וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהל בכיר בסינמטק ת"א נגד קיום כנס הסרבנות עם תאיר קמינר: "זה גועל נפש"

2.8.2016 / 14:08

לאחר שהיועמ"ש דחה את בקשת שרת התרבות מירי רגב לשלול תקציבים מהסינמטק בגלל כנס הסרבנות, הוא התקיים כמתוכנן. פרופ' יהודה ג'אד נאמן, חתן פרס ישראל לקולנוע, אמר מעל הבמה: "אנחנו צריכים לעודד את הסרבנים", וזכה לתשואות רמות בקהל

כתב: שגיא בן נון, צילום: דייב שחר, עריכה: נטלי זברו

לאחר שתאיר קמינר שהתה מעל ל-150 ימים בכלא הצבאי בשל סירובה להתגייס לצה"ל, השתתפה אמש (שני) קמינר בדיון בנושא סרבנות המצפון, "מי מפחד מחופש (מצפון)?" שמו, בסינמטק תל אביב, שעל קיומו פורסם לראשונה בוואלה! תרבות. בעקבות הפרסום, שרת התרבות מירי רגב פנתה ליועץ המשפטי לממשלה וביקשה ממנו לפעול על מנת שיפעל לשלילת תקצוב מהסינמטק בטענה ש"המוסד נותן במה לפעילות החותרת תחת המדינה". המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר דחתה את בקשתה, והודיעה שלשום (31 ביולי) לרגב כי "שלילת תמיכה ממוסד בגין דיון ציבורי פתוח שלא נופל לגדר עילות שלילת התמיכה המנויות בחוק, אינה אפשרית". זילבר הוסיפה וציינה כי שלילה כזאת אינה אפשרית גם נוכח הפגיעה הצפויה בחופש הביטוי.

רצה הגורל, וכנס הסרבנות שעורר סערה התקיים באותו יום שבו נכנסה דינה פלד לתפקיד ניהול הסינמטק. אלון גרבוז, מנהל הסינמטק הקודם, סבור שהאירוע הוא "קבלת פנים נהדרת" למנהלת החדשה. הוא הוסיף כי "שרת התרבות אני חושב שהיא כבר צריכה ללמוד שלא סופרים אותה וכל איום שלה זה רק מביא לנו אולמות מלאים פה, ושתמשיך כך, ושלא תשתנה, אחרת האולמות לא יהיו מלאים, אז אנחנו קוראים לשרת התרבות להמשיך כך". לעומת גרבוז, מנהל בכיר בסינמטק, אלי ענבר, היה הקול הבודד שהתבטא אמש במקום כנגד הארוע. "זה גועל נפש", אמר לוואלה! תרבות. "אף אחד שנמצא פה לא יכול לקרוא לסרבנות מצה"ל. יש לך משהו נגד המדיניות, לך על זה. בזכות צה"ל כל מי שנמצא פה, נמצא כאן עכשיו, באולם ממוזג, שותה קפה שם ממול, בגלל ובזכות צה"ל מפקדיו וחייליו. לאן הגענו? פשוט לא ייאמן".

תאיר קמינר אמרה לוואלה! תרבות, בתגובה לבקשה של רגב שנדחתה על ידי היועמ"ש: "אני חושבת שהאירוע הזה חוקי, אני לא עוברת על שום חוק, המארגנים לא עוברים על שום חוק. כל עוד אנחנו מדינה דמוקרטית, כל עוד יש פה חופש ביטוי, אנחנו נמשיך לדבר על דברים ואני חושבת שחשוב לדבר עליהם, וטוב מאוד שבינתיים לשלול תקציבים זה משהו שהוא לא אפשרי ואני מקווה שזה יימשך, ההגנה על חופש הביטוי". אביה, מיכה, הוסיף: "אני חושב שמירי רגב פשוט מאוד לא מבינה מהי מהות הדמוקרטיה".

באירוע, שהופק על ידי דני וילנסקי במסגרת קבוצת "קולנוע סולידריות לאקטיביזם וזכויות אדם" ובשיתוף ישי מנוחין וארגון "יש גבול", הוקרן "במצפון נקי", סרטו התיעודי של אורי ברבש המספר את סיפורם של סרבני המצפון הצעירים בישראל של שנות האלפיים. בדיון שהתקיים באירוע השתתפו, בנוסף לקמינר, שלושה זוכי פרס ישראל: הבמאי והמפיק פרופ' יהודה ג'אד נאמן, חתן פרס ישראל לקולנוע, פרופ' עידית דורון, כלת פרס ישראל בתחום חקר הבלשנות העברית והכללית, ופרופ' זאב שטרנהל, חתן פרס ישראל לחקר מדע המדינה. "אני חושב שאנחנו צריכים לעודד את הסרבנים בידיעה מראש שהם יהיו מעטים, הם יהיו שלושה, חמישה, עשרה. צה"ל לא ייפול ולא יתמוטט ולא יקרה שום דבר", אמר ג'אד נאמן מעל הבמה באירוע וזכה לתשואות רמות מהקהל. לוואלה! תרבות הוסיף ואמר בציניות: "אני נגד היועץ המשפטי, אני חושב שצריך לסגור את הסינמטק, בכלל את כל הסינמטקים, בכלל צריך לסגור. אבל בסופו של דבר גם את רגב צריך לסגור. השאלה מי יישאר לסגור את רגב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully