וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מראה שחורה: "אליס מבעד למראה" בלתי נסבל עוד יותר מקודמו

27.5.2016 / 9:51

ההמשכון של "אליס בארץ הפלאות" שוב יגרום לסופר לואיס קרול להתהפך בקברו, והפעם גם לפרוץ בבכי, ואת הצופים ישעמם עד מוות. ג'וני דפ איבד את זה - מה עוד חדש?

יח"צ - חד פעמי

לפני חמש שנים הגיע לאקרנים "אליס בארץ הפלאות" והתגלה כאחת האכזבות הגדולות של 2010. אמנם הופקו כבר שלל גרסאות קולנועיות לספר הפולחן ולא באמת היה צורך בעוד אחת, אבל במקרה זה עמדו מאחוריה הבמאי טים ברטון והכוכב ג'וני דפ, שניים שכאילו נולדו כדי להביא אל הבד את לואיס קרול, ולכן המחשבה היתה שהפעם יוולד כאן משהו מיוחד. אלא שקרה דווקא ההפך, והצמד הוציא תחת ידיו ביזיון קולנועי, שגם לא היה לו שום קשר לרוח המקור.

בשל כוחו של המותג, זכה הסרט להצלחה מסחרית גדולה. דבר זה חייב הפקת המשכון, "אליס מבעד למראה" שמו, שעלה כאן לאקרנים אמש (חמישי). ג'וני דפ עדיין כאן, בתפקיד הכובען, וגם מיה וסיקובסקה חוזרת לגלם בחוסר חשק את דמותה של הגיבורה. ברטון, לעומת זאת, זז לעמדת המפיק, ושרביט הבמאי הופקד בידיו של ג'יימס בובין, שעשה עבודה טובה בעיבודים הקולנועיים של "החבובות".

מעבר לכך, למרבה הצער, אין חדש: גם עיבוד זה יגרום לקרול להתהפך בקברו. אמנם, הפעם מלכתחילה הציפיות היו בגובה הרצפה, ובובין גם הרבה יותר צנוע והרבה פחות זחוח מברטון, אבל נוסף לכך ולנוכחותו של כלב מדבר וחביב, בכך מסתיימים הדברים הטובים שאפשר להגיד על "אליס מבעד למראה".

אמנם בובין ידע לשים כאן חותמת אישית ולקחת את הסרט לכיוונים אחרים מאלה של קודמו בתפקיד. בדרך בה הוא מספר איך מסייעת אליס לכובען להתאחד מחדש עם משפחתו האבודה באנגליה של שלהי המאה ה-19 יש דגש על הבריטיות ועל התקופתיות, ולכן יש גם משהו מדיקנס, והתוצאה מזכירה את גרסת "החבובות" ל"מחרוזת חג המולד", למשל, יותר מאשר את "בארץ הפלאות". אך זה לא חיובי, כי המשמעות היא שהבמאי פשע כאן בדיוק באותו חטא של ברטון, פשוט בצורה אחרת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לכאורה כל הזמן קורה משהו, ובכל התחושה היא שלא קורה כלום. מתוך "אליס מבעד למראה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמו ברטון, גם בובין רקח כאן יצירה שאינה שואבת כל השראה, רעיונות או סגנונית, מכתביו של קרול. תחת זאת, הסרט רק עושה שימוש ציני בשמו של המותג, ומציב אותו בחלון הראווה כדי להחביא מבעד למראה משהו אחר לגמרי: התשובה הקולנועית למיץ עם אפס אחוז רכיבי פרי.

נוסף לכך, גם כשלעצמו ובלי שבוחנים אותו ביחס לקרול, "אליס מבעד למראה" אינו עובד בשום צורה. הבעיה המהותית מכל היא נקודת המוצא: יוצריו בחרו הפעם בגישה סנטימנטלית, והם מנסים לעורר בנו את ההתרגשות דרך מסעו של הכובען לעבר האיחוד עם משפחתו. אך קשה לנו להחזיק לו אצבעות, לכסוס בשבילו ציפורניים ואז להתרגש איתו, כי מדובר באחת הדמויות הקולנועיות הכי בלתי נסבלות של השנים האחרונות. במקרה הטוב אנחנו סתם אדישים כלפיה, במקרה הרע אנו מקווים שהיא תטבע בכוס תה ותמצא את מותה, אך על כל פנים, הדבר האחרון שאנחנו רוצים הוא להשתתף בצערה או לשמוח בשמחתה.

מעבר לכך, סובל הסרט מעוד שלל כשלים. עלילתו קלושה ומשמימה, ובניגוד מוחלט למסורת של קרול, אין בה טיפה של הומור. כמו כן, יש בו גודש ויזואלי ועלילתי, ומנגד אין לו קצב ואין בו שום בשר, כך שזו אחת מאותן יצירות קולנועיות שלכאורה כל הזמן קורה בהן משהו, ובכל זאת נדמה כי לרגע לא קורה בהן כלום.

נוסף לכך, תצוגות המשחק איומות ונוראות ללא יוצא מן הכלל. וסיקובסקה, שחקנית מוכשרת דווקא, נראית כאילו היא רק מחכה לכך שהצילומים יסתיימו, ובאשר לדפ, כל מילה מיותרת. השטיקים שלו כבר מזמן לא רלוונטיים, ואם זה לא גרוע מספיק, הפעם הוחלט לצרף אליו את בן דודו הרוחני, סשה ברון כהן, המגלם כאן את ההמחשה הגשמית של הזמן.

עוד באותו נושא

עוד לא התאוששנו מ"אליס בארץ הפלאות"

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הלוואי שהיא באמת לא תראה אותו שוב. מתוך "אליס מבעד למראה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הקומיקאי הבריטי משכיל ליישר כאן קו עם דפ. לעיני ולאוזני הצופים האומללים, מתחרים השניים מי מסוגל להפגין יותר מניירות אינפנטיליות ומבטאים מגוחכים, עד שהחוויה קשה מנשוא. במהלך ההקרנה המסחרית בה הייתי, ילד שצפה ב"זוטרופוליס" באולם הסמוך ויצא לרגע לשירותים, התבלבל בשובו ונכנס בטעות ל"אליס". הוא נעמד מול המסך, הביט לרגע במתרחש אצלנו – ופרץ בבכי. גם לואיס קרול ודאי היה מגיב כך לו צפה בסרט.

הנחמה היחידה היא שמסתמן כי הפעם, הקהל למוד הניסיון כבר לא ייפול בפח, ובמקרה זה הכישלון האמנותי יוביל גם למפלה מסחרית, שתמנע מאיתנו המשכון מיותר נוסף. בסיום הסרט אומרת אליס לכובען, "אני חוששת שלא אראה אותך שוב", ואיך אמר פעם איש חכם? החשש של האחד הוא לעתים התקווה של האחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully