וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 110: אחרי מותה - ספריה של קארי פישר הפכו לרבי מכר

4.1.2017 / 0:00

השחקנית האהובה פרסמה ספרי זיכרונות ורומן אוטוביוגרפי, שהפכו מבוקשים במיוחד בעקבות הידיעה על מותה, גם ג'ורג' ר. ר. מרטין חושב ש-2016 הייתה אכזרית, שטרות נדירים ויקרי ערך עם דיוקנה של ג'יין אוסטן הופצו בחשאי בבריטניה ועוד חדשות ספרות

ספריה של קארי פישר זינקו לראש רשימת רבי המכר

בשבוע שעבר הלכה לעולמה השחקנית והקומיקאית קארי פישר, הזכורה בעיקר כנסיכה ליאה מ"מלחמת הכוכבים". אולם מלבד כישוריה כשחקנית וכקומיקאית, פישר הייתה גם סופרת פורה שכתבה רומנים, ספרי עיון ומחזות.

יום לאחר מותה זינקו מכירות ספריה של פישר באתר אמזון, כשאחד מהם "The Princess Diarist" אף התמקם במקום הראשון ברשימת רבי המכר. מדובר בממואר שפורסם בנובמבר האחרון ומכיל קטעים מיומן שניהלה פישר בזמן שגילמה את דמותה של הנסיכה ליאה בסרט הראשון של "מלחמת הכוכבים". על פי מגזין טיים, הספר חושף לא מעט סודות מאחורי הקלעים של הצילומים, כמו למשל התאהבותה של פישר עצמה בשחקן האריסון פורד ששיחק גם הוא בסרט.

בנוסף לספרה האחרון נכנסו השבוע שני ספרים נוספים שכתבה לרשימת הספרים הנמכרים ביותר באמזון: "Wishful Drinking", ממואר משנת 2008 המבוסס על מחזה שכתבה והגיע למקום ה-7 ברשימה; ו-"Postcards From the Edge", רומן אוטוביוגרפי בחלקו משנת 1987 שהגיע למקום ה-9 ברשימה.

ג'ורג' ר.ר. מרטין חושב ש-2016 הייתה אכזרית מדי

הסופר ג'ורג' ר.ר. מרטין, מחבר סדרת ספרי "שיר של אש ושל קרח" (משחקי הכס), ידוע באכזריותו כלפי הדמויות הראשיות בספריו ומעריציו כבר למדו על בשרם שלא כדאי להקשר לדמויות שהוא כותב. לכן רבים מקוראיו אף החלו להעלות חשדות שמרטין הוא זה שאחראי לכתיבת שנת 2016 – שנה שבה מתו דמויות איקוניות מהתרבות העולמית כמו דיוויד בואי, לאונרד כהן, הרפר לי, פרינס, מוחמד עלי, ג'ורג' מייקל ועוד רבים אחרים.

אולם בפוסט שפרסם השבוע מרטין בבלוג שלו בעקבות מותם של השחקנית קארי פישר והסופר ריצ'רד אדמס, התברר כי השנה האחרונה הייתה אכזרית מדי אפילו בשבילו. "מוות, מוות ועוד מוות... השנה הזו מידרדרת מדחי אל דחי", כתב מרטין בפוסט שכותרתו "A Bad Year Gets Worse". הוא הקדיש חלק ניכר מהפוסט לסופר ריצ'רד אדמס – מחבר הספר "גבעת ווטרשיפ" – שהלך גם הוא לעולמו בשבוע שעבר בגיל 94. "העולם איבד היום את אחד מגדולי סופרי הפנטזיה שלו", כתב מרטין, "[גבעת ווטרשיפ] הוא ספר מדהים באמת וכזה שתמיד נשכח כשדנים בספרי הפנטזיה הגדולים ביותר". הוא המשיך והסביר כי למרות שאדמס היה סופר נפלא, הוא לא היה חלק מקהילת הפנטזיה ולכן גם לא זכה להכרה שהוא ראוי לה. "שחקנית נפלאה, סופר גדול. העולם דל יותר הלילה", סיכם מרטין, "בבקשה, תגרמו לשנה האומללה הזו להסתיים".

קריאה לחרם על הוצאת סיימון&שוסטר בעקבות החלטה להוציא לאור את ספרו של הפובליציסט השנוי במחלוקת מילו ינופולוס

בשבוע שעבר נודע כי הוצאת סיימון&שוסטר חתמה על עסקה להוצאת ספרו של הפובליציסט הבריטי והשנוי במחלוקת מילו ינופולוס בתוספת מקדמה של 250 אלף דולר. ינופולוס בן ה-32 נחשב לכוכב העולה של הימין האמריקאי החדש ותומך ישראל נלהב; הוא מתנגד נחרץ לפמיניזם, אסלאם, צדק חברתי ובעיקר לתקינות הפוליטית. בעקבות אמירותיו הפומביות, הספיק ינופולוס להסתבך בשלל שערוריות, כשהאחרונה שבהן גרמה למחיקת חשבון הטוויטר שלו לאחר שהעיר הערות גזעניות ופוגעניות כלפי השחקנית והקומיקאית השחורה לזלי ג'ונס ("מכסחות השדים").

ההודעה על פרסום ספרו של ינופולוס במרץ הקרוב עוררה מחאה ברשת וגולשים רבים קראו להחרים את הוצאת סיימון&שוסטר. המגזין The Chicago Review of Books אף הודיע כי לא יפרסם סקירה על הספר בגלל ה"הפצת גועלית של שנאה" מצד ההוצאה. אולם נדמה כי ההוצאה לא מתרגשת מהביקורת, ובהודעה לעיתונות מטעמה ביקשה מהקוראים לשפוט את הספר אך ורק לפי מה שכתוב בו.

בהמשך השבוע התברר גם כי הסערה דווקא תרמה לינפולוס ולהוצאת סיימון&שוסטר, כשספרו של ינופולוס (שיקרא "Dangerous") הגיע למקום הראשון ברשימת רבי המכר של אמזון בהתבסס על הזמנות מוקדמות בלבד.

פרויקט מיוחד לציון 100 שנה לפרסומו של "דיוקן האמן כאיש צעיר" מאת ג'יימס ג'וייס

הגרדיאן הבריטי מדווח כי לרגל 100 שנה לפרסומו של "דיוקן האמן כאיש צעיר" – ספר הביכורים של ג'יימס ג'וייס – חברו יחד חוקרי ספרות, מדעני מחשב ושחקנים ליצירת אתר מיוחד לכבודו של הספר.

לצד הטקסט של ג'וייס שניתן לקריאה באתר, מאפשר הפרויקט גם לצעוד בדבלין של ימינו על פי המקומות שבהם עובר הגיבור סטיבן דדלוס במהלך הרומן. ג'רארדין מיאני, פרופ' לתיאוריות תרבותיות מאוניברסיטת דבלין, סיפרה כי נדרשה עבודה בלשית של ממש על מנת למצוא את כל המקומות בספר בתוך דבלין של ימינו. "אפשר ללמוד מהמפה האינטראקטיבית שדבלין של סטיבן ודבלין של ג'וייס קרובות מאוד אחת לשניה", אמר פרופ' מיאני; "היה קשה מאוד לרדוף אחר המקומות שבהם דרך סטיבן דדלוס. באחד המקרים אפילו מצאנו קוטג'ים שמתוארים בספר כממוקמים ליד נהר טולקה, אך על פי מיקום זה הם נמצאים כעת מתחת למים".

בנוסף מוצעות גם מפות הקשרים בין הדמויות – הקשרים שנעשו בעזרת תוכנות מחשב מתקדמות - וגם גרסת אודיו של הספר, אותה מקריאים יחד השחקנים בארי מק'גרובן ובנו סאם, כשכל אחד מהם "מגלם" את דמותו של סטיבן בשלב אחר של חייו.

עוד באותו נושא

חיי מדף 109: הסופר ריצ'רד אדמס ("גבעת ווטרשיפ") הלך לעולמו

לכתבה המלאה

"הבחורה על הרכבת" הוא הספר המושאל ביותר בספריות ברחבי ארה"ב

מגזין Quartz פרסם השבוע את תוצאות הסקר השנתי שהוא עורך בקרב ספריות ציבוריות בארה"ב בניסיון לברר מהם הספרים הפופולריים ביותר בקרב באי הספריות.

אחרי שבשנה שעברה כיכב בראש הרשימה הספר "ניצב כל הלילות" של הרפר לי, השנה הספר הפופולרי ביותר היה המותחן "הבחורה על הרכבת" מאת פולה הוקינס. ספרה של הוקינס היה ספר הפרוזה הפופולרי ביותר ב-11 ספריות מתוך 14 שנכללו בסקר, וב-8 מהן היה הספר המושאל ביותר בכל הסוגות הספרותיים.

בתחום ספרי הילדים שלט ביד רמה "יומנו של חנון" מאת ג'ף קיני, ואילו בתחום העיון הפופולריות התחלק בין כמה ספרים, ביניהם "Between the World and Me" של טא-נהאסי קואטס וספריה של מארי קונדו לסידור הבית בהשראת המסורת היפני ("סוד הקסם היפני").

היו גם ספרים שזכו להגיע לראש הרשימה בזכות יוזמות מקומיות, כמו במקרה של "Season of the Witch" מאת דיוויד טלבוט שהיה חלק מיוזמת "One City One Book" של הספריה הציבורית בסן פרנסיסקו ולכן זכה למספר השאלות רב בספריה.

שטרות נדירים עם דיוקנה של ג'יין אוסטן נמצאו בכרטיס ברכה בסקוטלנד ובבית קפה בוויילס

פרויקט מיוחד לציון 200 שנה למותה של ג'יין אוסטן, החליט להחדיר בחשאי לשוק הבריטי ארבעה שטרות של 5 פאונד, כשעליהם מתנוסס דיוקנה של ג'יין אוסטן. בגלל נדירותם של השטרות, שעל כל אחד מהם מוטבע ציטוט מספר אחר של אוסטן, שווייים מוערך בעשרות אלפי פאונד כל אחד.

מאחורי הפרויקט עומדת גלריה טוני האגינס-הייג הסקוטית, ששיתפה פעולה עם מומחה למיקרו-חרטו?ת מברמינגהם בשם גרהם שורט, שהגה את הרעיון להוספת דיוקנאות מיוחדים לשטרות 5 פאונד העשויים מפלסטיק.

עד עתה נמצאו ברחבי בריטניה שני שטרות מתוך הארבעה: הראשון התגלה בבית קפה בדרום וויילס בתחילת השבוע שעבר; ואילו השני נמצא בסוף השבוע האחרון, בתוך כרטיס ברכה לחג המולד שנשלח לאישה בסקוטלנד.

שורט סיפר כי עם השטר הראשון הוא שילם על נקנקיה וסנדוויץ' בעיר בלקווד בדרום ווילס – העיר בו נולדה אמו לפני יותר ממאה שנה. האישה בת המזל שקיבלה את השטר בתור עודף על התשלום בבית הקפה, סיפרה כי אינה מתכוונת למכור אותו אלא לתת אותו לנכדתה כהשקעה לעתיד. על פי האגינס-הייג גם האדם שגילה את השטר השני בתוך כרטיס ברכה לחג המולד וביקש להישאר אנונימי, הודיע כי הוא לא מתכוון למכור אותו.

"אני לא יודע אם אני מאוכזב שהם לא רצו למכור את השטרות כי רציתי שיהיה להם קצת כסף לחג", אמר שורט, "אבל העובדה שהם כל כך שמחים לשמור על השטרות – זה נחמד גם כן".

ספרים חדשים: מדריך מאוייר שממפה קשרים רומנטיים ומיניים בין אנשי תרבות וספר על חתולי-חנויות בניו יורק

שני ספרים חדשים ומעט משונים יוצאים בימים אלה לאור בארצות הברית: הראשון הוא הספר "The Art of the Affair" – מדריך שכתבה קתרין לייסי ואיירה פורסית' הרמון ועוסק כהגדרתן ב"היסטוריה של אהבה, סקס והשפעה אמנותית". הוושינגטון פוסט מדווח כי הספר מתאר את מערכות היחסים היותר אוונגרדיות בין אמנים ואנשי תרבות במאה השנים האחרונות, או כפי שכינו זאת בכתבה על הספר: "מדריך למי שכב עם מי בעולם האמנות". לצד מערכות יחסים ידועות יותר כמו זו שבין מרלין מונרו לארתור מילר, מתוארים גם יחסים אזוטריים יותר כמו הרומן הקצרצר בין הציירת פרידה קאלו לליאון טרוצקי, היחסים בין פגי גוגנהיים לסמואל בקט והרומן הלסבי בין הסופרת והמשוררת מרסדס דה אקוסטה לשחקניות מרלן דיטריך וגרטה גרבו.

הספר השני שיצא לאחרונה לאור הוא "Shop Cats of New York", שמספר את סיפורם של כמה מחתולי-החנויות המפורסמים ביותר בניו יורק שתועדו ע"י תמר ארסלניאן והצלם אנדרו מאריטילה. ארסלניאן היא בעלת הבלוג המצליח"I Have Cat" ואילו מאריטליה מנהל עמוד אינסטגרם פופולרי ואף מכנה עצמו "המשוגע עם החתולים"; יחד הם החליטו לאגד בספר כ-40 חתולי-חנויות ניו יורקים שהחליטו למצוא להם בית דווקא בחנויות המטרופולין, החל מחנויות אופניים, דרך מכוני יוגה ועד לבתי מלון.

seperator

חדשות בשורה:

* כתב עת ספרותי חדש – אודות – רואה אור בימים אלה בשיתוף מכון "הקשרים". בין חברי המערכת של כתב העת, שמתמקד בכתיבה מסאית, נמצאים רונית מטלון, יפתח אשכנזי, עמיחי שלו, נסים קלדרון, רינה ז'אן ברוך, עמרי גרינברג, ענת ויסמן, עמרי הרצוג, עודד וולקשטיין, סיגל נאור פרלמן, מי-טל נדלר ומוטי פוגל.

* היום (רביעי) ייערך בלבונטין 7 ערב השקה לספר השירה "לכל התליינים שלום" מאת ליאל אלכסנדרה אדמון (הוצאת קשב לשירה). משתתפים: מירל'ה משה אלבו, נעה שחם, שי שניידר-אילת, תמר לוסטר, רפי וייכרט, הילה אהרון בריק, תומר שמיר וטל רוזן. יום רביעי, 4/1, 20:00, לבונטין 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) ייערך בתולעת ספרים ערב לכבוד פועלה הספרותי של ד"ר ניצה ירום לרגל צאתו לאור של ספרה התשיעי "מצפן להורות ראויה" (הוצאת פרדס). משתתפים: ד"ר גבריאל בוקובזה, גב' ברכה הדר, מר ישראל גולדשטיין, ד"ר ענר גוברין וד"ר ניצה ירום. יום חמישי, 5/1, 19:30, מזא"ה 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-6 בינואר יערך בבית עגנון בירושלים אירוע השקה לספר "ארץ אוכלת - על התיאבון הישראלי" מאת ד"ר יחיאל צבן (הוצאת אפיק). משתתפים: פרופ' אריאל הירשפלד, ד"ר דרור בורשטיין, הדיי עפאים ואפרת ליכטנשטט. יום שישי, 6/1, 11:00, קלוזנר 16, ירושלים. הכניסה חופשית.

* ב-8 בינואר ייערך בבית ביאליק המופע "מישהו בבית" - פרויקט תיאטרון מוזיקלי של תיאטרון קליפה המזמין את הצופים לסיור יוצא דופן בביתו של חיים נחמן ביאליק, בשעות מיוחדות בהן הבית מתעורר, ורוחות הדיירים חוזרות להפיח בו חיים. יום ראשון, 8/1, 20:00 ו-21:00, ביאליק 22, תל אביב. מחיר כרטיס: 80 ש"ח.

* ב-10 בינואר יערך ייערך בבית הקפה החברתי "עדן" בירושלים אירוע השקה לספר "חז"ל עכשיו – מסע בשבילי הסיפור התלמודי" מאת ענת שפירא לביא (הוצאת פרדס). משתתפים: פרופ' אביגדור שנאן, פרופ' רוחמה וייס, ד"ר ענת שפירא-לביא, דני דניאלי, פרופ' גלית חזן-רוקם ואפרת אפטר. יום שלישי, 10/1, 19:30, רחוב גלעדי 4, מלון עדן, ירושלים. הכניסה חופשית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully