וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במאי הסרט האחרון בכיכובו של אסי דיין מנסה שוב לגייס עבורו כספים

18.3.2016 / 1:18

ויקטור בראון, במאי הסרט "פיניטה לה קומדיה", מספר איך השפיע מות אסי דיין על שינוי התסריט, מה מחדש סרטו לעומת סרטים אחרים על בטהובן ומדוע הוא חושד שאמו של המלחין היתה יהודיה. ריאיון

יח"צ - חד פעמי

(בוידאו: אסי דיין בתפקיד בטהובן בקטעים מתוך הסרט "פיניטה לה קומדיה". במאים: ויקטור בראון ופרוספר מלכה. תסריטאי: פרוספר מלכה)

seperator

כמה שנים לפני שבני ציפר הדהים באמירת השמות גתה ואייל גולן באותה נשימה, עשה זאת אסי דיין, כשאמר בהתבדחות הדעת בריאיון עיתונאי "בטהובן ואייל גולן יחזיקו לנצח". גולן כבר לא יחזור לקונצנזוס שהיה לפני פרשת הקטינות, לעומת השפעתו הנצחית של המלחין החירש שעדיין מרעישה, שנים רבות לאחר מותו. החודש הזכיר לנו את מידת ההשראה שספגו יוצרים ישראלים מלודוויג ואן בטהובן. בתחילת השבוע הוכרז כי זוכת פרס ישראל בתחום הזמר העברי היא המוזיקאית והמלחינה נורית הירש. על לחנה ללהיט הגדול "הדרך אל הכפר" ששרה רבקה זוהר נטען כי הבית שלו נשמע דומה באופן חשוד למנגינת נושא הפרק השלישי של סונטה לפסנתר מס' 8 (המכונה "הפתטית"), אופוס 13 של בטהובן (האזינו ליצירות ושיפטו בעצמכם).

ובתחילת החודש נזכרנו בהשראה של בטהובן על יוצרים ישראליים בעקבות עלייה מחודשת של פרוייקט גיוס הכספים באתר מימון ההמונים הדסטארט לסרט "פיניטה לה קומדיה" שהינו הסרט האחרון בכיכובו של אסי דיין המנוח. חלק מהסרט כבר צולם בשנת 2010, אולם העבודה נפסקה לאחר פטירתו של דיין. ויקטור בראון הוא הבמאי לצד פרוספר מלכה, המשמש גם כתסריטאי. הסרט, עלילה מודרנית בשילוב עם קטעים תקופתיים, מספר את סיפורו של גבר בשם גדעון, בעל משפחה, העובד כמאבטח, שמחליט להגשים את חלומו ולעשות סרט על המלחין בטהובן, אותו מגלם דיין. בתוך כך נוגע הסרט בקשיי יום יום, משפחה ופרנסה. בראון כבר הספיק לצלם כ-20 דקות מהסרט אך עליו לבצע צילומי השלמה של כ-65 דקות.

"אסי דיין מאוד התחבר לדמות", אומר לוואלה! תרבות ויקטור בראון. "הוא אהב מוזיקה קלאסית ואהב את בטהובן. הוא אמר לי פעם שמישהו בצרפת אמר לו שהוא באמת דומה לבטהובן. גם ראיתי תמונה של בטהובן בבית של אסי דיין. הוא אמר שהוא אהב את הרוחניות שהוספתי לסרט. דיברנו הרבה על התנ"ך. הקתרזיס של הסרט הוא משהו רוחני - בנאדם שלא האמין בכלום מתחיל פתאום להאמין. היתה לי כימיה עם אסי".

עוד באותו נושא

בלעדי לוואלה! תרבות: סקיצה מהתסריט האחרון שכתב אסי דיין

לכתבה המלאה
אסי דיין בתפקיד בטהובן בסרט "פיניטה לה קומדיה" עם במאי הסרט ויקטור בראון. אנדרס לקוא,
הבמאי ויקטור בראון עם אסי דיין ז"ל שגילם את תפקיד בטהובן בסרט "פיניטה לה קומדיה"/אנדרס לקוא

- איזה שינויים נוצרו בתסריט בעקבות מותו של דיין?

"היינו צריכים לצלם עוד סצנה של אסי דיין, ובסוף הגרסה הראשונה בעלילה דמות המאבטח מצליח לסיים את הסרט. אחרי שאסי דיין מת, שינינו את התסריט. בגרסה החדשה דמות המאבטח לא מצליח לסיים את הסרט כי דיין מת. הוא הבין שהוא צריך לחזור למשפחה. בסוף הוא מוצא פתרון יצירתי איך לסיים את הסרט, לא אגלה כדי לא לעשות ספויילר".

- נוצרו בעולם לא מעט סרטים בעקבות סיפור חייו ויצירתו של בטהובן. הרבה לפני הצילומים של אסי דיין לסרטך, גארי אולדמן גילם את המלחין בסרט "אהובתי הנצחית", אד האריס שיחק אותו בסרט "להעתיק את בטהובן" ואיאן הארט נכנס לתפקידו בסרט הטלוויזיה "אירוטיקה". האם לסרט הזה יש זוויות מקוריות לגבי בטהובן שלא הציעו סרטים קודמים?

"זה סרט על מאבטח שרוצה לעשות סרט על בטהובן, ומנסה לשכנע את אסי דיין לעשות את התפקיד. החלק של בטהובן בסרט מספר על התקופה שבטהובן רצה להתאבד, בגיל 29-30 בשיא הקריירה שלו, ומה מנע ממנו להתאבד. מה שמנע ממנו זה שיחה עם אלוהים, פתאום הוא הבין שיש משמעות בחיים. וכל הדרך הוא מודה לאלוהים שהוא לא נתן לו להתאבד. זה החידוש, החידוש ההתמקדות בפרק הזה בחייו, שבו רצה להתאבד".

להעתיק את בטהובן. סרטי שפירא 2
מתוך הסרט "להעתיק את בטהובן"/סרטי שפירא 2

זהו סרטו השלישי של הבמאי, המפיק והתסריטאי ויקטור בראון, שכתב והפיק בעבר שני סרטים דוברי ספרדית שצולמו בישראל, "הירושה הגדולה" משנת 2004, שזכה בפסטיבל הסרטים העצמאיים של ניו יורק באותה שנה, ו"סינדרום ירושלים" משנת 2010. בראון, כך פורסם, היה בעברו מיליונר. בשנות ה-80 בדרום אמריקה הריץ מניות בבורסה, עשה הון וקנה מפעלים, ובסוף איבד את הונו. בישראל עבד בין השאר בגרפיקה, בתיווך דירות וכמאבטח בית ספר, מה שהוביל לכתבה הבלתי נמנעת באולפן שישי תחת ההפניה "ביום מאבטח – בלילה במאי סרטים". כיום עובד ויקטור כמקרין סרטים בסינמטק תל אביב.

- בנוסף לדמות של מאבטח שחולם לעשות סרטים, אילו אלמנטים אוטוביוגרפים נוספים יהיו בסרט?

"נכון, הדמות של הסרט מבוססת קצת על מה שקרה לי. הוא עשה סרט ולא ממש הצליח. הוא הלך לעבוד כמאבטח. היה לו את החלום לעשות סרט על בטהובן. המוזיקה, החכמה והכוח של בטהובן נתנו לו אור. וכל זה נכון גם לגביי. גם אני עבדתי כמאבטח. גם אני למדתי קולנוע. גם אני די אובססיבי עם בטהובן, הוא ליווה אותי כל הזמן. הבנתי שבטהובן היה מאוד רוחני ומאוד התחבר לצד של אלוהים. אני מבין שאין מקריות, הכל קשור".

אסי דיין בתפקיד בטהובן בסרט "פיניטה לה קומדיה" עם במאי הסרט ויקטור בראון. אנדרס לקוא,
אסי דיין, הבמאי והתסריטאי ויקטור בראון ומנהלת האמנות רותי לוי/אנדרס לקוא

- קצת מוזר שהחלטת, לפחות בגרסה הראשונה הראשונה של התסריט, שאמו של בטהובן היא יהודיה, מה שלא תואם למציאות.

"נכון, תכננתי להציג את אמא של בטהובן כיהודיה אבל בסוף שיניתי את הכוונה. לא היה לי מקור להתבסס אליו. חשדתי שהיא יהודיה כשביקרתי בבית הקברות בבון, גרמניה, שבו קבורה אמא של בטהובן. אני מגיע לקבר שלה ורואה קבר מחודש. לא הבנתי למה הוא מחודש, היא הרי מתה ב-1700 ומשהו. אמרו לי שהנאצים הרסו את הקברים וגם הרסו את הקבר של אמא של בטהובן. הקבר חודש. למה שהנאצים יהרסו את הקבר אם היא לא היתה יהודיה? אם היא היתה נוצריה הנאצים לא היו עושים את זה".

- זו אינה הפעם הראשונה שבה אתה מנסה לגייס כספים לסרט באמצעות הדסטארט. בפעם הקודמת גייסת פחות מ-3000 שקלים מתוך יעד של 200 אלף שקלים שהצבת לעצמך. מדוע לא הצלחת בגיוס הקודם, למרות שזכית לסיקור תקשורתי? האם תעשה זאת הפעם?

"אני באמת שואל את עצמי מה הסיבה לכך שאנשים לא תרמו כסף, הרי זה הסרט האחרון של אסי דיין, ואני לא יודע. חשבתי שתהיה יותר תמיכה. אולי לא הצלחתי בפעם הקודמת בהדסטארט כי בדיוק היתה תקופת המלחמה. אני מקווה שהפעם אצליח לגייס את הכסף. קיבלנו תמיכה מקרן הקולנוע, עשינו תיקונים בתסריט. שלחתי את התסריט למשה אדרי, אבל לא קראו את זה. פניתי לקרן רבינוביץ'. חסר לנו עוד כסף. אני רוצה שהקהל יהיה שותף בזה, זה סרט שמספר על קשיי יום יום של מאבטח, על חלום של בנאדם. וזה החלום הגדול שלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully