וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרשום, אני מוכר: עלייה במכירת ספרי דרוויש בעקבות סערת טקס אופיר

בחודש שחלף מפרוץ סערת טקס אופיר, חלה עלייה במכירות ובביקוש לספרי דרוויש, ויודפסו משניים מהם מהדורות חדשות, כך נודע לוואלה! תרבות. במקביל, יוצרת סרט תיעודי על דרוויש, שיצא לפני שנתיים ודווקא זכה לתמיכה מצד משרד התרבות, מגיבה להתפתחויות

ספק 500

(בסרטון: השרה מירי רגב נוטשת את טקס פרסי אופיר)

seperator

בחודש שחלף מפרוץ סערת טקס פרסי אופיר, חלה עלייה במכירות ספריו של מחמוד דרוויש ובביקוש שלהם, ובעקבות כך יודפסו מהדורות חדשות לשניים מספריו, מגלות לוואלה! תרבות שלוש הוצאות ספרים שהוציאו מכתבי המשורר. בטקס אופיר נקטה שרת התרבות מירי רגב בפרובוקציה מתוכננת מראש כשנטשה את האולם בעת שהראפר תאמר נפאר ביצע קטע משירו של דרוויש. כעת נראה כי רגב עשתה ליצירתו של דרוויש מה ששר החינוך נפתלי בנט עשה לספר "גדר חיה" של דורית רביניאן - הוקעה פומבית שהניבה פירות הפוכים מהמצופה עם עליית מידת הפופולריות שלהם במכירות ובביקוש.

המשורר והמתרגם רפי וייכרט, עורכה הראשי של הוצאת "קשב" לשירה, אומר לוואלה! תרבות כי מאז סערת טקס אופיר חלה עליה במכירת הספר "חמישים שנות יצירה" של דרוויש, שיצא בהוצאתו בשנה שעברה. בנוסף, כשבועיים לאחר הטקס שחררה הוצאת "קשב" קובץ חדש של תרגומים לעברית משירתו, "אל תתנצל על מה שעשית" שמו, בתרגומו של אהוד הורביץ. "המהדורה אזלה בתוך ימים ספורים וחדשה תידפס מיד אחרי החג", אומר וייכרט, "כל 'שערוריה' כזאת מגבירה מטבע הדברים את המכירות. הוצאתנו מוציאה זה שני עשורים שירה חשובה מעשרים לשונות. ערבית היא אחת מהן ודרוויש הוא מגדולי המשוררים המודרניים בלשון הזאת. הלוואי שיזכה לקריאה כפי המגיע לו - כמשורר דגול ולא כמניפסט פוליטי. הוא ראוי לכך מאוד. רוב העוסקים בו בדיבורים הרמים לא טרחו לקרוא את מאות השירים הנהדרים שכתב והבנתם בשירה איננה קיימת".

עוד באותו נושא

"לא ניקח חלק בליבוי היצרים": אסתי זקהיים בטור מיוחד בעקבות סערת פרסי אופיר

לכתבה המלאה
תאמר נפאר אופיר 2016. יותם רונן
תאמר נפאר בטקס פרסי אופיר/יותם רונן

גם הוצאת בבל, שהוציאה את הספר "ערש הנוכרייה" של מחמוד דרוויש, מדווחת לראשונה לוואלה! תרבות כי הביקוש לספר עלה באופן משמעותי בעקבות סערת אופיר. זהו הספר האחרון של דרוויש, והינו קובץ שירי אהבה וגלות, והוא יצא בארץ בשנת 2000. הוצאת בבל מגלה לנו עוד כי בקרוב הספר ייצא מחדש. בנוסף, בהוצאת שוקן מדווחים על ביקוש גבוה מהרגיל לספרו של דרוויש "זכר לשכחה", שיצא לאור בשנת 1989, בעקבות מתקפות שרת התרבות רגב כלפי התוכנית ששודרה בגלצ בקיץ האחרון ועסקה במשורר הפלסטיני. "הדפסנו כמות נוספת מיד אחרי ההתנפלות הראשונה עליו על ידי מירי רגב. כל מה שהודפס נמכר מיד. ניתן עוד למצוא עותקים אחדים ברשתות הספרים", סיפרה לוואלה! תרבות רחלי אדלמן, המו"לית והבעלים של הוצאת שוקן. "ביקוש גבוה מן הרגיל לגבי ספר שיצא לאור מזמן", הוסיפה.

אחת החנויות שבהן חל זינוק במכירות הספרים היא "תולעת ספרים" בתל אביב. "ישנה עליה מאוד גדולה במכירות ספרי דרוויש, השרה רגב עשתה יחסי ציבור מצויינים לדרוויש", אומרים לנו בחנות, "העליה המשמעותית היא בין השאר במכירות הספר 'מחמוד דרוויש - חמישים שנות שירה' בהוצאת קשב. גם הקובץ החדש שיצא בהוצאה זו הולך מצוין".

נתוני העלייה בביקוש ספריו של דרוויש שימחו את הזמרת והיוצרת מירה עווד, שהלחינה וביצעה משיריו. "תמיד תהיה לי אמונה בציבור הישראלי, שהוא לא כזה מטומטם כמו שגברת רגב חושבת", אומרת לנו עווד. "רגב משוכנעת שכולם מטומטמים, שהיא תגיד ציטוט מקוצר, מסולף, שהוצא מהקשרו, ושקומץ האנשים שמצטטים אותה זה הקהל הישראלי. זה לא נכון. הקהל הישראלי אינטלקטואלי ורוצה לבדוק בעצמו את המציאות. יש היום גוגל. סערת אופיר דווקא עוררה סקרנות, וכשהסקרנות התעוררה אנשים התאהבו בדרוויש, כי האיש היה משורר מעולה. עם כל זה שיש לו שירים שיהיו קשים לציבור הישראלי, עדיין זה רחוק מלהיות הסתה לרצח יהודים או ישראליים. רחוק מאוד. מחמוד דרוויש הוא משורר מחאה, מעיניו נעשה לו עוול גדול".

לדברי עווד, בעקבות טקס אופיר חלה גם עליה בהתעניינות בהצגת הפרינג' "עיניים", שנוצרה בעקבות שיריו של דרוויש, בבימויו של נורמן עיסא, עבורה היא הלחינה את המוזיקה. "ההצגה היא בהשראת סיפור חייו של דרוויש, וכל הטקסטים שם הם של מחמוד דרוויש", אומרת עווד. "העלנו את ההצגה לפני ארבע שנים, ובחודש האחרון היא זוכה להצלחה מוגברת. אנשים מאוד מסוקרנים, יש בהחלט התעוררות ורצון לבוא להקשיב". הקשר ההדוק של עווד לדרוויש התבטא גם בקליפ שהוציאה לשירו, "Think of others" שמו. "אני חושבת שהצלחתי בקמפיין גיוס ההמונים בגלל שמירי רגב יצאה נגד התוכנית על דרוויש בגלי צה"ל. היא עשתה לנו יח"צ מעולה. אם היינו צריכים לעבור בחושך של רגב בשביל לצאת לאור של ההסתקרנות הזאת, אז אני מוכנה ללכת במנהרה הזאת".

בתוך כך, בוואלה! תרבות הוחלט לחזור ל"תרשום, אני ערבי", סרט תיעודי על מחמוד דרוויש, שיצא בשנת 2014 וזכה במימון הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה, קרן הנתמכת על ידי משרד התרבות, בעת שכיהנה בו כשרה לימור לבנת. אבתיסאם מראענה-מנוחין שאחראית על הבימוי, התסריט והפקת הסרט אומרת לנו: "רגב לא מכירה את דרוויש, לבנת לא הכירה את דרוויש וגם השמאל לא מגכיר את דרוויש. הבורות על דרוויש היא מוחלטת בארץ, משני הצדדים הפוליטיים. יש כאן מלחמה בין ימין ושמאל, בין אשכנזים למזרחים, והערבים ומחמוד דרוויש הופכים לקלף מיקוח, לסדין אדום שמנפנפים בו, וזה מצב מאוד עצוב. גם אלה שקונים את הספרים עכשיו בעקבות סערת אופיר, קונים רק כדי להתקשט בשיריו, לא כדי לקרוא אותם".

שרת התרבות רגב מסרה בתגובה: "קריאה של דרוויש: בבחינת דע את האוייב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully