וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנחנו, הישראלים, עוד לא יודעים למרוד כנגד המנהיגים שלנו"

30.10.2016 / 13:30

הסרט "בלוז לחופש הגדול" עבר רסטורציה ויוצא שוב לאקרנים. נפגשנו עם צוותו בפרמיירה. "זה דבר לא שפוי לקחת את השירות הצבאי כאוקסימורון", אמר לנו הבמאי רנן שור. יואב צפיר הוסיף כי תהיה סרבנות "כל עוד אנחנו חיים עם התסבוכת הזאת, שאנחנו שולטים על עם אחר". צפו

כתב: שגיא בן נון, צילום: דייב שחר, עריכה: נטלי זברו

הסרט "בלוז לחופש הגדול" של רנן שור ודורון נשר, המערער על קדושת הגיוס לצה"ל, אמנם עורר התנגדויות כשיצא בשנת 1987, אבל אלו כנראה לא מתקרבות לסערה שהיתה יכולה להתעורר לו הסרט היה יוצא לראשונה כיום. בפייסבוק וודאי היו שוחטים את השחקנים והיוצרים על האמירות הפציפיסטיות. בטקס פרסי אופיר היו מזמינים את כוכבי הסרט לעלות על הבמה ולבצע את השיר "טוב למות בעד ארצנו", טקסט הנאמר באירוניה, ושרת התרבות מירי רגב היתה מציידת את הדוברת שלה מראש במצלמת רחף לתעד את נטישתה הספונטנית מהאולם.

אמנם תרחיש זה לא יתממש, אבל הסרט עבר באחרונה רסטורציה משמעותית, בשיתוף דורי מדיה, וייצא שוב לאקרנים החל ב-11 בנובמבר בסינמטקים של תל אביב, ירושלים, חיפה, הרצליה ושדרות. נפגשנו עם צוות הסרט בהקרנת הבכורה בסינמטק ת"א ובדקנו איתם האם לדעתם כיום סרט כזה היה זוכה לתמיכת הקרנות. אמרנו להם בין השאר כי הסרבנות נשארה טאבו חברתי, גם 30 שנה אחרי צאת הסרט. "הדבר המהותי לא השתנה: העובדה שאנחנו, הישראלים, עם קונפורמי שלא יודע למרוד, שלא יודע לצאת כנגד המנהיגים שלו", אמר לנו רנן שור, במאי הסרט. "זה שאנחנו לוקחים את הצבא ואת השירות הצבאי, לא רק בגלל מצבה הבטחוני של ישראל, כאוקסימורון, הוא דבר לא שפוי. דבר לא שפוי. זה לא חברה נורמלית. וצריך לשאוף לחברה אזרחית שהיא חברה נורמלית. זה לא השתנה. עוד לא הגענו להיות עם נורמלי". יואב צפיר, אחר מכוכבי הסרט, אמר לנו על סרבנות הגיוס: "כל עוד זאת המציאות שלנו, וכל עוד אנחנו חיים עם התסבוכת הזאת, שאנחנו שולטים על עם אחר, עם כל הבעד וכל הנגד, עם כל הבעיות, עם כל מה שאי אפשר לעשות לפתור את הפלונטר הזה, אז יהיו כאלה".

עוד שאלנו את שור, מנהל בית ספר סם שפיגל, האם הוא מזהה אצל התלמידים שלו את האומץ שהיה בו ולמדנו ממנו שבכל שנה רק 10 אחוז מהסרטים שנוצרים במוסד הם פוליטיים; ובמישור האישי, שור הודה בפנינו כי הוא מצטער שהוציא רק שני סרטים; צפיר סיפר על המעבר מסרט איכות ללב המיינסטרים הטלוויזיוני וטען במפתיע כי "אין הרבה הבדל בין סרט איכות ללב המיינסטרים הישראלי. בעיני יש ב'כוכב נולד' ערכים שיש בבלוז לחופש הגדול"; ועם עמרי דולב, שגילם את צוויליך, עזב את התעשיה ועבר להיי טק, בדקנו האם הוא מתגעגע לאור הזרקורים וגם הפנינו אליו את השאלה החשובה ביותר: האם ב-30 שנה שעברו מאז צאת הסרט הוא הספיק לעשות מה שהדמות שלו לא הספיקה - לעשות רישיון ולשכב עם בחורה? צפו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully