וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרת התרבות והספורט תמנע תקצוב מוסדות תרבות שיפגעו במדינה

2.9.2015 / 21:09

מירי רגב הוציאה קול קורא למוסדות התרבות המבקשים סיוע במימון ממשרד התרבות והספורט. בין הקריטריונים לקבלת הסיוע ישנה התייחסות ישירה לאירועי פסטיבל הנכבה

מירי רגב. יחצנים, רפי דלויה
שרת התרבות והספורט מירי רגב/רפי דלויה, יחצנים

משרד התרבות והספורט בראשות השרה מירי רגב הוציא הודעה לכל הגופים המבקשים להיתמך על ידי המשרד. לפי ההודעה, למדינה ולמשרד נתונה הסמכות לקנוס את הגופים שימצאו כחותרים תחת אושיות המדינה, סמליה וערכיה כמדינה יהודית דמוקרטית. בחדשות 2 פורסם הערב (רביעי) כי רגב תוכל למנוע תקצוב מוסדות שישללו את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, יסיתו לגזענות, לאלימות ולטרור, יתמכו במעשה טרור נגד ישראל, יציינו את יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל (התייחסות ישירה לאירועי פסטיבל הנכבה), יבצעו מעשה השחתה הפוגע בסמל של המדינה ומוסדות שיחרימו או יקראו להטלת חרם על ישראל. בכוונת רגב לעגן הודעה זו בחקיקה.

הודעת משרד התרבות והספורט עברה את אישור היועץ המשפטי לממשלה. כזכור, לפני כחודשיים הודיע יהודה ויינשטיין כי הוא מתנגד באופן נחרץ לכוונתה של רגב לעגן בחקיקה את מבחני המימון. ויינשטיין כתב בזמנו במכתב כי לחופש הביטוי "משקל ייחודי בתחום התרבות, שהרי חופש הביטוי האומנותי שייך ללב לבה של הזכות לחופש הביטוי. לא מן הנמנע כי שינוי מבחני התמיכה באופן הכולל בחינה של תוכן היצירה יכול היה לגרום לחלק ממוסדות התרבות להימנע ממתן ביטוי לעמדות מסוימות מתוך חשש שיסכנו את התמיכה הממשלתית. פגיעה באפשרות הפקתה או הפצתה של יצירה על בסיס תוכנה היא פגיעה קשה במיוחד בחופש הביטוי, שהלא תוכנה של יצירה הוא לב לבה ועצם מותה ולכך מתנגד היועץ המשפטי לממשלה".

שרת התרבות והספורט ח"כ מירי רגב מסרה לתקשורת: "אני עושה אבחנה ברורה בין חופש הביטוי לחופש המימון. חופש הביטוי הוא ערך עליון במדינת ישראל, אך עם זאת, למדינה הזכות שלא לממן גורמים אשר חותרים תחת היותה מדינה יהודית ודמוקרטית".

עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, מסר: "הקריטריונים ששרת התרבות מציעה לתמיכה במוסדות תרבות שאובים מחוק הנכבה ומחוק החרם – שני חוקים שפוגעים בחופש הביטוי. כמובן שהמדינה זכאית ואף חייבת שלא לתמוך בהסתה לגזענות, לאלימות או למעשי טרור ואף לא בשלילת קיומה של המדינה כמדינה דמוקרטית. העילות האחרות כמו ציון יום הנכבה, מחלוקת לגבי אופי המדינה כמדינה יהודית או קריאה לחרם נוגעות לסוגיות הרגישות ביותר, שיש לעודד לגביהן דיון ציבורי נוקב ופתוח. ממילא יצירת אמנות היא פעמים רבות מורכבת – אם במהלך הצגה אחד מגיבורי המחזה שורף את דגל ישראל לא ניתן לטעון בהכרח שהמסר של ההצגה הוא שלילת קיום המדינה או השחתת אחד מסמלי המדינה. קריטריונים אלה הם המשך למדיניותה של שרת התרבות להטיל צנזורה על התרבות ולהחניק אמנות שהיא מאתגרת מוסכמות ומעוררת למחשבה על הסוגיות החשובות ביותר והשנויות במחלוקת בחברה הישראלית".

(עדכון אחרון: 22:51)

  • עוד באותו נושא:
  • מירי רגב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully