וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנענעי עכוז: 10 להיטים שלא ידעתם שפארל וויליאמס אחראי להם (ועוד אחד שכן)

26.6.2016 / 6:00

אתם מכירים את הלהיטים הענקיים שלו, כמו "Blurred Lines" ו-"Happy", ואת ההפקות המפורסמות שלו, אבל האם ידעתם שפארל וויליאמס עומד גם מאחורי השירים האלה של ביונסה, מיסטיקל, בלאקסטריט ואפילו גלוריה אסטפן?

אימג'בנק GettyImages

בהנחה (או שמא תקווה) שהחודשים הקרובים לא מזמנים עבורנו מערכה צבאית כלשהי, קיץ 2016 עשוי להיזכר בתור עונת ההופעות המופרעת ביותר שהיתה כאן. אמנים מז'אנרים שונים פוקדים בזה אחר זה את במות ישראל ומשאירים אחריהם חשבונות בנק במצב אנוש, אבל גם חוויות בלתי נשכחות.

בלב גל ההופעות הזה, נראה לעתים שבטרם אנחנו מספיקים לעכל את הידיעה על הגעתו של אמן X, מגיעה הכרזה על הגעתו של Y וגונבת את תשומת הלב. ובכל זאת, ישנם מספר שמות ששווים התעמקות מעבר לכתבה עם לינק ללהיט הכי גדול ותמצות הקריירה של האמן בפסקה. פארל וויליאמס בהחלט שייך לקטגוריית דורשי ההתעמקות. מעבר לרצף הלהיטים הבלתי הגיוני של שנת 2013 ("Blurred Lines" עם רובין ת'יק, "Get Lucky" עם דאפט פאנק וכמובן להיט הענק "Happy") ואינספור המיזמים שהוא מקדם מחוץ לעיסוקיו המוזיקליים, הקריירה של פארל רצופה בהפקות מוזיקליות מבריקות, עבור אחרים ועבור עצמו. ריכזנו כאן עשרה מהן, שלפחות חלקן לא תמיד עולות לראש כאשר חושבים על פארל. נכון יותר לומר שריכזנו כאן רק עשרה שירים, מה שאומר שהשיר שעולה לכם/ן כרגע לראש כנראה לא נמצא כאן, אבל מבטיחים לפצות בהפתעה בסוף.

פארל ויליאמס. GettyImages
דורש התעמקות. פארל וויליאמס/GettyImages

Wrexx N Effex - Rump Shaker, 1992

את רשימת "10 להיטים שלא ידעתם שפארל הפיק" אנחנו מתחילים דווקא בשיר שהוא חתום עליו בקרדיטים כמפיק, אבל בפועל לא באמת עשה את זה. טדי ריילי, האיש שהחתים את הנפטונס וניהל את Wrex N Effex, הוא שהפיק את הלהיט הגדול ביותר של הרכב הניו ג'ק סווינג (רק הולם כשמדובר באבי הסגנון). ההחלטה של טדי ריילי לעבור מהארלם לווירג'יניה ולבנות שם את הקריירה המוזיקלית שלו, הביאה להצטלבות דרכו עם זו של בני וירג'יניה פארל ווילייאמס וצ'אד הוגו, הלא הם הנפטונס. אחרי שחזה ריילי בפארל בערב כשרונות והתרשם, קיבל פארל הזדמנות ראשונה - כתיבת הראפ עבור ריילי בבית השני של השיר. האזינו לבית ודמיינו את מילותיו בקולו של פארל - זה בעיקר מוזר, אבל ארבע השורות האחרונות לגמרי נשמעות כמו החלקים שהתרגלנו לשמוע מפארל בשירים שהפיק לאחרים.

עוד באותו נושא

קיץ קטלני: "אנחנו בדרך לקיץ מאוד בעייתי בהופעות הבינלאומיות בארץ"

לכתבה המלאה

Blackstreet feat. SWV & Craig Mack - Tonight's the Night, 1994

אותו טדי ריילי שהחתים את הנפטונס, איש עתיר זכויות בתעשיית המוזיקה, הוא האיש שהקים את הרכב הארנ'בי Blackstreet. באלבומה הראשון של הלהקה, "Blackstreet" (לא, לא זה עם "No Diggity") נתן פארל לנפטונס את אחת ההזדמנויות הראשונות להפיק לצדו, בשיר שהפגיש את ארבעת הגברים של בלאקסטריט עם שלוש הנשים של SWV - ומאיזשהי סיבה, עם הראפר קרייג מאק.

Brand Nubian - Take It to the Head (Don't Let It Go to Your Head Remix), 1998

רבים מכוכבי ההיפ הופ הגדולים ביותר החלו את דרכם בעבודה עם אגדות ההיפ הופ. ג'יי זי עבד עם ביג דדי קיין, פאף דדי התמחה אצל Heavy D ז"ל - ולנפטונס היתה ההזדמנות לעבוד עם ההרכב האגדי Brand Nubian ברמיקס לשיר המצוין "Don't Let it Go To Your Head", חוויה שפארל נשאל עליה בריאיון וסיפר עד כמה התרגש להיות באולפן עם גרנד פובה, לורד ג'אמאר וסדאת אקס. כפי שהמראיין סוויי היטיב לציין, כבר פה אפשר לזהות את ניצני הסאונד של פארל והתופים המפורסמים שלו. עוד על התופים האלה בשיר הבא - לא לפני שנציין את הבונוס בשיר הזה בדמותה של קליס על הקולות בפזמון - רגע לפני שהנפטונס הפיקו לה אלבומה הראשון, כולל הלהיט "Caught Out There".

Mystikal - Danger, 2000

שתיים מהטובות שבהפקות של הנפטונס נמצאות באלבום של הראפר מיסטיקל. הראפר מניו אורלינס לא היה זר ללהיטים אחרי שני אלבומי פלטינה תחת הלייבל "No Limit", אך בעזיבת הלייבל ושרביט ההפקה של מאסטר פי מצא מיסטיקל את פארל והנפטונס. הנפטונס מצדם היו בעיצומה של תקופה פוריה במיוחד - הפקת להיט הענק "I Just "Wanna Love You עבור ג'יי זי והפקות עבור לודקריס, ליל' קים ואפילו הבקסטריט בויז - וכל זה בלי להזכיר את ההרכב N.E.R.D שנוסד שנה קודם לכן. אולם הלהיטים שהפיקו הנפטונס למיסטיקל, "Shake Ya Ass" ובעיקר "Danger", מצליחים להתבלט גם כשהם מוזכרים לצד אלה. ריף הגיטרה, ליין סינתייזר וההגשה השבורה של מיסטיקל יצרו להיט שהביא אותו לשיא מכירות אישי (פלטינה כפולה לאלבום "Let's Get Ready") ועזרו לפארל והנפטונס בביסוס מעמדם בתור המפיקים הכי חמים בשוק.

Clipse - Grindin', 2002

באמצע שנות ה-90 התמקמו בווירג'יניה ביץ' האחים ג'ין "Mo Malice" וטרנס "Pusha T" ת'ורנתון. הרבה לפני ש-Pusha T הוחתם על ידי קניה ומונה לנשיא הלייבל G.O.O.D Music, השניים הרכיבו את הצמד Clipse. פארל, מנוסה בהרבה משהיה בתחילת הדרך, התרשם מהשניים, לקח אותם תחת חסותו - והשאיר אותם שם עד פירוק ההרכב בשנת 2009. אחרי שהפיק להם אלבום שנגנז בסוף שנות ה-90, בשנת 2002 שוחרר האלבום של הקליפס, "Lord Willin'", כולו בהפקת הנפטונס. ההיפ הופ באותם ימים היה בתקופת מעבר מוזרה, בה נשמעו התופים ה"חלשים" שכה מזוהים עם פארל מאוד חריגים לעומת הסאונד ה"כבד" של שנות ה-90 אבל הנפטונס כנראה ידעו מה הם עושים : הסינגל התקבל באהבה, האלבום הגיע למעמד אלבום זהב והיה סממן בולט לשינויים שעתידים היו לבוא בסאונד של ההיפ הופ.

Beyoncé - Work It Out, 2002

שיתוף הפעולה בין הנפטונס לביונסה החל עוד בימי Destiny's Child וקרוב לוודאי שימשיך גם בעתיד (על אף היעדרותו של פארל מ-"Lemonade"), אך ל-"Work It Out" ישנה חשיבות מיוחדת. לנפטונס היה הכבוד להפיק את סינגל הבכורה של ביונסה בתור אמנית סולו, שהופיע בפסקול הסרט השלישי בסדרת "אוסטין פאוורס" (זוכרים את פוקסי קליאופטרה?). אמנם לא מדובר בתוצר הטוב ביותר של הגורמים המעורבים (אם כי חייבים לאהוב את כלי הנשיפה האולדסקוליים) אבל בכל זאת, הפקת שיר סולו ראשון בקריירה של הזמרת הגדולה בעולם היום (סורי אדל) היא בהחלט נקודה מפוארת ברזומה - בהחלט שיפור מהשיר ההוא של מדונה בפסקול הסרט שקדם לו בסדרת אוסטין פאוורס.

Common feat. Mary J Blige - Come Close, 2002

האלבום "Electric Circus" של Common הוא ללא ספק האלבום הניסיוני ביותר שלו. ג'יי דילה וקווסטלאב, שהיו אמונים על האלבום, החליטו לאתגר את עצמם ולקחת את האלבום לכיוון אלקטרוני. כך יצרו אלבום מרתק שלקח את קומון למחוזות בהם לא ביקר לפני כן (ומאז). האלבום לא היה קל לעיכול והניב סינגל אחד בלבד שאותו הפיקו, איך לא, הנפטונס. שיר אהבה (או יותר נכון, שיר הצעת נישואין) מקסים שהקדיש קומון לחברתו דאז אריקה באדו. מומלץ שלא לפספס גם את גרסת הרמיקס שבה עבר שרביט ההפקה לג'יי דילה, אבל גם שם נשאר פארל בסביבה, בבית ראפ לצד קיו טיפ ואריקה באדו.

CRS - US Placers, 2007

במשך זמן קצר (מאוד), היה פארל חבר בסופר גרופ עם קניה ווסט ולופה פיאסקו, שנולד בעקבות שיר שהיה מיועד לאלבום "Graduation" של קניה. השיר דווקא לא הופק על ידי פארל ואפילו לא על ידי קניה - דווקא לופה הוא זה שאחראי להפקה והסימפול הכבד של ת'ום יורק. הסופר גרופ לא האריך ימים והניב רק שני שירים חוץ מ-US Places: השיר "Don't Stop" שיצא במסגרת "G.O.O.D Fridays" של קניה, ורימיקס ל-"Everybody Nose" של N.E.R.D. אולי אם לופה יתעשת נזכה יום אחד לראות את הפרויקט הזה קם לתחייה, אבל לא הייתי בונה על זה לעתיד הקרוב.

Gloria Estefan - Wepa, 2011

בפינת ה"מה לעזאזל", ב-2011 חזרה גלוריה סטפן אחרי שהודיעה על פרישה מתעשיית המוזיקה (כדרכם של אמנים המודיעים על פרישה). לאלבום הקאמבק "Little Ms. Havana" גויס, איך לא, פארל וויליאמס, שהיה מעורב בהפקת תשעה מתוך אחד עשר שירי האלבום. הסינגל הראשון מתוכו, Wepa, הוא שיר דאנס פופ לטיני סופר אנרגטי, המשך טבעי עבור פארל להפקותיו באלבום "She Wolf" של שאקירה. עוד בסוף שנות ה-90 החלו הנפטונס להתרחב מעבר להפקות היפ הופ ו-R&B, וכיום ניתן למנות ברשימת משתפי הפעולה שלהם שמות כמו מדונה, פרינס, קינגס אוף ליאון ואפילו פאפא רואץ', כך שכוכבת אייטיז מתקמבקת לא היוותה כנראה אתגר גדול מדי עבור פארל.

Tyler, the Creator - I.F.H.Y, 2013

טיילר דה קריאייטור הוא אחד הנציגים הבולטים של ה"מילניאלס" בהיפ הופ - הראפרים שלא גדלו על ראקים וביג דדי קיין אלא על אמינם, קניה - וכמובן, הנפטונס על שלל הלהיטים שהפיקו בשנות ה-2000. בכל ריאיון ובלא מעט שירים מציין טיילר את ההשפעה של N.E.R.D בכלל ואלבומם "In Search of" בפרט על חייו - השפעה שגם ניכרת במוזיקה של טיילר כמובן. מהרגע שפרץ טיילר באלבום "Goblin" ברור היה ששיתוף פעולה בין השניים הוא רק עניין של זמן, כאלה אכן מיהרו להגיע עוד לפני שנת 2013 (כולל השיר הנהדר הזה) אבל הדבר האמיתי, שיתוף פעולה באלבום של טיילר, הגיע באלבום "Wolf", בשיר האהבה-שנאה הכל כך טיילרי הזה.

Kendrick Lamar - Alright, 2015

על תקן ה"אחד שכן" (מי שידע על מיסטיקל או אחד השירים האחרים - פטור) - השיר שהוכתר על ידי רבים וטובים לשיר השנה של שנת 2015 (שלא לדבר על הקליפ), באלבום שהוכתר לאלבום השנה של לא מעט אנשים. מדובר בהפקה משותפת של Sounwave (ממפיקי הבית של קנדריק) ושל פארל וויליאמס, שאת קולו גם ניתן לשמוע בפזמון. השיר שהפך להמנון בקומפטון ומחוצה לה נהנה מפארל במצב רוח קיו-טיפי במיוחד, לדבריו של פארל, מה שתרם ליצירתו של ביט טראפי עמוס פנדר מצד אחד, אבל עשיר בלא מעט כלים וסימפולים מצדו השני. כאן תוכלו לראות אותם מבצעים את השיר ביחד.

בונוס

האמת, כשכתבתי שמובטח בונוס בתחילת הטקסט חשבתי על התגובה המקסימה של פארל וההתפעלות שלו מהמראיין הבלתי נלאה (שבץ לא עצר אותו) נרדוואר בריאיון עם N.E.R.D, אבל בחיפוש אחר הקטע ביוטיוב התברר לי שפארל ונארדוואר נפגשו מאז שוב - בהיפוך תפקידים כאוטי ומשעשע במיוחד. ואז הגעתי גם אל המפגש הזה של פארל עם סטודנטית למוזיקה שהביא את פארל לידי דמעות והפך לוויראלי ממש לפני כמה חודשים או את החיקוי הקורע שלו ושל די ג'יי פרימיר האגדי לראפר באסטה ריימס. מאוחר מדי לשנות את הקונספט של הכתבה?

seperator

וואלה! תרבות מחלק לכם כרטיסים להופעה של פארל וויליאמס בלייב פארק ראשל"צ ב-21 ביולי. ענו על החידון שלנו כאן ותוכלו לזכות בזוג כרטיסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully