וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייתה ונפילתה של קולור מי באד – הלהקה שסימלה את ארה"ב הרב תרבותית

28.2.2017 / 0:00

קולור מי באד היה הרכב שכל אחד מחבריו היה ממוצא אתני אחר – אפרו-אמריקאי, לבן, לטיני ויליד אמריקאי. השילוב הזה הסעיר את אמריקה של תחילת שנות התשעים, ובמשך שנתיים הפך את הלהקה למטאור בשמי המוזיקה המקומית. אבל אז באה קריסה כואבת. נחשו מי מחברי הלהקה שרד אותו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אמריקה המאוחדת לא החזיקה מעמד זמן רב. חברי קולור מי באד מתוך מודעה לסינגל השלישי שלהם/מערכת וואלה!, צילום מסך

כשהרכב הבנים Color Me Badd פרץ ב-1991, הוא סימל עבור רבים את אמריקה החדשה והרב-תרבותית. קולור מי באד כללו אפרו-אמריקאי, לטיני, יליד אמריקאי (אינדיאני) וגם בחור אחד לבן. מבחינה רעיונית זה היה ההפך הגמור של הניו קידס און ד'ה בלוק, להקת הבנים הקודמת של אמריקה, שכללה רק חברים לבנים.

אלו היו ימים אחרים בארצות הברית. מייקל ג'קסון שר ש"זה לא משנה אם אתה שחור או לבן", בזמן שאת שלטון הרפובליקנים השמרני של שנות השמונים, עמדה להחליף רוח ליברלית חדשה בהנהגתו של ביל קלינטון. בתוך כל זה, אמריקה התאהבה באינטגרציה המצליחה של קולור מי באד. ההרכב כלל חבר'ה צעירים ונקיים, שהחלו את דרכם באחת ממקהלות הכנסייה שבעירם, אוקלהומה סיטי. כל אחד מנערי הכנסייה הביא את הצבע שלו וביחד הם שרו שירי אהבה מתקתקים, עם טוויסט ארוטי קליל. הציבור, ובעיקר הנשים, השתגעו על זה.

נקפוץ רגע בזמן ל-2017, לאמריקה המשוסעת של אחרי הבחירות האחרונות. מפגש עם חברי קולור מי באד מגלה שהרב-תרבותיות, כפי שהשתקפה ב-1991, התפוגגה מזמן. כך, בריאן אברמס האינדאני הוא גבר עם משקל עודף, בלשון המעטה, שנעצר כבר כמה פעמים על הכאת אשתו; קווין ת'ורנטון האפרו-אמריקאי, הוא כומר בעיירה שכוחת אל בטקסס; מארק קלדרון הלטיני מנסה כבר כמה שנים להיאחז בקריירה שלו עם קולור מי באד, כשהוא מופיע תחת השם הזה על במות קטנות. ומי יצא בסדר? נכון, הבחור הלבן. סם ווטרס הפך למפיק מצליח, כשברזומה שלו עיבוד שירים לג'סיקה סימפסון, וויטני יוסטון, סלין דיון, אנסטסיה, קלי קלרקסון ועוד. הוא גם נשוי לפיינליסטית אמריקן איידול הראשון, טמירה גריי המהממת. בקיצור, אצלו הכל ורוד.

כדי להבין איך שלושה מארבעת חברי קולור מי באד התדרדרו ממעמד של כוכבים בלהקה שמוכרת 12 מיליון אלבומים, לאנשים אפורים, צריך לחזור לתחילת הקריירה שלהם. קולור מי באד התבגרו בשנות השמונים. אוקלהומה סיטי של אז (ויש שיגידו גם של היום), הייתה מקום קטן ונשכח במרכז אמריקה. חצי מיליון איש גרו בעיר, רובם התפרנסו בזכות בסיסי הצבא באזור או מתעשיית הנפט של אוקלהומה. לצעירי העיר לא היו יותר מדי אופציות, ואלו עם השאיפות הגדולות חיפשו דרכים לעזוב. חברי קולור מי באד, שהכירו כבר מגיל 9, חיכו עד גיל 15 כדי להכריז על עצמם כלהקה. הרעיון שלהם היה להיות הרכב אקפלה, שמתבסס על ההרמוניות השונות של קולותיהם. אחרי שסיימו את התיכון הם נהגו להיפגש כמה פעמים בשבוע, לעשות חזרות ולהשתפר. למרות זאת, הסיכוי לפרוץ כלהקה מאוקלהומה סיטי של סוף האייטיז היה אפסי. כך מצא את עצמו קלדרון עובד במקדונלדס, ווטרס חי מטיפים במלצרות, ת'ורנטון היה סדרן בבית קולנוע ואברמס היה בעיקר מובטל.

בתוך הבינוניות הזאת, סיפור הפריצה של קולור מי באד מאפיל על רוב סיפורי הסינדרלה שאתם מכירים. בתחילת שנות התשעים, ג'ון בון ג'ובי הגיע להופעה בעיר. יום לפני ההופעה, הלך בון ג'ובי לראות סרט בקולנוע שת'ורנטון עבד בו. כשת'ורנטון קלט את כוכב הרוק, הוא נטש את עמדתו כסדרן ורץ לאסוף את שלושת חבריו. הם הספיקו להגיע לקולנוע ממש כשהפמליה של בון ג'ובי עמדה לעזוב וביקשו ממנו להאזין ליכולות השירה שלהם. כוכב הרוק ניסה לנפנף אותם עם "תשלחו קלטת", אבל הארבעה לא ויתרו ושרו לו בכל זאת. בון ג'ובי כל כך התרשם מהיכולות הווקאליות שלהם, עד שהזמין אותם לחמם את ההופעה שלו, שהתקיימה למחרת. קולור מי באד קיבלו צ'אנס להופיע מול 15 אלף אנשים ולקחו אותו בשתי ידיים.

סיפור ההופעה הזאת תפס כותרות באמריקה וחוזה הקלטות הוצע להם בחברת וורנר המיתולוגית. קולור מי באד עברו לניו יורק, עם מגבלת זמן של שלושה שבועות להקליט אלבום. ההצלחה הייתה מיידית. שיר הבכורה שלהם, "I Wanna Sex You Up", הופיע בפסקול הסרט "New Jack City" בכיכובו של ווסלי סנייפ והיה ללהיט עצום. השיר, שכיכב בסצנת מועדון החשפנות בסרט, היה לקטע השני הכי מצליח בארצות הברית ב-1991.

עוד באותו נושא

יש להם את הכוח: כך פתחה סנאפ! את שעריה הנעולים של הממלכה המאוחדת

לכתבה המלאה

למרות שהוא נשמע כמו שיר צ'יז דביק, "I Wanna Sex You Up" היה שיר פורץ דרך באמריקה. בתחילה, תחנות הרדיו בארצות הברית סירבו לשדר את הקטע. שיר שהתוכן שלו היה הצעה ישירה לקיום יחסי מין, היה בוטה מדי לתחנות המיינסטרים האמריקאיות. הציבור, לעומת זאת, חשב אחרת והמכירות של הסינגל הרקיעו שחקים. בסופו של דבר, בגלל שהמצעד האמריקאי התבסס על שילוב של מכירות עם השמעות ברדיו, נעצר השיר במקום השני. זה קרה למרות ש-"Sex" היה במשך שלושה שבועות הסינגל הנמכר ביותר בארצות הברית. שקלול מיקומו עם ההשמעות גרם לכך שהמיקום הסופי שלו היה פחות גבוה.

בהמשך 1991 העוול תוקן וקולור מי באד הגיעו עם הסינגל הבא שלהם, "I Adore Mi Amor" עד למקום הראשון בארצות הברית. הרביעייה עם החליפות הצבעוניות הפכה לתופעה תרבותית מטורפת שאי אפשר היה להתעלם ממנה, ביטוי לחלום הרטוב של כל מתבגרת אמריקאית. הרכב הבנות TCF הקליט שיר תשובה ל-"Sex", עם אותה מלודיה בדיוק, שנקרא "If You Wanna Sex Me Up", בזמן שבאטהד, מהסדרה "ביוויס ובאטהד", תהה באחד הפרקים אם הוא היה מצליח להשיג הרבה בחורות, במידה והיה שר גם כן כמו רכיכה.

1992 הייתה טובה לא פחות. הסינגל הבא של הלהקה, "All 4 Love", טיפס אף הוא לפסגת המצעד האמריקאי. אלבום הבכורה, "C.M.B" הגיע למעמד של פלטינה משולשת באמריקה והוליד עוד שני להיטים, ששהו ביחד חצי שנה במצעד הלהיטים. כיאה לכוכבי על, קולור מי באד הוזמנו להופיע בעונה השנייה של סדרת הנוער הכי גדולה של הניינטיז, "בוורלי הילס 90210". זאת הייתה העונה עם הכי הרבה רייטינג בתולדות הסדרה, ובאחת מהסצנות הזכורות ביותר ממנה, מנסה קלי לעודד את חברתה דונה, שנכנסה לדיכאון. כדי לעשות זאת היא ארגנה שקולור מי באד ישירו בשבילה ב"פיטס פיט", במה שנחשב לרגע טלוויזיוני קלאסי.

נראה היה ששום דבר לא יכול לעצור את קולור מי באד, ובגלל זה הקריסה בשנת 1993 הייתה דרמטית במיוחד. חברי הלהקה ומנהליה הבחינו בשינוי הגדול שחל בעולם המוזיקה בשנתיים שעברו מאז פריצתם. במצעדים שלטו מצד אחד ראפרים קשוחים בדמותם של אמנים כמו דוקטור דרה, טופאק שאקור, סנופ דוג וסייפרס היל. מצד שני, אמני גראנג' מחוספסים דוגמת נירוונה, פרל ג'ם ומאדהאני קיבלו אהבה גדולה משלהם. קולור מי באד ניסו להתאים את עצמם. סטייליסטים שדרגו את המראה שלהם ממלוקק לקשוח, והמפיקים המוזיקליים ניסו למשוך אותם לכיוון ההיפ הופ. השילוב הזה היה מאולץ ואלבומם השני, "Time and Chance" כשל בצורה יוצאת דופן.

קולור מי באד ב"בוורלי הילס 90210"

מהכישלון הקולוסלי הזה קולור מי באד מעולם לא התאוששו. הם הוציאו עוד שני אלבומים, אבל אחרי שגם אלו זכו למעט מאוד תשומת לב, ההרכב התפרק ב-1998, כשחבריו עדיין בשנות העשרים לחייהם, בלי שום מקצוע אחר ביד. ההצלחה האדירה שהגיעה במהירות והנפילה הדרסטית בפופולאריות, הכניסה את חברי קולור מי באד למשבר עמוק. ת'ורנטון וקלדרון חזרו בתשובה, כשהראשון פנה ללימודי דת, שלבסוף הפכו אותו לכומר. קלדרון, שהתחזק, הקליט אלבום שירי פופ נוצרי שנחל כישלון מוחלט. גם אברמס פנה לקריירת סול והוציא אלבום שאף אחד לא קנה.

ווטרס, כאמור פנה להפקה, ושנה אחרי פירוק להקתו הוא כבר היה אחראי על שני להיטי ענק: "I Wanna Love You Forever" של ג'סיקה סימפסון ו-"I'm Outta Love" של אנסטסיה. בעוד החיים של ווטרס ות'ורנטון תפסו מסלול, אברמס החל להתדרדר. בעיות בריאותיות ליוו את השמנת היתר שלו, בסופן הוא הזדקק להליכון כדי לזוז. התסכול וחוסר המעש שלו הובילו אותו להכות את אשתו, לה הוא נשוי עוד מימי נעוריו. הוא נעצר מספר פעמים ואף הורשע בבית המשפט.

קולור מי באד בהופעה עכשווית

קלדרון, שניסה שוב ושוב להצליח בקריירת הסולו שלו, התייאש לבסוף ובשנת 2010 ניסה לאחד את הלהקה. הוא הצליח לגייס רק את אברמס, אבל אחרי שהבין שמדובר במקרה אבוד – החליף אותו בחבר חדש, אדם אמיל. קלדרון התקשה להשיג הופעות לקולור מי באד המחודשת, והסתפק בעיקר בחלטורות במזרח הרחוק. אחרי שהבין שהפרויקט לא מתרומם, הוא נענה לאברמס, התחנן על עתידו ואחרי שנתיים גם החזיר אותו להרכב. מאז הם מופיעים כשלישיה, בעיקר בארצות הברית, במסגרת פסטיבלי הניינטיז הבלתי נגמרים. הפעם האחרונה הייתה לפני שבוע בניו יורק, ביחד עם עוד כוכבי עבר כמו ואנילה אייס, C&C מיוזיק פאקטורי וסנאפ. ההופעה שלהם נראתה רע. על הבמה עמדו שלושה גברים מקריחים, משמינים, נושקים לגיל חמישים, שמנסים לרקוד כמו שרקדו לפני 26 שנים. הם שרים "I Wanna Sex You Up", אבל בקונוטציה העכשווית זה נשמע די קריפי. לא פלא שמהקהל נשמעים לא מעט צחוקים. עצוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully