וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בנאי היה יוצר מופלא שתמיד היה בשוליים של העשייה הגדולה"

מתי כספי הספיד את בנאי: "הייתה לו מוזיקה ייחודית". מירי רגב: "אני נפרדת ממך במילותיך שלך – לך בדרך שאתה מכיר אל שער הרחמים שם למעלה". אבי נשר: "הוא היה אמן גדול"

עריכה: ורד לידני

עולם התרבות מספיד את המוזיקאי מאיר בנאי שהלך אמש (חמישי) לעולמו בגיל 55 אחרי מאבק ממושך במחלת הסרטן. מתי כספי, שהפיק את אלבומו של בנאי, סיפר לוואלה! תרבות: "הוא היה זמר ייחודי לחלוטין. הוא שר בארבע שעות את כל התקליט, לעומת זמרים אחרים שעבדתי איתם, וכשהוצאתי מהם את המיטב זה היה אחרי יום עבודה שלם של שיר אחד, ולפעמים יומיים ושלושה. אצלו הוא פשוט שר פרא. כל טייק היה בדיוק כמו הטייק הראשון – מושלם. הוא שר בקול ייחודי ביותר, הייתה לו עוצמה אדירה בקול. המוזיקה שלו הייתה ייחודית, שלא דומה לשום מוזיקה אחרת. הוא היה מין עוף שונה בשטח הזה בתרבות".

שרת התרבות מירי רגב: "אנו נפרדים היום ממאיר בנאי, נצר למשפחת הבנאים של התרבות העברית. אהבתי לשמוע את שיריו, אשר הדהדו את ייחודיותו כאמן וכאדם. מאיר, נפרדת ממך במילותיך שלך - לך בדרך שאתה מכיר אל שער הרחמים שם למעלה - ותישא שיר ותפילה למען כולנו. בנאי הוא יוצר מופלא, נעים זמירות, אשר עם לכתו בדמי ימיו, מותיר את כולנו מיותמים מאושיית תרבות כה ברוכת כישרונות".

יאיר ניצני, שכתב את "שירו של שפשף" הלהיט הגדול שבנאי הלחין וביצע ושהופיע בפסקול הסרט "שוברים", אמר לוואלה! תרבות: "אני בשוק טוטאלי. בשנים האחרונות לא הייתי כל כך בקשר עם מאיר. הוא קצת הסתגר, עכשיו אני גם מבין למה. היה לנו קשר מהמם. הוא היה בחור מאוד מאוד מיוחד. כתבנו ביחד את השיר הזה בנסיבות מאוד מאוד משונות. כתבתי את השיר הזה חצי מתוך שינה למנגינה שלו. תמיד היה בשיר הזה איזה משהו קסום, מעבר לסתם שיר, כאילו נחת עליי משמים. לא תמיד הבנתי מה אני רוצה להגיד בשיר הזה בכלל. הוא הפך להיות להיט גדול. הביצוע של מאיר היה כל כך מיוחד. הרבה ביצעו את השיר הזה אחר כך, אבל לא היה כמו הביצוע שלו. זה היה באמת משהו מאוד מאוד מיוחד. וזה אחד השירים שאני הכי הכי מחובר ואוהב מהשירים שאיכשהו הייתי קשור אליהם. נורא עצוב לי לשמוע את הידיעה הזאת".

מאיר בנאי. שי אוקון, שי אוקנין
"שיקף ביצירה שלו את הישראליות על כל גווניה". בנאי/שי אוקנין, שי אוקון

איגוד אמני ישראל פרסם אף הוא הודעה עם לכתו של בנאי. "הלב מסרב להאמין", מסר יו"ר אמ"י יענקל'ה מנדל. "מאיר שיקף ביצירה שלו את הישראליות על כל גווניה היפים וקולו יחסר מאוד בנוף המוזיקה והתרבות הישראלית. אנחנו נמצאים ימים ספורים לפני אירוע הענקת פרסי מפעל חיים של אמ"י במסגרתם אנחנו גם מזכירים בכל שנה גם את חברי אמ"י מהם נפרדנו השנה. בכאב ענק נוסיף גם את שמו של מאיר. תנחומינו למשפחתו היקרה".

הבמאי אבי נשר, שביים את בנאי בסרט "שוברים", שמע על מותו של בנאי בלוס אנג'לס. "הוא היה מוזיקאי בחסד", אמר לוואלה! תרבות. "יוצר ענק, איש חביב, חבר טוב ואדם שמאוד אהבתי. הוא אדם שהסתיר בתוכו הרבה מאוד כאב. הדמות שהוא שיחק ב"שוברים" הייתה באופן אירוני לקוחה קצת ממנו עצמו. הוא תמיד היה בשוליים של העשייה הגדולה. כישרון ענק שאף פעם לגמרי לא הגיע לאיזה מקום שבו היה לגמרי נוח עם עצמו, באמת קצת כמו הדמות בסרט. הוא מאוד אהב קולנוע והוא היה שחקן מאוד מוכשר. לאור העובדה שאחרי הסרט "שוברים" דרכו המוזיקלית כל כך שגשגה וכל כך הצליחה - הוא לא עשה הרבה קולנוע. הוא היה שחקן מאוד רגיש, עם הרבה ניואנסים. הפעם האחרונה שדיברנו הייתה לפני כשנה. לא ידעתי על מצבו, הוא לא דיבר על זה. נפגשנו והיו חיבוקים וגעגועים והבטחה שאנחנו צריכים לשבת ולדבר. הוא חי בעולם מאוד ספציפי, מאוד מנותק מהעולם התל אביבי של הקולנוע ושל המוזיקה. הוא היה אמן גדול, וחשוב לי שייאמרו עליו מילים חמות. זו אבדה גדולה".

ח"כ ציפי לבני: "עצוב. מאיר בנאי היה זמר נשמה של המוסיקה הישראלית, שהלחין בכישרון רב פיוטים יהודיים וריגש את כולנו ב"שער הרחמים" ועוד עשרות שירים. יהי זכרו ברוך".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אביב גפן בהופעה מארח את מתי כספי- מרץ 2016'. ניב אהרונסון
"שר פרא". מתי כספי/ניב אהרונסון

"מתורגל במקרי מוות"

המפיק המוזיקלי משה לוי, אשר הפיק שלושה מאלבומיו של בנאי אמר לוואלה! תרבות: "שלום חנוך ואני מסכימים על מספר דברים, ואחד מהם זה שמאיר בנאי הוא הזמר הגדול ביותר שקם בארץ. בשנות השמונים, כשהייתי ממש צעיר ומלא מרץ, החבר המשותף אריק רודיך הכיר לי את מאיר בנאי. הפעם הבאה שפגשתי אותו במציאות היה באיזשהו מופע, לא זוכר של מי, שמאיר פתח בסינרמה. צוף פילוסוף אמר לי 'שים לב לבחור הזה שעולה עם הגיטרה, אתה עוד תשמע עליו הרבה'. כששמעתי את מאיר נשארתי פעור פה, ואני יכול לספור על כף יד אחת את מספר הפעמים שנשארתי פעור פה, ממצב של אי ידיעה מוחלט להתרגשות עד הסוף. זה תפס אותי. זה היה משהו עצום. חוויה בלתי צפויה".

"שיתפנו פעולה בשלושה אלבומים", מוסיף לוי, "באלבום 'הצבעים משתנים'. זה היה האלבום הראשון שבו פגשתי במאיר בנאי המעבד והמפיק. הוא השמיע לי את הסקיצה שלו, וחוויתי משהו שחוויתי אחר כך עם אביב גפן: הבנה שלא הגעתי בשביל לייצר מעטפת, אלא לאשר אותה. רוב האלבום גדוש ברעיונות עיבודיים והפקתיים של מאיר עצמו, רוב הכשרון שלו ברוב החזיתות. הוא בא אליי כמלחין עם גיטרה, שר את השיר, ובאלבום הזה הלכתי על מקסימום רעיון שלו. במקרה יצא לי לשמוע טרק מהאלבום הזה לפני מספר ימים, וחזרה אליי חווייה עצומה מלפרוט אותה. מאיר נשאר אצלי כמשהו מאוד קונקרטי ועם זאת ערטילאי יותר ממה שאנחנו יודעים עליו".

"עבדנו שוב ביחד באלבום 'וביניהם', ושם קרה שהשיר 'אהבה קצרה' עבר מהפך מהרעיון הראשוני שלו. זו היתה אחת הפעמים היחידות שהרשיתי לעצמי להתווכח איתו על מעטפת השיר. מאוחר יותר הוא יצא בגרסה אחרת עם ארקדי דוכין, שדומה יותר לכיוון המקורי של מאיר. באלבום השלישי שבו עבדנו יחד, 'לב סדוק', קיים שיר שהוא מהעבודות המשובחות בעיני עצמי, הוא נקרא 'אליה'. הוא אחד מחמשת השירים שאני הכי גאה שהשתתפתי בהם בחיי".

"מאז בעיקר דיברנו בטלפון. יצא לי לשוחח איתו לפני כמה חודשים וביקשתי לפגוש אותו. קלטתי שהוא לא הוציא אלבום משנת 2007, וביקשתי לבדוק אם אוכל לשמש כקטליזטור ואם אוכל להזיז אותו קדימה. הוא שמח על השיחה, וביקש ארכה של חודש חודשיים. אמר שהוא בעניינים אישיים. רק היום אני מבין את סיבת הדחיה שלו. לא ידעתי שיש בעיה כזאת. לצערי אני מתורגל במקרי מוות בשנים האחרונות, אבל מקרה מאיר משאיר אותי עם איזשהו חלל גדול מהרגיל".

(עדכון ראשון: 22:14)

  • עוד באותו נושא:
  • מאיר בנאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully