וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 72: האינטרנט התגייסה לטובת ילדה שאיבדה את ספריה

13.4.2016 / 0:02

גולשים רבים נענו לקריאה לתרום ספרים לטובת היידי ואן סומרן בת ה-8 שהספרייה בביתה נשרפה, מדען יצר כריכה לספר "מוצא המינים" מחיידקים בלבד, הסופר איאן מקיואן מסתבך עם קהילת הלהט"ב ועוד חדשות ספרות

"מיין קאמפף לילדים" ו"איך להחזיק גזים בבטן" – קומיקאי אמריקאי מפתיע את נוסעי הרכבת התחתית

הקומיקאי האמריקאי סקוט רוגובסקי רצה לראות איך אנשים ברכבת התחתית יגיבו לאדם שקורא ספרים עם שמות מצחיקים ומבהילים כמו "פחלוץ בני אדם – מדריך למתחילים" או "שיימינג לתינוקך – 7 כללים טבעיים לאמהות טריות".

איאן מק'קלן יחזיר מקדמה של 1.4 מיליון דולר שניתנה לו עבור ספר שהוא לא מעוניין יותר לכתוב

השחקן הבריטי איאן מק'קלן (הידוע בין היתר כגנדלף מסדרת סרטי שר הטבעות) חתם על חוזה עם הוצאת הספרים הבריטית Hodder & Stoughton לכתיבת ספר זיכרונות, וקיבל עבור הכתיבה מקדמה של כ-1.4 מיליון דולר. מק'קלן הופיע בשבוע שעבר בפסטיבל הספרותי של אוקספורד וסיפר כי הוא החליט לסגת מהעסקה לאחר שהבין כי הוא עדיין לא מוכן להתמודד עם אלמנטים מסוימים בעברו.

"זו היתה תחושה די מכאיבה. לא רציתי לחזור לעבר שלי ולשחזר דברים שעדיין לא ממש הבנתי בעצמי", אמר מק'קלן והוסיף כי הדברים שרצה לכתוב עליהם עלולים היו לפגוע בפרנסה שלו.

לינה דנהאם תפתח הוצאת ספרים

השחקנית, הסופרת, המפיקה והבמאית לינה דנהאם ("בנות") חתמה על חוזה עם הוצאת "ראנדום האוס" להקמת הוצאת בת קטנה בשם "לני", אותה תנהל יחד ותערוך יחד עם התסריטאית והמפיקה ג'ני קונר.

ע"פ ההודעה לעיתונות יפורסמו במסגרת "לני" קולות חדשים בתחום הפרוזה וספרי העיון, כשאת הספרים יבחרו דנהאם וקונר, שמנהלות יחד גם ניוזלטר מקוון מצליח בשם "מכתבי לני".

"ג'ני ואני קוראות אובססיביות של ספרים וביקורות ספרות, ומחליפות בינינו ספרים בלי סוף", אמרה דנהאם לאתר באזפיד, "החברו?ת שלנו מתפקדת הרבה פעמים כמועדון קריאה". דנהאם הסבירה כי האהבה לספרות הולידה את הרעיון להקמת הוצאת ספרים שתקדם קולות ספרותיים חדשים ומרעננים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

הסופר איאן מקיואן השמיע הערה פוגענית על טרנסג'נדרים וזכה לביקורת גדולה

הסופר איאן מקיואן ("כפרה", "אמסטרדם") השתתף בשבוע שעבר באירוע של המכון המלכותי הבריטי שנערך תחת הכותרת "העצמי בראי ההיסטוריה". במסגרת האירוע ביקר מקיואן את ההתייחסות המודרנית לזהות העצמית, והתייחס בין השאר לטרנסג'נדרים כשאמר כי "אנשים מתייחסים למושג הזהות כאילו זה דבר שאפשר לקנות בסופרמרקט"; לטענתו, הזהות האנושית מוגבלת בידי ביולוגיה ונורמות ולכן הבחירה בזהות מגדרית השונה מהזהות הביולוגית היא בעייתית. "ק?ראו לי שמרן", אמר מקיואן, "אבל אני נוטה להתייחס לאנשים בעלי איברי מין זכריים כאל גברים".

הדברים של מקיואן הרגיזו רבים, בעיקר בקהילה הלה"טבית, ולאחר ביקורת נוקבת שהושמעה כנגדו בכלי תקשורת וברשתות החברתיות, בחר מקיואן להתנצל ואמר ש"ביולוגיה לא תקבע את הגורל והיעוד של האדם" וכי שינויי מין מוסיפים "עושר וגיוון לחיים". עם זאת, לאחר ההתנצלות ספג מקיואן ביקורת חדשה, הפעם מגופים נוצריים שמתנגדים ללהט"בים. המכון הנוצרי, למשל, יצא נגד "ציד המכשפות" שנעשה למקיואן על שהביע דברים "מובנים מאליהם", ואילו המגזין הנוצרי ספקטייטור פרסם מאמר שיוצא כנגד ההתנצלות של מקיואן ובהמשכו קונן על חוסר הליברליות בעולם המערבי, שבו לא ניתן יותר להביע דעה מבלי להפוך לקורבן שיימינג.

איאן מקיואן מקבל את פרס ירושלים. עומר מירון
איאן מקיואן/עומר מירון

השיר "Imagine" של ג'ון לנון הפך לספר ילדים

השיר המפורסם של לנון עובד ע"י ארגון אמנסטי לספר ילדים חדש שיצא לאור בספטמבר 2017. הספר מכיל את מילות השיר, לצד איורים של האמן הצרפתי ז'אן ז'וליאן, שעוקבים אחר מסעה של יונה שמנסה לכונן שלום בין כל הציפורים. כך מנסה ארגון אמנסטי לעודד ילדים לפעול למען שלום ואחווה ברחבי העולם.

ע"פ סקר שפרסם הארגון בתחילת החודש, יותר מ-54% מההורים מאמינים שספרים מאפשרים לפתח אמפתיה בקרב ילדים, כשהספרים 'אל תיגע בזמיר' מאת הרפר לי ו'העי"ג' מאת רואלד דאל נבחרו כספרים הטובים ביותר להשגת אמפתיה כזו.

הרשתות החברתיות גויסו לטובת ילדה שספריה אבדו בשריפה ולטובת בעל חנות ספרים שנשדד

שתי דוגמאות מחממות לב לכוחן של הרשתות החברתיות התפרסמו השבוע. במישיגן, ילדה בת 8 בשם היידי ואן סומרן איבדה את כל הספרייה שלה בשריפה שניצתה בביתה, וכשהדבר נודע למאייר בוב שיאה, שביקר בבית הספר שלה, הוא החליט לבקש מעוקביו בטוויטר (וביניהם סופרים רבים) לשלוח לה ספרים חדשים. שיאה תייג את הבקשה תחת ההאשטאג BooksForHeidi# וקריאתו זכתה להיענות רבה, כשעשרות ארגזי ספרים נשלחו אל היידי בהמשך השבוע. "זה כל כך נחמד שהילד שלך יכול לראות שאפילו כשקורה משהו רע, יש בכל זאת תקווה", אמרה בת' ואן סומרן, אמה? של היידי, "האנשים האלה עזרו לנו להקיף אותה באהבה שהיא כל כך זקוקה לה".

הצד החיובי של הרשתות החברתיות נתגלה השבוע גם בלונדון, כשגולשים רבים עזרו לחנות ספרים קטנה להשתקם אחרי שוד שאירע בה. הכל החל בשבוע שעבר, כשחנות ספרים קטנה ועצמאית בשם Big Greenנשדדה ומקופתה נלקח סכום של 600 לירות שטרלינג (כ-3,200 ¤). מיד למחרת החליט סם ג'ורדיסון, מו"ל וחבר של בעלי החנות, להקים עמוד מימון המונים על מנת להשיב את הסכום, שהיעדרו השפיע באופן משמעותי על חנות הספרים הקטנה. תוך 24 שעות התקבלו תרומות בסך 2,525 פאונד (כ-13,500 ¤) שמהווים 420% מהסכום המקורי אותו קיווה ג'ורדיסון לגייס. "לא הפסקתי לבכות מהתרגשות ב-24 השעות האחרונות", אמר סיימון קי, מבעלי החנות, "הסכום העצום שתרמו לנו יעזור לעסק הקטן שלנו גם בעתיד. אני רוצה להודות לכל מי שתרם בכל צורה שהיא למה שקרה פה (מלבד לגנב)".

עותק נדיר של מהדורת הפוליו הראשונה של מחזות שייקספיר התגלה בסקוטלנד

בשנת 1623 יצאה לאור "מהדורת המחזות ההיסטוריים, הקומדיות והטרגדיות של מר ויליאם שייקספיר", שהיא המקור המודפס הקדום ביותר הידוע לנו למחזותיו של שייקספיר. המהדורה, שיצאה בפורמט פוליו ולכן מכונה לרוב בשם זה, מכילה 36 ממחזותיו של שייקספיר, וכיום ידוע על קיומם של 233 עותקים בלבד ששרדו ממהדורה הזו.

השבוע פורסם כי נתגלה עותק נדיר של המהדורה בספריית Mount Stuart House שנמצאת באיי ביוט בסקוטלנד. מתברר כי העותק קיים בספריה יותר ממאה שנים והוא היה שייך לאדם בשם איסאק ריד – עורך ספרותי שחי בלונדון במאה ה-18. ע"פ מכתבים שנמצאו, ידוע כי ריד רכש את העותק בשנת 1786 וכי הוא נמכר אחרי מותו בשנת 1807 לאדם אלמוני בסכום של 38 פאונד בלבד. מרגע זה לא ידוע מה עלה בגורלו של העותק, אך ברור כי הוא נקנה ע"י ספריית Mount Stuart במהלך המאה ה-19, כיוון שהוא מופיע ברישומי המצאי שנערכו בה בשנת 1896. "אין גילויים ספרותיים גדולים יותר מאשר עותק בלתי ידועה של הפוליו של שייקספיר, ואנחנו נרגשים מכך שגילוי כזה התרחש דווקא כאן בביוט", אמרה אליס מרטין, האחראית על אוספי ספריית Mount Stuart.

העותק שהתגלה יוצג בספריה החל מהשבוע ועד 30 באוקטובר השנה.

ספר הפוליו של שייקספיר. GettyImages
מהדורת הפוליו של שייקספיר/GettyImages

כיסא של ג'יי קיי רולינג נמכר בכ-400 אלף דולר במכירה פומבית

אספן אנונימי שילם 394 אלף דולר על כיסא השייך לג'יי קיי רולינג, שנמכר במסגרת מכירה פומבית שנערכה השבוע בניו יורק. מדובר בכיסא עשוי עץ אלון עליו ישבה רולינג בזמן שכתבה את הספרים הראשונים בסדרת ספרי הארי פוטר. רולינג הציעה את הכיסא למכירה פומבית בשנת 2002 על מנת לגייס כסף לצדקה, ולפני המכירה הטביעה עליו את המילים "כתבתי את הארי פוטר בזמן שישבתי על הכיסא הזה". בשנת 2009 הוצע הכיסא למכירה פומבית באתר אי.ביי ונמכר לאספן הבריטי ג'ארלד גריי בסכום של 29 אלף דולר.

גריי, שהחליט למכור כעת את הכיסא, סיפר כי המחיר ששולם לו היה גבוה בהרבה מכפי שציפה, והוסיף כי הוא מתכוון לתרום 10 אחוז מהסכום לארגון הצדקה של רולינג – לומוס.

הכיסא של ג'יי קיי רולינג. GettyImages
הכיסא של גיי קיי רולינג במכירה פומבית ב-2002/GettyImages

מדען יצר כריכה לספר "מוצא המינים" של דרווין מחיידקים בלבד

הגרדיאן הבריטי פרסם השבוע כתבה על הביולוג המולקולרי סיימון פארק, שמתכוון ליצור מהדורה יוצאת דופן של הספר הקלאסי "מוצא המינים" מאת דרווין – מהדורה שעשויה כולה באמצעות חיידקים (בקטריות).

לצורך יצירת הכריכה לספר, השתמש פארק בתאית שנוצרה בידי חיידקים, ולאחר מכן עשה שימוש גם בחיידקים שמייצרים חומרים בצבעים שונים, על מנת להצליח לכתוב את שם הספר על גבי הכריכה. בנוסף, הוא הצליח לייצר את העמוד הראשון של "מוצא המינים" בעזרת חיידקים בלבד – תהליך שלקח לו כשבועיים.

ע"פ פארק, זהו הספר הראשון בעולם שנעשה בו שימוש בבקטריות, והוא מתכוון לייצר בסופו של דבר גרסה ארוכה ומלאה של "מוצא המינים".

פארק הציג את הכריכה בפסטיבל המדע שנערך באדינבורו בשבוע שעבר, ולטענתו, דרווין עצמו בוודאי היה מתעניין בפרויקט; "כשדרווין היה חי, האנושות רק גילתה את עולם החיידקים, ואני יודע שהיה לו עניין גדול בתחום הזה", אמר פארק, "אבל הוא לא חי מספיק זמן בכדי להבין איזה תפקיד משמעותי יש לחיידקים בעולמנו [...] אם הוא היה מכיר אותם, אין לי ספק שהם היו מהווים נדבך חשוב בתורת האבולוציה שלו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כריכת החיידקים של "מוצא המינים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

פיי וולדון תכתוב המשך טרנסג'נדרי לספרה הידוע "אישה שטן"

בשנת 1983 כתבה הסופרת הבריטית פיי וולדון את הספר המפורסם ביותר שלה: "אישה שטן" – קומדיה שחורה ופמיניסטית שהפכה בהמשך גם לסרט מצליח בכיכובן של מריל סטריפ ורוזאן בר (הספר תורגם לעברית בשנת 1990). כעת, יותר משלושה עשורים מאוחר יותר, הודיעה וולדון בת ה-84 כי היא כותבת ספר המשך שיעסוק בגבר המשנה את מינו בתקווה להשיב לעצמו את הכוח שאבד לו בעקבות הצלחתה של המהפכה הפמיניסטית.

הספר ייקרא "מותה של אישה שטן" והוא יצא לאור באפריל 2017 ע"י הוצאת Head of Zeus.

חדשות בשורה

* הערב (רביעי) ייערך בבית אריאלה בתל אביב אירוע השקה לכבוד הספר "הארץ מעבר להרים" מאת ניר ברעם (הוצאת עם עובד). משתתפים: גל גבאי, דני דיין, תבאת אבו ראס, יוסי סוכרי, רנה ורבין, שמעון אדף וחיים רחמני. יום רביעי, 13/4, 20:00, שאול המלך 25, תל אביב. מחיר כרטיס: 60 ש"ח.

* מחר (חמישי) ייערך בחנות הספרים "מילתא" ברחובות ערב לציון 85 שנים למותה של רחל המשוררת. משתתפים: מיכאל ברנשטיין, ערן בן-צבי, נתלי פינשטיין, שרון מירסקי וסיון הוד. יום חמישי, 14/4, 20:30, יעקב 36, רחובות. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) ייערך בבית הסופר בתל אביב ערב לכבוד הגיליון העשירי של כתב העת "נתיבים". משתתפים: רחלי אברהם איתן, יהודית אוריה, שגיא אלנקווה, ענבל אשל כהנסקי, נעמה ארז, אשר גל, רוני גיל, יבחר גנאור, אבינעם מן, חגית מנדרובסקי, עמיר סגל, רז סופר, נורית צדרבוים, שמעון רוזנברג, ליאור שדה ושושי שמיר. יום חמישי, 14/4, 20:00, קפלן 6, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-17 באפריל ייערך בבית היוצר בתל אביב ערב השקה לספר "הגן שבפנים" מאת בני שטיינברג (כנרת זמורה ביתן). משתתפים: נועה מנהיים, ישי שריד, מירי רוזובסקי, עלמה כהן ורדי ומעיין הירשביין. יום ראשון, 17/4, 20:30, האנגר 22, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-17 באפריל ייערך בחנות "תולעת ספרים" ערב השקה לספר "החיים והארכיטקטורה" מאת יעקב יער. משתתפים: עידו איתן, פרופ' אלונה נצן-שיפטן, פרופ' דוד גוגנהיים וד"ר ירמי הופמן. יום ראשון, 17/4, 19:30, מזא"ה 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-18 באפריל ייערך בקפה "תמול שלשום" בירושלים ערב לכבוד הספר "הממלכה" מאת אמיר אור. משתתפים: ד"ר יגאל בן נון, דן שורר ואמיר אור. יום שני, 18/4, 19:00, יואל סלומון 5, ירושלים. הכניסה חופשית, מינימום הזמנה: 30 ש"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully