וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 102: סדרת "נוכרייה" תסתיים בספר העשירי

9.11.2016 / 4:55

אמה ווטסון הפתיעה את נוסעי הרכבת התחתית בלונדון עם ספרים במתנה, שיר בלתי ידוע של אנה פרנק יועמד למכירה פומבית, נהר של 100 אלף, אמזון משיקה אפליקציה חדשה לקריאה בקרב ילדים ועוד חדשות ספרות

צילום מסך

(בסרטון: "זרה", עונה 2)

seperator

אמה ווטסון מחביאה ספרים פמיניסטיים ברחבי הרכבת התחתית של לונדון

בתחילת 2016 הכריזה השחקנית אמה ווטסון ("הארי פוטר") על פתיחת מועדון קריאה פמיניסטי בשם "Our Shared Shelf" שמתנהל באתר Goodreads. בכל חודשיים נבחר ספר אחר לקריאה במועדון, ולאחר מכן מתקיימים דיונים אודותיו, לעתים בהשתתפות המחברות עצמן. השבוע הפתיעה ווטסון את נוסעי הרכבת התחתית בלונדון, כשהחביאה כ-100 עותקים מהספר האחרון שנבחר למועדון – האוטוביוגרפיה "Mom and Me and Mom" מאת מאיה אנג'לו – והוסיפה לכל עותק פתק עם הקדשה בכתב ידה.

חלוקת הספרים נעשתה בשיתוף עם פרוייקט "Books on the Underground" שמעודד נוסעים ברכבת התחתית לקרוא ספרים ולחלוק אותם עם אחרים.

שיר בלתי ידוע שכתבה אנה פרנק יועמד למכירה פומבית

שיר קצר שכתבה אנה פרנק יועמד בקרוב למכירה פומבית וצפוי להימכר בסכום של כ-50 אלף יורו. השיר, באורך 12 שורות, נתגלה ב"ספר חברות" (poezie album) שהיה שייך לקריקרי ואן מרסן, אחותה הגדולה של ז'קלין ואן מרסן שהיתה חברתה הטובה של אנה פרנק. "אחותי קרעה את העמוד הזה מספר החברות שלה ונתנה לי אותו בסביבות שנת 1970", סיפרה ז'קלין ואן מרסן במכתב שמעיד על האותנטיות של השיר. "זה שיר חינוכי מהסוג שהיה מקובל לכתוב בספרי חברות", הסביר בית המכירות בהודעה לעיתונות, "הוא מעודד את בעלת הספר להיות חרוצה ואדיבה".

השיר נכתב ב-28 במרץ 1942, חודשים ספורים לפני שאנה ומשפחתה עברו למחבואם במשרדי החברה שהיתה שייכה לאביה.

דיאנה גבלדון חושפת: סדרת ספרי "הנוכריה" תסתיים אחרי 10 ספרים

המגזין אינטרנטיימנט וויקלי ערך השבוע פאנל מיוחד עם הסופרת דיאנה גבלדון במסגרת פסטיבל PopFest, במהלכו חשפה הסופרת כי סדרת הספרים המצליחה שלה, "נוכריה", תסתיים ככל הנראה אחרי 10 ספרים. גבלדון נשאלה ע"י הקהל אם בספרה הבא, "Go Tell the Bees That I Am Gone", שיהיה התשיעי במספר בסדרה, היא תחשוף את אחת התעלומות שנשארו בלתי פתורות מאז הספר הראשון. "זה יהיה הדבר האחרון בספר האחרון", השיבה גבלדון לגבי פתרון התעלומה, "מה שאומר שזה כנראה יופיע בספר העשירי". כך חשפה כבדרך אגב, כי הספר העשירי יהיה גם האחרון בסדרה שכללה עד עכשיו 8 ספרים (ארבעה מהם תורגמו לעברית).

מהדורה מיוחדת של "מעשיות בידל הפייטן" בכתב ידה של ג'יי קיי רולינג תועמד למכירה פומבית

בשנת 2007 החליטה ג'יי קיי רולינג להכין מהדורה מיוחדת של 7 עותקים של מעשיות ילדים המתרחשות בעולמו של הארי פוטר, ולחלק אותם כמתנות לאנשים שהיה להם חלק חשוב ביציאתם של ספרי הארי פוטר לאור. הספר נקרא "מעשיות בידל הפייטן" והעותקים נכתבו כולם בכתב ידה של רולינג, בליווי איורים פרי עטה. בנוסף, העותקים זכו לכריכה מהודרת משובצת באבני חן.

אחד העותקים ניתן לבארי קאנינגהם, שהיה הראשון שהאמין בספריה של רולינג ורכש את "הארי פוטר ואבן החכמים" עבור הוצאת בלומסברי. כעת החליט קאנינגהם להעמיד את הספר למכירה פומבית בבית המכירות סות'בי. לעותק המוצע למכירה מצורף גם פתק עם הקדשה של רולינג: "לבארי, האיש שחשב שרומן ארוך-מדי על ילד קוסם עם משקפיים עשוי להימכר... תודה לך."

הספר יעמוד למכירה פומבית בלונדון ב-13 בדצמבר, והוא צפוי להמכר בסכום שבין 300-500 אלף פאונד.

נהר של 100,000 ספרים זוהרים ברחובות טורונטו

כחלק מחגיגות הלילה הלבן שנערכו בטורנטו בחודש שעבר, החליטה קבוצת אמנים אנונימית ממדריד המכנה עצמה "Luzinterruptus", להציף את אחד מרחובות העיר ב-100,000 ספרים וליצור "נהר ספרותי"מואר באמצעות תאורה מיוחדת. המיצג נקרא "Literature Vs Traffic" והוא ביקש להחליף לכמה שעות את פקקי העיר בספרים שמייצגים את כוחה של המילה הכתובה. כשהסתיים המיצג יכלו הצופים לקחת את הספרים (שנאספו מתרומות) לביתם, וכך המיצג למעשה מחזר את עצמו ולא הותיר כל אשפה מיותרת.

אמזון משיקה אפליקציה חדשה כדי לעודד קריאה בקרב ילדים

אמזון השיקה השבוע אפליקציה חדשה בשם "Amazon Rapids", שמבקשת לעודד קריאה בקרב ילדים בגילאי 7-12 בדרך מיוחדת: האפליקציה מציעה סיפורים קצרים שמסופרים אך ורק בדיאלוגים שמאויירים בצורת צ'אט. לטענת החברה, הילדים רגילים לקרוא טקסטים בצורה הזו וכך יהיה להם קל יותר להתעניין בסיפורים. בנוסף, בדומה לאפליקציות משחקים, Amazon Rapids מכילה תמריצים שונים שמעודדים את המשתמש להמשיך ולקרוא כדי לעבור "לשלב הבא".

מאות סיפורים מקוריים קיימים כבר עכשיו באפליקציה, כשכל אחד מהם מכיל 500-1,000 מילים בממוצע שקריאתן אורכת בין 5-10 דקות. מחיר האפליקציה עומד על 2.99 דולר לחודש, כשאמזון מבטיחה להוסיף עשרות סיפורים חדשים בכל שבוע.

מדוע המילה "Girl" מופיעה בשמם של רבים מרבי המכר?

המילה "Girl" מופיעה בשמם של רבים מרבי המכר של השנים האחרונות, החל מ"נערה עם קעקוע דרקון" (Girl with a Dragon Tattoo), דרך "נעלמת" (Gone Girl), ועד רב המכר המצליח של השנה האחרונה – "הבחורה על הרכבת" (The Girl on the Train). הסופרת אמילי סנט ג'ון מנדל, מחברת הספר "Station Eleven", החליטה לנסות ולבדוק את המאפיינים השונים של אותם ספרים שבחרו להשתמש בכותרת שלהם במילה "Girl" ופרסמה את הנתונים באתר FiveThirtyEight של נייט סילבר. מנדל השתמשה בעוזרי מחקר ויחד הם בדקו את 2,000 הכותרים הפופולריים ביותר באתר Goodreads שמכילים את המילה Girl בשמם. לאחר סינון של ספרי בישול, ספרי לייף סטייל וספרי ילדים, נותר צוות המחקר עם 810 ספרים רלוונטיים.

הממצאים הראו שספרים המכילים את המילה Girl בשמם נכתבים לרוב בידי נשים (79%), אך גם שאותה "Girl" המופיעה בכותרת היא ב-65% מהמקרים דמות של אישה בוגרת (Woman) ולא נערה או ילדה (28%); 7% מהדמויות סווגו כ"בלתי מוגדרות מבחינה גילית".

עוד עולה מהנתונים כי ברוב המקרים גיבורת הספר נשארת בריאה ושלמה (85%), ב-7% היא מתה וב-7% נוספים היא נחטפת או נעלמת. הסיכויים שלה להישאר בריאה ושלמה קטנים אם מדובר בסופר גבר; בעוד שבספרים שנכתבו ע"י נשים, הגיבורה נשארת בריאה ושלמה ב-90% מהמקרים, כשמדובר בסופרים גברים המספר יורד ל-68%. מנדל מנסה להסביר את ההבדל הזה בכך שלרוב נשים נוטות לכתוב ספרים עם גיבורה נשית, ולכן הגיבורה נשארת בחיים; כשהמילה "Girl" מופיעה בשמו של ספר שנכתב ע"י גבר היא לאו דווקא מתארת את הגיבורה, ולכן יכולה להתייחס לאישה/נערה שנהרגה או נעלמה.

לדעתה של מנדל, השימוש התכוף ב"Girl" לא ייעלם בקרוב, והיא מציינת כי בחודשים הקרובים עומדים לצאת חמישה ספרים חדשים שהמילה הזו מופיעה בשמם.

פני דרדפול תחזור לחיים כקומיקס

בקיץ האחרון הפתיעו יוצרי סדרת הטלוויזיה "פני דרדפול" את מעריציה כשהודיעו בסיום העונה השלישית כי הסדרה הסתיימה ולא תהיה עונה נוספת. אולם השבוע התפרסם בעמוד הטוויטר של הסדרה ששודרה ברשת הכבלים שואוטיים כי "פני דרדפול" עומדת לחזור, הפעם כסדרת ספרי קומיקס.

את הספרים יכתוב כריס קינג, ועפ"י הוצאת Titan Comics שאחראית על הפרוייקט החדש, העלילה בספרי הקומיקס תחל שישה חודשים אחרי האירועים שתוארו בסיומה של סדרת הטלוויזיה. הספר הראשון בסדרה יראה אור בתחילת 2017.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פני דרדפול. מהמסך הקטן לקומיקס/מערכת וואלה!, צילום מסך

ספרים עתיקים מהמאה ה-18 נמצאו בארון בגדים, 50 שנה אחרי שהושאלו מספריית לונדון

סדרה של ספרים עבי כרס מהמאה ה-18 שעוסקים במגיפות, אסטרולוגיה וכשפים, נמצאה לאחרונה בארון בגדים בדירה בשכונת ווימבלדון בלונדון, ויוחזרו בקרוב לספריית לונדון, ממנה הם הושאלו לפני כ-50 שנה. סוחר הספרים העתיקים פטריק מרטין הוזמן לדירה על מנת להעריך את שוויים של הספרים שנמצאו בדירתו של אדם שנפטר לאחרונה, ובמסגרת הביקור גילה את הספרים העתיקים בתוך ארון בגדים נעול. מרטין גילה תוך זמן קצר כי בני משפחתו של המנוח ניסו להסיר מהספרים מדבקות שהראו כי הם שייכים לספריית לונדון על מנת למכור אותם בהמשך; מרטין חשד כי היו על הספר מדבקות, כיוון שזיהה סימנים של שיוף בנייר זכוכית, והוא אכן הצליח למצוא באחד הכרכים שאריות מדבקה שהעידו כי הספר שייך לספריית לונדון.

מרטין יחזיר בקרוב את הספרים לספריית לונדון, למעלה מ-50 שנה אחרי שנלקחו ממנה. "הספרים האלה חסרו בקטלוג הספריה במשך שנים רבות, ולמרות שלא ויתרנו עליהם, היתה לנו תקווה מועטה ביותר שנוכל לראות אותם שוב", אמרה אינז לין, ספרנית בספריית לונדון, "אחדים מהספרים בעלי חשיבות גדולה, וזה תענוג נדיר לקבל אותם שוב לתוך האוסף שלנו". דובר הספריה הודיע כי לא יוטל קנס על המשפחה למרות עיכוב של 50 שנה בהחזרת הספר, והוסיף כי אנשי הספריה מאושרים לקבל את הספרים בחזרה.

עוד באותו נושא

חיי מדף 101: התנ"ך עובד לקומיקס הארוך ביותר בהיסטוריה

לכתבה המלאה

כתב היד של "ג'יין אייר" מאת שרלוט ברונטה יפורסם במהדורת 'פקסימליה' מיוחדת

בדצמבר הקרוב יפורסם לראשונה כתב היד של הספר "ג'יין אייר" מאת שרלוט ברונטה במהדורת פקסימיליה (העתק הזהה ככל הניתן למקור, כולל הערות, כתמים ומחיקות). המהדורה היא העתק של כתב היד המוקדם ביותר ששרד מהספר, והיא מצטרפת לשורה של מהדורות פקסימליה לספרים קלאסיים כמו מדאם בובארי, פרחי הרע והגיבן מנוטרדאם, שמוציאה לאור ההוצאה הצרפתית "Éditions des Saints Pères" בשנים האחרונות.

קלייר הרמן, שכתבה ביוגרפיה על ברונטה, בירכה על פרסום כתב היד וממליצה עליו לביבליופילים. "מה שאנחנו רואים בכתב היד הוא סוף התהליך בשביל שרלוט ברונטה", אמרה הרמן לגרדיאן, "כתב היד מראה גאווה מוצדקת מצדה כלפי עבודתה וכיצד היא מחביאה בעדינות את הקשיים והמורכבויות שהיו מנת חלקה עד שהגיעה לתוצאה המיוחלת".

המהדורה המוגבלת תכלול בין 1,000 ל-2,000 עותקים, כשכל ספר יעלה מעל 200 יורו.

מגזין מסעות עצמאי וספר מיתולוגיה איראנית לכל המשפחה יוצאים למימון המון

שני פרוייקטים חדשים יצאו לאחרונה למימון המונים:

ד"ר תמר עילם גינדין, מומחית לאיראן הקדומה ובלשנית איראנית, מבקשת להוציא לאור ספר המכיל סיפורים מהמיתולוגיה האיראנית בעיבוד לכל המשפחה (הסיפורים לקוחים מהספרות האיראנית הטרום אסלאמית והאסלאמית המוקדמת). את הסיפורים מלווה בתה של גינדין, ענת, באיורים פרי עטה. הפרוייקט יסתיים ב-17 בנובמבר.

בתוך כך נפתח השבוע פרוייקט מימון המון נוסף – "אתה נמצא כאן 3#" מגזין מסעות מיסודם של גיא חג'ג' (עונג שבת) ויובל סער (פורטפוליו). הגיליון השלישי יהיה גם האחרון בטרילוגיות המסעות של השניים. הכותבים בגיליון החדש: ​אודי אורמן, אמרי מרמור, דורית פלג, חלי גולדנברג, יוחאי, טל אטרקצי, יהל, יותם הכהן, יערה קידר, מירי שחם, מעין גולדמן, מעין זיגדון, נועה מנהיים, נועם נוי, נורית גרץ, ניר עמית, נעה נחמיאס, עופר שדמי, ענת עינהר ושירי ללוש. מאיירים: ​אור יוגב, אור ליבנה, אסנת פיטלסון, בועז סידס, בינה כץ, בן אלחדף, הדס פרידלנד חיון, הילית שפר, מאיה איש שלום, מירב שחם, נטעלי רון רז, נעם וינר, עודד עזר, עינת צרפתי, ענת ורשבסקי, רותם פיגדור טפלו, שמרית אלקנתי ותום רזניקוב. כותבים ומאיירים​: אפי קישון, עמית טריינין ותמר לב. משתתפים נוספים​: טל סופיה, תומר בן אהרון והילה ברוקמן.

חדשות בשורה:

* הערב (רביעי) ייערך בצוותא המופע "גלאי האור – מופע ספרות מיצירות בנימין גלאי" בעריכת מאיר עוזיאל ובהנחייתו. עוד משתתפים: חיים גורי, אלכס אנסקי, דן כנר, הילה די קאסטרו, יואב יפת, איציק גבאי ויפתח קמינר. יום רביעי, 9/11, 20:30, אבן גבירול 30, תל אביב.

* מחר (חמישי) ייערך בבית ביאליק ערב השקה לספר "עיר של חלום: מחזות" מאת אלזה לסקר-שילר (הוצאת סמטאות). משתתפים: מוטי סנדק, גד קינר, גלילי שחר, עמינדב דיקמן, שלום שמואלוב, לוסי דובינצ'יק וענבל בראל. יום חמישי, 10/11, 20:00, ביאליק 22, תל אביב. דמי כניסה: 30 ש"ח.

* מחר (חמישי) ייערך במשכנות שאננים בירושלים ערבה השקה לספרים "סודות הגלגול בקבלה ובפסיכולוגיה הטרנספרסונלית" ו-"אדון הקארמה – קארמה וגלגול בקבלה – אנתולוגיה" מאת ד"ר דפנא לוין (הוצאת אדרא). משתתפים: ד"ר אבי אלקיים, ד"ר יוחנן גרינשפון, ד"ר ישראל קורן, ד"ר רפי שגיא וד"ר דפנא לוין. יום חמישי, 10/11, 19:00, משכנות שאננים, ימין משה, ירושלים.

* מחר (חמישי) ייערך בבית הסופר ערב לכבוד יצירתה של המשוררת אגי משעול. משתתפים: צביקה ניר, אביחי קמחי, אגי משעול וההרכב המוזיקלי "שפת אם". יום חמישי, 10/11, 20:30, קפלן 6, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-14 בנובמבר תיערך בבית הסופרים הרצאתה של המשוררת והמתרגמת טל ניצן "מ?קו?ם ה?ר?ך?" שתעסוק באהבה בשירה העברית, החל בנתן אלתרמן, דרך יהודה עמיחי, יונה וולך ודליה רביקוביץ, וכלה בשירת אהבה עכשווית. יום שני, 14/11, 20:00, שמעון רוקח 21, תל אביב. דמי כניסה: 45 ש"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully