למסור להם את כתב היד הבלתי-גמור לספר הרביעי בסדרה שנמצא על מחשבו האישי של לרסון.

גבריאלסון טוענת שאין שום סיבה אמנותית להמשיך את מורשתו הספרותית של לרסון ע"י כתיבת ספרים נוספים, והסיבה היחידה לפרסום הספר החדש היא בצע כסף. לכן היא קוראת לאוהדיו של לרסון להחרים את הספר, ואף סיפרה לטלגרף הבריטי שניסתה להטיל כישוף על כל מי שינסה להרוויח כסף משמו של לרסון. "ייחלתי לאנשים שיאבדו את הקריירה שלהם וייחלתי להם שיחלו במחלות קשות", אמרה גבריאלסון. היא אף קיבלה תמיכה לטענותיה משני חברי ילדות של לרסון ששלחו מכתב לעיתון שוודי ובו כינו את הספר החדש "שוד קברים".

אחיו ואביו של לרסון דוחים את טענותיה מכל וכל, ואף מדגישים כי הם מתכוונים לתרום את התמלוגים מהספר למגזין האנטי-גזעני "Expo", שלרסון היה אחד ממקימיו.

הסופר סטיג לרסון. AP
מלחמות אחרי מותו. סטיג לרסון/AP

רשת חנויות ספרים יפנית קנתה כמעט את כל העותקים מספרו החדש של מורקמי במטרה למחות כנגד אמזון

רשת חנויות הספרים היפנית "Kinokuniya" החליטה לנקוט בצעד חריג על מנת להיאבק בהשתלטותן של חנויות הספרים המקוונות, ובראשן אמזון, על שוק הספרים. בעלי הרשת החליטו לקנות יותר מ-90% מעותקי המהדורה הראשונה של הספר החדש של הרוקי מורקמי " Novelist as a Vocation" (כ-90 אלף עותקים מתוך 100 אלף עותקים שמהווים את המהדורה הראשונה) על מנת להכריח את הקונים לקנות את הספרים הפיזיים בחנויות ולא ברשת. "המציאות של תעשיית הספרים כיום היא שלחנויות שקיימות במרחב הפיזי קשה יותר ויותר לרכוש עותקים מספרים מבוקשים", אמר דובר רשת הספרים בראיון לעיתון היפני The Asahi Shimbun, "כדי להיאבק בחנויות המקוונות, חנויות ספרים ברחבי המדינה צריכות לשלב ידיים במאמץ להחיות את שוק הספרים הקונבנציונלי".

מורקמי עצמו לא הסכים להגיב למהלך.

ספרו האחרון של טרי פראצ'ט יצא לאור בבריטניה, חצי שנה אחרי מותו

ביום רביעי שעבר בשעה 12 בלילה נפתחו חנויות ספרים בבריטניה, ואפשרו למאות הקונים שהשתרכו בטורים מחוץ לחנויות לרכוש את הספר האחרון של הסופר המנוח טרי פראצ'ט - "The Shepherd's Crown". זהו הספר ה-41 במספר במסגרת סדרת "עולם הדיסק" שכתב פראצ'ט, והוא סיים לכתוב אותו בקיץ 2014. עוזרו האישי טוען כי פראצ'ט עבד על עוד ארבעה ספרים בסדרת "עולם הדיסק" לפני מותו.

לצד המהדורה הראשונה הספר יצאה גם מהדורה מיוחדת של 500 עותקים עם כריכה בסגנון חלת דבש במחיר של 100 פאונד לעותק.

עוד באותו נושא

ליסבת מכה שנית: "הנערה ברשת העכביש" הוא תוספת ראויה לסדרת "מילניום"

לכתבה המלאה

בחודש ה-8 להריונה יצרה המוזיקאית אמנדה פאלמר מיצג אמנותי בעירום כדי לעודד תרומות של ספרי ילדים

פאלמר החליטה ליצור העתק אנושי של הפסל "Verity" שיצר דמיאן הירסט ומוצב במחוז דבון באנגליה. ביום חמישי האחרון היא עלתה על כן מיוחד עשוי ספרים מחוץ לספריה הציבורית בניו יורק, כשהיא חמושה בחרב (בדומה לפסל המקורי) וגופה העירום צבוע כולו בצבעי גוף מיוחדים. "לקח לשלושה אנשים יותר משש שעות לצבוע את הגוף שלי", כתבה פאלמר למעריציה, "וזה היה פשוט מדהים". מי שעזר לה לאורך כל התהליך היה בעלה, הסופר ניל גיימן, שגם נתן את השם למיצג – "Truth & Consequences" .

כאמור, מטרת המיצג הייתה לאסוף ספרים עבור ילדים נזקקים, והאירוע אכן הוכתר כהצלחה כשנתרמו מאות ספרים. בסיום המיצג תרמו גם פאלמר וגיימן כמה מספרי הילדים האהובים עליהם, ביניהם "ארנב הקטיפה", "נרניה" ו"הרוח בערבי הנחל".

אמנדה פאלמר, הפסל "Verity". explore.brainpickings.org, אתר רשמי
החידוש. אמנדה פאלמר/אתר רשמי, explore.brainpickings.org
אמנדה פאלמר, הפסל "Verity". explore.brainpickings.org, אתר רשמי
המקור. הפסל "Verity"/אתר רשמי, explore.brainpickings.org

מחקר חדש קבע שאורכו האופטימלי של סיפור לפני השינה הוא 8.6 דקות קריאה

המחקר שנערך בקרב 2,000 ילדים והורים ניסה למצוא קווים לדמותו של הספר המושלם לקריאה לפני השינה. ע"פ הממצאים, הקומבינציה המושלמת כוללת דמויות של דרקון, נסיכה, קוסם ופיה, טירה גדולה כמקום התרחשות ורגע מפחיד שהגיבור מצליח להתגבר עליו. הזמן המושלם לסיפור הוא 8.6 דקות. המחקר מצא גם ש-10% מההורים חושבים שיכולות ההקראה שלהם לא מספיק טובות ו-5% טוענים שילדיהם משתעממים מהסיפורים שלהם.

המחקר הוזמן ע"י חברת "Butlin's" הבריטית שמציעה חופשות זולות למשפחות, ובעקבותיו היא מתכוונת לפרסם מדריך "צעד אחר צעד" להורים שירצו לשפר את ביצועיהם בהקראת ובחירת סיפורים לפני השינה.

במסגרת מיזם TED נתבקשו שלושה אנימטורים ליצור סרטון פרשני לשיר של וולט ויטמן

קבוצת TED-Ed ביקשה מהאנימטורים בילג'אנה ליבוביץ, ג'רמיה דיקיי וליסה לברציו ליצור סרטון קצר סביב השיר "A Noiseless Patient Spider" ("עכביש חדל-קול, ארך-רוח" בתרגומו של שמעון הלקין) מתוך הספר "עלי עשב" של וולט ויטמן. זו התוצאה.

ג'יימס פטרסון, ג'ון גרין, ג'יי קיי רולינג וסטיבן קינג הם בין עשרת הסופרים המרוויחים ביותר בשנה האחרונה ע"פ מגזין פורבס

פטרסון מוביל את הרשימה בהפרש ניכר עם 89 מיליון דולרים שהכניס לכיסו בשנה האחרונה, כשאחריו נמצאים ג'ון גרין (26 מיליון), ורוניקה רות' (25 מיליון), דניאל סטיל (25 מיליון), ג'ף קיני (23 מיליון), ג'נט איוונוביץ' (21 מיליון), ג'יי קיי רולינג (19 מיליון), סטיבן קינג (19 מיליון), נורה רוברטס (18 מיליון) וג'ון גרישם (14 מיליון).

סטודנטים באוניברסיטת דיוק החליטו להחרים ספר שנדרשו לקרוא בטענה כי מוטיבים הומוסקסואליים שקיימים בו פוגעים באמונתם הדתית

הרומן הגרפי "Fun Home" מאת אליסון בקדל הוא עוסק במגדר, מיניות ומשפחה. אחרי שזכה לתהודה רבה ואף הפך למחזמר, נכנס הספר לרשימת הקריאה לקיץ לתלמידי השנה הראשונה באוניברסיטת דיוק היוקרתית. אולם השבוע דיווח עיתון האוניברסיטה כי כמה תלמידים הצהירו בפומבי כי הם מסרבים לקרוא אותו כיוון שהוא מנוגד לערכיהם ופוגע באמונתם הדתית.

"אני מרגיש שאני צריך להתפשר על המוסר הנוצרי שלי בכדי לקרוא בספר הזה", כתב למשל הסטודנט בריאן גראסו בעמוד הפייסבוק של דיוק, והוסיף כי סטודנטים רבים פנו אליו באופן פרטי וחיזקו את ההחלטה שלו להודיע על החלטתו בפומבי. "בעוד שיש דברים שהייתי מוכן לקרוא בספר רגיל", כתב סטודנט אחר בשם ג'פרי וובנהורסט, "הפורמט של הספר ותכניו הופכים אותו לפורנוגרפיה שמחללת את המצפון שלי".

ובעוד סטודנטים נוצרים באוניברסיטת דיוק מחרימים ספרים עם תכנים הומוסקסואלים, דווקא האפיפיור קיבל השבוע בברכה כמה ספרי ילדים גאים שנשלחו אליו לאחר שהוחרמו בוונציה (כפי שדיווחנו כאן בעבר). "הוד קדושתו אסיר תודה על הספרים שנשלחו אליו", נכתב במכתב שנשלח מטעם האפיפיור אל המו"ל ששלח את הספרים, "והוא מקווה להמשיך ולשרת את הדורות הצעירים ולהפיץ ערכים נוצריים של סובלנות ואהבת אדם".

מישל וולבק תקף את העיתון הצרפתי "לה מונד" בעקבות פרסום סדרת כתבות חושפנית אודותיו

לאחרונה פורסמו בעיתון הצרפתי "לה מונד" סדרה של שש כתבות שהאירו צדדים שונים בחייו ובאישיותו של וולבק. הסופר עצמו סירב לשתף פעולה עם הכתבות וביקש מחבריו וקרוביו שלא לדבר עם העיתון, אולם העיתונאית אריאן שמין הצליחה לדבר עם למעלה מ-100 מרואיינים שסיפקו את עיקר החומר לכתבות.

סדרת הכתבות לא נשאה אופי שלילי במיוחד, אך במסגרתה נחשפו דברים שלא היו לרוחו של וולבק. באחת הכתבו, למשל סיפר הפילוסוף היהודי-צרפתי ברנר אנרי-לוי, חברו של וולבק, כי ערב אחד בשנת 2007 קיבל הודעת טקסט מוולבק שבה נכתב "אני מתאבד הלילה". לוי שכנע את וולבק לאכול איתו ארוחות ערב אחרונה במלון ריץ לפני שהוא מתאבד, והארוחה הזו שכנעה בסופו של דבר את וולבק שלא לבצע את המעשה. כתבה אחרת התייחסה למראהו המוזנח של וולבק, כשסיפרה על ביקורו במנזר בצרפת במסגרת מחקר שערך לספרו האחרון, שם טעו לחשוב שהוא קבצן עני והציעו לו להשתמש בחדר המיועד לאנשים חסרי כל. בכתבות אחרות הופיעו גם התייחסויות להרגלי השתייה המופרזים שלו, לנטייה שלו לקנות בתים כעורים ולא אופנתיים ולאהבתו הבלתי נלאית לכלבו.

וולבק סלד מסדרת הכתבות, ובמכתב ששלח לסוכנות הידיעות הצרפתית תקף את עיתונאי לה מונד וכינה אותם "פרזיטים" ו"מקקים", כשאת שמין עצמה הכתיר כ"מומחית בחטטנות זדונית". לטענתו הכתבות מסכנות את חייו, כיוון שהן חושפות את חייו והרגליו. מאז פרסום הרומן שלו, "כניעה", ובעקבות אירועי שרלי הבדו, נמצא וולבק תחת אבטחה משטרתית. "העובדה שאני עורך קניות בסופרמרקט 'מונפרי' היא לא נושא בעל חשיבות לאומית", כתב הסופר.

אולם עורך לה מונד, ז'רום פנוליו, לא נשאר חייב, ובמאמר מערכת האשים את וולבק כי הוא מטיל רפש באופן קבוע בכל העיתונאים שלא נבחרו על ידו על מנת להלל את גדולתו. לטענות על סיכון בטחונו של וולבק השיב פנוליו, כי העיתון הקפיד שלא לפרסם פרטים על חייו שלא פורסמו בפומבי בעבר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא מרוצה. מישל וולבק/מערכת וואלה!, צילום מסך

סקרלט ג'והנסון ניסתה למנוע פרסום באנגלית של ספר צרפתי שעוסק בבת-דמותה ונכשלה

הרומן הצרפתי "La première chose qu'on regarde" (באנגלית "The First Thing You See") מאת גרגואר דלקור, מספר על יחסיו של גבר עם אישה שהוא סבור כי היא כוכבת הקולנוע סקרלט ג'והנסון. הרומן נמכר בלמעלה מ-140 אלף עותקים בצרפת ובשנה שעברה החליטה ג'והנסון לתבוע את דלקור בטענה כי הרומן מהווה "פגיעה אלימה ובלתי חוקית בשמה הטוב, במוניטין שלה ובדמותה" והוא מכיל "השמצות וטענות שקריות לגבי חייה הפרטיים". ג'והנסון ניסתה למנוע כל אפשרות לתרגם את הספר או לעבדו לקולנוע.

השופט הסכים לטענות כי הספר משמיץ את דמותה של ג'והנסון, אך דחה את הבקשה למנוע תרגום של הספר או את עיבודו לקולנוע. הוא פסק כי דלקור ישלם לג'והנסון 2,500 אירו פיצויים (במקום 50 אלף אירו שביקשה התביעה). ב-10 בספטמבר ייצא הספר לאור בבריטניה, כששתי שורות הוסרו ממנו לבקשתו של הסופר כיוון שלדבריו "נראה שהשורות האלה הרגיזו במיוחד את הגברת ג'והנסון".

סקרלט ג'והנסון. John Shearer, GettyImages
בת דמות. סקרלט ג'והנסון/GettyImages, John Shearer

חדשות בשורה

* קורמאק מקארתי חשף כי הוא עובד על רומן חדש שייקרא "The Passenger". הספר יראה אור ב-2016.

* מוריסי, סולנה לשעבר של להקת הסמית'ס, יפרסם את הרומן הראשון שלו בחודש הבא, אחרי שבשנת 2013 פרסם אוטוביוגרפיה. הרומן ייקרא "List of the Lost" ויצא לאור בהוצאת "פינגווין".

* הפקת סדרת הטלוויזיה על פי "אלים אמריקאים" של ניל גיימן תתחיל במרץ 2016. על העיבוד אחראים בראיין פולר ("חניבעל") ומייקל גרין ("גיבורים") והוא מיועד לרשת הכבלים Starz ("ספרטקוס", "זרה")

* ב-5 בספטמבר תתקיים במוזיאון נחום גוטמן לאמנות סדנת איור-סיפור בנושא איורי אגדות לגילאי 6-9. יום שבת, 5.9, 11:00, שמעון רוקח 21, נווה צדק, תל אביב. הכניסה בתשלום.

* ב-6 בספטמבר יתקיים בחנות הספרים סיפור פשוט ערב לכבוד הספר "שיר לאיזי ברדלי" מאת קריס בריי (הוצאת סנדיק ספרים). משתתפים: קריס בריי, שי סנדיק וד"ר תומר פרסיקו. יום ראשון, 6.9, 19:00, שבזי 36, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-10 בספטמבר יתקיים בלבונטין 7 בתל אביב מופע השקה (פרפורמנס, מוזיקה, וידאו ושירה) לפואמה "עד הבוקר" מאת הילה להב. משתתפות: שרון אס, סיון בסקין, נטעלי בראון, נוית בראל, ליאור גרנות, רות דולורס וייס, ורד דור, תהילה חכימי, רחל חלפי, עתליה ישראלי-נבו, סמירה סריה, תהל פרוש, מתן פרנקל, נעם פרתום. יום חמישי, 10.9, 20:00, לבונטין 7, תל אביב. מחיר כרטיס: 35 ש"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully