וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קשה וד"ר לוק לאורך השנים: האפלה מתחת לפני השטח הנוצצים

22.2.2016 / 15:43

בעקבות דחיית התביעה של הזמרת קשה נגד המפיק שלה, ד"ר לוק, בניסיון להשתחרר מהחוזה עמו עקב טענות שתקף אותה פיזית, מינית ומילולית, ציר זמן המגולל את האירועים המצמררים, לטענת התביעה

קאשה, קשה, ד"ר לוק. קאשה :גטי , ד"ר לוק: אייפי, עיבוד תמונה
לא משתחררת. קשה, ד"ר לוק/עיבוד תמונה, קאשה :גטי , ד"ר לוק: אייפי

ביום שישי האחרון נדחתה תביעתה של קשה נגד המפיק שלה, ד"ר לוק (או בשמו האמיתי, לוק גוטוולד), בבקשה לצו מניעה כנגד החוזה שלה עמו בחברת סוני - שנחתם כאשר היתה נערה - הדורש ממנה להמשיך לעבוד איתו בלבד למשך ששה אלבומים נוספים. הזמרת בת ה-28 טענה כי לאורך שנים המפיק תקף אותה פיזית, מינית ומילולית, ובהזדמנות מסוימת אף סימם ואנס אותה. ד"ר לוק הגיש תביעה נגדית ובה טען כי לא היו דברים מעולם וזהו רק ניסיון של הזמרת להשתחרר מהחוזה שלה.

זהו מהלך האירועים בין קשה לבין ד"ר לוק מההתחלה ועד לפסיקת בית המשפט.

2005

דמו שהקליטו קשה רוז סברט ואמה באולפן הקלטות מקומי בנאשוויל התגלגל אל ד"ר לוק ותפס את אוזנו. אחרי פגישות והיכרויות הוא החתים את הזמרת בת ה-17 על חוזה בלייבל שלו, קאמוסבי מבית סוני, ולבקשתו קשה עזבה את בית הספר ועקרה ללוס אנג'לס בסמוך אליו. בעודה שם בגפה, היא השתכנה אצל חברי משפחה בזמן שהיא מחפשת עבודה ומנסה לכתוב מוזיקה לאחרים וליצור בעצמה.

במקביל דרך כוכבו של ד"ר לוק, אבל זה לא שינה במאום את מצבה של קשה. על פי כתב התביעה, אם בתחילה הציג את עצמו המפיק כמנטור שילווה אותה בדרכה, בפועל הוא היה ממש ההפך. "ד"ר לוק נהג באופן נלוז בפני העלמה סברט", נכתב. הוא "התרברב בפני העלמה סברט על כך שאהב לקחת בחורות לדייטים ראשונים, לשכר אותן ככל יכולתו ואז 'לזיין אותן בתחת'... מעט אחרי המעבר ללוס אנג'לס, ד"ר לוק התחיל להתעלל באלימות בעלמה סברט הצעירה… ניסה שוב ושוב להתקדם איתה מינית. הוא הכריח את העלמה סברט ליטול סמים ואלכוהול במטרה לנצל אותה מינית בעודה שיכורה".

2009

"קיבלתי טלפון מד"ר לוק", כתבה קשה באוטוביוגרפיה שלה מ-2012. "הוא היה צריך מישהו שתשיר בשיר של פלו ריידה. השיר, 'Right Around', הגיע למקומות הראשונים של מצעדים ברחבי העולם ושבר את שירי ההורדות הדיגיטליות לאורך שבוע. כששמעתי אותו בפעם הראשונה ברדיו, עצרתי את הרכב, הגברתי את העוצמה והתחלתי לבכות. לא עשיתי אגורה מהשיר, אבל זה לא שינה. הייתי מסתובבת ושומעת את הקול שלי יוצא מחלונות של כלי רכב, חזיתות חנויות ובארים, ובכל זאת עדיין לא היה לי כסף".

למרות העובדה שמלבד תשלום קשה גם לא זכתה לקרדיט בשיר ולא הופיעה בקליפ, הצלחתו פתחה לה דלתות והיא קיבלה מספר הצעות לחוזי הקלטות, אולם בחרה בסוף בקמוסבי של ד"ר לוק. באוגוסט של אותה שנה יצא השיר "Tik Tok", סינגל ראשון מתוך אלבום הבכורה שלה, והפך מיד ללהיט ענק בארה"ב וביתר העולם. עד היום בארה"ב לבדה מכר השיר מעל 15 מיליון עותקים.

2010-2011

"ד"ר לוק תקף את העלמה סברט באיומים, צרחות והכאות אלימות. הוא הדף אותה פיזית אל הפינה, שם הצטנפה ככדור כשהיא בוכה ומפחדת על חייה"

אלבום הבכורה של קשה, "Animal", יוצא והופך אף הוא להצלחה מסחררת הנמכרת במיליוני עותקים. הסינגלים הנוספים מהאלבום הפכו אף הם ללהיטים, קשה נבחרה לפריצת השנה בטקס פרסי MTV, כתבה לבריטני ספירס את "Till The World Ends" ויצאה לסיבוב הופעות שחלש על ארבע יבשות.

אלא שלאורך הזמן הזה, טוענת התביעה, נמשכו מעשיו של המפיק. "ד"ר לוק התעלל מינית, פיזית ומילולית בעלמה סברט לאורך עשור, במטרה לגרום לה לחוש חסרת ערך לגמרי ולשמר שליטה מוחלטת על חייה", טוענים עורכי דינה של קשה. "באחת ההזדמנויות אילץ ד"ר לוק את העלמה סברט להסניף סם בלתי חוקי לפני שעלו על טיסה מתוכננת. כאשר היו על הטיסה, ד"ר לוק שוב ושוב כפה את עצמו על העלמה סברט בעודה שתויה ומסוממת. העלמה סברט היתה כה שתויה על המטוס עד שהקיאה על עצמה במהלך הטיסה".

בהזדמנות אחרת, מפרט כתב התביעה, שיכר אותה ד"ר לוק ואז הורה לה לקחת "גלולת פיכחון", שאחריה מצאה את עצמה קשה מתעוררת רק למחרת עירומה במיטתו. "אחרי שסימם ואנס את העלמה סברט", נכתב, "ד"ר לוק לקח אותה אל החוף לבד כדי 'לשוחח' עמה. הוא איים שאם אי פעם תזכיר את האונס למישהו, הוא יהרוס לה את הקריירה, יקח ממנה את כל זכויות הפרסום וההקלטות, ובנוסף יהרוס לא רק את חייה אלא גם את חיי כל משפחתה".

2012

רמז ראשון ליחסים בין קשה למי שמנווט את דרכה מגיע בעקבות השיר "Die Young" ("למות צעירה"), הסינגל הראשון מתוך אלבומה השני. שבועות ספורים אחרי שהוא יוצא והופך מיד ללהיט, מבוצע הטבח בבית הספר היסודי סנדי הוק בקונטיקט שבמסגרתו נרצחים 20 ילדים בני פחות מעשר. השמעות השיר מיד מופסקות וקשה מתנצלת עליו בטוויטר: "אני מבינה. היתה לי בדיוק אותה בעיה עם 'Die Young' מהסיבה הזו. לא רציתי לשיר את המילים האלה והכריחו אותי לעשות זאת". הציוץ נמחק לאחר מכן.

קאשה בטקס פרסי ה-VMA. GettyImages
אחרי הגמילה, לפני התביעה. קשה בטקס פרסי ה-VMA/GettyImages

2013

במקביל להצלחת אלבומה השני, "Animals", ההתעללויות המובהקות של המפיק בקשה נמשכות. "במהלך פגישה בביתו במליבו", מפרט כתב התביעה, "ד"ר לוק תקף את העלמה סברט באיומים, צרחות והכאות אלימות. הוא הדף אותה פיזית אל הפינה, שם הצטנפה ככדור כשהיא בוכה ומפחדת על חייה. תוך ניסיון קדחתני ומפוחד להימלט, העלמה סברט ברחה מביתו של ד"ר לוק כשהיא יחפה, רצה לאורך כביש החוף הפסיפי על אבנים וזכוכיות שבורות, טיפסה על ההרים הסמוכים והתחבאה שם כדי שד"ק לוק לא יוכל למצוא אותה".

2014

ההתעמרויות של ד"ר לוק לכאורה בנוגע למשקלה של קשה - אותה כינה "פאקינג מקרר שמן" - הובילו אותה לבולמיה שבגינה היא מתאשפזת בתחילת השנה במכון גמילה. "הרופאים גילו שהעלמה סברט סבלה מהשפעות פסיכולוגיות שנבעו מההתעללות של ד"ר לוק, בכללם דיכאון חמור, לחץ פוסט-טראומטי, בידוד חברתי והתקפי חרדה. ההשפעות הפסיכולוגיות של ההתעללות החוזרת ונשנית היו מתמשכות ורציפות, מאחר שהעלמה סברט תמיד זכתה לתזכורות על ידי המשך העבודה עם ד"ר לוק וההתעללות הרגשית והפסיכולוגית הבלתי פוסקת שלו… הרופאים פסקו כי ד"ר לוק הסב נזק רגשי ופסיכולוגי לעלמה סברט עד לנקודה שבה המשך הקשר איתו יהיה 'מסכן חיים' עבורה".

אולם החוזה לא מאפשר לקשה לנהוג כמצוות הרופאים, ואחרי שהיא משתחררת ממכון הגמילה כעבור חודשיים, היא נאלצת לחזור ולעבוד עם ד"ר לוק תוך תחושת אימה מתמדת, כך על פי תיאור כתב התביעה. באוקטובר באותה שנה היא תובעת את ד"ר לוק באמצעות עורך דינה ומבקשת להשתחרר מהחוזה עקב ההתעללויות שלו בה לאורך השנים, לטענתה. מעט אחרי כן ד"ר לוק תובע אותה בתגובה. הוא טוען כי מעולם לא עשה את הדברים שהיא מייחסת לו, כי מדובר בניסיון שלה לסחוט אותו וכי רצונה לעזוב את הלייבל נובע מהעובדה שהקריירה שלה נתקעה. לדבריו השקיע כ-60 מיליון דולר בקריירה שלה, ושאף הסכים שתעבוד עם מפיק אחר בלי מעורבות מצדו.

קאשה. ספלאש
אולצה לרזות. קשה/ספלאש

2015

קשה ועורך דינה מוסיפים לתביעה את חברת סוני, כמי שאחראית אף היא על מעשיו של ד"ר לוק ומאפשרת לו לשלוט בגורלן של זמרות צעירות נוספות. לאחר מכן מבקשת קשה צו מניעה שישחרר אותה מהחוזה עם ד"ר לוק עד שתתקבל הכרעת בית המשפט בנוגע לתביעה נגדו.

פברואר 2016

שופטת בית המשפט העליון במנהטן, ניו יורק, מסרבת לתביעתה של קשה מאחר שסוני כבר איפשרה לה לעבוד עם מפיק אחר עם תבחר בכך. על פי טענת פרקליטה של הזמרת, סוני מעדיפה את ד"ר לוק ועל כן כל מוזיקה שקשה תעשה בלעדיו תידחק הצדה ולא תקודם בניסיון להכשיל אותה. "אתם מבקשים מבית המשפט להשמיד חוזה שהיה עליו מו"מ ממושך ושהוא טיפוסי לתעשייה", אומרת השופטת לפרקליט התביעה, ומאחר שיתאפשר לקשה לעבוד עם מישהו שאינו האיש שהתעלל בה לטענתה, נשמטת הקרקע מתחת לרגלי צו המניעה, לדברי השופטת.

החלטת בית המשפט הניבה תגובות תמיכה רבה מעמיתיה של קשה בתעשייה. "יש אנשים בכל רחבי העולם שאוהבים אותך, קשה", צייצה ליידי גאגא. "ואני יכולה לומר בכנות שאני נפעמת לנוכח האומץ שלך"; "לבי עם קשה", כתבה אריאנה גרנדה; "עומדת עם קשה בזמנים הטראומטיים וכל כך לא הוגנים האלה", צייצה לורד; "מנסה לא להגיד כלום מאחר שאני לא יכולה להגיד שום דבר טוב על בנאדם…", צייצה קלי קלרקסון, שעבדה בעבר עם המפיק הנתבע, "אז זו אני לא מדברת על ד"ר לוק".

היום (שני) הגדילה לעשות טיילור סוויפט ותרמה 250 אלף דולר לקשה - שלא יכולה ליצור מוזיקה כל זמן שהמשפט מתקיים. "לאות תמיכה", נאמר בהודעת הדובר של סוויפט, "טיילור סוויפט תרמה לקשה כדי לעזור עם צרכיה הכלכליים בעתות המבחן האלה".

המוזיקאית איה כורם שניהלה, להבדיל, מאבק דומה לשחרור מחברת תקליטים הגיבה בפייסבוק:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully