וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 108: המילה הכי ארוכה בעולם שוברת שיאים

21.12.2016 / 2:10

ספר מדע שובר את שיאי כל הזמנים כשנמכר תמורת 3.7 מיליון דולר, הספר שמוסיף אימוג'ים ליצירות של דיקנס וז'ול ורן, הבלוגרית שמבשלת את המתכונים הכי טעימים מספרים, המפגש המרגש בין דנזל וושינגטון לספרנית שלו ועוד חדשות ספרות

צ'ארלס דיקנס וז'ול ורן בגירסת האימוג'י

הוצאת וייקון האמריקאית הוציאה לקראת חג המולד סדרת ספרים קלאסיים ב"תרגום" מיוחד לשפת האימוג'י. לא מדובר בתרגום מלא לשפת האימוג'י, אלא בהחלפת מילים מסוימות בכל משפט באימוג'י מתאים – אלמנט שהופך את הקריאה למעין חידה או פאזל שצריך לפענח.

כריסטינה סמנובה, ה"מתרגמת" והאחראית על הפרוייקט מטעם הוצאת וייקון, סיפרה ללוס אנג'לס טיימס שהתפתחות שפת האימוג'י בשנים האחרונות הזכירה לה מגזינים שקראה בתור ילדה, שם פורסמו לעתים פינות עם סיפורים קצרים, כשחלק מהמילים הוחלפו בסימנים וסמלים שונים. לדבריה, כשהחלה בתרגום לאימוג'י, היא השתמשה רק בסימנים מוכרים, אך ככל שהתקדמה בעבודתה עיצבה יותר מ-600 אימוג'ים ייחודיים לספרים.

בין הספרים הקלאסיים שיצאו במסגרת הסדרה אפשר למצוא את "מזמור חג המולד" מאת צ'ארלס דיקנס, "אליס בארץ הפלאות" מאת לואיס קרול, "מסביב לעולם בשמונים יום" מאת ז'ול ורן, "פנג הלבן" מאת ג'ק לונדון ועוד. בסוף כל ספר מופיע מילון אימג'י עם יותר מ-1,100 סימנים.

בשנה הבאה מתכננת סמנובה להוציא לאור גרסאות אימוג'י גם ל"אי המטמון", "רובין הוד" ו"הרפתקאותיו של שרלוק הולמס".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
1,100 סימנים שמתחבאים בתוך הטקסט. עטיפת הספר של הוצאת וייקון/מערכת וואלה!, צילום מסך

ספרו של אייזיק ניוטון הפך לספר המדע היקר בהיסטוריה

השבוע נמכר במכירה פומבית עותק מהמהדורה הראשונה של "עקרונות מתמטיים של פילוסופיית הטבע" מאת אייזק ניוטון בסכום של 3.7 מיליון דולר. כך הפך העותק משנת 1687 לספר המדע היקר בהיסטוריה, כשנמכר במחיר גבוה פי 2.5 מהערכה הגבוהה ביותר שניתנה לו לפני המכירה.

הספר, שהציג את שלושת חוקי ניוטון המפורסמים וגילה לעולם את כוח הכבידה, נחשב לאחד מספרי המדע החשובים בהיסטוריה, ואף הוגדר על-ידי אלברט איינשטיין כ"צעד האינטלקטואלי הגדול ביותר שבן אנוש עשה אי פעם".

העותק שנמכר שייך למהדורה עולמית של הספר, ששונה במעט מהמהדורה הבריטית שלו, וככל הנראה הופקו ממנה רק 80 עותקים.

סלמן רושדי, ניל גיימן, ג'.מ קוטזי, מרגרט אטווד וסופרים נוספים יוצאים נגד המשטר הסיני

יותר מ-120 סופרים ואקטיביסטים קראו השבוע לנשיא סין שי ג'ינפינג להפסיק את רדיפת משטרו אחר סופרים ומתנגדי משטר. הסופרים פרסמו מכתב פתוח לנשיא ובו התייחסו לתופעת מעצרם וכליאתם של סופרים סיניים רבים: "אנחנו לא יכולים לעמוד מנגד כשיותר ויותר מחברנו למקצוע מושתקים", כתבו הסופרים.

כמות הסופרים והפובליציסטים שנעצרים ונאסרים בסין היא מהגבוהות בעולם, ביניהם זוכה פרס נובל לשלום ליו שיאובו, שמרצה עונש של 11 שנים בכלא הסיני בעוון מניפסט פוליטי שהשתתף בכתיבתו, בעוד שאשתו, ליו שיה, נמצאת במעצר בית אף על פי שלא הואשמה בשום פשע. נוסף לסופרים ולאינטלקטואלים שכלואים בסין, נעלמו בשנה שעברה 5 מו"לים ובעלי חנויות ספרים מהונג קונג אחרי שהוציאו לאור והציעו למכירה ספרים הלועגים לפוליטיקאים סיניים.

"אנחנו נילחם עבור חירותם עד שהמשטר הסיני ישמע את הזעקה שלנו", הצהירו הסופרים, "אנחנו חייבים להשתמש במילותינו שלנו על מנת לתת כוח למילים שלהם. [...] סין יכולה להתפתח ולהעמיק בזכות הקולות והדעות האלה, ולכן אנחנו קוראים לרשויות הסיניות לשחרר לאלתר את הסופרים, העיתונאים והאקטיביסטים שנמקים בכלא או נמצאים במעצר בית רק בשל הבעת דעותיהם".

עוד באותו נושא

חיי מדף 107: ספר ילדים מחולל שערורייה גזענית

לכתבה המלאה

תערוכת מומינים גדולה נפתחת בלונדון

ביום שישי האחרון נפתחה בלונדון תערוכה גדולה המוקדשת כולה למומינים – היצורים המופלאים שיצרה טובה ינסון בספריה ונודעו בעולם גם בשל סדרת האנימציה היפנית שנעשתה לפיהם. התערוכה, שנקראת "הרפתקאות בארץ המומינים", מאפשרת למבקרים להלך בתוך סיפורי המומינים, לחזות בסצנות משוחזרות מהספרים ולהתרשם מיותר מ-40 ציורים מקוריים של ינסון לצד חומרים נוספים מארכיונה.
את התערוכה אפשר לראות ברויאל פסטיבל הול בלונדון, והיא תוצג עד ה-23 באפריל, 2017.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לטייל בין הסיפורים של המומינים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בלוגרית הודית מכינה מאכלים בהשראה ספרותית

האתר באזפיד פרסם השבוע כתבה על שירין מחרוטה ממומבאי, שמנהלת בלוג אוכל מצליח בשם "FOODCHANTS" במסגרתו היא מציעה מתכונים מיוחדים בהשראת ספרים שקראה.

בשנה האחרונה הכינה מחרוטה מנות שונות כמו מרק סלק אדום ותפודים ברוזמרין בהשראת הספר "חרפה" מאת ג'.מ קוטזי, פאי מפירורי תפוחי אדמה בהשראת "מועדון גרנזי לספרות ולפאי קליפות תפודים" מאת מרי אן שייפר ואנני בארוז ושוקו חם בהשראת הספר "שוקולד" מאת ג'ואן האריס.

השבוע היא החליטה ליצור טארט שוקולד ברוטב "וויסקי-אש" בהשראת הספר "הארי פוטר ואוצרות המוות". אמנם אין הרבה מאכלים שמוזכרים בספר, אך מחרוטה קיבלה השראה מחתונתם של ביל ופלר, שם זרמו הוויסקי-אש והבירצפת כמים והחליטה לשלב בין הוויסקי ובין הקינוח האהוב על הארי – טארט דבשה. "הארי אוהב טארט דבשה, אבל סליחה חברים, אין כאן דבשה", כתבה מחרוטה, "אז מילאתי את הטארט בגנאש שוקולד מריר ורוטב וויסקי-אש קרמלי". הוויסקי המיוחד הוא למעשה תערובת של וויסקי עם רוטב צ'ילי שעמדה לילה שלם, ועל מנת להפוך את ה"וויסקי-אש" לקרמל (שמשמש כרוטב לטארט) צריך לערבב אותו עם סוכר חום, חמאה ושמנת שחוממו במחבת.

המתכון המלא נמצא בבלוג.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טעים כמו שזה נשמע. טארט שוקולד מריר ו"ויסקי אש"/מערכת וואלה!, צילום מסך

דנזל וושינגטון נסע לבקר את הספרנית שליוותה אותו בילדותו לכבוד יום הולדתה ה-99

ספרנית לשעבר בת 99, שעבדה במשך 50 שנה בספרייה הציבורית של העיר מאונט ורנון במדינת ניו יורק, קיבלה לאחרונה ביקור מאורח מפתיע: השחקן ההוליוודי וזוכה שני פרסי אוסקר דנזל וושינגטון, שנהג לפקוד את אותה הספרייה בילדותו.

נכדתה של הספרנית העלתה תמונה של השניים לרשת החברתית Imgur, שם סיפרה כי סבתה? דיברה לא מעט על וושינגטון במשך השנים. היא זכרה אותו, לדבריה, בזכות שמו הפרטי המיוחד וגם בגלל שהיה "הדבר הכי חמוד בעולם". בני משפחתה של הספרנית יצרו קשר עם השחקן וביקשו ממנו לבקר אותה ביום הולדתה ה-99, ולהפתעתם הוא סיפר שיהיה בקרוב באזור ואכן יגיע לבקרה.

על פי הנכדה, וושינגטון יצא מהביקור כשבידיו 3 צעיפים שסרגה הספרנית לשעבר במיוחד עבורו.

דנזל וושינגטון וספרנית בת 99. Imgur, אתר רשמי
מפגש פסגה. דנזל וושינגטון והספרנית מנעוריו/אתר רשמי, Imgur

ג'ימי פאלון יתרום יחד עם הוצאת מקמילן ספרים בשווי מיליון דולר למען ילדים נזקקים

הקומיקאי ומנחה תוכניות הלילה ג'ימי פאלון חבר לאחרונה להוצאת הספרים מקמילן, ויחד הם יתרמו ספרים בשווי מיליון דולר למיזם "First Book" שמחלק ספרים לילדים נזקקים. בין הספרים שייתרמו יהיה גם ספר הילדים שפרסם פאלון בשנה שעברה והגיע למקום הראשון ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס – "Your Baby's First Word Will Be DADA". "אפילו אם ספר מכיל רק את המילה דאדא וכמה קולות שמשמיעות חיות", אמר פאלון בהתייחסו לספר לקטנטנים שהוא עצמו הוציא, "הביטחון שאפשר להרוויח מלקרוא ולסיים את הספר הראשון שלך פותח עולם חדש לחלוטין".

ג'ון יאגד, נשיא הוצאת מקמילן, הוסיף: "אנחנו שמחים לעזור לג'ימי להוציא את הנדיבות שלו לפועל, ולעבוד יחד עם First Book על מנת לטפח את אהבת הקריאה בקרב ילדים צעירים".

סדנאות שירה הפכו לחלק מתוכנית שיקום בבית חולים במינסוטה

העיתון סטאר טריביון דיווח השבוע על תוכנית שיקומית חדשה בבית החולים סנט פול במינסוטה שמתבססת על סדנאות שירה. במסגרת תוכנית השיקום, רופא ומדריך בריאות נפגשים באופן קבוע עם כ-25 חולים ובמשך כשעתיים דנים איתם על יצירות של גדולי המשוררים. הסדנאות קמו לאורה של גישה חדשה הנקראת "רפואה נראטיבית" (narrative medicine) שמתמקדת בהקשבה קפדנית לסיפורים על מנת להבין את התמונה הגדולה יותר בכל הקשור לבריאות האישית; כתוצאה מכך, מקווים המצדדים בגישה, יחזור הציבור להאמין ולבטוח ברפואה הקונבנציונלית.

מאז שהתוכנית החלה לפעול בשנה שעברה, היא הפכה למבוקשת ביותר ע"י החולים. "אנשים מרגישים שהסדנאות רלוונטיות לחייהם אפילו יותר מלקבל אבחון מדייק לבעיותיהם", אמר ד"ר ריצ'ארד רוז, ממקימי התוכנית, "לומדים בהן על הקיום שלנו בדרך מיוחדת שלא תמיד מתאפשרת בכלים אחרים".

מילת השנה באוסטרליה היא "נקניקיית דמוקרטיה". באוסטריה נבחרה מילה המורכבת מ-52 אותיות

בחודש שעבר הודיעו ראשי מילון אוקספורד כי בעקבות החלטת הברקזיט ובחירתו של טראמפ לנשיא, מילת השנה שלהם היא "פוסט-אמת". השבוע הצטרפו לאוקספורד גופים נוספים ברחבי העולם שבחרו את מילות השנה שלהם, כשהמילים הייחודיות ביותר הגיעו מאוסטרליה ומאוסטריה.

באוסטרליה מילת השנה הנבחרת היא למעשה ביטוי – "democracy sausage" או נקניקיית דמוקרטיה. מדובר במאכל פשוט של נקניקיה בלחמניה שנמכר בכמויות גדולות במהלך יום הבחירות ביולי השנה והפך למזוהה במיוחד עם הדמוקרטיה, כשהרשתות החברתיות הוצפו בהאשטאג #democracysausage. אתרים מסוימים אף הציגו מפות שאיפשרו לקהל הבוחרים למצוא בקלות את דוכן הנקניקיות הקרוב ביותר לתא ההצבעה שלהם וליהנות מיום בחירות כהלכתו. וכשמנהיג מפלגת הלייבור במדינה, ביל שורטן, צולם כשהוא נוגס בנקניקייה בלחמניה ונשאל לטעמה, הוא ענה: "טעם של דמוקרטיה".

מילת השנה באוסטריה בולטת אף היא בחריגותה, בעיקר כיוון שהיא מורכבת מלא פחות מ-52 אותיות. משמעותה של המילה – Bundespraesidentenstichwahlwiederholungsverschiebung – היא "דחייה חוזרת ונשנית של הבחירות לנשיאות". המילה נוצרה גם היא בעקבות הבחירות במדינה והתמשכותן שוברת השיאים. הבחירות באוסטריה החלו באפריל השנה, אז המשיכו המועמדים המובילים לסיבוב שני שהיה אמור להיערך במאי אך נדחה בגלל אי-סדרים בהצבעה. תאריך חדש שנקבע לאוקטובר נדחה גם הוא בעקבות פתקי הצבעה פגומים עד ל-4 בדצמבר, אז התקיימו הבחירות הסופיות בהן זכה אלכסנדר ואן דר בלן.

seperator

חדשות בשורה:

* הערב (רביעי) ייערך בבית הקפה החברתי "עדן" בירושלים אירוע השקה לספר "לשמוט, סיפור אהבה" מאת רחל מראני (הוצאת דביר). בערב תשוחח מראני עם דני דניאלי אודות ספרה, ולאחריו תרצה פרופ' רוחמה וייס על פניה המגוונות של אגדה תלמודית – סיפור אהבתם של רבי יוחנן וריש לקיש. יום רביעי, 21/2, 20:00, רחוב גלעדי 4, ירושלים. הכניסה חופשית.

* הערב (רביעי) ייערך ב"תולעת ספרים" ערב השקה לספר "מ?ק?רח ברא אותו - החינוך בשירות הנאציזם" מאת תמר קטקו (הוצאת רסלינג). משתתפים: פרופ' אייל נווה, גלעד טוקטלי, עידן צבעוני וד"ר תמר קטקו. יום רביעי, 21/12, 19:30, מזא"ה 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) ייערך ב"המגדלור" ערב השקה לספר "הפינה של טריסטאן" מאת אביבית משמרי (הוצאת כתר). משתתפים: יערה שחורי, תמי לימון, שרון רז, מור ורדי ואביבית משמרי. יום חמישי, 22/12, 20:00, לבונטין 1, תל אביב. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) ייערך ב"מקום לשירה" בירושלים ערב "דלת אדומה – מחווה לישראל אלירז". משתתפים: רון דהן, שירה חורש, חוה פנחס כהן, גלעד מאירי, נועה שקרג'י, בני שבילי, עפר כלף, יפה שלומוביץ ונציגי המשפחה. יום חמישי, 22/12, 20:00, עמק רפאים 43 א', ירושלים.

* בין ה-23-25 בדצמבר ייערך ב"אלפרד – מכון שיתופי לתרבות ולאמנות", אירוע מיוחד בו הציבור מוזמן לקרוא בכתביו של ס. יזהר לרגל 100 שנה להולדתו. יום שישי עד יום ראשון, 23-25/12, סמטת שלוש 5, תל-אביב-יפו.

* ב-24 בדצמבר ייערך ב"טוקהאוס" אירוע "שירה בדיבור – משירי לאה גולדברג". המוזיקאי צליל בירן ינגן וישיר משיריה של גולדברג ופרופ' ניסים קלדרון יתאר את הרקע לשירים ואת אמנות השירה שלה, יסקור את תולדות חייה של המשוררת, ויעמוד על הרוחב של פעילותה גם כמשוררת ילדים, כמתרגמת מחוננת, וכמרצה אקדמית נערצת. מוצאי שבת, 24/12, 21:00, ביתן 12, נמל תל אביב. מחיר כרטיס: 65 ש"ח (כרטיס זוגי 110 ש"ח).

* ב-26 בדצמבר ייערך בבר "אוצר" בתל אביב מופע מיוחד לציון 40 שנה להופעת "הפואמה הביתית" מאת אהרן שבתאי. משתתפים: אהרן שבתאי, ננו שבתאי, שרון אס, טינו מושקוביץ ואפרת מישורי. מנחה: רועי צ'יקי ארד. מוזיקה: יעל בירנבאום. יום שני, 26/12, 22:00, הר סיני 1, תל אביב. דמי כניסה: 10 ש"ח. (המופע נערך במסגרת פסטיבל תל אביב לשירה).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully