וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכינים נשלפו: עד כמה גל הטרור פגע במוסדות התרבות בירושלים?

30.11.2015 / 6:30

ירידות באחוזים דו ספרתיים בכמות המבקרים, אולמות בתפוסה חסרה מאוד ונזק כלכלי של מיליוני שקלים. מוסדות התרבות בירושלים בכוננות ספיגה

תיאטרון החאן בירושלים. איציק שוויקי,
תיאטרון "החאן" בירושלים רושם תפוסה של 60% באולמות/איציק שוויקי

לאחר שבועות ארוכים שבהם פיגוע רדף פיגוע בירושלים, מוסדות התרבות מתחילים לאמוד את הנזקים. רבים מהם משתדלים להיות אופטימיים אך מדווחים על נתונים משמעותיים של צניחה בכמות ההכנסות ומספר מכירות הכרטיסים.

כך מוזיאון ישראל רשם הפסדים בגובה של כ-5 מיליון שקלים ביחס לרווחים שראה באותה התקופה בשנה שעברה עם צניחות חדות בחודשיים האחרונים. בתיאטרון "החאן" בירושלים מדווחים על תפוסה של 60% באולמות. בסינמטק ירושלים מדווחים על ירידה של בין 10%-15% במכירת כמות הכרטיסים. כמו כן, שניים מן האורחים של פסטיבל הקולנוע היהודי שיתקיים בסינמטק בשבוע הבא, ביטלו את הגעתם. בסינמטק סרבו להתייחס לסיבת הביטול אך טענו בתוקף שמדובר ב"עניינים אישיים. ביטולים שלא קשורים למצב".

"בשלב זה אם משווים מאוקטובר הקודם יש כאן בין 20% ל-30% ירידה בחודשים האלה" אומרים לוואלה! תרבות בגן החיות התנ"כי בירושלים. "זו תקופה כזאת של אחרי החגים שאין בה הרבה אירועים אז לא ביטלנו אבל חלק מהקבוצות של בתי ספר מחוץ לירושלים ביטלו את הגעתן והאנשים חוששים להגיע לעיר עדיין. אפילו קבוצות של מבוגרים מחוץ לעיר עדיין חוששות להגיע לכאן אולי כי המקום פתוח. קבוצות ירושלמיות מכל המגזרים דווקא מגיעות". כדי לפתות מבקרים נוספים יזמו בגן החיות מהלך סיבסוד כרטיסים בשיתוף עם אגף התרבות של קרן ירושלים וכעת ילדי העיר נדרשים לשלם רק 20 שקלים כדי להיכנס לגן החיות. כמו כן, עמלים בימים אלה בגן החיות על פעילויות לקראת חג החנוכה. ומוסרים "אנחנו עובדים קשה מדי מכדי לבקש עזרה תקציבית".

מוסדות אחרים מפגינים פחות אופטימיות. בתיאטרון "האינקובטור" מדווחים כי גל הטרור הוביל לירידה של 30% במכירת הכרטיסים. ירידה שמגדירים בתיאטרון כמשמעותית על אף שלא גררה ביטול של הופעות.

"תלוי כמה זמן זה יימשך", אומר מנכ"ל התיאטרון אריק עשת במחשבות על הגירעון שעלול להצטבר בקופת התיאטרון. "אם מכירת הכרטיסים תמשיך לרדת זה בוודאי ישפיע. אני חושב שיותר מסוכן לצאת לכביש מאשר לבוא לתיאטרון בתקופה הזאת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סינמטק ירושלים רושם ירידות של בין 10% ל-15% במכירת הכרטיסים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדרגים מנהליים גבוהים יותר השתדלו להגיב לאירועים ולסייע כלכלית למוסדות המרכזיים בעיר. "כשהתחילו האירועים האלה היתה איזה מין נפילה מטורפת. אנחנו מצאנו את עצמנו מבטלים כמה הופעות. אבל לאט לאט היתה התאוששות". אומר לוואלה! תרבות אצ'ה בר, מנהל "הצוללת הצהובה" ותחום התרבות בקרן ירושלים.

"האולם שלנו הוא קטן אז אנחנו פחות הרגשנו את זה בשוטף", הוא ממשיך, "דרך אגב ההשוואה לשנה שעברה היא גם לא טובה כי בתקופה הארוכה המקבילה היתה התאוששות מאוד איטית מ'צוק איתן'. אנחנו כל שנה מתמודדים עם מצב לא פשוט וכבר לא יודעים למה להשוות". בר מספר על מענק חירום בשווי של 200,000 שקלים שגייסה הקרן בשעות הקשות ביותר שידעה העיר מבחינה תרבותית. כמחצית מן הסכום יועד למען פעילות קהילתית ומחציתו השנייה לזריקת חמצן למוסדות התרבות בעיר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הטרור הוביל לביטול הופעות. מתוך הופעה בצוללת הצהובה בירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

זריקות חמצן נוספות ניתנו לעיריית ירושלים בתחילת החודש, כאשר משרד התרבות התחייב לתגבר תקציבית את המוסדות בבירה ולהעביר כ-1.5 מיליון שקלים בנוסף לגידול של מיליון שקלים וחצי בבסיס תקנת ירושלים. כמו כן, בשבוע שעבר ראש עיריית ירושלים ניר ברקת ובעלי העסקים דרשו סיוע חירום ממשלתי לעסקים ולמוסדות התרבות בירושלים. במסגרת המתווה שהציעו דרשו מענק כספי לעסקים אשר מחזור הכנסותיהם נפגע בשנה האחרונה, פטור מארנונה לתקופת זמן כפי שמומש בשנת 2002, 25 מיליון ש"ח לפעולות התנעה מחדש של חיי המסחר, התרבות והעסקים בעיר, 12 מיליון ש"ח לתמיכה במוסדות התרבות בבירה, העברת אירועים, כנסים ופעילויות שונות לירושלים ואי ביטול אירועים המתוכננים להתקיים בעיר. אך כספים אלה טרם הגיעו ליעדם שם ניכרת מצוקה.

"אנחנו במצב של קריסת מערכות", אומר היום לוואלה! תרבות אחד מראשי המוסדות בעיר. "הבעיה שלנו זה לא גל הטרור אלא העירייה ומשרד התרבות. העירייה מעכבת לנו כספים. הם עשו תמרון עם משרד התרבות שהכספים שמגיעים לנו יעברו דרכם. זה לא קשור לטרור. בפועל כסף לא עובר ואנחנו חייבים לשחקנים כסף מיולי. זה כסף שהיה אמור להגיע ולא רק שהוא לא הגיע, הם אומרים שהם מוסיפים אותו כתמיכה וזה שטויות". אותו מנהל מוסד מדווח גם הוא על ירידה של 40% בכמות מכירת הכרטיסים בשבוע הקשה ולמרות זאת מדגיש שהפגיעה הקשה בקופת המוסד נובעת מחוסר העברת הכספים.

"אני מדבר בלהט כי אני מקבל מיילים וסמסים מאנשים שפשוט לא רוצים לעבוד איתנו בגלל זה". מוסיף מנהל מוסד התרבות שכבר צבר חוב של 400,000 שקלים כאשר לא ידוע אם כספי התמיכה שינתנו לו יכסו את כל החוב.

שרת התרבות והספורט, מירי רגב. ניב אהרונסון
איפה הכסף? מירי רגב/ניב אהרונסון

ממשרד התרבות נמסר בתגובה:

"משרד התרבות הגדיל השנה את התקציב בתקנת ירושלים בשלושה מיליון שקלים באופן יחודי ומעבר לתקציב הרגיל. מיליון וחצי מתוך סכום זה תוקצבו באופן חריג וייחודי לאור המשבר שנוצר עקב מצב החרום בעיר אשר פגע במוסדות התרבות.

"המוסדות לא היו ערוכים לקליטת התוספות ועל כן באופן חריג ולפנים משורת הדין, ניתנה להן ארכה להגשת בקשה מחודשת שתאפשר להם לקבל כסף תוספתי. עם סיום הגשת הבקשות הללו יועברו הכספים".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "ראש העיר ברקת הגדיל באופן חסר תקדים את תקציבי התרבות לעיר והעמיד אותם על למעלה מ-50 מיליון ש"ח בשנה בשיתוף עם הממשלה ומשרד התרבות (לעומת כ-5 מיליון ש"ח בשנה בקדנציה של קודמו). העירייה אישרה והעבירה השנה את התחייבויותיה לתמיכה במוסדות התרבות בסכום של כ-23 מיליון ש"ח מתקציב העירייה, כאשר רק לאחרונה אושרה העברת 1 מיליון ש"ח נוספים למוסדות. גם משרד התרבות העביר במהלך השנה תקציבי תמיכות למוסדות ורק לאחרונה אישרה השרה העברת תקציב נוסף למוסדות התרבות שאנו בטוחים כי יעבור בהקדם. ראש העיר ממשיך לפעול מול הממשלה להגדיל את התמיכות למוסדות התרבות ולעסקים בעיר שנפגעו מהמצב הביטחוני בעיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully