וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 90: חנויות ספרים בלונדון מכריזות על עצמן אזור נטול Wi-Fi

17.8.2016 / 1:00

500 עותקי המהדורה המוקדמת של "הארי פוטר ואבן החכמים" צפויים להימכר בעשרות אלפי ליש"ט בגלל טעות, חברת תעופה בריטית רכשה 2,000 עותקים מספרים שנועדו להרדים ילדים, ספריה בפינלנד מציעה ללקוחותיה המלצות על סמך הקעקועים שלהם ועוד חדשות ספרות

ספרי הארי פוטר שמכילים טעות דפוס ימכרו בכ-26 אלף פאונד במכירה פומבית

לקראת מכירה פומבית של ספרים נדירים וכתבי יד שתיערך בלונדון ב-9 בנובמבר, פרסם השבוע האינדיפנדנט הבריטי כי ישנם 500 עותקים מהמהדורה הראשונה באנגלית של "הארי פוטר ואבן החכמים" (הספר הראשון בסדרת ספרי הארי פוטר) ששוויים מוערך בכ-26 אלף פאונד, רק מכיוון שהם מכילים טעות דפוס קטנה. הטעות מופיעה בעמוד 53 בספר, כשבמסגרת רשימת הציוד שהארי צריך לקנות לקראת הלימודים בהוגוורטס, מופיעה פעמיים השורה "1 Wand" ("1 שרביט").

"כספר הראשון בסדרה, ל'הארי פוטר ואבן החכמים' יש מקום מיוחד בלבם של מיליוני קוראים ברחבי העולם", הסביר מת'יו היילי, שאחראי על המכירה הפומבית מטעם חברת בונהאמס, "ולכן גם טעות דפוס במהדורה הראשונה הופכת לאוצר מסתורי ונדיר".

בתוך כך ממשיך הספר השמיני בסדרה - "הארי פוטר והילד המקולל" (שנכתב כמחזה בידי ג'ק ת'ורן) - לשבור שיאי מכירות, כשהשבוע דווח כי בצפון אמריקה בלבד נמכרו כבר 4 מיליון עותקים מהספר; בכך הוא הפך למחזה הנמכר ביותר בהיסטוריה מאז שהחלו לאסוף נתונים לגבי מכירת ספרי מחזות. במקום השני, אגב, נמצא "רומיאו ויוליה" של שייקספיר. האינדיפנדנט דיווח גם כי בקרוב יצאו לאור גרסאות מיוחדות למחזה בהתאמה לאוכלוסיות שונות: מהדורות ברייל ומהדורות עם גופנים גדולים במיוחד למען לקויי הראייה, ומהדורה מיוחדת לדיסלקטים שתודפס בדיו כחול על גבי נייר עבה בצבע בז', ותכלול אותיות גדולות במרווחים גדולים ועיצוב גופן פשוט יותר.

מלבד זאת, באוקטובר הקרוב תיפתח בספרייה הבריטית תערוכה מיוחדת שתוקדש להארי פוטר ותכלול מהדורות מיוחדות של הספר וגרסאות ראשוניות בכתב ידה של ג'יי קיי רולינג, ובאותו חודש יראו אור ספרים נוספים הקשורים בעולמו של הארי פוטר, ביניהם ספר צביעה אחד ושני ספרי פופ-אפ לקטנטנים.

חנויות ספרים בלונדון הכריזו על עצמן כאזור ללא Wi-Fi במטרה לכבד את הספרים

ברחבי לונדון פזורות חנויות ספרים רבות שמציעות, בין השאר, קפה וחיבור חינמי לאינטרנט. אולם הניו יורק טיימס מדווח כי לאחרונה החליטו כמה חנויות ספרים עצמאיות בעיר לצאת נגד הפורמט המקובל הזה, והכריזו על עצמן כאזור ללא Wi-Fiוללא קפה או משקאות. המטרה: לאפשר ללקוחות לברוח אל מקום שמגן עליהם מפני מכשירים דיגיטליים, ושבו הם יכולים להתרכז ולקרוא או לעיין בספרים.

"אם מישהו מקבל טלפון בספרייה או בחנות ספרים, הוא הרי יוצא החוצה כדי לדבר; כך זה אצלנו לגבי האינטרנט – האנשים פשוט יודעים שזה לא מקום מתאים להיות בו מחובר לרשת", הסבירה תמזין קלארק, בעליה של חנות הספרים Tenderbooks בקובנט גארדן, שנפתחה לראשונה בשנת 2014. "הקטע עם ספרים זה שהם פשוט יותר מעניינים מהאינטרנט – אנחנו מניחים שכל מי שבא לכאן מאמין בזה".

גם רואן סילבה, לשעבר יועץ פוליטי של דיוויד קמרון וכיום בעליה של חנות הספרים העצמאית Libreria Books, בחר להפוך את החנות שלו לאזור ללא אינטרנט והפרעות דיגיטליות אחרות. לדבריו, "חלל קריאה כמו פעם" הוא דבר שקוסם ללקוחות שלו, וכמות המבקרים בחנות גבוהה בהרבה ממה שציפה כשפתח אותה. אפילו לקוחות מאוסטרליה ומסין מגיעים אליו. "כשמוקפים בספרים טובים ובמהדורות ראשונות של ספרים ישנים, מי בכלל רוצה לפתוח את תיבת האי-מייל המלאה שלו?".

חברת תעופה בריטית רכשה 2,000 עותקים מספר שנועד להרדים ילדים

חברת התעופה וירג'ן אטלנטיק רכשה השבוע 2,000 עותקים מספר ילדים בשם " The Great Hot Air Balloon" מאת סטיבן הולמס, בתקווה שיעזרו לנוסעים להרגיע ולהרדים את ילדיהם במהלך הטיסות. הולמס, מתכנת בריטי, נהג לספר לשתי בנותיו סיפור לפני השינה על שני ילדים שיוצאים למסע מופלא בכדור פורח; בתו הגדולה, מדיסון, שכנעה אותו להפוך את הסיפור לספר ילדים, והולמס שמע בקולה והחליט להוציא את הספר באופן עצמאי. הוא מצא ברשת את קב פיין שאייר את הספר, וביחד הם הדפיסו 1,000 עותקים, בתקווה למכור אותם לבני משפחה, חברים ושכנים מהקהילה המקומית.

הולמס מכר כ-500 עותקים מתחילת השנה, אך לאחרונה החליט "לנסות את מזלו", לדבריו, ולהציע לחברת התעופה וירג'ן אטלנטיק לרכוש עותקים מהספר; להפתעתו, אנשי החברה אהבו את הספר והזמינה ממנו 2,000 עותקים כדי לחלק בטיסות הלילה שלה.

"הייתי פשוט בשוק כשהם הודיעו לי שהם מעוניינים בספר", סיפר הולמס לגרדיאן הבריטי בריאיון שנערך איתו ביום רביעי שעבר, "הם הטיסו את הספרים לאורלנדו ביום שלישי, וכבר מהיום הם מחלקים את הספרים למשפחות שטסות מארצות הברית חזרה לבריטניה. זו תחושה מעט מוזרה".

נתונים חדשים מראים שסופרות אוסטרליות מופלות לרעה

בשנת 2013 נוסד באוסטרליה פרס "סטלה" שמוקדש לספרות שנכתבת בידי נשים, ומאז בכל שנה מפרסמת ועדת הפרס דו"ח שבודק את מצבן של סופרות בשוק הספרים האוסטרלי ואת היחס שהן מקבלות מהתקשורת במדינה. הדו"ח החדש שהתפרסם לאחרונה מראה כי עדיין קיימת אפליה משמעותית כנגד נשים בשוק הספרים האוסטרלי.

הדו"ח בדק את החלוקה המגדרית של ביקורות וסקירות ספרותיות ב-13 עיתונים ומגזינים מרכזיים שראו אור באוסטרליה בשנת 2015. הממצאים הראו שכמעט בכל העיתונים (12 מתוך 13) נכתבו יותר סקירות על ספרים שנכתבו בידי גברים, זאת למרות שנשים מהוות כשני שליש מהסופרים באוסטרליה. ברוב העיתונים החלוקה עמדה על כ-65% ביקורות וסקירות שפורסמו על ספרים שנכתבו בידי גברים ורק כ-35% על ספרים שנכתבו בידי נשים, כשבמגזיןThe Australian Financial Review נרשמה החלוקה הבעייתית ביותר: 17% בלבד מהביקורות והסקירות שפורסמו היו על ספרים שנכתבו בידי נשים. רק המגזין Books+Publishing סיקר יותר נשים מגברים בשנת 2015, עם 65% של סקירות על ספרים שנכתבו בידי נשים ו-35% על ספרים שנכתבו בידי גברים.

עוד עולה מהדו"ח כי מבקרים גברים נוטים לכתוב על ספרים שנכתבו בידי גברים בשיעור כפול, ולפעמים פי שלוש מכמות הסקירות שהם כותבים על ספרים שנכתבו בידי נשים. "ברוב הפרסומים, ביקורות וסקירות שנכתבו בידי גברים על ספרים שנכתבו בידי נשים היוו כ-4-15% מסך הביקורות הכללי של אותו עיתון", נכתב בדו"ח, "הנטייה של מבקרים גברים ברוב העיתונים לכתוב על סופרים ולא על סופרות מנציחה את ההטיה התרבותית לפיה גברים כותבים ספרות אוניברסלית ואילו הכתיבה של נשים מיועדת לנשים בלבד".

עוד באותו נושא

חיי מדף 89: מחקר חדש קובע - קוראי ספרים מאריכים חיים

לכתבה המלאה

ספרייה בפינלנד התקינה חדר קריוקי וספרייה בפורטלנד מציעה המלצות ספרותיות בהתבסס על קעקועי הקוראים

אנשי ספריית Tikkurila בעיר ואנטה בפינלנד, החליטו להתקין בספרייה תא קריוקי מבודד רעש, ולאפשר לבאי המקום לשיר וליהנות מבלי שיבקרו אותם וללא צורך בשתיית כמויות גדולות של אלכוהול לפני כן. המבקרים בספרייה יוכלו לבלות בתא הקרייוקי כשעתיים בכל פעם (הכניסה לתא היא באמצעות כרטיס הספרייה שלהם), ובתוכו הם יוכלו לבחור מתוך 3,000 שירים שהספרייה מציעה.

אנשי ספריית Tikkurila בעיר ואנטה בפינלנד, החליטו להתקין בספרייה תא קריוקי מבודד רעש, ולאפשר לבאי המקום לשיר וליהנות מבלי שיבקרו אותם וללא צורך בשתיית כמויות גדולות של אלכוהול לפני כן. המבקרים בספרייה יוכלו לבלות בתא הקרייוקי כשעתיים בכל פעם (הכניסה לתא היא באמצעות כרטיס הספרייה שלהם), ובתוכו הם יוכלו לבחור מתוך 3,000 שירים שהספרייה מציעה.

רשת בי.בי.סי תציב פסל גדול של ג'ורג' אורוול מחוץ לבניין המערכת בלונדון

הסופר הבריטי הנודע ג'ורג' אורוול ("חוות החיות", 1984) עבד בעבר ברשת הטלוויזיה בי.בי.סי ועזב אותה בשנת 1943 בטריקת דלת, תוך שהוא טוען כי עבודתו שם היתה "חסרת משמעות ובזבזה את הזמן שלי ושל הציבור".

בקרוב יחזור אורוול לבי.בי.סי בדלת הראשית, כשפסל ברונזה בדמותו בגודל טבעי יוצב בכניסה לבניין המערכת, ומאחוריו יוטבע ציטוט מפורסם שלו מתוך הספר "מתחת לאף": "אם לחירות יש איזושהי משמעות בכלל, משמעותה היא הזכות לומר לאנשים מה שהם לא רוצים לשמוע".

"לאורך המאה ה-20 עבדו בבי.בי.סי הרבה אנשים ידועים ומפורסמים, וג'ורג' אורוול הוא אחד הבולטים שבהם", אמר רוברט סיטר, ראש מחלקת ההיסטוריה של הארגון. "ישנה סברה שהוא ביסס את 'חדר 101' הידוע לשמצה מ-'1984' [חדר עינויים שבו חושפים את האסיר לסיוט הגרוע ביותר שלו, י.כ] על חדר שבו הוא שהה רבות בזמן עבודתו בבי.בי.סי; אבל הפעם הוא יעמוד באוויר הפתוח, ויזכיר לאנשים את תפקידה החשוב של העיתונות בשמירה על הדמוקרטיה".

ג'ורג' אורוול. AP
ג'ורג' אורוול/AP

איימי שומר על מארק טוויין: "אני חושבת שהוא היה האדם המצחיק והמעניין ביותר בעולם"

הקומיקאית איימי שומר עומדת להוציא בקרוב ספר חדש בשם "The Girl With The Lower Back Tattoo" ולקראת פרסומו היא התראיינה לשאלון הספרותי של הניו יורק טיימס, ונשאלה על הסופרים והספרים האהובים עליה. שומר סיפרה כי היא אוהבת מאוד את ספריהם של ג'ונתן איימס ("התעורר, אדוני!"), אלנה פרנטה ("החברה הגאונה", "ימי הנטישה") ושל סופר הילדים רואלד דאל ("מטילדה", "צ'ארלי בממלכת השוקולד"). את הלהיט הארוטי "50 גוונים של אפור" של אי.אל ג'יימס, לעומת זאת, היא התקשתה לקרוא: "שרדתי רק 3 עמודים לתוך הספר. אני מרגישה רע להגיד את זה, אבל פשוט הרגשתי כל כך לבד. כולם אהבו את הספר הזה ורציתי להצטרף אליהם, אבל הקריאה בו היתה פשוט בלתי נסבלת".

וכשנשאלה אם יש סופר, חי או מת, שהיתה רוצה להיות חברה שלו, בחרה מבלי להסס במארק טוויין. "אני חושבת שהוא היה האדם המצחיק והמעניין ביותר בעולם. הוא ואוסקר וויילד – אבל טווין הוא מספר אחת בשבילי", אמרה שומר והוסיפה: "פעם יצאתי לדייט עם בחור ששאל אותי בדיוק את אותה שאלה כדי לשבור את הקרח, וכשעניתי 'מארק טוויין', הוא אמר 'לא, זה צריך להיות אדם אמיתי'. וכן, עדיין שכבתי איתו".

הבית הלבן פרסם את רשימת הקריאה לקיץ של הנשיא אובמה

ביום שישי האחרון יצא נשיא ארצות הברית ברק אובמה יחד עם משפחתו לחופשת הקיץ השנתית שלו באי מרתה'ס ויניארד, מסצ'וסטס. עם יציאת המשפחה הנשיאותית לחופשה, פרסם הבית הלבן את הספרים אותם מתכוון לקרוא הנשיא בחופשה.

מחמשת הספרים הכלולים ברשימה, רק ספר אחד ראה אור בעברית – "הבחורה על הרכבת" מאת פולה הוקינס (הוצאת כתר). ארבעת הספרים האחרים שיקרא אובמה בחופשתו הם: "Barbarian Days: A Surfing Life" מאת ויליאם פינגן; "The Underground Railroad" מאת קולסון וואייטהד; " H is for Hawk" מאת הלן מקדונלד; ו-"Seveneves" מאת ניל סטיבנסון.

רופא אמריקאי החזיר לספרייה ספר המלמד "איך להפוך לרופא" ששאל בילדותו

הניו יורק פוסט פרסם השבוע את סיפורו של מנתח פלסטי מפלורידה, שהחליט להחזיר לספרייה במערב וירג'יניה את הספר "איך להיות רופא?", 40 שנה אחרי ששאל אותו לראשונה. באמצע שנות ה-70 של המאה הקודמת, שאל דוקטור מייקל קלי את הספר "So You Want To Be a Doctor" מספריית המקומית במחוז קאנוואה במערב וירג'ניה. קלי, כיום מנתח פלסטי ובעלים של קליניקה מצליחה במיאמי, מצא לאחרונה את הספר המדובר על מדף ספרים בביתו וחש, לדבריו, "מבוכה רבה" על כך שלא החזיר את הספר לספרייה במשך 40 שנה.

"האמת שהספר מאוד עזר לי, כי הוא הסביר צעד אחר צעד מהם הדברים הדרושים על מנת להפוך לרופא – הן בפן האקדמי והן בפן ההכשגרתי", אמר קלי בראיון לטלוויזיה המקומית בווירג'ניה. השבוע הוא שלח את הספר לספרייה, והוסיף צ'ק על סך 500 דולר כתרומה למקום ששירת אותו נאמנה והרחיב את אופקיו בתקופתו נעוריו.

חדשות בשורה:

* פרס פן/נבוקוב יושק מחדש לאחר הפסקה של 8 שנים. הפרס על סך 50 אלף דולר, ימומן ע"י קרן נבוקוב וינתן לסופר שהועדה תזהה בו "את הרוח של נבוקוב".

* קים קרדישאן הודיעה כי תוסיף "פרקים חדשים" במהדורות הבאות של ספר הסלפים שלה – Selfish.

* הערב (רביעי) יתקיים במרכז למורשת בגין בירושלים ערב השקה לספר "צופן בגין" מאת דויד לביא (הוצאת כתר). משתתפים: הרצל מקוב, ד"ר דניאל גורדיס, אראל סג"ל, ד"ר דויד לביא, הפייטן שמעון סיבוני והשרה לשיוויון חברתי, גילה גמליאל. יום רביעי, 17/8, 19:00, ש.א. נכון 6, ירושלים. הכניסה חופשית.

* הערב (רביעי) תתקיים בנסיך הקטן הרצאתו של המשורר והעורך עודד כרמלי: "פרננדו פסואה וכל חלומות העולם". יום רביעי, 17/8, 21:00, קינג ג'ורג' 19, תל אביב. דמי כניסה: 10 ש"ח.

* מחר (חמישי) ייערך בסטודיו הנמלה בחיפה ערב השקה לספר "לראות לויתן" מאת רון דהן (הוצאת פרדס). משתתפים: לי ממן, ניצן וייסמן, קרן להמן, רועי חסן, מיטל ניסים, רון דהן ונעם נגרי. יום חמישי, 18/8, 20:30, הנמל 37, חיפה.
* מחר (חמישי) יתקיים בחנות "קרון הספרים" בקרית טבעון מפגש עם סמדר מילר, מחברת הספר "אהבה פראנית". משתתפים: צליל ריבאק, נתן מאיר, סמדר מילר ואברהם נומברג. יום חמישי, 18/8, 20:00, הכלניות 2, קרית טבעון. דמי כניסה: 30 ש"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully