וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרב גרסאות: גלגלצ מציגה את פילוח ההשמעות בפלייליסט

19.11.2015 / 18:26

מנהל גלגלצ נדב רביד חשף בטוויטר את פילוח ההשמעות של השירים שנכנסו לפלייליסט היומי של התחנה בתגובה להאשמות על הדרת זמרות ושירים ים-תיכוניים: "24% מהשירים החדשים הם בעלי צליל מזרחי מובהק"

עריכה: רון וקנין

(בסרטון: ג'יין בורדו, ההרכב שביצע את השיר המושמע ביותר השנה בגלגלצ, "איך אפשר שלא", באולפן השקוף של וואלה! NEWS במסגרת המצעד השנתי של גלגלצ)

seperator
מנהל גלגלצ נדב רביד לוואלה! תרבות: "מי שמקשיב לגלגלצ יודע שלהגיד שאין מזרחי ואין זמרות זה פשוט לא נכון"

המאבק על רשימות ההשמעה בגלגלצ עולה מדרגה. לאחר שדווח הבוקר (חמישי) ב"ידיעות אחרונות" כי עשרת השירים המושמעים ביותר בגלגלצ מתחילת ינואר 2015 ועד סוף אוקטובר 2015 אינם כוללים שירים ים-תיכוניים ונציגות נשית, החליט מנהל גלגלצ נדב רביד לחשוף את רשימות ההשמעה של התחנה בפרק הזמן המדובר.

הרשימה, שעלתה לחשבון הטוויטר של רביד, כוללת פירוט של כל השירים שהושמעו מתחילת ינואר ועד סוף אוקטובר, לצד התאריך והשעה בו הושמעו. לצד הפירוט, מופיע גם פילוח השירים החדשים שנכנסו לפלייליסט באותה תקופה ולצד פילוח זה, חלוקה לפי ז'אנרים.

מבין השירים החדשים, 43 שירים שייכים לאמנים שהוציאו אלבומי בכורה, 31 שירים שייכים לאמנים מהפריפריה, 32 שירים שייכים לז'אנר הים-תיכוני, 74 שירים שייכים לז'אנר הפופ, 34 שירים שייכים לזמרות ו-18 שירים שייכים לאמנים ותיקים. התוצאה של סך הפילוחים היא 232. עם זאת, מבדיקת וואלה! תרבות עולה כי 101 מוזיקאים שונים (זמרים, זמרות ולהקות) נכנסו לפלייליסט ולכן סביר להניח כי חלק מהמוזיקאים משתייכים לכמה ז'אנרים (אליעד למשל גם הוציא אלבום בכורה וגם שייך לז'אנר הפופ). אותם 101 מוזיקאים שיגרו לפלייליסט 135 שירים אשר לגביהם טען רביד בטוויטר כי "24% הם בעלי צליל מזרחי מובהק".

רביד, בתגובה רשמית ראשונה לוואלה! תרבות: "הסיפור הוא שהנתונים שהתפרסמו בידיעות אחרונות הם לא נתונים לא נכונים, אבל בגלל שהם מתמקדים רק בטופ 10 הם לא נותנים את התמונה המלאה. זה כמו להסתכל על קצה הקרחון ולא על כל מה שמתחת. כי מי שמקשיב לגלגלצ יודע שלהגיד שאין מזרחי ואין זמרות זה פשוט לא נכון. וזו הסיבה ששחררנו את הנתונים האלה. כי התמונה המלאה היא הרבה יותר מורכבת והרבה יותר עשירה ומשקפת".

עוד באותו נושא

תמונת מצב: ההיטפלות של מירי רגב לגלגלצ לא תיצור שינוי אמיתי

לכתבה המלאה

העיסוק ברשימות ההשמעה של גלגלצ החל לאחר שהזמרת מאיה בוסקילה טענה מוקדם יותר השנה כי התחנה מתעלמת ממנה וכי התחנה מדירה נשים ומוזיקה ים-תיכונית. בוסקילה פנתה לשרת התרבות והספורט מירי רגב בבקשה שתטפל בנושא.

השרה רגב מסרה היום: "לאורך כל הדרך טענתי וטענו האומנים שוועדת הפלייליסט איננה שקופה, החלטותיה עלומות ונתוניה נשמרו תמיד בכספת ולא איפשרו להציג תמונה מלאה או משקפת. רק מחקר העומק שערכה חברת מדיה פורסט אשר בחן את השנים האחרונות יכול לשקף באופן כן, אובייקטיבי ואמיתי את המציאות עליה הלינו עשרות אומנים נבחרים בישראל - אמנים שלא נמנים עם זרם או ז'אנר כזה או אחר. לצערי, עד היום לאף אחד מהאומנים לא היה את המשאבים, הכוחות והאומץ להוציא את האמת לאור ואני מבינה אותם. הממצאים שמובאים היום לא הפתיעו אותי. לאורך כל הדרך אני טוענת שהבחירות של גלגלצ לא משקפות את הנעשה במוזיקה הישראלית כפי שמצופה מתחנה ציבורית ובוודאי שלא משקפות את טעם החיילים והציבור, כפי שמצופה מתחנה צבאית. הכלב קבור בפער שבין הזמרים שנבחרים לככב במצעדים ובין הבחירות של ועדת הפלייליסט. מאוד עצוב לראות שבתחנת המוזיקה הפופולרית בישראל, הנשענת על כספי ציבור, אי אפשר למצוא ברשימת האמנים המושמעים ביותר אפילו זמרת אחת! או אמן אחד המזוהה עם הזמר הים-תיכוני. בעשרת הזמרים המושמעים אין ולו זמר ותיק אחד. ועדת הפלייליסט, כמו כל ועדה ציבורית ושיפוטית חייבת להיות שקופה. ועדה שהציבור ידע מי הם חבריה, מהם נימוקיה ושניתן יהיה לערער עליהם. יצאתי לדרך בנושא גלגלצ אחרי ששמעתי אמנים רבים ומגוונים שמודרים מהתחנה ומפחדים לדבר. הזדהיתי עם המצוקה שלהם והחלטתי שאני אשמיע את קולם. רשימות ההשמעה יעלו בקרוב בדיון שזימנתי בוועדת החינוך של הכנסת בהובלת ח"כ יעקב מרגי ובהשתתפות מוזיקאים, יוצרים, נציגי גלי צה"ל וגלגלצ. אני מאמינה ומקווה שנשנה את העוול המושרש בגלגלצ ונהפוך את ועדת הפלייליסט למגוונת, רב תרבותית ושקופה הרבה יותר".

בתחילת החודש נפגשה רגב עם מפקד גלי צה"ל ירון דקל, כדי לדון על שורה של אפשרויות לשינויי אופי התחנה הצבאית המוזיקלית. בין ההצעות שנבחנות: פיצול והקמת תחנה נוספת – גלגלצ עברית, העדפה משמעותית של מוזיקה עברית על פני מוזיקה לועזית ושינוי הרכב ועדת הפלייליסט על מנת שתייצג את כל החברה הישראלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully