וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דורית רביניאן בתגובה לפסילת ספרה על ידי משרד החינוך: "מזמינה את הקורא הישראלי לשפוט בעצמו"

"אני עושה ספרות ואמנות. זה לא ענייני אם מלמדים או לא מלמדים את הספר שלי במערכת החינוך", אומרת רביניאן לוואלה! תרבות לאחר שמשרד החינוך פסל את ספרה "גדר חיה" מלימודי הספרות בבתי הספר מחשש שיעודד התבוללות. השר בנט: "מגבה את החלטת הדרג המקצועי"

דורית רביניאן. איריס נשר,
דורית רביניאן/איריס נשר

הסופרת דורית רביניאן אינה מתכוונת לערער על פסילת ספרה "גדר חיה" על ידי משרד החינוך בגלל החשש שיעודד התבוללות בקרב בני נוער. "החיים הישראלים הם מקום מורכב ואת המורכבות הזאת ביקשתי לשקף מבעד לעלילת הרומן. האימה של החברה הישראלית מפני התבוללות במרחב המזרח תיכוני היא היא בדיוק הרעיון שבבסיס הספר. הנושא של הספר זו חרדה מפני התבוללות", אמרה רביניאן והוסיפה: "אני עושה ספרות ואמנות. זה לא ענייני אם מלמדים או לא מלמדים את הספר שלי במערכת החינוך. ספרים קודמים שלי לימדו, את הספר הזה לא ילמדו. אני מזמינה את הקורא הישראלי אוהב הספר להקדיש כמה שעות ליצירה שלי ולשפוט בעצמו".

"אני כולי מתקומם! זה ספר מצוין וראוי שהיה רב מכר והרבה אנשים קראו אותו. הוא מתאר דברים ברגישות ואמיתיות והפסילה הזאת נראית לי מופרכת ובלתי נסבלת", כך אומר הסופר א.ב. יהושע לוואלה! תרבות. יהושע, כזכור, חתום על "המאהב", שגם בו יש קו עלילה המתאר קשר לא אפלטוני בין ערבי ויהודיה, ולדבריו "כבר 40 שנה הספר נמצא בתוך המחזור ולא קרה שום דבר. והיו סרט והצגות. מה פתאום הבהלה? איך אפשר לפסול ספר שמתייחסת למציאות בצורה כל כך רגישה ואמיתית. עכשיו יתחילו להילחם בספרים? עד לאן מגיעה הטיפשות, הרשעות והטמטום?! מי שוויתר על מגילת העצמאות בספר לאזרחות ושם במקומו תפילה, שזה מעשה פי אלף יותר חמור מהמעשה הזה, אז מה לנו להתפלא על הפיגוע התרבותי הזה. אני מקווה שהפסילה הזאת תתן תנופה מחודשת לספר הזה ושיתווסף לו עוד קהל קוראים עצום, כי זה ספר ראוי, עמוק ועדין".

הסופר חיים באר מסר לוואלה! תרבות: "לפני כמה ימים, כשנפתלי בנט שיבח את השב"כ, דיבר נגד נוער הגבעות ונגד תג מחיר, היה לי ברור שהמניות שלו בקרב המצביעים שלו הולכות ופוחתות ושהוא צריך לתקן את זה. הוא ואנשי יחסי הציבור שלו חיפשו איזשהו עניין שיוכל להחזיר את כבודו האבוד ואת מניותיו. זאת ההזדמנות שנקרתה לו בדרכו. אני מוכרח להגיד שמתוך היכרותי את 'עם עובד' הוא עשה לספר טובה גדולה. מחר, אם ירצה השם, יעוטו סוחרי הספרים על מחסני 'עם עובד', ייקחו את הספרים שעדיין לא נמכרו והם יהפכו למה שנקרא רב מכר. זה ספר שכבר היה מעבר לשיאי המכירה שלו, ופתאום בנט החזיר לו את הצבע ללחיים. חבל שהוא לא הודיע שהוא גם אוסר את הפצתו, כי אז הוא היה נמכר גם בסתר. אני אחוז קנאה בדורית רביניאן שזכתה במה שאני לא זכיתי, שיפסלו אותי. אני מתעתד לכתוב את ספרי הבא ככזה שיפסל על ידי נפתלי בנט, כדי לקדם את המכירה שלו. אם הייתי בנצי גופשטיין מארגון להב"ה הייתי נותן לנפתלי בנט תואר יקיר ארגון להב"ה".

המשורר נתן זך הגיב גם הוא לפרשה: "שר החינוך הוא מטומטם. אין מה לעשות נגד מטומטמים. המטומטמים הם הרוב. אנחנו המיעוט".

ראובן נמדר, זוכה פרס ספיר לשנת 2014, אמר: "אני חושב שזו אי הבנה בסיסית של רעיון הספרות. תפקידה של הספרות הוא לבדוק את מכלול האפשרויות של הקיום, כולל, ואולי בעיקר, את האפשרויות ה'אסורות'. הטאבו הוא ידידו הטוב ביותר של הסופר".

seperator

הערב (רביעי) פורסם ב"הארץ" כי משרד החינוך פסל את הספר "גדר חיה". בין הנימוקים לפסילתו, הצורך לשמור על "הזהות והמורשת של תלמידי כל המגזרים", התפיסה כי "יחסים אינטימיים בין יהודים ושאינם יהודים מאיימים על הזהות הנפרדת", והחשש כי ל"נוער בגיל ההתבגרות אין את הראייה המערכתית הכוללת שיקולים של שמירת הזהות של העם ומשמעות ההתבוללות". "גדר חיה" נפסל על אף שהאחראי על לימודי הספרות בחינוך הממלכתי וכן "ועדת המקצוע", המורכבת מאנשי אקדמיה וחינוך, דווקא המליצו על הכללת הספר במסגרת לימודי ספרות ברמה מוגברת.

"גדר חיה" שיצא לפני כשנה וחצי, מגולל את סיפור אהבתם של ליאת, מתרגמת ישראלית, וחילמי, צייר פלסטיני, אשר נפגשים ומתאהבים בניו יורק. "גדר חיה" זיכה את רביניאן השנה בפרס ברנשטיין לכותבים צעירים.

מלשכת שר החינוך נפתלי בנט נמסר בתגובה כי הוא "מגבה את החלטת הדרג המקצועי".

(עדכון אחרון: 22:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully