וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 100: הספר שכתב שמעון פרס לפני מותו ייצא לאור בשנה הבאה

26.10.2016 / 7:50

יוצרי "הארי פוטר" דחו שיר מקורי שכתב עבורם ברוס ספרינגסטין, מחקר חדש מוכיח שהאפוס "שירת אוסיאן" הוא זיוף, גולשים בטוויטר מפרסמים "ביקורות ספרים" בנוסח דונלד טראמפ, החבובות מייצרות פארודיה על "50 גוונים של אפור" ועוד חדשות ספרות

סיפור שכתב ג'.ר.ר טולקין ומתרחש בארץ התיכונה יראה אור לראשונה

הוצאת הרפרקולינס הודיעה השבוע כי תפרסם בשנה הבאה סיפור של ג'.ר.ר טולקין שטרם ראה אור. הסיפור, שנקרא "ברן ולוסיין" (Beren and Lúthien), נכתב בשנת 1917 כחלק מהספר "הסילמריליון" והוא מתאר אהבה אסורה בין אדם בן תמותה (ברן) לאלפית בת אלמוות (לוסיין). מי שעומד מאחורי הפרסום הוא בנו של טולקין, כריסטופר, שאף שימש כעורך הספר.

הספר יראה אור במאי 2017.

קברו של ג' ר. ר. טולקין. GettyImages
קברם של ג'. ר. ר. טולקין ורעייתו/GettyImages

מהספרים למסך: מרי פופינס, ווילי וונקה והדב פדינגטון חוזרים לקולנוע, סרט חדש על פי ספר של דון דלילו וסדרות חדשות על פי ספריהם של אירווין וולש וליאן מוריאטי

השבוע נודע כי שלוש דמויות ספרותיות ידועות יעשו בקרוב את הדרך למסך הגדול, ולא בפעם הראשונה. מגזין וראייטי דיווח כי סרט חדש סביב דמותו של ווילי וונקה, בעל מפעל השוקולד מהספר "צ'רלי בממלכת השוקולד" של רואלד דאל, נמצא בתהליכי הפקה בימים אלה. עוד דיווח המגזין כי השחקן קולין פירת' מצטרף לצוות השחקנים המרשים שכבר לוהק לסרט ההמשך של "מרי פופינס" על פי ספריה של פמלה לינדון טרברס, לצד מריל סטריפ ואמילי בלאנט. ואילו יו גרנט מצטרף לסרט ההמשך של "הדב פדינגטון" על פי ספריו של מייקל בונד, לצד השחקנים בן וישו, אימלדה סטאונטון וסאלי הוקינס.

בתוך כך מדווח המגזין אינדיווייר כי ספרו הנודע של דון דלילו, "רעש לבן", יהפוך לראשונה לסרט קולנוע בבימויו של מייקל אלמרידה ("הניסוי"). הסרט, שיופק על ידי אורי זינגר, נמצא בשלבי תכנון ראשונים.

וגם המסך הקטן יזכה בקרוב לשני עיבודים ספרותיים: ספר בלשי בשם "Crime" שכתב אירווין וולש ("טריינספוטינג") יעובד ע"י חברת ההפקה "Buccaneer Media" לסדרה עבור הטלוויזיה הבריטית; ואילו הספר "שקרים קטנים גדולים" מאת ליאן מוריאטי (ראה אור בעברית בהוצאת כנרת) עובד ע"י HBO לסדרת טלוויזיה חדשה בכיכובן של ריס וות'רספון וניקול קידמן שתעלה לאוויר בשנה הבאה. צפו בטיזר לסדרה:

ברוס ספרינגסטין מודה כי מפיקי סרטי הארי פוטר דחו שיר ששלח להם

ברוס ספרינגסטין התראיין השבוע לרדיו בי.בי.סי ואישר את השמועות לפיהן הוא שלח שיר שכתב לאחד מסרטי הארי פוטר, ונדחה על ידי ההפקה. "זה נכון", אמר ספרינגסטין, "הם לא השתמשו בזה". השיר שכתב ספרינגסטין נקרא "I'll Stand By You" והוא נכתב במקור לבנו הבכור. "זו היתה בלדה גדולה שלא דומה לשום דבר שאשיר בעצמי", הסביר ספרינגסטין את ההחלטה לשלוח את השיר להפקת הארי פוטר, "אבל זה היה משהו שחשבתי שיתאים בול [לסרט]". "הבוס" הוסיף כי הוא עדיין מקווה שהשיר ייכלל בסרט אחר לילדים, "כי זה שיר מקסים".

ככל הנראה ספרינגסטין כתב את השיר בשנת 1998, לאחר שקרא עם בנו את הספר הראשון בסרט ספרי הארי פוטר – "הארי פוטר ואבן החכמים", והציע את השיר לבמאי הסרט בשנת 2001, אך כאמור נדחה.

עוד באותו נושא

חיי מדף 99: חניבעל לקטר ילמד אתכם איך קניבלים מבשלים

לכתבה המלאה

מחבר "המעון של מיס פרגרין לילדים משונים" חתם על חוזה לכתיבת שלושה ספרים נוספים בסדרה

רנסום ריגס, מחבר טרילוגיית הפנטזיה המצליחה "המעון של מיס פרגרין לילדים משונים" (שעיבוד קולנועי שלה מוקרן בימים אלה בישראל ובעולם) חתם על חוזה עם הוצאת דאטון בוקס לפרסום שלושה ספרים נוספים בסדרה. "שלושת הספרים הראשונים הציגו את 'המשונים' ואת עולמם", אמר ריגס לאחר החתימה והסביר כי ירחיב בספרים הבאים את היקום המקביל ("משונזיה") שיצר בספריו הקודמים. "משונזיה הוא יקום רחב מאוד, ההיסטוריה שלו ארוכה מאוד ויש כל כך הרבה שנותר לגלות. אני לא יכול לחכות לצלול לעומקו ולהביא את סיפורו לאמריקה".

בתוך כך נודע השבוע על יציאתם לאור של שני ספרים חדשים נוספים: ספר שני בסדרת ספרי המד"ב לנוער שכותבות קנדל וקיילי ג'נר וייקרא "Time of the Twins", ייצא לאור ב-15 בנובמבר; ואילו זוכת פרס נובל לשלום הצעירה ביותר, מלאלה יוספזאי, תכתוב ספר ילדים בשם "העיפרון הקסום של מלאלה" (Malala's Magic Pencil), שעוסק בנסיון לתקן את העולם ולשפר אותו. הספר יראה אור בשנה הבאה.

בעקבות ביקורת על סקסיזם, מארוול החליטה להחליף את שער הגיליון החדש של הקומיקס "איירון מן"

על שער גליון הקומיקס "Invincible Iron Man #1" שעתיד לצאת בחודש הבא, נראית דמותה של רירי וויליאמס, מדענית גאונה בת 15, כשהיא לבושה בבגדים צמודים שמבליטים את קימוריה. חובבי קומיקס רבים התלוננו על הניסיון של המאייר להפוך נערה בת 15 למינית במיוחד, בלי שום קשר לעלילת הקומיקס. "זה כאילו שהם החליטו שפני נערה זה אולי דבר נחמד, אבל כדאי להוסיף גוף בוגר יותר לפנים האלה, כי הרי היא לא גיבורת-על אמיתית עד שלא מדמיינים את האפשרות לקיים איתה יחסי מין", כתבה תרזה ג'וסינו באתר The Mary Sue. "ככה אנשים רואים נערות שחורות בנות 15?" צייצה אחת ממעריצות הקומיקס והוסיפה כי מאיירי הקומיקס ממשיכים פעם אחר פעם לצייר דמויות של נערות צעירות כנשים בוגרות ומלאות מיניות.

מארוול החליטו, כאמור, להסיר את השער המדובר ולהשתמש באיור אחר עם דמותה של וויליאמס. הגיליון יראה אור ב-8 בנובמבר.

מחקר חדש מוכיח שהאפוס הסקוטי העתיק "שירת אוסיאן" הוא זיוף ספרותי

שירתו של אוסיאן, שנכתבה לכאורה במאה ה-3 לספירה ונחשבת למקבילה הצפון אירופאית לאיליאדה והאודיסאה של הומרוס, נחשדה במשך שנים כזיוף ספרותי ע"י חלק מהחוקרים. אחת הסיבות לכך היא הדרך שבה נודע על קיומן של הפואמות האוסיאניות: במאה ה-18 פרסם המשורר ג'יימס מקפירסון ספר שבו נאספו פואמות שעברו, לטענתו, מדור לדור בסקוטנלד מאז המאה ה-3 לספירה. מקפירסון הציג עצמו כמתרגמן של הפואמות מהשפה הגאלית לאנגלית.

כאמור, הפואמות נחשדו במשך שנים כמעשה זיוף שביצע מקפירסון, אך כעת השתמשו חוקרים בראשות ראלף קינה מאוניברסיטת קובנטרי בשיטות מתמטיות כדי להוכיח את הזיוף; החוקרים השוו בין תבניות חוזרות ב"רשתות החברתיות" של דמויות שונות בשירתו של אוסיאן ובין דמויות המופיעות במיתולוגיה האירית, וגילו התאמה כמעט מושלמת, שמוכיחה כי מדובר בהעתקה וזיוף. כשהשוו את אותן תבניות של רשתות חברתיות לדמויות שמופיעות באיליאדה והאודיסאה של הומרוס, לא היתה התאמה כלל. על פי קינה, הבדיקה הזו מוכיחה בוודאות גבוהה שמדובר בזיוף ושלמעשה מעולם לא היה אוסיאן שכתב פואמות. "אני מניח שהוא [מקפירסון, י.כ] אוסיאן האמיתי", אמר קינה, "אם הוא היה מציג את העבודה שלו כספרות בדיונית, לא היתה שום בעיה".

האינדיפדנט הבריטי, שפרסם כתבה על המחקר החדש, ציין גם כי במאה ה-18 עוררה עבודתו של מקפירסון התלהבות רבה שגרמה לעמים רבים באיזור לנסות ולהכיר את עברם, כשאפילו נשיא ארה"ב השלישי, תומס ג'פרסון, חשב ללמוד גאלית על מנת שיוכל לקרוא את האפוס בשפתו "המקורית". "הרגשות המעודנים והנשגבים של בני האדם מעולם לא נכתבו בצורה כל כך משובחת", כתב ג'פרסון ביומנו על האפוס של אוסיאן, "אני לא מתבייש להודות שאני חושב שמדובר במשורר הטוב ביותר שחי אי פעם". עדויות אחרות מספרות על כך שנפוליאון החזיק תמיד בכיסו עותק של שירת אוסיאן.

הבוק ריפורט של טראמפ: ברשת מנסים לדמיין מה היה קורה לו דונלד טראמפ היה צריך לדבר על ספרים מפורסמים במסגרת קמפיין הבחירות שלו

הרשת אוהבת לצחוק על אופן ההתבטאות הייחודי והגס של המועמד לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ, והשבוע ניסו גולשים רבים לדמיין כיצד היה מתייחס טראמפ לכמה מהספרים המפורסמים והקלאסיים ביותר. הטרנד החל במהלך העימות האחרון בין טראמפ לקלינטון, כשהפוליטיקאי אנטוניו פרנץ' צייץ בטוויטר וטען שתשובותיו של טראמפ בתחום מדיניות החוץ נשמעות כמו יומן קריאה (Book Report) של נער שלא קרא את הספר עליו הוא כותב. "או, הענבים! היה בהם כל כך הרבה זעם", צייץ פרנץ' בהתייחסו לספרו הנודע של ג'ון סטיינבק "ענבי זעם". תוך זמן קצר עלו ציוצים רבים בסגנון דומה תחת ההאשטאג "#TrumpBookReport".

"גטסבי? הוא אומר שהוא גדול. אני לא יודע", צייץ הגולש בריאן פרנסיס, "אנשים אומרים שאולי הוא לא היה כל כך גדול. אני אהפוך את גטסבי שוב לגדול". הגולשת לנה רנה הייבר בחרה להתייחס לספרו המפורסם של צ'ארלס דיקנס כשצייצה: "זה היה הטוב בזמנים. הטוב! האם זה היה הרע בזמנים? לא ולא! זה היה הטוב בזמנים. יש לי מלונות בין שתי הערים האלה". ואילו הגולשת קטרין ק. בחרה לחזור לקלאסיקה של שייקספיר – רומיאו ויוליה: "יוליה. כזאת אישה מרשעת. היא גרמה לרומיאו להרוג את עצמו. ותאמינו לי שהוא יכול היה להשיג מישהי יותר טובה. תסתכלו עליה".

הציוצים הויראליים מצטרפים לשורה של ציוצים קודמים שלעגו לטראמפ, כשבמקרה אחד עיבדו הגולשים את מילותיו של טראמפ כך שיתאימו לסגנונו המוכר של דוקטור סוס (#TrumpDrSeuss) ובמקרה אחר ניסו לדמיין איך היה מתאר טראמפ את עלילותיהם של כמה מהסרטים המפורסמים ביותר בקולנוע (#TrumpExplainsMoviePlots).

"50 גוונים של ירוק": פרודיה על ספרה של אי.אל ג'יימס בכיכובם של קרמיט ומיס פיגי

ערוץ היוטיוב הפרודי "Darth Blender" העלה לאחרונה סרטון בשם "50 גוונים של חבובות" ובו מגלמים קרמיט ומיס פיגי מהחבובות את דמויותיהם של כריסטיאן גריי ואנסטסיה סטיל מהסרט "50 גוונים של אפור" על פי ספרה של אי.אל ג'יימס. צפון בסרטון הפרודי:

כריסטופר מארלו יוכר באופן רשמי ככותב-שותף למחזותיו של שייקספיר

הוצאת הספרים של אוניברסיטת אוקספורד הודיעה השבוע כי במהדורה החדשה של "כל כתבי וויליאם שייקספיר", המחזאי כריסטופר מרלו יקבל קרדיט כ"כותב שותף" בשלושה מחזות שעוסקים בהנרי הרביעי.

מרלו היה מהמחזאים החשובים באנגליה של המאה ה-16, וקיימת סברה כי הוא האדם האמיתי שעומד מאחורי שמו של וויליאם שייקספיר, בין השאר מפני שבמחזות מתוארים בדיוק רב מקומות ששייקספיר מעולם לא היה בהם, וכן העובדה שעל פי צוואתו של שייקספיר ניכר כי היתה לו ספריה דלה שלא מתיישבת עם ההשכלה הרחבה שהפגין במחזותיו (למרלו, לעומת זאת, היתה ספרייה גדולה ומכובדת).

אף על פי שישנה מחלוקת רבת שנים בין החוקרים לגבי זהות הכותב מאחורי כמה מהמחזות של שייקספיר, זו תהיה הפעם הראשונה שהוצאה גדולה תכיר באופן רשמי במרלו ככותב שותף. הספר יראה אור בחודש הבא.

ספר ששמעון פרס סיים לכתוב שבועיים לפני מותו י?צ?א לאור באנגלית בשנה הבאה

הוצאת Custom House הודיעה השבוע כי תפרסם בשנה הבאה ספר חדש של שמעון פרס תחת השם "No Room For Small Dreams". על פי ההודעה לעיתונות, פרס עבד על הספר בשנתיים האחרונות וסיים לכתוב אותו שבועיים בלבד לפני מותו. הספר מתחקה אחר נקודות מפנה בהיסטוריה הישראלית ומתבסס הן על מחקר היסטורי והן על נסיונו האישי של פרס כפוליטיקאי, ראש ממשלה ונשיא.

"אולם הספר לא מתאר רק את ההיסטוריה של ישראל," נכתב בהודעה, "בדבריו האחרונים לעולם, פרס עוסק בשאלות כמו מהן התכונות שיוצרות מנהיג דגול, איך לקבל החלטות קשות תחת לחץ וחוסר ודאות, מהם האתגרים בחתירה לשלום, מהן המחויבויות וההזדמנויות שעומדות בפני הדורות הבאים ומהו כוחו של החזון והדמיון".

הספר יראה אור באנגלית ב-4 באפריל, 2017.

שמעון פרס, נשיא המדינה התשיעי. משכן הנשיא אפריל 2014. ראובן קסטרו
הספר הושלם שבועיים בלבד לפני מותו. שמעון פרס/ראובן קסטרו

האקדח שאיתו ירה פול ורלן בארתור רמבו יועמד למכירה פומבית

פול ורלן וארתור רמבו, מגדולי המשוררים של צרפת, ניהלו מערכת יחסים זוגית ומינית בשנות ה-70 של המאה ה-19, כשורלן בן ה-27 עזב את אשתו ובנו לטובת רומן עם רמבו בן ה-17. לאחר רומן בן שנתיים, החליט ורלן לחזור לאשתו וילדיו, וכדי להימלט מרמבו איתו חי בלונדון, נסע לבריסל. רמבו עקב אחריו והגיע גם הוא לבריסל. בעשרה ביולי 1873, בשתיים בצהריים, שהו השניים בבית מלון בבריסל ליד תחנת הרכבת, ולאחר שרבו, צעקו, בכו והשתכרו, הרים ורלן השיכור את אקדחו, ועל פי עדותו של רמבו צעק: "ככה אני אלמד אותך איך לעזוב אותי!"; מיד אחר כך ירה ורלן שתי יריות: האחת פגעה בפרק ידו של רמבו ופצעה אותו, והשניה פגעה בקיר החדר ונתז ממנה פגע בארובה. לבסוף הזעיק רמבו את המשטרה, וורלן נשפט לשניים מאסר, שם הוא התמסר לדת הקתולית.

בקרוב יוצע האקדח המפורסם שאיתו ירה ורלן ברמבו למכירה פומבית ע"י בית המכירות כריסטי. המכירה תיערך בפריז ב-30 בנובמבר, ושוויו של האקדח מוערך בכ-60 אלף יורו.

ספר שהודפס ב-350 עותקים בלבד עשוי לזכות ב-80 אלף דולר במסגרת פרס ראש ממשלת אוסטרליה לספרות

השבוע התפרסמה הרשימה הקצרה של פרס ראש ממשלת אוסטרליה לספרות – אחד הפרסים הספרותיים החשובים ביותר במדינה. בין הספרים המועמדים לפרס בולט השנה במיוחד הספר "The World Repair Video Game" מאת דיוויד אירלנד בן ה-89, שהצליח להכנס לרשימה הקצרה בקטגוריית הסיפורת אף על פי שהודפס במהדורה של 350 עותקים בלבד.

הפרס, שיחולק לקראת סוף השנה, מעניק 80 אלף דולר לזוכה בכל קטגוריה, כאשר המועמדים שלא יזכו בפרס יקבלו 5,000 דולר כל אחד.

חדשות בשורה:

* מחר (חמישי) ייערך בחנות הספרים "סיפור פשוט" ערב השקה לספר "שיעור גאוגרפיה" מאת כריס אבאני (בהוצאת רעב ספרים). משתתפים: נוגה שבח, אילן בן-דוד, מי-טל נדלר, שועי רז, רון דהן, יעל ענבר, יעל לוי-חזן, שלומי חתוכה, נדב פרץ ועמית לין. יום חמישי, 27/10, 19:00, שבזי 36, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-28 באוקטובר ייערך בבית הסופרים בתל אביב אירוע השקה לספר "ארץ אוכלת" מאת יחיל צבן (הוצאת אפיק). משתתפים: יפתח אלוני, דרור בורשטיין, יובל בן נריה, אורי מאיר צ'יזיק וד"ר יחיל צבן. יום שישי, 10:30, שמעון רוקח 21, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-30 באוקטובר ייערך בבית היוצר בתל אביב ערב ספרותי ומוזיקלי של עיתון 77 שיוקדש ל"שירת ההתנגדות". משתתפים: ענת זכריה, נועה שקרג'י, אוולין כץ, עמית ישראלי גלעד, עמיחי חסון, עמיר עקיבא סגל, גלעד מאירי, שי שניידר אילת, יובל פז, זאב טנא וריקי כהן. יום ראשון, 30/10, 20:30, האנגר 22, נמל תל אביב.

* ב-31 באוקטוברי יערך ב"טוקהאוס" ערב השקה לביוגרפיה של מאיר אריאל - "ארול אחד" - שכתב פרופ' ניסים קלדרון (זמורה ביתן ומכרז הספר והספריות). משתתפים: טלי לטוביצקי, עודד זהבי, ערן סבאג, ניסים קלדרון, דויד פרץ, יהודה עדר, מיקי שביב, יואב קוטנר, שלום חנוך, נעם ענבר, דורי בן זאב, שחר ואהוד אריאל, ערן צור, רות דולורס-ויס, רונה קינן ואסף רוט. יום שני, 31/10, 21:00, טוקהאוס, נמל תל אביב. דמי כניסה: 40 ש"ח.

* ב-31 באוקטובר יערוך מכון ון ליר יום עיון מיוחד ביצירתה של נטליה גינצבורג, לכבוד 100 שנה להולדתה. בכנס יתארח ההיסטוריון פרופ' קרלו גינצבורג, בנה של נטליה גינצבורג, ובנוסף ייערך רב-שיח של יוצרים ישראליים בנושא יצירתה של גינצבורג, בהנחיית פרופ' ניצה בן דב, ובהשתתפות אלון אלטרס, גיל הראבן, אגי משעול, יהושע סובול ויהודית קציר. יום שני, 31/10, 9:30-18:00, מכון ון ליר, ז'בוטינסקי 43, ירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully