וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהנברשת: למרות הפאה החוצצת בינה ובין הקהל, סיה ריגשה בפסטיבל פנורמה

נמרוד שפירא, ניו יורק

26.7.2016 / 0:00

לפני שתגיע לישראל הופיעה הכוכבת במסגרת פסטיבל פנורמה בניו יורק, מוסתרת כמעט לחלוטין, מגובה ברקדנים ובכוכבים כדי להסיח את הדעת מעצמה, שרה בעיקר את שירי האלבום האחרון אבל כבשה את הקהל. שליח וואלה! תרבות בניו יורק עם פאה בלונדינית/שחורה

אימג'בנק GettyImages

ההיפסטרים נוהרים בכמויות לפסטיבל המוזיקה החדש פנורמה, שמסיע אותם מוויליאמסבורג באוטובוסים מאורגנים לרנדלז איילנד, השוכן סמוך להארלם. מזג האוויר הלוהט עם ממוצע של 35 מעלות לא מרתיע אותם. זהו היום השלישי והאחרון של פנורמה, שהגו אותו מארגני קואצ'לה, פנינת פסטיבלי המוזיקה של החוף המערבי. גם לחוף המזרחי מגיע פסטיבל מוזיקה. ארז ביטון יהיה שמח. הפסטיבל הספיק לארח בסופשבוע האחרון את ארקייד פייר, קנדריק לאמאר, והיום סוגרת אותו LCD Soundsystem, כשסיה היא המתאבן שלפניה.

על הבמה הוצב ריבוע לבן גדול, לפניו נפרש פרגוד שחור ענק שחוצץ בינו לבין הקהל. מכיוון שהשמש עדיין לא שקעה, ניתן לראות דרך הפרגוד האטום את הצוות הטכני מוביל את סיה לעמדת המיקרופון. היא זקוקה לעזרתם בגלל שפניה מכוסים כמעט לגמרי בפאה שחורדינית (חצי שחורה חצי בלונדינית). אם תרצו' עיצוב שיער עדכני לתסרוקת של בן הדוד איט מ"משפחת אדאמס". רק כך היא מוכנה להופיע, דרך להשאר אנונימית מול הצלחה מטורפת שלה היא זוכה בשנתיים האחרונות.

זה לא תמיד היה ככה. במשך שני עשורים היא ניסתה לפרוץ את תקרת הזכוכית של מצעדי הלהיטים עם שירים מלנכוליים-פופיים, אבל זה לא צלח. היא התייאשה מחברות התקליטים ומהתחזוק של קהל מעריצים לא גדול, והשלימה עם מקצועה החדש - פזמונאית צללים - לכריסטינה אגילרה, ביונסה, ריהאנה, בריטני ועוד רבות וטובות. השירים שכתבה להן, שונים מהסגנון הקודם שלה, פופים טהורים שעונים להגדרה הרפואית של "תולעי אוזניים" - שירים שיש סיכוי גבוה שייתקעו בראשו של המאזין.

סיה בפסטיבל פנורמה 2016. GettyImages
חרדות. סיה על במת פסטיבל פנורמה/GettyImages
על מסכי הווידאו מוצגים סרטונים קצרים של השחקנים כשהם בוכים או נושמים בכבדות. אולי זה הדרך של סיה לתעל את איך שהיא מרגישה כשהיא עצמה על הבמה

ובחזרה לפרגוד. אם זה היה תלוי בה - היא היתה מעדיפה שימשיך לחצוץ בינה לבין הקהל. בשישי בבוקר, כמה שעות לפני שהתחיל הפסטיבל, הופיעה בחינם בסנטרל פארק במסגרת תוכנית הטלויזיה "Good Morning America". בריאיון שנתנה במהלך התוכנית התוודתה כי לפני שעלתה לבמה פרצה בבכי בחדר ההלבשה. המוטיבציה היחידה שלה לעלות לבמה היא קהל המעריצים הנאמן שבא לראות אותה. התקפי החרדה האלה, ביחד עם שנים של דיכאון, התמכרויות קשות לסמים ואלכוהול ומחשבות אובדניות, הם סיבה מצוינת לכך שהשיר הראשון שפותח את המופע הוא "Alive", שיר שכתבה ביחד עם אדל ויועד לה במקור. "Alive", כמו מרבית השירים של סיה, מתחיל עם בעיה בבית, והתרה של אותה הבעיה בפזמון, לימון ולימונדה.

במהלך השיר מתפרקת חצאית הקצפת העצומה שסיה לובשת לכל הכיוונים, וממנה -זהירות, ספוילר - בוקעת ילדה בפאה תואמת ובגד גוף. הכוריאוגרפיה האפילפטית שנתפרה לרקדנים במופע, מורכבת מעוויתות ופרכוסים, ללא כל רצון לייצר חושניות. וזה עובד נפלא. כשסיה שרה שהיא עדיין בחיים והקול שלה נסדק ונשבר, אנחנו איתה.

את השיר השני של המופע אין צורך להציג. סיה, שבעבר נמנעה מלשיר שירים פרי עטה המזוהים עם זמרות אחרות, הכניסה למופע את "Diamonds" שכתבה לריהאנה. על מסכי הענק מוקרן וידאו שבו מככבת הקומיקאית האמריקאית טיג נוטארו. הכוריאוגרפיה התזזיתית של נוטארו מבוצעות בסנכרון מושלם עם הרקדן שעל הבמה, כששניהם עוטים כפפות משובצות מראות זעירות ששוברות את קרני האור. מלבד נוטארו מתארחים על מסכי הוידאו בקטעי ריקוד משלהם קריסטן וויג ("מכסחות השדים", "מסיבת רווקות"), גבי הופמן ("טרנספרנט", "בנות"), פול דיינו ("ליטל מיס סנשיין", "זה ייגמר בדם") ובן מנדלסון ("קשר דם", "מה שקורה במיסיסיפי"). כולם, ללא יוצא מהכלל, עם פאות תואמות סיה. הדיוק של התנועות בין הווידאו לרקדנים כל כך מושלם, עד כי לרגעים נראה שהכוכבים האלה עזבו את לוחות הזמנים העמוסים שלהם והם עצמם על הבמה מופיעים ביחד עם סיה.

עוד באותו נושא

מפלצת פופ: מצעד 10 השירים הגדולים של של סיה

לכתבה המלאה
סיה בפסטיבל פנורמה 2016. GettyImages
רקדנים מסיחי דעת/GettyImages

הצילום והתאורה הנפלאים של קטעי הריקוד שהוכנו מראש, הנוכחות של גוורדיית הכוכבים על המסך, הרקדנים על הבמה והפאה שמכסה את סיה לגמרי, הם אולי חלק מהרצון שלה שנתמקד בה כמה שפחות. הדבר היחיד שאנחנו יכולים להאחז בו הוא הקול שלה, כי גם מילות השירים שלה אינן ניתנות להבנה (כך זה גם בהקלטות האולפן). ההגייה שלה היא פחות פרופסור היגינס ויותר אלייזה דוליטל, ואם לא שיננתם את המילים בעל פה, תתקשו לעקוב אחרי מה שהיא אומרת. זה לא באמת משנה לקהל (חלקם גם הוא עם פאות סיה תואמות) שגודש את רחבת הדשא ומג'ברש שבבי מילים.

זה המופע הראשון של סיה בסיבוב ההופעות החדש שלה בשם "נוסטלגית כלפי ההווה", במהלכו תגיע גם למדינתנו הקטנטנה, אחרי הופעה בטורקיה ולבנון. מתוך 13 השירים בהופעה, שבעה מתוכם הם מאלבומה האחרון, "This is Acting", אלבום שכולו שירים שנתפרו במיוחד עבור לקוחותיה, שמדדו והחליטו לוותר וללכת על מלתחה אחרת. אם להמשיך עם מטאפורת הביגוד, במקום לזרוק את הקולקציה לפח, סיה החליטה ללבוש את השירים הדחויים בעצמה.

סיה בפסטיבל פנורמה 2016. GettyImages
הקמע של סיה/GettyImages

כשהמופע ממשיך עם "Cheap Thrills" ו-"Reaper" שכתבה לריהאנה (על האחרון חתום גם קניה ווסט ככותב), "Move Your Body" שייעדה לשאקירה ו-"Unstoppable" שתפרה לקייטי פרי, מעניין לדמיין איך הן היו מבצעות את אותם השירים. יוצאי הדופן היחידים הם "Bird Set Free" ו-"One Million Bullets", שלמרות שניסתה למצוא להם קונה, קיוותה סיה בסתר שלא יימכרו לאף אמנית ושתוכל לשיר אותם בעצמה - ותפילותיה נענו.

בין שיר לשיר, בזמן שהרקדנים מתארגנים לשיר הבא ועובדי הבמה ממקמים מזרון, שולחן או כיסא, על מסכי הווידאו מוצגים סרטונים קצרים של השחקנים כשהם מוטרדים - בוכים או נושמים בכבדות, עם קולות רקע רבים שמרמזים על תחושת חוסר אונים או שיגעון. אולי זה הדרך של סיה לתעל את איך שהיא מרגישה כשהיא עצמה על הבמה. היעדרם של תזמורת חיה ודיאלוג עם הקהל (אפילו לא סמול טוק קטן), לא פוגמים בהנאה אבל בהחלט היו יכולים להוסיף.

סיה בפסטיבל פנורמה 2016. GettyImages
חוזרת אל סיה של 2006/GettyImages

אחרי רצף שירים משני אלבומיה האחרונים, סיה מגיעה לשלושת השירים הכי משמעותיים בקריירה שלה. הראשון הוא הבלדה, "Breathe Me", הזכר היחיד במופע לתקופה בה עוד הראתה את פניה. השיר שבשעתו הצליח בצורה בינונית כסינגל, זכה לגלגול נשמות כשנה אחרי צאתו כשליווה את הרגעים האחרונים של משפחת פישר בסדרת הטלוויזיה המורבידית "עמוק באדמה". "Breathe Me". וכך במותה של הסדרה היא ציוותה לקריירה של סיה חיים. כשהיא שרה אותו נדמה שהיא מתעלת את עצמה של 2006, והקהל זוכה להצצה בסיה של לפני עשור.

השיר הבא מתחיל כשקלידי פסנתר מנגנים מלודיה מוכרת לאוזני הקהל שמוציא מיד את הסלולרים. ב-2011 שלחה סיה כפזמונאית צללים סקיצה של השיר בקולה שלה למפיק דיוויד גטה, עבור שיתוף פעולה עתידי שלו עם מרי ג'יי בלייג'. סיה לא ידעה שגטה ישתמש בקולה שלה, והשאר היסטוריה. עם "טיטניום" תקרת הזכוכית של מצעדי הלהיטים התנפצה לה, אבל סיה מעולם לא היתה שלמה עם השיר כמבצעת שלו, ובעיקר לא עם העיבוד הבומבסטי, ואולי הגרסה האקוסטית לשיר היא הדרך שלה "להתנקם".

כשהשיר האחרון למופע מתחיל, והקול של סיה שוב נסדק ונשבר, אני נזכר בריאיון איתה שבו סיפרה כי לפני שני עשורים הקליטה קולות רקע לשיר של ג'מירוקוואי, שנגנז מכיוון שקולה בלט יתר על המידה. נדרשו שבעה אלבומים ומאדי זיגלר אחת כדי "לחיות כאילו אין מחר". אם היא היתה יכול לראות מבעד לפאה, היתה רואה שאנחנו ביחד איתה, מתנדנדים על השנדליר.

  • עוד באותו נושא:
  • סיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully