וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 44: אסור לפספס - "גאווה ודעה קדומה" בגרסת השרקנים

30.9.2015 / 7:43

צפו בטריילר לספר ילדים חדש המהווה עיבוד ל"גאווה ודעה קדומה" מאת ג'יין אוסטן, רק שבמקום בני אדם מככבים בתפקידים הראשיים שרקנים. בנוסף ירידה ניכרת במכירת ספרים דיגיטליים בארה"ב, סיפור חדש של "הארי פוטר" ועוד חדשות ספרות

התחזיות על מותו של הדפוס היו מוקדמות: ירידה ניכרת במכירת ספרים דיגיטליים בארה"ב

ה"ניו יורק טיימס" פרסם כתבה נרחבת על ההאטה המשמעותית במכירות הספרים הדיגיטליים בשנת 2015, לעומת ההתייצבות בשוק הספרים המודפסים.

לפני כחמש שנים חדרה פאניקה לשוק הספרים המודפסים, כשההוצאות וחנויות הספרים חששו שגורלן יהיה דומה לזה של חברות התקליטים וחנויות הדיסקים עם כניסתם של קבצי המוזיקה הדיגיטליים. מכירות ספרים דיגיטליים עלו ב-1,260 אחוזים בין השנים 2008-2010 ומכירות הספרים המודפסים צנחו. בשנת 2011 הכריזה רשת חנויות הספרים והמוזיקה "Borders" על פשיטת רגל. "ספרות דיגיטלית הייתה כמו ספינת חלל בהמראה", מספר לן ולהוס, חוקר לשעבר בגוף מחקר ללא מטרות רווח שעוקב אחרי תעשיית הספרים. "כל מי שדיברת איתו, היה בטוח ששוק הספרים הולך בכיוון של שוק המוזיקה".

אבל הקטסטרופה המיוחלת לא הגיעה, או שלכל הפחות היא מתעכבת. למרות העובדה שאנליסטים קבעו כי בשנת 2015 כמות המכירות של ספרים הדיגיטליים תעבור את אלה של הספרים המודפסים, הרי שדווקא השנה אנחנו עדים לירידה חדה במכירות של ספרים דיגיטליים. ישנן אף אינדיקציות לפיהן חובבי ספרות דיגיטלית חוזרים אל הספרים המודפסים, או הופכים להיות קוראים היברידיים שצורכים את שני הפורמטים. על פי איגוד המו"לים האמריקאי, בחמשת החודשים האחרונים ירדו מכירות הספרים הדיגיטליים ב-10% והם מהווים כעת 20% מהמכירות בשוק הספרים – נתח שוק דומה לזה שהיוו כבר לפני כמה שנים. המגמה הזו השפיעה גם על שירותי מנויים לספרות דיגיטלית, שחוו ירידה חדה בכמות המנויים, ורק השבוע הכריזה חברת "אויסטר" כי היא סוגרת את שירות המנויים שלה. בנוסף, מחקרים שונים מראים כי דווקא בני נוער, שאמורים היו לאמץ בקלות טכנולוגיות חדשות, מעדיפים ספרות מודפסת על זו הדיגיטלית.

ההאטה בהתפשטותה של הספרות הדיגיטלית והתחזקותה של הספרות המודפסת, גרמה גם לחיזוקן של חנויות ספרים עצמאיות, שעד לפני כמה שנים חששו שסופן קרב. לפי ה"ניו יורק טיימס", יותר מ-300 חנויות ספרים עצמאיות נפתחו בשנים האחרונות. בעקבות המגמות הללו, הוצאות הספרים הגדולות החלו להשקיע כסף רב במחסנים ובשירותי האספקה שלהן, על מנת לספק ספרים מודפסים לחנויות במהירות וביעילות. הוצאת "פינגווין ראנדום האוס", למשל, השקיעה יותר מ-100 מיליון דולר בעדכון מערכת האחסון שלה ובהגדלת המחסן ב-33,100 מטר מרובע. כתוצאה מהשיפורים הללו, החברה החלה להציע לחנויות הספרים שירות שמבטיח אספקה של ספרים חסרים תוך 48 שעות.

אחת הסיבות לחזרה לספרות המודפסת היא העובדה שכבר לא קיים הבדל משמעותי במחיר בין ספר בפורמט דיגיטלי לספר מודפס בכריכה רכה. במקרים מסוימים, כמו למשל בזה של הספר "החוחית" מאת דונה טארט, הגרסה הדיגיטלית אף יקרה בכמה דולרים מהגרסה המודפסת בכריכה רכה.

עם זאת, טוענים ב"ניו יורק טיימס", מוקדם להספיד את הספרות הדיגיטלית. הוזלה משמעותית של מכשירי הקריאה הדיגיטליים, התפתחות משמעותית של שיתוף ספרים בצורה פיראטית או המצאת מכשיר חדש ומוצלח במיוחד לקריאה דיגיטלית יכולים לטרוף את הקלפים מחדש.

חנות ספרים האחים גרין. ניב אהרונסון
עוד לא תם זמנם/ניב אהרונסון

ספר ילדים חדש: "גאווה ודעה קדומה" בגירסת השרקנים

הוצאת "בלומסברי" תפרסם בהמשך החודש ספר ילדים חדש שהוא למעשה עיבוד ל"גאווה ודעה קדומה" מאת ג'יין אוסטן, רק שבמקום בני אדם, יככבו בתפקידים הראשיים שרקנים. את הספר יצרו אלכס גודווין וטס גאמל, ולקראת צאתו שוחרר גם טריילר מיוחד שממחיז את העלילה בעזרת שרקנים אמיתיים.

הקומיקאית איימי שומר חתמה על חוזה לספר תמורת כ-10 מיליון דולר

"אנטרטיימנט וויקלי" מדווח כי איימי שומר חתמה עם הוצאת "סיימון אנד שוסטר" על חוזה לספר זיכרונות פרי עטה שייקרא "The Girl With the Lower Back Tattoo" ("הנערה עם הקעקוע בגב התחתון"), ויכלול קטעים שונים שיעסקו בנושאים כמו ילדות, קריירה, משפחה ופמיניזם. שומר תקבל על הספר סכום שבין 8 ל-10 מיליון דולר.

איימי שומר לובשת זאק פוזן לטקס פרסי האמי ה- 67, לוס אנג'לס, 20 ספטמבר 2015. AP
טראמפ סטאמפ. איימי שומר/AP

רוברטו סביאנו, מחבר הספר "גומורה", מואשם בפלגיאט

מייקל מוינהאם מאתר "The Daily Beast" פרסם בשבוע שעבר כתבה נרחבת, ובה הציג דוגמאות רבות לכך שהעיתונאי והסופר רוברטו סביאנו ("גומורה") העתיק קטעים שלמים לספרו החדש "אפס אפס אפס" שיצא לאחרונה בארה"ב (תורגם לעברית בהוצאת "כנרת") ממקורות שונים כמו ה"לוס אנג'לס טיימס", "פייננשל טיימס", "דר שפיגל", "סנט פטרסבורג טיימס", ויקיפדיה ועיתונות דרום אמריקאית.

סביאנו זכה לתהילה עולמית בעקבות ספרו "גומורה" שפרסם בשנת 2006 ובו מתוארים חיי המאפיה בנאפולי. הספר עובד לקולנוע ולתיאטרון, וסביאנו החל לקבל איומים על חייו מראשי המאפיה, דבר שאילץ אותו לרדת למחתרת ולהקיף עצמו בשמירה צמודה. ביוני האחרון נתבע סביאנו בבית משפט באיטליה על מקרי פלגיאט בספרו "גומורה", ונמצא אשם בהעתקת שלושה קטעים מעיתונים בדרום איטליה. אולם כעת כאמור טוען מייקל מוינהאם כי סביאנו העתיק קטעים נרחבים גם בספרו השני, "אפס אפס אפס" שפורסם בשנה שעברה באיטליה ותורגם לאחרונה לאנגלית. "'אפס אפס אפס' מלא במילים ודיווחים שנשדדו מעיתונאים פחות מוכרים", כתב מוינהאם. "הוא מכיל 'מקורות' שלא בטוח שקיימים ועוד מקרים רבים וברורים של פלגיאט טהור".

ביום שישי האחרון פרסם סביאנו מאמר בעיתון האיטלקי "לה רפובליקה" ובו הוא דוחה מכל וכל את האשמות. סביאנו אף הדגיש כי הוא הוסיף מימד ספרותי לספר, שמוגדר על ידו כרומן, וטען שהוא מחשיב את עצמו כחלק ממסורת הכתיבה שהתווה טרומן קפוטה בספרו "בדם קר", כשלקח עובדות בסיסיות של מעשה פשע ועיטר אותן באלמנטים ספרותיים. "שיטת הכתיבה היא איסוף של עובדות, אבל התוצאה הסופית היא ספרות", כתב סביאנו; "הקורא נהנה מספר שכל דבר שמתואר בו קרה באמת; אפשר להגדיר אותו גם כ'פרוזה עיונית'".

לטענת סביאנו, הביקורת של מוינהאם נובעת מקנאה מקצועית והיא חלק ממזימה רחבה יותר שמנסה לפגום באמינותו העיתונאית, בדיוק כשספרו השני זוכה להצלחה גדולה.

עוד באותו נושא

זוהי עמורה: דם, אש ותמרות עשן ב"גומורה"

לכתבה המלאה
רוברטו סביאנו. GettyImages
לקט עובדות. רוברטו סביאנו/GettyImages

מקדונלדס בבריטניה תחלק ספרים של רואלד דאל עם ארוחות ילדים

הקרן הלאומית לספרות בבריטניה חברה לענקית המזון מקדונלדס, ולמשך ששה שבועות יצורפו ספריו של סופר הילדים האהוב רואלד דאל לכל ארוחת ילדים ברשת. 14 מיליון ספרים הודפסו לכבוד הפרויקט, ובהם כותרים מפורסמים כמו "צ'רלי בממלכת השוקולד", "מתילדה" ו"תרופת הפלא של ג'ורג'".

ג'יי קיי רולינג החליטה לפצל את המחזה על הארי פוטר לשני חלקים

"הארי פוטר והילד המקולל", מחזה חדש שמתבסס על סדרת ספרי הארי פוטר, עתיד להעלות על במות התיאטרון בלונדון בשנה הבאה, אך השבוע הודיעה ג'יי קיי רולינג כי המחזה יחולק לשני חלקים "בגלל אופיו האפי של הסיפור", לדבריה.

בנוסף, רולינג פרסמה השבוע סיפור קצר חדש באתר "Pottermore" שמתייחס להיסטוריה המשפחתית של הארי פוטר. על פי רולינג, מקור יכולות הקוסמות שעברה במשפחת פוטר במשך שנים נמצא במאה ה-12, באדם ששמו Linfred of Stinchcombe (לינפרד מסטינצ'קומב) שעסק בייצור כלי חרס ונודע בכינוי "The Potterer" (כלומר עוסק בקדרות – pottery באנגלית). עם הזמן שם משפחתו התקצר והפך לפוטר. לינפרד היה ידוע ביכולות הריפוי שלו, אבל אף אחד משכניו המוגלגים לא חשד שיכולותיו קשורות בקוסמות.

סדרת קומיקס חדשה תוקדש לגיבור-על אפרו אמריקאי שיצטרף ליקום מארוול

הסופר והעיתונאי טה-נהיסי קואטס נבחר לכתוב סדרת קומיקס חדשה עבור חברת מארוול שתיסוב סביב גיבור-על אפרו אמריקאי בשם "פנתר שחור". הגיליון הראשון בסדרה עתיד לצאת לאור באביב 2017.

Black Panther, הפנתר השחור. מארוול,
עטיפת הגיליון הראשון של "הפנתר השחור" החדש/מארוול

אב החליט לאסוף את כל הדברים המוזרים שהוא מוצא את עצמו אומר לילדיו ולהפוך אותם לספר

נתן ריפרגר, מעצב גרפי ואב לחמישה מאיווה, מפרסם בשנים האחרונות ממים ברשתות החברתיות ובהם משפטים מגוחכים שהוא אומר לילדים שלו כמו למשל "חמוד, בבקשה לא ללקק את הטוסטר" או "אני לא מוכן לדבר איתך עד שאתה לא לובש תחתונים". כעת החליט ריפרגר להפוך את המשפטים האלה לספר מאוייר שכולל 80 מהמשפטים המוזרים ביותר שאמר.

הספר, שנקרא "Things I've Said to My Children", יצא לאור ב-7 באוקטובר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פסטיבל הקומיקס הראשון במצרים

היום (רביעי) נפתח בקהיר פסטיבל הקומיקס הראשון שנערך במצרים, והוא ימשך עד ה-3 באוקטובר. את הפסטיבל, שקיבל השראה מפסטיבל הקומיקס באלג'יר שמתקיים זו השנה השמינית וזכה להכרה בינלאומית, יזמו אמני הקומיקס המצריים שינאווי, מג'די אלשאפי ו"תאומי הקומיקס" ובמסגרתו יחולקו ששה פרסים: הרומן הגרפי הטוב ביותר, הקומיקס הקצר הטוב ביותר, מגזין הקומיקס הטוב ביותר, הקריקטורה הטובה ביותר שהופיעה בעיתונות, סדרת הקומיקס המקוונת הטובה ביותר ופרויקט הקומיקס המבטיח ביותר שנמצא בתהליכי יצירה.

חדשות בשורה

* סופרת הנוער הגרמניה קורנליה פונקה ("מלך הגנבים", "אדם האבן") תוציא מעתה את ספריה באנגלית באופן עצמאי וללא תיווך של הוצאת ספרים, לאחר סכסוך עם הוצאת הספרים האמריקאית שלה.

* ב-8 באוקטובר יתקיים ב"מקום לשבט" בתל אביב ערב ספרותי ומוזיקלי של הוצאת "כהל" לכבוד הספר "דגנרטור" מאת יובל ליבליך. משתתפים: אבנר שטראוס, טלי גרגיר, יהודה עתי, יובל יבנה, מתי שמואלוף, יובל ליבליך ועוד. יום חמישי, 8.10, 20:00, המשביר 22 תל אביב.

*ב-11 באוקטובר תתקיים בחנות הספרים "המגדלור" השקה חגיגית לספר הילדים "נונה ומחק האוויר" מאת אורית גידלי, בשילוב עם שעת סיפור. יום ראשון, 11.10, 17:00, לבונטין 1, תל אביב. הכניסה חופשית, מתאים לגילאי 3-6.

* ב-13 באוקטובר יתקיים ב"סלון" בדיזינגוף סנטר ערב "פסיכולוגיה ושירה בראי העצמי" של אתר כיוון הרוח שיארח את הפסיכולוגים-המשוררים ישראל בר-כוכב, מירב שטנצלר, עדנה לב-בור ואבינועם חקלאי. מנחה: חגית בת אליעזר. יום שלישי, 13.10, 20:00, דיזנגוף סנטר, קומה עליונה, מתחם B, תל אביב.

* ב-15 באוקטובר יתקיים בבית ביאליק ערב מיוחד לציון 101 שנים להולדתה של המשוררת זלדה. במסגרת הערב יוקרן סרטו של יאיר קידר "זלדה: אישה פשוטה". משתתפים: הלית ישורון, עמיחי חסון, אופיר משרקי, אניה בוקשטיין ויאיר קידר. מנחה: קרן קוך. יום חמישי, 15.10, 20:00, ביאליק 22, תל אביב. דמי כניסה: 40 ש"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully