וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שביל בצד 28: מצעד להקות האינדי של ה-2000

14.6.2016 / 0:00

הסטרוקס, אינטרפול, ארקטיק מאנקיז, ארקייד פייר ולהקת אינדי אחרות עברו כברת דרך לא קטנה מאז שהחלו את דרכן בראשית העשור הקודם. אבל האם הן עדיין רלוונטיות? ניר גורלי נכנס לעובי הקורה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מעוררי פולמוס. הסטרוקס/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמו שקורה בדרך כלל כשאני מאזין ללהקות שאהבתי לפני 15 שנה, אחד הדברים שהכי מעסיקים אותי זה – וואו, איך לעזאזל עברו כבר 15 שנה?! כשהאזנתי לאי.פי החדש של הסטרוקס התובנה הזו עלתה אבל הפעם לא העידה רק על עצמי אלא גם עליה. לטוב ולרע היא פשוט לא נשמעת כמו להקה בת 15. המחשבות עליה הובילו אותי לדיון פנימי על איך להקה, ועוד אחת כזו שהעלתה על נס את רוח הנעורים, מצליחה (או לא) לשמר ולהמציא את עצמה מחדש בעשור השני לחייה. אז השוויתי אותה ללהקות נוספות בנות דורה ולבסוף - כמו כל דבר בחיים שלי (בעיקר שקשור למוזיקה) – החלטתי שאם כבר לנתח משהו אז למה לא לדרג אותו כמצעד.

הנה עשר להקות שמזוהות עם גל האינדי ותחיית הפוסט פאנק של תחילת שנות האלפיים. כולן להקות שהוקמו עם תחילת העשור (לכן הווייט סטרייפס לא כאן) ושמרו על פעילות יחסית רציפה (לכן גם הליברטינס לא). מי לא התבגר בכלל? מי התבגר בכבוד? ולמי זה הצליח? המסקנות לפניכם.

10. קינגז אוף ליאון

איך התחילה? גרסת הרוק הדרומי של הסטרוקס.
איפה היא היום? גרסת הרוק הדרומי של U2.

רק מי שעף באמת על אלבום הבכורה שלה, "Youth and Young Manhood" מ-2003, יודע את עוצמת הפספוס של להקה שככל שהיתה ליותר מצליחה כך נעשתה יותר משעממת. האלבומים הראשונים שלה הצליחו בעיקר בבריטניה, וידוע שהצלחה אמיתית היא לפרוץ את השוק בארצות הברית. זה קרה לה באלבום הרביעי, "Only by the Night" מ-2008 והלהיט "Sex on Fire", ולא מעט בזכות הפיכתה ללהקת איצטדיונים. היום היא שם מוכר בכל בית ורחוקה שנות אור מהחוצפה של אלבומיה הראשונים. לא נשכח ולא נסלח.

9. הקילרז

איך התחילה? מחווה לסינתפופ אייטיזי בריטי.
איפה היא היום? אמריקאים! אנחנו אמריקאים, אומרים לכם!

אותו תהליך של קינגז אוף ליאון רק הרבה יותר מואץ. אלבום הבכורה שלה מ-2004 היה להיט ענק בבריטניה, שהשתגעה על המחוות לאדם אנט וסיימון לה בון. אבל ברנדון פלאוורס רצה להיות ברוס ספרינגסטין וכל שמחת החיים המתפרצת (והקווירית משהו) של האלבום הראשון התנדפה לחלוטין כבר באלבום השני. כשיצא הלהיט הענק שלה "Human" ב-2008 נשארנו עם יצור היברידי: להיט סינתפופ שלוקח את עצמו ברצינות הרבה מעבר לגבולות שהז'אנר מרשה.

8. בלוק פארטי

איך התחילה? מסיבת אינדי.
איפה היא היום? יותר "מסיבת" פחות "אינדי".

כשיצא הסינגל הראשון מהאלבום האחרון שלה הקדשתי לו טור שמבכה את רצונה להתחבב על הנוער, והשתלטותו של הסולן קלה ונטיות הרחבה שלו על האופי המוזיקלי של הלהקה. צריך לומר בהגינות – האלבום פחות נורא ממה שחשבתי. אבל הוא גם לא כזה שמשאיר אחריו טעם של עוד. או איזשהו טעם. וזו להקה ששני האלבומים הראשונים שלה התפוצצו ממשמעות ואמירה. התחושה היא של להקה שכבר לא מוצאת את הקול שלה והאכזבה רבה.

7. TV on The Radio

איך התחילה? נסיכי אוונגרד מניו יורק.
איפה היא היום? עם אוונגרד לא קונים במכולת.

האלבום הטוב ביותר של TV on The Radio היה לטעמי האלבום השלישי שלהם, "Dear Science" משנת 2008. למה? כי הוא היה האיזון המדויק ביותר בין האקספרימנטליות של תחילת הדרך לאזורים הפופיים שהם הגיעו אליהם בימינו. נכון, הם לא התחרבנו טוטאלית אבל משהו מהאדג'יות שאפיינה אותם הלך לאיבוד. עוד לא אבדה תקוותנו לקאמבק מוצלח.

6. אינטרפול

איך התחילה? ג'וי דוויז'ן של שנות האלפיים.
איפה היא היום? בעולם בו איאן קרטיס עדיין חי וניו אורדר לא קמה לעולם.

קשה לדבר על התבגרות כשמדברים על אינטרפול. זו להקה שהתחילה כמבוגרת וזה היה קסמה מהאלבום הראשון. היא מעולם לא ניסתה להתעדכן או להתפתח, במידה רבה כי אם נוציא מאינטרפול את הסאונד האינטרפולי לא בטוח שנישאר עם הרבה. זה לא אומר שהשירים רעים, רק שאין יותר מדי למה לצפות. למרות זאת צריך לומר: כשזה טוב כמו באלבומם האחרון זה עדיין פשוט טוב.

5. הסטרוקס

איך התחילה? משב רוח מרענן.
איפה היא היום? אותו משב הרוח. ה"מרענן" שנוי במחלוקת.

התירוץ למצעד המוזר הזה. להקה שעדיין מתנהגת כמו להקה של טינאייג'רים אפילו שחלפו כבר 15 שנה מאלבום הבכורה שלה. כשג'וליאן קזבלנקס הופיע כאן בשנה שעברה עם להקתו דה ווידס, ראו סולן שלא מעוניין להתבגר וזה חלק מחנו. הסטרוקס כלהקה היא מותג שבעיני רבים נשאר עובד מסיבות כלכליות בלבד. לפעמים זה מעייף ולפעמים, כמו בשירים החדשים, זה די עובד. השאלה איך תישמע כשתהיה גדולה עדיין רלוונטית.

4. Yeah Yeah Yeahs

איך התחילה? גאראז' פאנק אמנותי רזה.
איפה היא היום? גאראז' פאנק אמנותי מנופח.

השיא האמנותי של קרן או וחבריה הגיע כבר באלבום הבכורה שלהם אבל זה לא אומר שהם הידרדרו או שיעממו מאז. האלבום השלישי, "It's Blitz" שיצא ב-2009, היה שיכלול אלקטרוני מתבקש לאנרגיות המתפרצות שלהם. ארבע שנים אחר כך הם חזרו עם "Mosquito" עם מפיקים כמו דייב סיטק וג'יימס מרפי. האלבום לא היה רע אבל גם לא המשיך את גרף העלייה. מאז הם בהפסקה אבל הפנטזיה לשמוע אלבום מושלם כמו "Fever To Tell" עם הסאונד וההפקה של "It's Blitz" ו"מוסקיטו" בעינה עומדת.

3. פרנץ פרדיננד

איך התחילה? מלכי הכיתה.
איפה היא היום? חבריה עושים שטויות מאחור עם החנונים.

כלהקה יוצרת פרנץ פרדיננד קצת נתקעה. האלבום האחרון שלה "Right Thoughts, Right Words, Right Action" היה די עוד מאותו דבר, בעשור שגם הדבר המקורי כבר נשמע מיושן. הפתרון של חבריה – אלבום מופרע עם להקת הקאלט ספארקס תחת השם FFS - היה גאוני כי הצליח להסיט את תשומת לבם של מבקרים קנטרנים (אהמ...), שבמקום לחפש איפה להתבאס היו עסוקים בלהתפעל מהרעיון, מהחיבור ומהעובדה שמדובר באלבום שהוא פשוט כיף.

2. ארקטיק מאנקיז

איך התחילה? הקונצנזוס של ילדי האינדי.
איפה היא היום? הקונצנזוס של כולם.

הדעה שלי על ארקטיק מנקיז מורכבת. אהבתי אותה מתחילת הדרך אבל לא הייתי מעריץ עיוור. האלבום האחרון שלה, "AM" יצר אצלי התנגדות ונדרש לי הרבה שכנוע עצמי להסכים שזה לא בגלל שהפכה מלהקת אינדי לפייבוריט הרוקיסטי של כולם, אלא בגלל כיוון הסול שהלכה בו. אבל טעם אישי בצד – אין ספק שטרנר והמאנקיז עשו משהו נכון. כן, כבר מהרגע הראשון היה להם יותר פאסון מאשר כל הלהקות המוזכרות כאן, אבל הם לא ויתרו על שום דבר בדרך למעלה. וצריך להודות, "Do I Wanna Know?" הוא שיר די מושלם שכנראה לבדו השאיר את הדבר הזה שנקרא "רוק גיטרות" רלוונטי לעוד כמה שנים.

1. ארקייד פייר

איך התחילה? חבורת אאוטסיידרים מקנדה.
איפה היא היום? ההרכב האלטרנטיבי הגדול של העשור האחרון.

כמאמר הקלישאה, ארקייד פייר התחילה הכי חזק שהיא יכולה ולאט לאט הגבירה. אלבום הבכורה שלה, "Funeral" מ-2004, היה יצירת רוק מושלמת ששמה אותה על המפה. האלבום השלישי "The Suburbs" מ-2010, היה מועמד לפרסי גראמי וזכה באחד. "רפלקטור" מ-2013 כבר שם אותה בליגת העל כאחת מהרכבי האינדי הגדולים של כל הזמנים. קינגז אוף ליאון וארקטיק מאנקיז אולי הצליחו יותר, אבל ארקייד פייר היא לבטח הלהקה שהצליחה עם הכרסום הכי מועט באינדי-קרדביליטי שלה. אולי כי מלכתחילה היא לא היתה משויכת לשום סצנה, אולי כי המוזיקה שלה היתה לא אופנתית במפגיע, אבל מאז העשור הראשון של שנות האלפיים זו הלהקה שהתבגרה הכי יפה, ומכל הלהקות המוזכרות כאן - גם זו שאני הכי מחכה לשמוע את הדבר הבא שתעשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully