וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בן-גוריון, אפילוג": ריאיון עם הבמאי יריב מוזר

26.2.2017 / 6:30

לרגל הפצת סרטו התיעודי המדובר, "בן-גוריון, אפילוג", המבוסס על ריאיון אבוד עם ראש הממשלה הראשון, הבמאי יריב מוזר הגיע לאולפן שלנו והסביר למה היה רוצה שנתניהו וטראמפ יצפו בו

יח"צ - חד פעמי

בסוף השבוע האחרון עלה לאקרנים בהפצה מסחרית "בן-גוריון, אפילוג": סרט תעודה המבוסס על ריאיון מצולם בשפה האנגלית עם ראש הממשלה הראשון, שנערך בידי צוות צילום בריטי-ישראלי ב-1968, הלך לאיבוד ונמצא במקרה לא מזמן. את מסמך הדוקו המדובר הזה, בהפקת ערוץ 8 ובהפצת יונייטד קינג, ביים יריב מוזר, ולרגל הגעתו לאולמות הקולנוע המקומיים התארח הבמאי אצלנו באולפן.

יריב, תוכל להרחיב קצת על הסיפור הלא ייאמן מאחורי הסרט הזה. הכיצד אבד בזמנו הריאיון עם בן-גוריון, ואיך ולמה מצאתם אותו דווקא עכשיו?

"אני הלכתי לחפש משהו אחר לגמרי. דוד פרלוב עליו השלום, אביה של יעל פרלוב, העורכת והמפיקה של הסרט הזה, התמקד בעיקר בעשייה דוקומנטרית, אבל עשה בזמנו גם סרט עלילתי שנקרא '42.6', שלא הרבה מכירים. אני נחשפתי אליו כאשר הוקרן בסינמטק, בעותק במצב רע מאוד, לאחר פטירתו של דוד. הלכתי לחפש עותק של הסרט והגעתי לארכיון ספילברג בירושלים, שם מצאתי ריאיון עם בן-גוריון, שהתברר כי שימש תחקיר לאותו סרט עלילתי. אלא מה? מצאנו את הריאיון הזה בלי סאונד, בזמנו הרי הקליטו בנפרד. אז התחיל תחקיר מאוד ארוך כדי להבין מה הלך שם, מי היו הנפשות הפועלות. בסופו של דבר הגעתי לזהות של המקליט. אני מתקשר אליו לבית שלו בלונדון, והוא עונה לי לטלפון ואומר לי 'אתה יודע, אני בן 86, הייתי צריך למות כבר'".

היה לך מזל, הא?

"היה לי מזל. הוא שמר את הסלילים כל החיים ותרם אותם לארכיון בן-גוריון שבנגב לפני כמה שנים, כי הוא באמת היה בערוב ימיו, ורצה שזה יישמר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הוא היה עונה באריכות לכל מכתב שקיבל". מתוך "בן-גוריון, אפילוג"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בן-גוריון היה ראש הממשלה הראשון. מה לדעתך ראש הממשלה הנוכחי, כמו גם אולי הנשיא ה-45, יכולים ללמוד ממנו ומהדברים שהוא אומר בסרט?

"וואו. אתה יודע - מאוד הייתי רוצה שהם יראו את הסרט. אני חושב שזה לא קשור לשמאל ולימין. הרי את האג'נדה הפוליטית של בן-גוריון אי אפשר כל כך למקם, בטח לא בשמאל והימין של היום. יש לו הרבה מאוד תובנות פרגמטיות. הוא היה פוליטיקאי מאוד פרגמטי. ההחלטות שלו היו רלוונטיות לזמן ההחלטה, והיו לו המון תובנות לגבי מנהיגות ואיך מנהיגות צריכה לקבל החלטות. הוא אומר בריאיון: 'מנהיג שמקבל החלטות מאוד פופולריות הוא מנהיג מסוכן'. הוא היה מאוד אמיץ. הוא לא כיוון להיות אהוד".

רואים בסרט שהוא לא הסתדר עם טלפון. גם עם טוויטר ופייסבוק הוא לא היה מסתדר, אני מניח.

"לעומת זאת, הוא ענה לכל מכתב שהוא קיבל, במיוחד מאזרחים פשוטים ומילדים. הכל שמור בארכיון. זה דבר מדהים. תשמע, אני מבין למה אומרים שהוא לא ישן בלילה. אחרת, איך הוא היה מספיק?"

הוא לא קימץ במילים הא, לא היה אדם של 140 תווים.

"שואלים אותי איפה כל השש שעות של חומרי הגלם ולמה הסרט הוא רק שעה ורבע. זה בדיוק העניין. התשובות שלו מאוד ארוכות ומפורטות. היינו צריכים לעשות מלאכת צמצום".

את החומרים שלא נכנסו לסרט תטפטפו לאט- לאט לאינטרנט?

"בדיוק. לפי נושאים. תוכל לחפש מה אמר בן-גוריון על שלום, על צבא וכדומה".

עוד באותו נושא

מבעד לעדשה של דוד פרלוב

לכתבה המלאה
בן-גוריון, אפילוג.
"רואים שהוא לא היה בן אדם קל". מתוך "בן-גוריון, אפילוג"

בוא נדבר על הביקורת שיש לי על הסרט. הוא מייצר את הרושם שכל התחלואים של ישראל התחילו ב-1967, מה לגבי כל מה שקרה בין 48 ל-67', גם בתקופת שלטונו של בן גוריון. היחס לערבים, למזרחיים וכדומה?

"הגרסה שיוצאת לקולנוע שונה מהגרסה שהוצגה בהקרנת הבכורה בפסטיבל ירושלים. בגרסה החדשה כן התייחסנו לעניין של היחס לערבים ולמזרחיים ולאג'נדה של בן-גוריון. תראה, לקחנו ריאיון בו הוא יושב ונחשף באופן שאף ראש ממשלה פה לא נחשף. הוא נחשף בצורה כל כך אינטימית. אז נכון, היה לו קל כי זה היה אחרי שהתפטר, ובכל זאת, זה יוצא דופן. אז נתנו לו את הבמה ואמרנו: בוא נקשיב למה שיש לו להגיד. לא הורדנו משהו כדי לייפות אותו. בן-גוריון כן מודה כאן בטעויות ומודה בדברים קשים, ורואים את האישיות המורכבת שלו. מי ששם לב לניואנסים, רואה שהוא לא בן אדם קל".

חשוב לך שהסרט לא ייתפס כבידור לשמאלנים בלבד.

"לחלוטין. אני כל הזמן אומר שאין פה שמאל וימין. כל מי שיבוא יראה מנהיג שקיבל החלטות קשות ודרמטיות. להקים את המדינה הזו היה בניגוד לכל דעה סבירה של כל האנשים סביבו, וזו היתה החלטה דרמטית. אותו דבר לגבי הסכם השילומים, החלטה שבעקבותיה יצאו אנשים לרחובות בכמויות שהיום הן בלתי נתפסות".

אם היית על תקן המראיין, ולא המתעד בדיעבד, והיית יכול לשאול את בן-גוריון שאלה אחת, מה היית שואל?

"נורא פשוט. את השאלה שהכי רציתי שישאלו ואף אחד לא שאל – על אלטלנה. זה לא קיים בריאיון ולא קיים בשום מקום. חיפשתי ביותר משבעים ארכיונים ואין שום מקום שבו הוא נשאל בצורה מפורשת על ההחלטה שלו בעניין, על ההשלכות שלה ועל כל המשבר שנוצר, וההחלטה הזו היתה בעיני דרמטית לא פחות מן ההחלטה להקים מדינה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לשבת שעתיים מול סרט? לא הוא". מתוך "בן-גוריון, אפילוג"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אגב, בן-גוריון אי פעם דיבר על איזשהו סרט שראה?

"הצחקת אותי. הוא היה אפילו נגד הקמת הטלוויזיה, אז קולנוע? הוא לא הבין מה זה בכלל. מה זה ללכת ולבטל זמן מול סרט? עזוב קולנוע, אפילו מוזיקה הוא לא היה שומע. הכל נראה לו בטל בשישים לעומת האפשרות לקרוא ספר".

אז הוא לא היה נותן את האוסקר ל"לה לה לנד".

"מה אתה מדבר? לשבת שעתיים מול סרט? לא הוא".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עכשיו על המסכים, בהפצה מסחרית רחבה. מתוך "בן-גוריון, אפילוג"/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully