וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ווסטוורלד" עונה 1 פרק 8: עקבות מטושטשים

21.11.2016 / 18:42

אחרי הגילוי הגדול בפרק הקודם, מגיע החדש ומספק תשובות ישירות לכמה שאלות בוערות, כאלה שממשיכות ללבות את התיאוריה הגדולה של הסדרה. ספוילר

יח"צ - חד פעמי

"על פי תיאוריית הדעיכה, המידע מאוחסן בזיכרון לזמן קצר בצורת עקבות (של פעילות עצבית, למשל), ההולכות ונחלשות מעצמן כפונקציה של הזמן גרידא".
(מבוא לפסיכולוגיה, האוניברסיטה הפתוחה)

מתי אנחנו? האם זה עכשיו?

אחת השאלות שעולות בקביעות בתגובות לטור היא איך תיתכן התיאוריה של שתי תקופות נפרדות (כלומר שהמסע של וויליאם ודולורס מתרחש בעבר), ובפרט איך תיתכן התיאוריה שוויליאם הופך לימים להיות האיש בשחור, אם בסוף הפרק השלישי ראינו שדולורס יורה בריבוס בהווה באסם אחרי שעולה בעיני רוחה האיש בשחור, ואז בורחת משם היישר לזרועותיו של וויליאם. כבר ענינו על כך בטור של הפרק החמישי, אבל בואו ניכנס לעובי הקורה של התיאוריות על סמך הפרק החדש.

הזיכרון של מייב, של דולורס, של טדי, של ברנרד, אינו אנושי. אין לו "דעיכת עקבות", כשמו של הפרק החדש, וככזה הוא רושם את הכל לנצח. "המוח שלך הוא לא כמו שלנו", מסביר פיליקס למייב. "כשאנחנו זוכרים דברים, הפרטים מעומעמים, חלקיים. אבל את משחזרת זיכרונות באופן מושלם. את חיה אותם מחדש".

מאז אירועי הפרק הראשון - עדכון התוכנה שכללה את ה"חלומות בהקיץ", אברנת'י שהשתגע ולחש לבתו "לתענוגות אלימים יהיו סופים אלימים" - דולורס חווה את ההווה והעבר מעורבבים. בפתח הפרק השני שאל קול בראשה, "האם את זוכרת?", ורגע אחרי כן ראינו את וויליאם לראשונה, מתעורר ברכבת. הוא זיכרון. מאז ועד היום דולורס נזכרת, חווה ממש, את מה שהיה לפני כשלושים שנה, ומשחזרת בדיוק את אותו מסע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ללכת לאיבוד בזיכרון/מערכת וואלה!, צילום מסך

אביה של דולורס נרצח בפעם האחרונה שהיתה בחוות אברנת'י, בסוף הפרק השלישי, אך אז דמותו השרועה על הקרקע הפכה לרגע לאביה הישן, האורחים הבלתי קרואים על המרפסת התחלפו בין חדשים לישנים, באסם היא ראתה את ריבוס ואז את האיש בשחור. זאת אומרת שבסדרה העוסקת כל כך הרבה בזיכרון, אנחנו חווים את הסיפור כשם שדולורס חווה אותו, בתעתועי זמן. "מוטב לא לדוש בזיכרונות המטרידים האלה", אומר פורד לברנרד בפרק החדש, "אחרת אתה עלול להיסחף ולאבד את עצמך בהם, כשם שקורה לעמיתיך המארחים מדי פעם בפעם". החלק האחרון של דבריו נשמע על רקע הסצנה הבאה, שבה וויליאם ודולורס פוסעים בדרך. רמז רמז.

אחרי רצח אביה ברחה דולורס אל המקום שבו היו פעם וויליאם ולוגן, כשם שעשתה בעבר, אלא שבהווה הם לא שם. לאחר מכן הגיעה לעיירה המקסיקנית שבה מתגוררת משפחתו של לורנס ופגשה שם לבדה את בתו, שבישרה לה כי שתיהן מאותו מקום - העיירה שראינו בפרק החדש. בינתיים באולם הבקרה, אחת העובדות דיווחה לסטבס שדולורס התרחקה מהלופ שלה, ולא ברור אם היא עם אורח או לבדה. סטבס אומר שמחלקת התנהגות תשלוף אותה ותוודא שהכל תקין. מי שבפועל עושה את הבדיקה הוא לא אחר מאשר פורד, שיודע היטב שהדברים לא תקינים ובכל זאת מחזיר את דולורס אל המשך המסע שלה ולא לתחילת הלופ. למה הוא עושה את זה? על כך בהמשך.

עוד באותו נושא

"ווסטוורלד" עונה 1 פרק 6: נתראה בחיים הבאים

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דולורס בבית הקברות לבד ואז לא/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דולורס ברכבת בחברת אחרים ואז לא/מערכת וואלה!, צילום מסך

אנחנו לא יודעים לפרטי פרטים מה בדיוק דולורס עושה בהווה, מן הסתם אינה נלחמת בקונפדרדוס ובאינדיאנים, אולם מדי פעם במהלך ההרפתקאות עם וויליאם, ישנם הבזקים שבהם אנחנו רואים אותה לגמרי לבד למרות שרגע לפני או אחרי כן היא בחברת אחרים. כשהיא מתעוררת בפרק הרביעי, או עם הילדה כאמור, או מאוחר יותר כשהיא מסתכלת על הירח, בבית קברות מול פראייה בפרק החמישי, בעיר החטאים עצמה מאוחר יותר מספר פעמים, ברכבת שבה היתה עם וויליאם ולורנס. וכמובן, מספר פעמים גם בפרק החדש, שהיה מתעתע במיוחד. במסגרתו אנחנו מגלים מה משך את דולורס כל העת, מהו אותו "המקום שקורא לה", ומה הם אותם פלאשבקים שראתה גם בעבר - העיירה עם הכנסייה הלבנה היא המקום שממנה הגיעה במקור. כמו הפארק כולו, דולורס החלה את חייה שם.

הפעם, בפרק החדש, יש שלושה זמנים. המרוחק ביותר הוא בערך לפני 35 שנה, כשהמארחים בפארק עוד היו נוקשים ולמדו כיצד לנוע, לרקוד, ללכת. זו סצנה שראינו בפלאשבק של פורד בפרק השלישי, כאשר סיפר לברנרד על ראשית ימי הפארק, עוד לפני שנפתח לאורחים וכשארנולד היה בחיים. ראינו שם בקרב הרוקדות את מייב, ראינו את אשת הנחש נטולת קעקועים, יוצאת ממקומה מול בן הזוג. ראינו גם בחורה חולפת על פני דולורס שבשמלה הכחולה ומחייכת אליה. זו אינה הפעם היחידה שבה היא מופיעה בפרק: מדובר בקורבן של וויאט שהתבררה כאחת מאנשיו, וגם זו שקיבלה את פניו של וויליאם כשרק הגיע לראשונה. מלבד דולורס עצמה, היא משקפת עבורנו באופן הכי מובהק את שלוש התקופות שאנחנו רואים במהלכו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טלולה ריילי, גרושתו של היזם העתידני וחובב הבינה המלאכותית אלון מאסק, מגלמת את המארחת/מערכת וואלה!, צילום מסך

הזמן השני שאנחנו רואים בפרק מתרחש לפני 30 שנה בערך, על פי הסברה, וסופו להוביל אל הכשל הקריטי שעליו דובר בפרק הראשון. וויליאם ולוגן הגיעו אל ווסטוורלד שנים ספורות אחרי שאחד השותפים התאבד לקראת פתיחת הפארק, ארנולד כלשהו שאף אחד אפילו לא יודע איך הוא נראה. בכך נכנס ווסטוורלד לקשיים כלכליים גדולים כבר מתחילת דרכו, ועל כן הגיע לוגן העשיר כקורח כנציג העסק המשפחתי כדי לבחון יחד עם מי שהולך להיות גיסו, וויליאם החביב, אפשרות להשקיע במקום. התגלית הגדולה בפרק בהתחשב בתיאוריית הזמנים, היא שכבר אז צריח הכנסייה היה שקוע בחול, בדיוק כפי שפורד מצא אותו בהווה, בפרק השלישי. זאת אומרת שבטווח הזה של מעל 30 שנה ועד ממש לאחרונה, העיירה הזו לא היתה קיימת. מה הוביל לקבירתה ככה? אפשר לשער שלארנולד, שביקש להרוס את הפארק, היתה יד בדבר, בעזרתה של דולורס עצמה שירתה בהמונים. ארנולד ניסה להשלים את המלאכה שוב גם לפני שלושים שנה ועל כן הוביל לשם את דולורס, אך היא נתקלה עם וויליאם במבוי סתום.

עתה, בהווה של הסדרה, העיירה הזו קיימת שוב. הסיבה לכך שאנחנו יודעים את זה די בוודאות - מלבד העובדה שפורד עובד על העניין כבר מספר פרקים ואף ראינו דגם של העיירה אצלו במשרד - היא ששרלוט אמרה זאת בפרק במפורש לסייזמור: "הוא כמעט סיים עם הסיפור. הוא חפר וחשף עיירה ישנה בשולי הפארק". זאת אומרת שבשלב הזה העיירה כבר חשופה, גם אם לא במלואה אז בוודאי לא רק עם צריח כפי שראו וויליאם ודולורס, מה שאומר שמסעם בהכרח מתקיים בעבר.

בעולם של לופים, אפילו החריגה של דולורס מהלופ היא לולאה שחוזרת על עצמה - גם בעבר וגם כעת היא שומעת את קולו של ארנולד המורה לה למצוא אותו, וזהו המקום שבו תמצא אותו. המקור של הפארק. כשטיילה בעבר עם וויליאם לא היה לה לאן להגיע, הכל היה קבור באדמה. הפעם הגיעה אל העיירה הקיימת אבל השוממה. מה היא תמצא שם? קרוב לוודאי שאת המבוך. וזה, כך מסתמן, בדיוק מה שפורד רוצה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פורד והדגם של העיירה, הפרק השישי/מערכת וואלה!, צילום מסך

ציר הזמן של "ווסטוורלד" על פי תיאוריית הזמנים

לפני כ-40 שנים: ארנולד מפתח את הקוד.

לפני כ-37 שנים: הוא ופורד מתחילים לעבוד ביחד במשך שלוש שנים בלי שהפארק נפתח וללא הפרעות חיצוניות. בשלב ההתחלתי הזה, קרוב לוודאי, נוצר גם ביל הזקן.

לפני כ-36 שנים: המארחים עוברים את מבחן טיורינג, כלומר מסוגלים להידמות בשיחה לבני אדם ולא למכונה. העיירה עם הכנסייה הלבנה מוקמת, שם המארחים עדיין לומדים כיצד להתנהג ולזוז כמו בני אדם.

לפני 34 שנים וחודשיים: ארנולד מת מעט לפני פתיחת הפארק, לכאורה התאבד אחרי שהשתגע. סיכוי טוב שה"שיגעון" שלו כלל ניסיון להרוס את הפארק וירי המוני של דולורס ביתר המארחים ואז בעצמה. הפארק נפתח למבקרים מעט אחרי כן, אך עם קשיים כלכליים עצומים.

לפני כ-30 שנים: וויליאם ולוגן מגיעים. רצח משפחתה של דולורס מביא אותה הפעם לכדי טראומה. היא נסה ומוצאת את עצמה במחנה של השניים ועושה את דרכה איתם בחיפוש אחר משמעות ואחר המקום שקורא לה באמצעות ארנולד. המסע הזה יסתיים בכשל הקריטי, ככל הנראה מוות שייגרם לאורח (לוגן?) על ידי מארח (דולורס?). וויליאם חוזר לחייו, מתחתן עם אחותו של לוגן כמתוכנן ומטפס בסולם הדרגות. החברה אכן משקיעה בפארק ווסטוורלד ומצילה אותו פיננסית. פורד יוצר את טדי (או משנה את ייעודו) כדי שישמור על דולורס בתוך הלופ שלה וימנע ממנה חריגות נוספות.

לפני כשנה: האיש בשחור הורג את מייב ואת בתה, שחיות בבקתה מחוץ לעיר. מייב משתגעת ומקבלת תפקיד חדש - המאדאם. האיש בשחור מגלה לראשונה על המבוך.

ווסטוורלד עונה 1 פרק 8. יח"צ,
דו פרצופי/יח"צ

אפילו המוות לא יכול

פורד כמובן מכיר את המסע הישן הזה של דולורס. הוא יודע שארנולד קרא לה לבוא, הוא יודע שהיא שומעת אותו למרות שהיא מכחישה. "איפשהו מתחת לכל העדכונים האלה, הוא עדיין שם. שמור ללא דופי", אמר לה פורד כששלף אותה מפראייה ובחן אותה בפרק החמישי. "המוח שלך הוא גן מוקף חומה. אפילו המוות לא יכול לגעת בפרחים שמלבלבים שם. האם את שומעת קולות לאחרונה? האם ארנולד דיבר אלייך שוב?". כל אותה שיחה של פורד עם דולורס היתה בצלה של פריצת הלופ הזו. המילה "שוב" חזרה בה פעם אחר פעם. "את שוב חולמת, דולורס? מדמיינת שאת פורצת מהלופ הקטן והצנוע שלך?".

פורד מעוניין להגיע אל המבוך, וכנראה זו היתה מטרתו כבר מהפרק הראשון, עת השיק את העדכון החדש שגורם למארחים להיראות יותר אנושיים. החלומות בהקיץ. כל הנראטיב שלו נועד לאפשר למבוך להתגלות, לעיירה ההיא שהיתה מקור הפארק, ולדולורס להגיע לשם. זו גם הסיבה שהוא מאפשר לאיש בשחור להמשיך בחיפושיו, ואף סיפק לו את טדי כשותף לדרך. גם עזרה וגם מישהו מטעם הבוס הגדול, שבאמצעותו יוכל לרגל אחרי האיש בשחור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אלסי הי"ד/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם היה חשד שארנולד התעורר במקרה לחיים עם עדכון החלומות בהקיץ והחליט להשלים את משימתו מפעם ולהרוס את הפארק, נדמה שהוא הוזם הפעם לחלוטין בשנייה אגבית ועצובה מאוד: ברנרד חונק את אלסי. זו הגושפנקה הסופית לכך שפורד עומד מאחורי השינויים האלה של המארחים. אלסי מצאה את המשדר, המערכת הדו-חדרית הנושנה שבאמצעותה מישהו הגיע פיזית ותכנת מחדש את המארחים מהדור הראשון. היא מזהה מיד שארנולד חתום על השינויים האלה, אבל העובדה שברנרד חונק אותה מלמדת שזה לא המצב, אלא פורד הוא זה שנתן שוב גישה לארנולד בשביל צרכיו הוא. אלסי התקרבה מדי לחשוף את מעשיו, או אפילו רק לסכל אותם, וכנראה שילמה על כך בחייה (אם כי שוב, עדיין לא ראינו גופה).

"השינויים האלה, הם רציניים", הספיקה לדווח לברנרד לפני מותה. "שינויי לופ, שבירות לופ... הם מסוגלים לשקר לנו, אולי אפילו להרע לנו או לאורחים". אם כן פורד, בהיותו המפעיל של המשדר, יודע היטב שדולורס מסוגלת לשקר לו, ובוודאי גם יודע שהיא מונחית על ידי ארנולד להגיע לאן שפניה מועדות. והפעם המקום כבר קיים כדי שתוכל להמשיך עד הסוף. מה העניין של פורד עם המבוך? בהתחשב בתסביך האלוהות שלו, הוא מן הסתם רוצה לאתר אותו כדי להשמידו. אם המבוך הוא המקום שמאפשר למארחים להשיב מלחמה - השליטה שלו עליהם, ובכלל על כל מלאכת חייו, מצויה בסכנה. זהו משחק עדין ומסוכן עבורו. אם הוא עצמו עלול להפסיד הכל, מולו יש מישהו שאין לו מה להפסיד.

פרומו ווסטוורלד עונה 1 פרק 8. יח"צ,
הזיכרונות הם כל מה שנשארו לו/יח"צ

האיש הטוב

"אני אלוהים. איל תעשיה. פילנתרופ. איש משפחה. נשוי לאישה יפהפיה. אב לבת יפהפיה. אני האיש הטוב, טדי".
(האיש בשחור)

ככל שהתקדמו הפרקים הלכו דמויותיהם של פורד ושל האיש בשחור, בנפרד, והתרחקו מהאופן שבו תפסנו אותם בפרק הראשון. פורד הוא ממש לא סבא חביב, ואילו האיש בשחור הוא גיימר נלהב צמא דם במסגרת המשחק, אך אדם טוב בעולם שבחוץ. אנחנו יודעים שהוא נשוי זה 30 שנה (וויליאם הגיע אל הפארק כשהוא מאורס), אנחנו יודעים שהוא גם מגיע אל הפארק במשך זמן דומה, ושבמובן מסוים נולד שם, כדבריו ללורנס. ההצהרה שלו בפרק השני שהוא לא מתכוון לעזוב הפעם, וההתייחסויות החוזרות ונשנות שלו לזמנו הקצר (כולל בפרק הנוכחי), מעלות על הדעת משהו שקוצב את עתותיו. מה זה יכול להיות בעולם נטול מחלות? בעבר הציל את הפארק מכלייה, כלומר ייתכן שהוא הוא העומד בראש חברת "דלוס" וזה מה שמקנה לו את הפריביליגות הנרחבות בפארק. "אתה מדבר כאילו העולם הזה שייך לך", אומר לו טדי. ובכן, מצב טוב שטדי עלה כאן על משהו.

האיש בשחור הוא אלוהים, הוא האיש הטוב. "ווסטוורלד" מגדירה לנו אותו בפירוש כפרוטגוניסט, בניגוד לפורד, שגם הוא אלוהים אבל האיש הרע. אמנם אין באמת מה להשוות בין היכולות שלהם, הם בדרגים שונים של אלוהות, אולם הפארק הזה כנראה שייך לשניהם. גם על הטוב של האיש בשחור אפשר להתווכח, בכל זאת, לירות בילדה קטנה לעיני אמה, רובוטיות או לא, זה דבר נורא. "אבל אז משהו פלאי קרה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אל המבוך/מערכת וואלה!, צילום מסך

זמנו הדוחק של האיש בשחור הפך אותו לתכליתי בביקורו הנוכחי בפארק. הוא הגיע הפעם ביודעו שטראומות מוציאות אמת מהמארחים. "כשאתם סובלים - אז אתם הכי אמיתיים", אמר ללורנס רגע לפני שירה באשתו לנגד עיניו. כל מה שעשה עד כה נועד לקרב אותו אל המבוך, ואם כך הדעת נותנת שבפרק הראשון לא בזבז את זמנו עם דולורס על אונס. למעשה, ראינו בפירוש שכאשר עלה בעיני רוחה רגע לפני שריבוס ניסה לבצע בה את זממו, האיש בשחור הוציא סכין ואמר, "למה שלא נתוודע זה לזה מחדש, דולורס? נתחיל בהתחלה".

מה הוא עשה שם בדיוק, לא ברור, ייתכן מאוד שנראה את זה באחד משני הפרקים שנותרו לעונה. מאחר שהגיע עם ידע מוקדם על המבוך, אולי ידע גם שלדולורס יש חלק בעניין הזה וניסה להציף אותו לטובת מטרתו הסופית. זו של האיש הטוב, שיודע שהזיכרון שלהם יימחה, גופותיהם ישוחזרו ויוחזרו ללופ, בשעה שהוא עצמו ממשיך בדרכו להושיע אותם. הוא אמר ללורנס בפירוש, אז כשהיו ביחד בכרכרה בדרך אל הכלא: "מה אם אומר לך שאני כאן כדי להוציא אותך לחופשי?".

ווסטוורלד עונה 1 פרק 7. יח"צ,
אולי יצא לחופשי/יח"צ

פרחים בעליית הגג

במקביל לכל זה ישנו סיכוי סביר שמייב היא האחת שמנצלת את מה שקורה הרחק מעליה בלי שאף אחד ישים לב אליה. היא מתקדמת בעזרת אותו עדכון קוד ובאמצעות האינטליגנציה הגבוהה (וההולכת ומשתדרגת) שלה, אבל גם בסיוע של שני טמבלים החוששים ממנה למרות הכל. זה זמן מה שהסיפור שלה קצת מדשדש, כל ההלוך ושוב בין הפארק לבין פיליקס וסילבסטר, החתולים ששומרים על השמנת. זה בכל זאת מחזיק באמצעות כמה סצנות יפהפיות, בראשן אלה שקשורות לילדה שלה ולקלמנטיין, ובאמצעות משחק מופלא של תנדי ניוטון, שאפשר כבר מעכשיו להכין עבורה את פרס האמי.

רצח בתה אירע לפני שנה ומשהו, וכבר אז הטראומה העצומה הזו הפכה אותה חסינה לפעולות טכניות בחדרי המשק החי. כמו המארחים האחרים, דולורס וברנרד, גם היא מתחננת לא לקחת ממנה את הזיכרון - הוא כל מה שנשאר לה ממנה. הוא אמנם נלקח, אולם סופו לחזור. אצל אנדרואידים אין דעיכת עקבות בזיכרון, הכל פשוט מאופסן איפשהו מאחורי חומה.

השילוב בין הזיכרונות המוחשיים מדי של מייב לבין היכולות המשודרגות שלה מביא אותה לשסף את גרונה של קלמנטיין החדשה, רגע אחרי שדימתה אותה לאיש שזה הרגע רצח את בתה. האקט הזה מביא סוף סוף את בקרת הפארק להבחין בהתנהגות הביזארית שלה, ואולי מכאן הסיפור של מייב ילך לכיוונים חדשים. בכל זאת, עדיין מחכה לה צבא קפוא של מארחים באולם האחסון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאחורי החומה/מערכת וואלה!, צילום מסך

קטנה

איזה כיף שלואיס הרת'ם, המארח פיטר אברנת'י, מגויס שוב לשירות. גם אחרי שמונה פרקים עם כל כך הרבה תצוגות משחק מדהימות, הסצנה שלו מפרק הפתיחה עדיין נותרה המדהימה מכולן. אלא שיש חשש גדול לשלומה של דמותו - אם הייל וסייזמור מתכננים להוציא אותו אל מחוץ למתחמי הפארק, האם הנפץ בעמוד השדרה שלו לא יופעל ויהרוג אותו?

"ווסטוורלד" משודרת ב-yes וב-HOT בימי שני ב-4:00 בבוקר במקביל לשידור בארה"ב, ב-22:00 בשידור נוסף, וזמינה ב-VOD בשתי החברות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully