וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היונים בוכות: הזמר פרינס מת בגיל 57

21.4.2016 / 19:55

גופתו של הזמר פרינס נמצאה היום (חמישי) בביתו במינסוטה. פרינס נחשב לאחד האמנים המצליחים בהיסטוריה ומכר למעלה מ-100 מיליון עותקים מאלבומיו

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז, קריינות: אביב אברמוביץ'
seperator
פרינס 1985. AP
פרינס בשנת 1985/AP

זמר הפאנק, הפופ והאר אנד בי, פרינס, הלך לעולמו בגיל 57. מנהלו של הזמר אישר כי גופתו נמצאה במתחם פייסלי פארק במינסוטה, שם ממוקם אולפן ההקלטות שלו. ב-15 באפריל נאלץ המטוס הפרטי של הזמר לבצע נחיתת חירום באילינוי, לאחר שהזמר חש ברע במהלך הטיסה. פרינס הופיע למחרת כמתוכנן וסיפר למעריציו כי לקה בשפעת.

פרינס (בשמו המלא פרינס רוג'רס נלסון) נולד במינסוטה ב-1958. לאורך הקריירה המוזיקלית שלו מכר למעלה מ-100 מיליון עותקים מאלבומיו. הוא נחשב לאחד מהאמנים המצליחים ביותר בהיסטוריה. פרינס זכה בשבעה פרסי גראמי, גלובוס הזהב ובפרס האוסקר עבור כתיבת הפסקול של "גשם סגול" (1984). הוא נבחר להיכל התהילה של הרוק ב-2004 (השנה הראשונה לקיומו).

אלבומו הראשון של פרינס "For You" שוחרר ב-1978 כשהיה בן 19, אולם היה זה אלבומו השני "Prince" ב-1979 שהפך לאלבום פלטינה והזניק אותו לתהילה. המודל הזה של אלבומים כפולים שמשוחררים בזה אחר זה הפך לסמל מסחרי של הזמר. בין להיטיו הגדולים הראשונים היו "Why You Treat Me So Bad" ו-"I Wanna Be Your Lover".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

בשנות ה-80 הפך פרינס לכוכב פופ עצום ברמת פופולריות דומה לאלו של מייקל ג'קסון ומדונה. אלבומיו הבאים "Dirty Mind", "Controversy" ו-"1999" (שיצא דווקא ב-1982) הפכו אף הם להצלחות גדולות. הסגנון המוזיקלי הייחודי בנוסף למילים המיניות שאפיינו את שיריו עלו לכותרות בכל פעם מחדש. ב-1984 הקליט את "Purple Rain", אלבום סמי-ביוגרפי ששימש כפסקול הסרט באותו השם, שמתאר את חייו של רוקר צעיר המכונה "הנער" ("The Kid") שסבל מהתעללות מצד בני משפחתו. שניים מחמשת הסינגלים שיצאו מתוך האלבום "When Doves Cry"ו- "Let's Go Crazy", זינקו למקום הראשון במצעד הבילבורד. שיר הנושא של האלבום "Purple Rain" הגיע למקום השני ונחשב עד היום לאחד המוכרים והאהובים בתולדות הרוק. מבקרי מוזיקה הכתירו את האלבום לאחד הגדולים בכל הזמנים.

לאורך כל שנות פעילותו הוא גם כתב שירים לאחרים, בכללם מדונה ("Love Song" מתוך האלבום "Like a Peayer"), צ'אקה קאן, נו דאוט ("Waiting Room" מהאלבום "Rock Steady"), ג'אנל מוניי ועוד. אחד השירים הידועים ביותר שכתב ולא הושרו על ידו הוא "Nothing Compares 2 U", שבמקור נכתב ללהקה שהקים (ולא היה חלק ממנה) בשנות השמונים, The Family, אבל הפך ללהיט כאשר שינייד אוקונור חידשה אותו ב-1990. פרינס עצמו חידש את השיר בהופעה חיה יחד עם רוזי גיינס ב-1993.

במקביל להוצאת אלבומים, החל פרינס להשתלב גם בתעשיית הקולנוע כשחקן. הוא כיכב בסרט "תחת ירח דובדבן" ב-1986 בו גילם ג'יגולו שמנסה לפתות נשים עשירות בצרפת. הסרט נכשל בקופות, אך הפסקול שלו בניצוחו של פרינס, הפיק מספר להיטים, ביניהם "KIss" ו-"Mountains". בשנות ה-90 שינה פרינס סגנון מוזיקלי, חבר ללהקת The New Power Generation והלך להפיק שירי רוק כבד ואר אנד בי. באותה תקופה המציא את "הסימן", סמל מסחרי נוסף שלו, סימן שאיחד את סמלי הזכר והנקבה לישות חדשה וחסרת הגדרה. זה נמשך עד שנת 2000, אז חזר שוב לקרוא לעצמו 'פרינס'.

הקצב המסחרר של פרינס נמשך גם ב-15 השנים האחרונות לחייו, בהן שחרר לא פחות מ-15 אלבומים, כאשר את התקופות שבין ההקלטות הוא מבלה בסיבובי הופעות ארוכים ברחבי העולם. הופעותיו האחרונות נעשו ללא ליווי להקה כלל, כאשר רק פסנתר גדול ניצב על הבמה להופעות אינטימיות באצטדיוני ענק. בין להיטיו הגדולים מאז שנות ה-90 ניתן לציין את "Cream", "Gett off", Diamonds and Pearls" ,"Seven" ועוד רבים נוספים. שני אלבומיו האחרונים יצאו בשלהי 2015, בכללם השיר "בולטימור" שהוקדש לתושבי העיר בעקבות המהומות שם, שפרצו אחרי שהצעיר השחור פרדי גריי מת בעת ששהה במעצר.

נושא זכויות היוצרים ברשת היה טעון מבחינת פרינס, וב-2007 הכריז כי הוא מתכוון לתבוע את יוטיוב על הנושא מאחר שהפלטפורמה מאפשרת לגולשים להעלות את שיריו באופן פיראטי, ללא פיקוח וללא תמורה. במקביל הפנה את מרצו אל אתרי מעריצים שהעלו תמונות, מילות שירים ועטיפות אלבומים, כך לטענת האתרים, אולם הזמר הכחיש ואמר שמדובר ספציפית בשלושה אתרים שהעלו תמונות שצולמו ללא רשות ולכן אותם תבע. במקרה אחר אחרי שביצע בהופעה חיה חידוש ל-"Creep" של רדיוהד שצולם על ידי מעריצים בקהל והועלה ליוטיוב, הורה פרינס ליוטיוב להסיר את הקטעים. ביוטיוב נעתרו אולם החזירו את הסרטונים מספר ימים אחרי כן, כשבמקביל להקת רדיוהד עצמה הפצירה בו לאפשר לקהל לשמוע אותו. ב-2014 הגיש תביעות נגד מעריצים שהעלו בוטלגים שלו לרשת, אולם במהרה חזר בו והסיר את התביעות.

במהלך שנותיו ככוכב נקשר שמו של פרינס במערכות יחסים עם מספר רב של כוכבות תרבות, ביניהן: מדונה, כרמן אלקטרה, קים בייסינגר ושריל פן. ב-1996 נישא לזמרת הרקע שלו מייטה גרסיה. בנם, גרגורי, נולד באותה שנה כשהוא סובל ממחלה גנטית נדירה, ומת לאחר שבוע. השניים התגרשו ב-1999 וכעבור שנתיים נישא פרינס בשנית למנואלה טסטוליני. נישואיו השניים החזיקו מעמד חמש שנים בלבד.

בחודש שעבר נודע כי פרינס כותב אוטוביוגרפיה בשם "The Beautiful Ones", כעת לא ברור כמה מתוכה הושלם ומה יעלה בגורלה.

קטע קצר מגרסה עירומה של "Purple Rain" באחת מהופעותיו האחרונות של פרינס

  • עוד באותו נושא:
  • פרינס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully