וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיניים גדולות 49: מי יזכה באוסקר 2017?

9.3.2016 / 0:00

אף פעם לא מוקדם מדי: כמעט שנה לפני טקס האוסקר הקרוב, התקשורת האמריקאית כבר מסמנת את המועמדים המובילים לפסלון שיחולק ב-2017. הנה עשרת הבולטים שבהם

יח"צ - חד פעמי

(בסרטון: הטריילר של "Free State of Jones")

seperator

הטירוף חסר הפרופורציות שהשתולל לנוכח טקס האוסקר האחרון הוכיח עד כמה חזק ערך המותג של פרסי האקדמיה. כמה לעגו להם, כמה ביטלו אותם, כמה הסבירו כי אינם רלוונטיים: אמרו מה שאמרו, בסופו של דבר הסרטים שהתמודדו זכו לחשיפה תקשורתית עצומה ולקפיצה מרשימה בהישגים הקופתיים, והפטפטת סביבם חילחלה מן התעשייה לקהל הרחב. גם מי שאינם בהכרח עכברי קולנוע ניהלו בשבועות האחרונים שיחות ברזייה סביב הסיכויים של דיקפריו.

כך שגם לקראת המהדורה ה-89 שלו, טקס האוסקר הוא עדיין משהו שמכתיב סדר יום, ואין שום סיבה שהדבר ישתנה בקרוב. מה עוד, שהשנה הבאה אמורה להיות מעניינת במיוחד: שנת מבחן, כיוון שהאקדמיה תצטרך להוכיח כי למדה איך לשקף גיוון מגדרי ואתני; ושנה טעונה פוליטית, כיוון שהמירוץ לפסלון יתנהל בצד מערכת הבחירות לנשיאות, שכך או כך התוצאות שלה יהיו ככל הנראה היסטוריות.

אז יש הרבה על מה לדבר, ולמה לא להתחיל לדבר עכשיו? כיאה לתעשייה מסודרת בסדר הגודל של הוליווד, רשימת הסרטים שייצאו לאקרנים בשנה הבאה כבר ידועה, ולכן אפשר גם להתחיל להעריך מי יהיו השמות הבולטים בעונת האוסקרים הקרובה.

נכון, כמו שכתבנו כאן בתחזית לקראת הטקס האחרון, בדרך כלל הזוכה הוא סרט שאיש לא חזה את הצלחתו מראש, וגם "ספוטלייט" כמובן מתאים לדפוס הזה. אבל אפילו זה חלק מהכיף: לכתוב את הספקולציות שחור על גבי לבן רק כדי שתריסר חודשים לאחר מכן, אפשר יהיה להסתכל עליהן בפרספקטיבה ולהיות המומים מכך שמישהו חזה גדולות ונצורות לתוצר כושל וזניח, ולעומת זאת לא הריח את פטריית הכמהין הקולנועית שהסתתרה לו מתחת לרגליים.

סביר כי רשימה זו תתגלה כמפוספסת גם בשל קוצר היריעה - אין כאן מקום להכיל את כל מי שנראה כי יש להם סיכוי להתחרות על פסלונים, כך שבחרנו עשרה שמות בולטים בלבד. צריך גם לציין שהיא מתייחסת בינתיים רק לסרטים עלילתיים ארוכים תוצרת ארצות הברית, אפילו שאולי יהיה מעניין יותר בגזרות הדוקו, האנימציה והשפה הזרה.

אז אחרי כל ההסתייגויות, אפשר להתחיל להתבזות - אלה נראים כרגע כפייבוריטים לפסלונים, לפחות עד שיבוא משום מקום סרט קטן על עיתונאי עם שפם ויגנוב להם את הרעם.

עוד באותו נושא

הטקס שלא נולד מחדש: הסנסציה המשמחת של "ספוטלייט" לא הצילה עוד טקס משעמם

לכתבה המלאה

הולדת אומה

סרטו של נייט פרקר על מרד של עבדים שחורים במאה ה-19.

למה יש לו סיכוי להגיע רחוק: בגלל הביקורות המהללות להן זכה לפני חודש לאחר בכורתו העולמית בפסטיבל סאנדנס, שהפכה אותו לסיפור הגדול של תעשיית הקולנוע האמריקאית, אבל בעיקר בגלל ההקשר בו הוא יוצא. אחרי מתקפה חסרת תקדים על הגזענות שלה, רק טבעי כי האקדמיה תפרגן לסרט על פרק חשוב בהיסטוריה השחורה, שהבמאי שלו אפרו-אמריקאי וכך גם כל שחקניו הראשיים.

למה יש לו סיכוי ליפול: כי כבר שנה לפני האוסקר הוא ניצב כפייבוריט ברור לפרס, אז מכאן יש רק לרדת. עוד כתריסר חודשים לפנינו, וזה הרבה זמן כדי לספוג תגובות נגד, לאכזב צופים שהאמינו לדיבור סביבו ולאבד מומנטום.

טריילר הולדת אומה.
מכאן יש לו רק לאן לרדת. מתוך "הולדת אומה"

Free State of Jones

מת'יו מקונוהיי מגלם חוואי שהוביל מרד נגד צבא הקונפדרציה בזמן מלחמת האזרחים.

למה יש לו סיכוי להגיע רחוק: כי מקונוהיי הוא אחד השחקנים הלוהטים בתעשייה, וכי הדמות בגילומו אמורה כמובן להתחבב על הוליווד הליברלית.

למה יש לו סיכוי ליפול: כי בוודאי יבואו לסרט בטענות על כך שהוא מציג את מלחמת האזרחים מנקודת מבט לבנה, ובהקשר זה התחרות מול "הולדת אומה" לא תעזור לו.

אוסקר 2017.
לבן מדי? מתוך "Free State of Jones"

שתיקה

סרטו של מרטין סקורסזה על מסעם עתיר האתגרים הפיזיים והרוחניים של שני כמרים ישועים ליפן במאה ה-17. מככב: ליאם ניסן. בולט בהעדרו: חברו הוותיק והנאמן ליאונרדו דיקפריו.

למה יש לו סיכוי להגיע רחוק: כי אפוס של במאי בסדר הגודל של סקורסזה הוא תמיד משהו שצריך לקחת בחשבון.

למה יש לו סיכוי ליפול: כי האקדמיה בדרך כלל פחות מתרשמת מהסרטים היותר רוחניים או קתוליים של סקורסזה ("הפיתוי האחרון של ישו", "קאנדאן"). חוץ מזה, איך הוא או כל במאי אחר יכולים בכלל לחלום על פסלון כשהם לא משתפים פעולה עם דיקפריו?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סקורסזה יכול להסתדר בלי דיקפריו? מתוך "שתיקה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

Billy Lynn's Long Halftime Walk

אנג לי ("הר ברוקבק", "חיי פיי") מביא אל הבד ספר סאטירי על המלחמה בעיראק, בעזרתם של קריסטן סטיוארט, כריס טאקר, סטיב מרטין, וין דיזל ורבים אחרים.

למה יש לו סיכוי להגיע רחוק: כי כמעט כל סרט של הבמאי האהוב מגיע לשלבים הכי מתקדמים של המירוץ לאוסקר.

למה יש לו סיכוי ליפול: כי רוב הסרטים על המלחמה בעיראק נעצרו בשלב די מוקדם של המירוץ.

seperator

The Founder

מייקל קיטון מככב בסרט ביוגרפי על ריי קרוק, המייסד של מקדונלד'ס.

למה יש לו סיכוי להגיע רחוק: כי קיטון נמצא בשוונג מטורף, ואחרי "בירדמן" ו"ספוטלייט" ברור כי הוא קמע המזל הכי מהימן שיש כרגע בהוליווד; וכי ביוגרפיות כאלה, על אינדיבידואל שהסיפור שלו מייצג את החלום האמריקאי כולו, בדרך כלל נושאות חן בעיני האקדמיה.

למה הוא בכל זאת יכול ליפול: כי הסרט ודאי יעורר מחאות, של כאלה שיטענו כי הוא לא ביקורתי בכלל או דיו כלפי מקדונלד'ס המושמצת; כי "ג'וי", שעסק גם הוא ביזמות וקפיטליזם, לא הצליח להתרומם השנה; וכי קיטון הוא ווינר מצד אחד ולוזר מצד אחר - הרי הוא עצמו לא קיבל פסלון בקטגוריית המשחק, לא על "בירדמן" ולא על "ספוטלייט".

seperator

Sully

טום הנקס מגלם את הטייס שהצליח לבצע נחיתת אונס במי ההדסון וכך להציל את חייהם של מאות נוסעים. הקברניט של הסרט: קלינט איסטווד, הבמאי חובב סיפורי הגבורה.

למה יש לו סיכוי להגיע רחוק: כי כבר באותו יום ב-2009, עת שמענו בחדשות על סיפור "הנס על ההדסון", אמרנו לעצמנו שיש פה בסיס לסרט זוכה אוסקר; כי איסטווד והנקס הם שתיים מן הישויות הכי חזקות בהוליווד, ביחד ולחוד.

למה יש לו סיכוי ליפול: איסטווד והנקס עושים סרט על טייס, יש לכם את זה ביותר לבן ופריבילגי? שילובים כאלה היו מבטיחים פסלון ב-1997 וב-2007, אבל ב-2017 זה כבר יכול להיות סיפור אחר.

seperator

פלורנס פוסטר ג'נקינס

מריל סטריפ מגלמת את אשת האצולה האקסצנטרית שנרשמה בהיסטוריה כזמרת האופרה הגרועה אי פעם.

למה יש לו סיכוי להגיע רחוק: בשתי מילים - מריל סטריפ.

למה יש לו סיכוי ליפול: כי הסיפור הזה כבר הוצג השנה בסרט צרפתי, "מרגריט", שזכה להצלחה מסוימת במולדתו אבל לא הרשים יותר מדי בזירה הבינלאומית, אז אולי יש כאן בעיה מובנית של חומרי גלם לא חזקים דיו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מה שווה טקס בלי מריל סטריפ? מתוך "פלורנס פוסטר ג'נקינס"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנצ'סטר ליד הים

דרמה משפחתית של קנת לונגרן, מי שהיה אחראי ליצירות המונומנטליות "מישהו לסמוך עליו" ו"מרגרט".

למה יש לו סיכוי להגיע רחוק: כי דקותיים לאחר בכורתו העולמית בפסטיבל סאנדנס האחרון הכריזו עליו המבקרים ואנשי התעשייה כ"יצירת מופת חד פעמית", וכי הסיפור שלו, המבוסס על תסריט מקורי, יבלוט בתוך כל העיבודים ההיסטורים עתירי היומרה הפוליטית.

למה יש לו סיכוי ליפול: כי הסרט נרכש על ידי אמזון, והדבר עלול להזיק לו אצל האקדמיה שונאת השינויים, שמנסה בכל דרך לבלום את ההתפתחויות בשוק ההפצה. "Beasts of No Nation" למד זאת השנה כשהודר מן הטקס בשל מעורבות נטפליקס בהפקתו, ואלא אם יהיה שינוי בהלך הרוח, זה עשוי להיות גם הגורל של דרמה מוערכת זו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ידפקו את אמזון כמו שדפקו את נטפליקס? מתוך "מנצ'סטר ליד הים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

לה לה לנד

לאחר הלהיט המפתיע "וויפלאש", מגיש דמיאן שאזל סרט נוסף ומוזיקלי גם כן, אבל הפעם זהו סיפור אהבה, בו מככבים ראיין גוסלינג ואמה סטון.

למה יש לו סיכוי להגיע רחוק: כי הזזת תאריך ההפצה שלו מן הקיץ לדצמבר מלמדת על האמון של האולפנים בו וביכולתו לשחק תפקיד מרכזי בעונת האוסקרים; כי הוליווד אוהבת ילדי פלא מסוגם של שאזל, וגם גוסלינג וסטון כמובן פופולריים ביותר. כמו כן, הקלילות והצבעוניות היחסית של הסרט אמורות לבדל אותו בין כל המתחרים הכבדים.

למה יש לו סיכוי ליפול: כי מצד אחר, בסופו של דבר האקדמיה מעדיפה את הסרטים "החשובים" על פני הקלילים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קליל מדי? מתוך "לה לה לנד"/מערכת וואלה!, צילום מסך

A United Kingdom

סוף כל סוף סרט ברשימה שלא ביים אותו גבר, אלא אמה אסנטה, מי שהיתה חתומה לפני שנתיים על "בל", להיט בינלאומי קטן ומוערך (אם כי הוא לא הופץ בארץ), ועתה נראית מוכנה לקפיצת מדרגה נוספת בקריירה. בדרמה זו, היא מציגה את סיפורו של נסיך אפריקאי שהתחתן בשנות הארבעים עם לבנה.

למה יש לו סיכוי להגיע רחוק: במאית שחורה וסיפור על אהבה בין-גזעית - מה יותר נכון פוליטית בימינו מאשר הצבעה בעד הסרט הזה?

למה יש לו סיכוי ליפול: במאית שחורה וסיפור על אהבה בין-גזעית? רבים מן המצביעים הלבנים והשמרנים בטח לא יסכימו אפילו ללחוץ פליי כשיקבלו את הסקרינר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully