וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדחתה תביעה כנגד הלל מיטלפונקט ותיאטרון בית לסין שטענה להעתקה והפרת זכויות יוצרים

1.1.2017 / 14:15

בית המשפט דחה תביעה ע"ס מיליון שקל, שטענה להפרת זכות יוצרים בהעתקה מהמחזה "אדמונטן" שכתב רון גואטה במחזה "מקסי ואני" שיצר מיטלפונקט, והתקבלה תביעת לשון הרע שהגיש מיטלפונקט. עורך דינו אביגדור פלדמן: "גואטה רצה להוריד את התסכול שלו על מיטלפונקט"

הלל מיטלפונקט. אביב חופי
הלל מיטלפונקט/אביב חופי

בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה תביעה כנגד המחזאי והבמאי הלל מיטלפונקט ותיאטרון בית לסין שהוגשה מצד המחזאי רון גואטה. בתביעה דרש גואטה מיליון ש"ח בטענה כי הנתבעים הפרו זכות יוצרים וניכנסו לעצמם מחזה מקורי שכתב בשם "אדמונטן". התובע טען כי הנתבעים נחשפו ליצירתו המקורית בפסטיבל "פותחים במה", שהפיק בית לסין, ובו מיטלפונקט שימש כראש חבר השופטים, וכי לאחר שמיטלפונקט צפה בו כשופט ואף הצביע נגדו הוא ניגש לכאורה לכתיבת יצירתו "מקסי ואני", אשר הועתק, לטענתו, מיצירתו המקורית של גואטה והוצג בבית לסין וברחבי הארץ.

מיטלפונקט הכחיש מכל וכל את טענות התובע, טען כי התביעה המייחסת לו גניבה גניבה ספרותית הינה תביעת סרק שנועדה לפגוע בשמו הטוב והמוניטין שלו כמחזאי מוערך, על לא עוול בכפו. בשל הפגיעה בשמו הטוב הגיש מיטלפונקט תביעה שכנגד, בה הוא מחייב את גואטה בתשלום של 200 אלף ש"ח. תיאטרון בית לסין טען כי אין מדובר במחזות דומים או שאחד הועתק מהשני, וכי גם אם קיימים ביניהן קווי דמיון מסויימים הם אינם ייחודיים ומקוריים לתובע ואינם מעידים על העתקה או על שימוש בלתי ראוי בזכויות היוצרים שלו.

במסגרת התביעה, העידו בבית המשפט הצדדים, מומחים לתיאטרון ועדים נוספים. ניסיון להביא את הצדדים לידי הידברות לא הצליח, וההכרעה נותרה בידי השופטת ד"ר דפנה אבניאלי. השופטת דחתה מכל וכל את טענת גואטה, כי מיטלפונקט נטל מ"אדמונטון" שילוב ייחודי של מאורעות דרמטיים ספציפיים, לרבות הלבוש שלהם, הקונפליקטים, הפעולות הדרמטיות, אפיוני הדמויות והדיאלוגים המכוננים. היא פסקה כי סגנונו שלך מיטלפונקט שונה, הדמויות שונות והדיאלוגים המכוננים שונים אף הם. "ריבוי נקודות הדימיון אליהן נתפס התובע בתביעתו ובטבלאות ההשוואה שערך בעצמו", צויין בפסק הדין, "הסיטו את הדיון לפסים צדדיים ויצרו עיוות של התמונה בכללותה עד ש'מרוב עצים לא רואים את היער'".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההצגה "מקסי ואני"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"גם אם נמצא דימיון במוטיבים מסויימים של שני המחזות, עדיין קיימים ביניהם הבדלים ניכרים, המלמדים כי 'מקסי ואני' הינו יצירה נפרדת, המשקפת מאמץ והשקעה מצדו של מיטלפונקט ואף כישרון דרמטי שונה", קבעה השופטת אבניאלי.

בפסק הדין חוייב גואטה לשלם לכל אחד מהנתבעים הוצאות משפט ושכר טרחה עבור עורך דין בסך של 30 אלף ש"ח (15 אלף לכל אחד). בנוסף, התביעה שכנגד על הפגיעה בשמו הטוב של מיטלפונקט התקבלה, והשופטת חייבה את גואטה לשלם למיטלפונקט פיצויים ללא הוכחת והוצאות משפט – שניהם ביחד בסך 13 אלף ש"ח.

את מיטלפונקט ייצג עו"ד אביגדור פלדמן, ואת תיאטרון בית לסין ייצג עו"ד יונתן אגמון ממשרד סורוקר אגמון ושות'. "אני שמח שהתביעה חסרת השחר הזאת הגיעה לסיום בבית המשפט המחוזי, כאשר בית המשפט דחה אותה", אמר לוואלה! תרבות עו"ד פלדמן. "אני יכול לומר שהיא גרמה עגמת נפש רבה להלל מיטלפונקט, שהוא מחזאי מוערך, עם תפוקת המחזות הגדולה ביותר בישראל, נדמה לי. גואטה הוא מחזאי צעיר ומתוסכל, שרצה להוריד את התסכול שלו על מיטלפונקט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully