וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במחאה על פסילת "גדר חיה": מורים לספרות יקריאו בשיעור קטעים מהספר

31.12.2015 / 18:15

במחאה על החלטת משרד החינוך לאסור על לימוד הספר שמגולל רומן בין פלסטיני ליהודייה, כמה אנשי הוראה בתיכונים ברחבי הארץ יאמצו את היוזמה שהחלה בתיכון עירוני ד' בתל אביב. "מזכיר משטרים אפלים"

צילום: אבי כהן; עריכת וידאו: ניר חן

על אף החלטת משרד החינוך לאסור על לימוד הספר "גדר חיה" בתיכונים, כמה מורי ספרות במוסדות חינוך יקריאו במחאה בפני תלמידיהם קטעים מהספר של דורית רביניאן המתאר רומן בין פלסטינית ליהודייה. היוזמה החלה היום (חמישי) בבית הספר עירוני ד' בתל אביב, שם החליטו המורים להיכנס לכל הכיתות ביום ראשון ולקיים דיון עם התלמידים בסוגיה. בשלב זה, שבעה תיכונים נוספים מרחבי הארץ יצטרפו למחאה של עירוני ד'.

אוריאלה ענבר, מורה לספרות בבית הספר, סיפרה כי "צוות המורים לספרות בחטיבה העליונה החליט, כאות מחאה, לקיים ביום ראשון בכל הכיתות דיון בשאלה האם יש דבר כזה ספרות שאינה מוסרית. על מנת לעורר את הדיון אנחנו מתכוונים לקרוא קטעים מהספר 'גדר חיה'". מנהל בית הספר נתי שטרן הקדים את המורים, אחרי שרכש בעצמו חמישה עותקים של הספר עבור ספריית המוסד שיגיעו אל מדפיה כבר מחר.

לקריאה נוספת בנושא
המנהלים נגד פסילת "גדר חיה": "זו איראניזציה - הפחד משתלט על השכל"
"משרד החינוך להב"ה": נפסל ספר המתאר רומן בין ישראלית ופלסטיני
דורית רביניאן בתגובה לפסילת ספרה: "מזמינה את הקורא הישראלי לשפוט בעצמו"

שר החינוך נפתלי בנט בביקור במרכז למידה חמד"ע תל אביב. נובמבר 2015. מוטי מילרוד, הארץ
ההחלטה ממשיכה לעורר סערה. שר החינוך בנט/הארץ, מוטי מילרוד

גיא יסעור, מורה לספרות בבית הספר מעיין השחר שבעמק חפר: "זו החלטה שערורייתית שמאוד מפחידה אותנו. המשך לינארי לדיכוי המחשבה, שהתחיל עם האיסור על הכנסת 'שוברים שתיקה', שינוי ספר הלימוד באזרחות והגיע לאיסור על אמנות. זה מזכיר משטרים אפלים. נושא היחסים בין ערבים ליהודים קיים בספרות העברית מראשית ימיה, דרך 'המאהב' של א.ב. יהושוע, 'חירבת חיזעה' ו'חצוצרה בוואדי'.

לדבריו, "אתה לא יכול להתעלם מהשיח כי הוא קיים והוא ביצירות שכבר היום קיימות בתכנית הלימודים. אמרתי היום לתלמידים שאני מאוד כועס. אמרתי להם 'מפריע לי שמזלזלים באינטליגנציה שלכם'".

היוזמה החלה לצבור תאוצה בקבוצות שונות באפליקציית הווטסאפ ובפורומים של מורים לספרות ברחבי הארץ. בעקבות זאת, הודיעו מורים משבעה תיכונים נוספים כי יצטרפו אליה ויקריאו גם הם לתלמידיהם קטעים מתוך הספר. מדובר בתיכון עירוני א' ובתיכון גימנסיה-הרצליה שבתל אביב, בתיכון "בן גוריון" שבנס ציונה, בתיכון "קציר" שברחובות ובשני תיכונים במודיעין ובתיכון באשדוד - שביקשו עדיין שלא להיחשף.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

התאגדות מנהלי בתי הספר: "פגיעה בחופש הדיון והפלורליזם"

הבוקר הודיעה התאגדות מנהלי בתי הספר יחד עם ועד הפעולה של המורים כי הם "מזועזעים מהחלטת משרד החינוך לאסור על הוראת הספר 'גדר חיה' בבתי הספר, בשל 'חשש להתבוללות ופגיעה בזהות היהודית'". המנהלים מסרו: "אנו רואים בצעד זה פגיעה בחופש הדיון והפלורליזם, כמו גם פגיעה בסמכות מפמ"ר (מפקח מרכז מקצוע) הספרות והוועדה המקצועית לבחינת תכני ההוראה".

המנהלים דורשים ממשרד החינוך לבטל את ההחלטה ולהשאיר את הסוגיה לשיקול דעתם של צוותי בתי הספר. "אנו מזהירים מפני השתלטות הפחד על השכל הישר ותובעים ממשרד החינוך לחזור בו מהחלטתו", אמרו.

יו"ר איגוד מנהלי בתי הספר, מנשה לוי, אמר לוואלה! NEWS כי הוא חושב שהמזכירות הפדגוגית קיבלה החלטה שגויה. "אנחנו מתחילים להרגיש שסוגרים עלינו מכל הכיוונים. משרד החינוך צריך לשמש כרגולטור וכקובע גבולות גזרה מאוד רחבים", אמר. "המשרד לא צריך להיכנס לרזולוציות האלה, אלא לתת לבתי הספר לבחור מה ללמד מתוך המדף. מן הסתם, בתי ספר מסוימים יבחרו בסט יצירות כזה, ואחרים בסט אחר. צריך להשאיר את שיקול הדעת לבתי הספר ואסור למשרד החינוך להיכנס ברגל גסה לרזולוציות האלה של שטח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully