וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלוקת בוועדת החינוך: חוק הספרים יבוטל בספטמבר או בדצמבר

24.5.2016 / 13:20

לאחר שאושר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, הגיע חוק הספרים לדיון בוועדת החינוך, במהלכו הוצגה פשרה שהושגה בין יו"ר הוועדה לשרה. הדיון יימשך מחר. מוקדם יותר פורסמו מסקנות וועדת רגב, שהתנגדה לביטול החוק

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

(בסרטון: יו"ר התאחדות המו"לים רחלי אידלמן בשיחה עם אולפן וואלה! NEWS, מרץ 2016)

לאחר שאושר בקריאה ראשונה אתמול (שני) ביומו הראשון של מושב הקיץ של הכנסת, הגיע היום המהלך לביטול חוק הספרים אל ועדת החינוך. יו"ר ועדת החינוך יעקב מרגי (ש"ס) הציג במהלך הדיון את הפשרה שהושגה עם השרה רגב, ועיקריה שלושה סעיפים:

1. לקראת שבוע הספר הנוכחי תבוטל באופן מיידי ההגבלה על ההנחה וניתן יהיה להציע כל הנחה בתיאום בין המו"ל לחנויות הספרים.

2. הוראות החוק יחולקו לשתיים: חלק מההוראות שנוגעות להגבלת המחיר יישארו בתוקף עד ה-31 בדצמבר 2016, ובכך יתאפשר זמן היערכות להוצאות ולחנויות הספרים. מדובר בפער של חודש מפקיעת תוקפו של החוק (שחוקק כהוראת שעה שפגה בפברואר 2017). סעיף 43 ג' לחוק שקובע שספר היה בתקופת ההגנה ימשיך להיות בהגנה גם אחרי פקיעת החוק, יישמר. לא תתקיים פגיעה באינטרס ההסתמכות.

3. ההנחיות שנוגעות להתנהלות של חנויות הספרים בכל הנוגע למגבלות על תצוגה וההוראות שאוסרות על תמרוץ מוכרים, יהפכו להוראות קבע עד לחקיקת חוק שיטפל בנושא זה על ידי הממשלה. פקיעת תוקף סעיפים אלה תבוטל.

במסגרת הפשרה השיגה השרה רגב את המטרה שהציבה לאפשר מכירת ספרים במחירים שווים לכל כיס, ומנגד המו"לים וחנויות הספרים שחששו מהשלכות ביטול החוק יזכו להיערך למציאות החדשה בשוק בתחילת 2017. חלק מהמשתתפים בדיון, ובהם חבר הכנסת יואב קיש (ליכוד), מיוזמי החוק, ביקשו להביא לביטול החוק כבר בספטמבר, על מנת למנוע מצב שבו סופרים יבחרו להמתין עם ספריהם החדשים עד לפקיעת החוק וליצור מחסור בחנויות הספרים. לאחר שלא הושגה הסכמה, הוחלט כי הדיון יתחדש מחר ב-10:00 ובסיומו תתקיים הצבעה על ההחלטה הסופית.

חוק הספרים נכנס לתוקפו בפברואר 2014 ומאז זכה לביקורות. בין היתר נטען כי גרם לעלייה במחירי הספרים ולירידה בהיקף הקנייה. החוק, שאושר בכנסת עוד ביולי 2013, אוסר בין השאר על חנויות הספרים למכור ספרות חדשה במחיר השונה מהמחיר המומלץ לצרכן - וזאת לתקופה של עד שנה וחצי ממועד היציאה לאור (למעט בתקופות שייקבעו בחוק כמו שבוע הספר ובאתרי הרשת, שבהן מותרת הנחה של עד 10%). מרבית הגורמים בענף שתמכו בחוק ראו בו מהלך שיימנע את שחיקת המחירים בשוק הספרים בישראל, יצמצם את הפסדי המו"לים וכן יאפשר מתן תמלוגים ראויים לסופרים.

seperator
IFB תמר זנדברג, על ינון מגל. מערכת וואלה!
מאבק ממושך לחשיפת הדו"ח. חברת הכנסת תמר זנדברג/מערכת וואלה!

מוקדם יותר היום, שעה קלה לפני פתיחת הדיונים בועדת החינוך, נחשפו מסקנות הוועדה לבחינת חוק הספרים, שהוקמה על ידי השרה רגב ביוני 2015. הוועדה הגישה את מסקנותיה כבר בחודש ינואר. אלא שרק היום, לאחר מאבק ממושך של חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) לחשיפת הדו"ח בשיתוף מחלקת המחקר והמידע של הכנסת, הוא פורסם במלואו.

חברי הוועדה הציגו את המלצותיהם באופן פרטני, אך מסקנותיהם לגבי החוק זהות ומנוגדות לזו של השרה. חבר הוועדה עמית הלוי ציין במסקנותיו כי לא נרשמה עלייה דרמטית במחירי ספרים מאז פרסום החוק, על אף טענותיה של השרה רגב כי החוק הפך את הספרים לבלתי נגישים עבור חלקים רבים באוכלוסיה. בנוסף טוען הלוי כי שיעור ההנחות שהיו נהוגות לפני פרסום החוק לא השתנה ועדיין עומד על 50-60 ולעיתים אף על 70 אחוז ממחירו המקורי של הספר.

עורכת דין עדנה הראל. קובי ליאני
"יש להאריך את החוק מעבר לתקופת הוראת השעה". עדנה הראל/קובי ליאני

עוד טוען הלוי כי אמנם חלה ירידה של 12 אחוזים בכמות הספרים שנמכרו מאז חוקק החוק, אולם מדובר בירידה סבירה שצפויה היתה להתאזן במהלך השנים. הלוי מסביר כי בעקבות החוק חלה ירידה של כ-50 אחוז במכירות של ספרי ביכורים. המלצתו של הלוי היא שלא להאריך את החוק בשנה נוספת לאחר פקיעתו האוטומטית בפברואר 2017, ולמצוא חלופות אחרות לבעיות בשוק הספרים.

חברת הוועדה עדנה הראל טענה כי חוק הספרים יצר הסדר מאוזן, וכי אין לבטל את החוק בתוך תקופת תוקפו. בנוסף, קובעת הראל כי יש חשיבות לקביעת תחולתו של חוק הספרים לאורך זמן, מעבר לתקופתה של הוראת השעה, ואף להוסיף בו הסדרים מסויימים לחיזוק היבטים שלא טופלו באופן מספק.

חבר הוועדה דני טל קובע אף הוא כי יש להמתין לסיום 3 השנים של הוראת השעה לחוק. טל ממליץ לפתח כלי תמיכה בהוצאה לאור ושיווק של ספרי ביכורים, שיבואו בנוסף לחוק ולא במקומו. במידה והוראת השעה תהפוך לחוק, ממליץ טל כי תוקם וועדה שתייעץ לגבי שורה של תיקוני חקיקה הנוגעים להגבלת הבעלות הצולבת בחוק ולנושאים נוספים הדורשים הסדרה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יו"ר הוועדה ומנכ"ל משרד התרבות יוסי שרעבי. היחיד מבין חבריה שהמליץ לבטל את החוק/מערכת וואלה!, צילום מסך

חבר הוועדה ד"ר חיים פרלוק מצדד בסיום שלוש השנים שנקבעו בהוראת השעה, על מנת לקבל נתוני אמת לגבי ספרים מוגנים וכאלה שסיימו את תקופת ההגנה של החוק. פרלוק טוען כי לאחר ששמע את עשרות הגורמים שהופיעו בפני הוועדה, הגיע למסקנה כי יש להכניס שיפורים בחוק אך בשום פנים ואופן לא לבטלו.

חבר הוועדה עו"ד שלמה ציפורי הסביר כי השתכנע כי אין לבטל את החוק, וזאת על אף הנתונים החלקיים שהוצגו בפני הוועדה. ציפורי טוען כי על החוק להשלים את מלוא אורך חייו כדי שניתן יהיה לבחון את התמונה בסיומו ולשפוט את הישגיו.

יו"ר הוועדה ומנכ"ל משרד התרבות יוסי שרעבי, היה החבר היחיד שתמך בביטול החוק. בהמלצותיו טען שרעבי כי אין מקום להמשיך ולשמר את החוק, והשאלה אם לבטלו כעת או להמתין למועד פקיעתו היא שאלת מדיניות המונחת לפתחה של השרה.

לטענת שרעבי לנגד מחוקקי החוק עמדו טובת ההוצאות לאור וטובתם של היוצרים. כתוצאה מכך נפגעו ספרות הילדים חדשה וסופרי הביכורים. קהל הקוראים נפגע ורכישת הספרים פחתו בעקבות החוק, שיצר חסמים בקרב אוכלוסיות שיכלו להרשת לעצמם ספרים חדשים לפני שחוקק.

(עדכון אחרון: 16:36)

  • עוד באותו נושא:
  • חוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully