וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 78: מחאות נגד בני ציפר ודונלד טראמפ. בנפרד

25.5.2016 / 6:54

450 סופרים בעצומה נגד המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב, פסטיבל שירה חדש הוקם במחאה נגד השתתפותו של בני ציפר בפסטיבל המשוררים במטולה, ג'ורג' ר. ר. מרטין מסביר למה הוא הורג דמויות ועוד חדשות ספרות

באדיבות yes

(בסרטון: אניה בוקשטיין ב"משחקי הכס")

seperator

בקרוב: "צופן דה וינצ'י" בגרסה לנוער

הוצאת ראנדום האוס הודיעה השבוע כי בספטמבר הקרוב תצא בבריטניה ובארה"ב גרסה לנוער של "צופן דה וינצ'י",רב המכר העולמי של דן בראון. "אני מקווה שהעיבוד של 'צופן דה וינצ'י' לבני נוער יצית בקוראים הצעירים את אותו ריגוש שאני חש בעת גילוי היסטוריה סודית ואלמנטים מסתוריים אחרים שקשורים לעולם שבו אנו חיים", אמר בראון בהודעה לעיתונות והוסיף כי תמיד הרגיש שהוא נושא על גבו שליחות להוראה וחינוך, בין השאר מפני שהוריו עסקו כל חייהם בחינוך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
seperator

מהספרים למסך: סיפור של יו נסבו יהפוך לסרט ושני טריילרים חדשים עפ"י ספריהם של פיליפ רות וניל גיימן

סיפור קצר בשם "Jackpot" שכתב סופר המתח הנורבגי יו נסבו בשנת 2011, יעובד לסרט קולנוע בכיכובם של בראיין קרנסטון ("שובר שורות") ומילה קוניס ("ברבור שחור", "מופע שנות ה-70"). הסרט, שמתאר אדם שמתעורר במועדון חשפנות כשבידו רובה ומסביבו גופות רבות, יבוים על ידי וויל גלוק, כשעל התסריט אחראי דייב קלהאם.

בנוסף, שוחררו השבוע שני טריילרים חדשים שמבוססים על יצירות ספרותיות: ערוץ SkyArts הבריטי שחרר טריילר למיני-סדרה החדשה שלו המבוססת על ספרו של ניל גיימן "Likely Stories" (הסדרה תשודר החל מיום שישי הקרוב); והסרט "זעם" על פי ספרו של פיליפ רות' ובבימויו של ג'יימס שמוס זכה גם הוא לטריילר חדש לקראת הקרנת הבכורה ב-29 ביולי.

צפו:

לינה דנהאם פרסמה במפתיע ספר חדש וכל עותקיו נמכרו בתוך 24 שעות

דנהאם, יוצרת וכוכבת הסדרה "בנות", פרסמה השבוע במפתיע בחשבון האינסטגרם שלה תמונה של ספר חדש פרי עטה בשם "Is it Evil Not to be Sure?" שמכיל קטעים מיומן שכתבה כשהיתה בת 19. היא הודיעה כי מדובר במהדורה מוגבלת של 2,000 עותקים בתוספת חתימתה ושהרווחים ממכירתה יועברו לארגון שמקדם סופרות צעירות. כאמור, בתוך פחות מ-24 שעות נמכרה המהדורה כולה.

לינה דנהאם חותמת על ספרים ברשת ווטרהאוס. GettyImages
היא עדיין מעצבנת. לינה דנהאם/GettyImages

פסטיבל חדש לשירה נוסד כתגובת נגד לפועלו והתבטאויותיו של בני ציפר

"תיקון", פסטיבל חדש לשירה ישראלית, ייערך בתחילת חודש יוני ברחבי הארץ בהשתתפות עשרות משוררות ומשוררים. הפסטיבל נוסד כתגובת נגד למינויו של בני ציפר למנהל פסטיבל מטולה, לאחר שבטורו האחרון בעיתון "הארץ" הצדיק ניצול מיני של מעריצות צעירות על ידי אמנים, כמו גם כתוצאה ממחאה ארוכת-שנים של נשים כותבות על הדרתן המתמשכת ממוסף "הארץ'"לספרות, שציפר שימש כעורכו קרוב לשלושה עשורים.

"פסטיבל 'תיקון' נולד ממחאה ולבש צורת חגיגה", כתבו מייסדות הפסטיבל – טל ניצן, ד"ר דורית שילה, ענת שרון בלייס, לי ממן, אילנה שחף, תמר וייס, לאה קליבנוף-רון, ריקי כהן וד"ר נטלי תורג'מן – בהודעה לעיתונות מטעמן; "כל עוד בראש פסטיבל מטולה לשירה עומד מי שהעז להצדיק פשע בשם האמנות, והנהלת הפסטיבל מתייצבת מאחוריו, לא נוכל ליטול בו חלק – כמשוררות ומשוררים וכקהל. במקום זאת בחרנו ליטול אחריות, לחתור לתיקון, לתת במה לשירה שחוגגת את כבוד האדם – ליזום אירוע שבו נוכל לומר שירה בלב שלם".

הפסטיבל ייערך בארבעה מוקדים ברחבי הארץ, במועדים שונים: ב-2-4 ביוני יתקיימו במדרשת שדה בוקר אירוע מחווה לישראל אלירז, מפגש עם עמוס עוז, אירוע הוקרה לשירה הערבית, מפגש כותבי אפוריזמים בעקבות קפקא ועוד; ב-8 ביוני יתקיימו בגלריית האגף בחיפה אירועי שירה בהשתתפות לאה פילובסקי, חמזה גנאים, דנה אמיר, היאם אבו אלזף, סיגל בן יאיר, ענת שרון בלייס, מיטל נסים ועוד; ב-9 ביוני יתקיימו בסטודיו קנטי בתל אביב אירועי שירה בהשתתפות תהל פרוש, נוית בראל, רג'אא נטור, שחר מריו מרדכי, מחמוד אבו ערישה, הדס גלעד, אלי הירש, אילה בן-לולו, ענת לוין, יודית שחר, לורן מילק, עדי עסיס ועוד; וב-10 ביוני יתקיימו בבית הנסן בירושלים אירועי שירה בהשתתפות גבריאלה אלישע, אלמוג בהר, סיון הר-שפי, איתי עקירב, ענבל אשל-כהנסקי, נחום פצ'ניק, חגית חוף ועוד.

ביל גייטס ממליץ על ספר ישראלי

בשנים האחרונות נוהג מייסד מייקרוסופט, ביל גייטס, להמליץ באופן קבוע על ספרים שכדאי וחשוב לקרוא לדעתו. השבוע הוא פרסם סרטון אנימציה בו הוא ממליץ על 5 ספרים חדשים שכדאי לקרוא בקיץ הקרוב, ובין ספריהם של ניל סטיבנסון, ג'ורדן אלנברג וניק ליין, גייטס ממליץ גם על ספרות של ההיסטוריון הישראלי יובל נח הררי, שתורגם לאחרונה לאנגלית.

צפו:

"להחביא את הזקפה שלך מאלוהים" ו-"הפרוטוקולים של הנערות הגותיות של ציון" – הקומיקאי שמפתיע את נוסעי הרכבת התחתית בקריאת ספרים משונים מכה שנית

הקומיקאי האמריקאי סקוט רוגובסקי רצה לראות איך אנשים ברכבת התחתית יגיבו לאדם שקורא ספרים עם שמות מצחיקים ומבהילים כמו "מיין קאמפף לילדים" ו"איך להחזיק גזים בבטן". בחודש שעבר הוא העלה לרשת סרטון שהפך לויראלי ובו נראות תגובותיהם של נוסעי הרכבת לעטיפות הספרים המשונות של רוגובסקי. כעת הוא חוזר עם סרטון חדש ובו ספרים עם שמות משעשעים לא פחות כמו "מתמטיקה ללא-אסיאתיים", "וגינות גדולות בראי ההיסטוריה" ו-"איך לזייף את המוות שלך" מאת פרינס.

צפו:

פרויקט מימון המונים מבקש להפוך את ההגדה של פסח לרומן גרפי

ג'ורדן ב. גורפינקל, אמן קומיקס יהודי שהיה שותף בעבר ליצירת חוברות הקומיקס של באטמן, החליט להפוך את ההגדה של פסח לרומן גרפי. לשם כך הוא פתח בפרויקט מימון המונים באתר אינדיגוגו, שבמסגרתו הוא מקווה לגייס 36 אלף דולר להוצאת הספר לאור. הספר, לפי גורפינקל, יכיל את הטקסט העברי בדף אחד ואת התרגום שלו לאנגלית ולאיורי קומיקס בדף שמנגד. "אנחנו משתמשים בכל אפשרות שיש לעולם הקומיקס להציע, כולל הומור – מרכיב חשוב במסורת היהודית – כדי להפוך כל פסקה אזוטרית ולא מובנת לנגישה ומהנה", נכתב באתר הקמפיין.

ג'ורג' ר.ר מרטין מסביר מדוע הוא נוטה להרוג את גיבורי הספרים שלו

כל מי שקרא את סדרת ספרי הפנטזיה "שיר של אש ושל קרח" מאת ג'ורג' ר.ר. מרטין או צפה ב"משחקי הכס" המבוססת על הספרים, יודע שלא כדאי לו להיקשר לדמויות המרכזיות בעלילה, כי בשלב כזה או אחר סביר להניח שהן ימותו. השבוע התראיין מרטין למגזין המדע הבדיוני "Galaxy's Edge" והסביר מדוע הוא נוהג להרוג את הדמויות הראשיות ביצירה שלו. "אני חושב שלסופר, אפילו אם מדובר בסופר פנטזיה, יש מחויבות לספר את האמת, והאמת היא – כפי שאנחנו אומרים במשחקי הכס – שכל אדם חייב למות", הסביר מרטין. "אי אפשר לכתוב על מלחמה ואלימות", הוא הוסיף, "בלי לכלול מוות. ואם אתה רוצה להיות כן, המוות צריך לגעת גם בדמויות המרכזיות; כולנו קראנו מיליון פעם את הסיפורים האלה על חבורת גיבורים שיוצאת להרפתקה מסמרת שיער כשאף אחד מהגיבורים לא מת. היחידים שמתים הן דמויות המשנה. זו פשוט רמאות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הודור/מערכת וואלה!, צילום מסך

חרם על רשת חנויות ספרים במדינות ערב שמוכרת את ספריו של דויד גרוסמן

"הג'רוזלם פוסט" מדווח על קמפיין שיזמו אקטיביסטים ערביים כנגד רשת חנויות הספרים "אובייקן" שפועלת במדינות ערב בדרישה שתסיר מהמדפים את ספריו של דויד גרוסמן. הקמפיין מתנהל ברשתות החברתיות תחת ההאשטאג Obeikan's Normalization"" (הנורמליזציה של אובייקן), כשהטענה המרכזית של הפעילים היא שעל-ידי מכירת ספריו של סופר ישראלי, רשת אובייקן נותנת לגיטימציה לכיבוש הישראלי.

"גם אם הספר של גרוסמן לא פוליטי", כתב אחד מתומכי הקמפיין, "עצם קיומו בחנות ספרים ערבית משולה לתמיכה ביישות הציונית". הוא הוסיף כי בנו של גרוסמן השתתף במלחמת לבנון השנייה, ו"הרג את אנשינו, לפני שנהרג בעצמו".

טרם התקבלה תגובה רשמית של רשת הספרים לטענות המוחים.

דויד גרוסמן. AP
מוחרם. דויד גרוסמן/AP

ג'יי קיי רולינג מגנה על זכותו של דונלד טראמפ להיות פוגעני וגזען

השבוע ג'יי קיי רולינג קיבלה את פרס PEN לספרות, שניתן לסופרים שיצירותיהם "חוגגות את ההומניזם ומתנגדות לדיכוי על כל צורותיו"; במעמד קבלת הפרס נשאה רולינג נאום ובו יצאה נגד הניסיונות השונים להגביל את חופש הביטוי – ניסיונות שמגיעים לדבריה גם מאנשים המחשיבים עצמם ליברליים ונאורים. "רק בשנה שעברה, התפרסמה עצומה שניסתה למנוע את כניסתו של דונלד טראמפ לבריטניה וזכתה ליותר מחצי מיליון חתימות", אמרה רולינג; "אני עצמי מתנגדת כמעט לכל דבר שמר טראמפ אומר. אני חושבת שהוא גזען פוגעני. אבל יש לו זכות מלאה להגיע למדינה שלי ולהיות בה גזען ופוגעני. חופש הדיבור שלו מגן על זכותי לקרוא לו גזען".
רולינג התייחסה גם לעובדה כי ספריה זכו לאורך השנים לביקורות רבות ולטענות כי הם משחיתים את הנוער. "למבקרים שלי יש זכות מלאה לטעון שאני מנסה להפוך ילדים לחברי כת השטן", היא המשיכה, "ולי יש את הזכות להסביר להם שאני מנסה לחקור את טבע האדם ואת המוסריות שלו, או לחילופין לקרוא להם אידיוטים – תלוי על איזה צד קמתי באותו בוקר".

ג'יי קיי רולינג. GettyImages
תילחם למען הזכות וכו'. ג'יי קיי רולינג/GettyImages

ובינתיים בארה"ב: עצומת סופרים נגד טראמפ

למעלה מ-450 סופרים חתמו על עצומה נגד מועמדותו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב מטעם המפלגה הרפובליקנית. "אנו, כסופרים, יודעים כיצד אפשר לתמרן שפה בשם הכוח", נפתחת העצומה שבה מתארים הסופרים כיצד האמונה באופייה הדמוקרטי של ארה"ב מסתדרת עם עצומה נגד פוליטיקאי. בין היתר מציינים הסופרים כי הון כלכלי אינו מעניק לאדם את הזכות לדבר עבור ארה"ב וטוענים כי מועמד שמשתמש באלמנטים אלימים במסגרת הקמפיין, מטפח אגרסיביות בקרב תומכיו ומשמיץ נשים ומיעוטים דורש תגובה מיידית וכוחנית.

בין הסופרים שחתמו על העצומה: מייקל שייבון ואיילת ולדמן, דייב אגרס, ג'ניפר איגן, ג'ונו דיאז, סטיבן קינג, דניאל מנדלסון ועוד.

פרויקט מימון המונים מבקש להפוך ספר של צ'אק פולינק לסרט

יוצרי הסרטים ג'וש ליק ואנדי מינגו מקווים לגייס 250 אלף דולר באמצעות מימון המונים באתר קיקסטארטר להפקת סרט עצמאי על פי הספר Lullaby"" מאת צ'אק פולינק (מחבר הספר עטור השבחים "מועדון קרב"). "Lullaby" מספר את סיפורו של קארל סטרייטור – עיתונאי שכל משפחתו נהרגה; במסגרת עבודתו הוא מגלה את הסיבה למותם – שיר ערש אינדיאני שמופיע בספר ילדים. הוא יוצא למסע להשמדת כל העותקים של ספר הילדים הזה ומגלה שמדובר במשימה לא פשוטה.

פולינק עצמו יכתוב ביחד איתם את התסריט, אם הפרויקט יצליח לעמוד ביעדי הגיוס.

"הרוח בערבי הנחל" יעובד לרומן גרפי

הוצאת IDW האמריקאית הודיעה השבוע כי בהמשך השנה תוציא לאור מהדורה מיוחדת של הספר הקלאסי "הרוח בערבי הנחל" מאת קנת גרהם בעיבוד לרומן גרפי. אמן הקומיקס דיוויד פטרסן עבד על 60 ציורים מקוריים לכבוד הספר – עבודה שערכה יותר משלוש שנים; הוא הסכים לחתום על כל עותק מהמהדורה הראשונה. הספר יראה אור באוקטובר 2016.

עותק נדיר של ספר גנוז מאת אנתוני ברג'ס הנושא גם את חתימתו מוצע למכירה פומבית

בשנת 1961 ראה אור הספר "The Worm and the Ring" מאת אנתוני ברג'ס, מחבר הספר עטור השבחים "תפוז מכני", וזמן קצר לאחר מכן הורד מהמדפים בעקבות תביעה מצד אישה שזיהתה את עצמה בספר. עלילת הספר מתרחשת בבית ספר בעיר באנברי, שם שימש ברג'ס כמורה בשנות ה-50 של המאה שעברה; מורים ואנשי צוות שעבדו בבית הספר זיהו עצמם בספר, אך רק מזכירת בית הספר – אישה בשם גוונדוליין בסטין – החליטה לתבוע את ברג'ס על פגיעה בשמה הטוב. כאמור, הספר הורד מהמדפים ובשבוע הבא יוצע למכירה ביריד ספרי האספנות של לונדון עותק נדיר מהמהדורה הראשונה של הספר המכיל גם את חתימתו של המחבר.

seperator

חדשות בשורה:

* ספר חדש של סטיבן קינג עתיד לצאת ב-7 ביוני, כך פרסמה השבוע הוצאת הספרים שריבנר. הספר נקרא "End of Watch
" והוא מהווה את הספר האחרון בטריולוגיית ביל הודג'ס.

* מחר (חמישי) ייערך בבית ביאליק ערב לכבוד המשורר חיים לנסקי. משתתפים: חיים גורי, דן מירון, עמינדב דיקמן, ורד אריאל-נהרי, צבי סלטון, לאני שחף וקרן קוך. יום חמישי, 26 במאי, 20:00, ביאליק 22, תל אביב. דמי כניסה: 40 ש"ח.

* מחר (חמישי) ייערך ב"מקום לשירה" בירושלים ערב לכבוד ספר השירה "לשאת את הנפש במהופך - רשימות על שירה" מאת גיא פרל. משתתפים: דנה לובינסקי, חגית חוף, ד"ר גלעד מאירי, גיא פרל ועדי פורטי. יום חמישי, 26 במאי, 20:00, עמק רפאים 43 א', ירושלים. הכניסה חופשית.

* ב-29 במאי ייערך במועדון "האזור" בתל אביב ערב לכבוד הספר "את לא נולדת אישה" בעריכת ריקי כהן. משתתפות: טל ניצן, לאה פילובסקי, תהל פרוש, נעה לוצקי, ענת שרון בלייס, קרן קוך, דנה מרקוביץ, איריס אליה כהן, מרוה זוהר, אילאיל קופלר, מי-טל נדלר, ליאורה גרנות, מיה ויינברג, סיגל בן-יאיר, נעם פרתום, אליוט ואלה דניאל. יום ראשון, 29 במאי, 20:00, הרכב 13, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-31 במאי ייערך בבית אריאלה ערב "סודות גנוזים" – חשיפת כתבי היד האבודים של גדולי הספרות העברית. הקהל יוכל להיחשף לראשונה לכתבי היד, למכתבים ורשימות אישיות של חלק מגדולי הכותבים העבריים: מכתב קצר של ש"י עגנון ללאה גולדברג, איור של המשורר יונתן רטוש, שיר של טשריחובסקי, יצירה נדירה של המשורר והסופר דוד פוגל שנספה בשואה ועוד מסמכים וכתבים שנאספו ונאצרו במכון לאורך השנים.משתתפים: קרני פוסטל, רפי פרסקי, חגי ליניק, עודד מנדה-לוי, גבי אלדור, איתי מאירסון, ענת פיירבטון, נועה סגל ועובד אפרת. יום שלישי, 31 במאי, 20:00, דמי כניסה: 60 ש"ח.

* ב-31 במאי ייערך בבית הסופר בתל אביב ערב לכבוד המשורר והסופר אמיר אור. משתתפים: שרון אס, אלי הירש, חדוה הרכבי, רפי וייכרט, נורית זרחי, פרופ' משה רון, פרופ' עוזי שביט, דן שורר, יאיר דלל, אורית אזרח, אביחי קמחי וצביקה ניר. יום שלישי, 31 במאי, 20:00, קפלן 6, תל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully