וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציגי אריק איינשטיין: "הקאמרי גורם לנו נזק כלכלי כבד"

26.3.2017 / 22:14

פרסום ראשון: יענקל'ה רוטבליט ומנהלי עזבונם של אריק איינשטיין ושמוליק קראוס העבירו מכתב חריף לתיאטרון הקאמרי, בו הם טוענים לפגיעה בזכויותיהם בנוגע למחזמר "פשוט לאהוב אותך"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אריק איינשטיין ז"ל/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפזמונאי יעקב (יענקל'ה) רוטבליט, ומנהלי עזבונם של המוזיקאים המנוחים אריק איינשטיין ושמוליק קראוס, העבירו ביום רביעי מכתב חריף לנאמנות תיאטרון הקאמרי, שהגיע לידי וואלה! תרבות, ובו הם טוענים לפגיעה בזכויות יוצרים, פגיעה בזכויות המוסריות, שימוש לא הוגן ביצירות והפקת רווח בדרך שאינה הוגנת מצד התיאטרון בנוגע למחזמר "פשוט לאהוב אותך", שעתיד לעלות במאי בתיאטרון.

במחזמר, צויין במכתב, יופיעו 18 שירים ישראליים שראו אור במהלך שנות ה-60, ה-70 וה-80. נטען כי ב-16 מתוך 18 שירים אלה (שהינם "כמעט 90 אחוזים", נכתב) קיימת מעורבות של איינשטיין, קראוס רוטבליט ככותבים ו/או מלחינים ו/או מבצעים. נטען כי בלפחות 11 מתוך 18 היצירות במחזמר יש לרוטבליט ולמנהלי העזבון של איינשטין וקראוס זכויות יוצרים ככותבים ו/או כמלחינים. בנוסף, נטען כי איינשטיין כתב ו/או ביצע 15 מיצירות המחזמר, למנהלי העזבון של קראוס זכויות יוצרים בלפחות 8 מהיצירות, ולרוטבליט קיימות זכויות יוצרים בלפחות 5 יצירות.

שמוליק קראוס. באדיבות הארכיון הפרטי של שמוליק קראוס,
שמוליק קראוס ז"ל/באדיבות הארכיון הפרטי של שמוליק קראוס

"לאור הנתונים האלה", נטען במכתב לקאמרי שהועבר ע"י עו"ד שימי קדוש, "לא יהיה מי שיחלוק כי המחזמר הוא למעשה מופע שירים אשר כמעט מתחילתו ועד סופו מושתת על היצירות והביצועים של איינשטיין, קראוס ורוטבליט". במכתב צויין כי מנהלי עזבונו של איינשטיין פנו לנציגי הקאמרי אך אלו בחרו "לזלזל, שלא לומר להתריס (...) ולהציע להם הצעה זעומה לפיצוי או תגמול בגין שימוש נרחב ביצירותיהם והמוניטין של שלושתם, אשר מעבר להיותה זעומה היא מעולם לא פורטה בצורה יסודית ומהימנה ועד היום קשה להבין את תוכנה".

בנוסף, נטען במכתב לנאמנות הקאמרי כי התיאטרון "מנסה להישען תוך פעלולים והתפתלויות על תקנות וחוקים, תוך מתן פרשנות שאינה תכליתית ואינה רלוונטית למקרה האמור". עוד נטען כי "עיקרו של המחזמר הוא רתימת כל המוניטין והזכויות המוסריות של רוטבליט ומנהלי העיזבון של איינשטיין וקראוס, מבלי שהסכימו לכך, יתרה מכך: מבלי שבכלל נשאלו על כך. איש מטעם הקאמרי לא העביר טיוטת מחזה, או כל חומר אחר רלוונטי בכדי שיוכלו להתרשם מאופי המחזמר".

עוד באותו נושא

זה לא בדיוק געגוע: צלילים צורמים בהנצחת אריק איינשטיין

לכתבה המלאה
יענקלה רוטבליט. נמרוד סונדרס
יענקל'ה רוטבליט/נמרוד סונדרס

על פי הטענה, הקאמרי פגע בזכויות יוצרים, בזכויות מוסריות ועשה שימוש לא הוגן ביצירות, ובמעשיו, לכאורה, אלו התיאטרון גרם לרוטבליט, ומנהלי עזבון איינשטיין וקראוס "נזקים ישירים ועקיפים המגיעים לכדי מאות אלפי שקלים ואף למעלה מכך". בנוסף, נטען כי אם המחזמר יעלה לבמות תימנע הלכה למעשה האפשרות של רוטבליט ומנהלי עזבונם של איינשטין וקראוס להעלות מופע מיצירותיהם, "שכן מהו הטעם להפיק מופע שכזה כאשר הועלה המחזמר האמור אשר מכיל את המירב והמיטב מיצירותיהם".

במכתב צויין כי מטרתם של רוטבליט ושל מנהלי עזבונם של איינשטיין וקראוס "איננה לייצר מלחמות ולהתלהם אלא לקבל את המגיע להם על פי דין, אגב לא בכדי להתעשר אלא בכדי לכלכל את יורשיהם/ילדיהם".

במכתב מתבקש הקאמרי להעביר באופן מידי את טקסט המחזה ואת רשימת השירים עליו מבוסס המחזמר, לשלוח הצעה "מפורטת והגיונית" לתגמול הולם עבור קראוס ומנהלי עזבון איינשטיין וקראוס, וכן "להימנע מכל שימוש באזכור ישיר או עקיף, מרומז או מובלט שלהם כמי שקשורים למחזמר זה בכל פרסום וזאת עד להגעה להסכמות".

מתיאטרון הקאמרי נמסר בתגובה: "אין בסיס לטענות. הקאמרי פועל כדין. במשך יותר מחצי שנה, כפי שידוע היטב למשפחת איינשטיין, עובדים בקאמרי על מחזמר מקורי העוסק בסיפור אהבה מרגש בשנות השישים-שבעים. המחזה מלווה במוסיקה שנוצרה על ידי אמני התקופה וביניהם אריק. הקאמרי משלם כמובן עבור זכויות יוצרים כדין. הקאמרי לפנים משורת הדין ניסה לשתף גם את משפחת איינשטיין בתהליך אך דרישות בלתי סבירות מצד המשפחה מנעו זאת. הקאמרי גאה בפעילותו וימשיך לשרת את קהל לקוחותיו הנאמן ואת התרבות בישראל".

עוז זהבי ואליאנה תדהר במחזמר "פשוט לאהוב אותך" בתיאטרון הקאמרי. מתוך אתר תיאטרון הקאמרי,
עוז זהבי ואליאנה תדהר במחזמר "פשוט לאהוב אותך"/מתוך אתר תיאטרון הקאמרי
seperator

לפני כחודשיים וחצי אמר מקורב לאלמנת איינשטיין, סימה אליהו, לוואלה! תרבות כי היא נפגעה מהתנהלות התיאטרון. "מה שקשור במחזה עשה רע לסימה. הם התנהגו פה בצורה כוחנית ובשרלטנות. זה בלתי נתפס. על פניו, יש עניין של זכויות יוצרים מוסריות וגדולות. אתם עושים מחזה, אתם משתמשים בדמות של אריק, אתם מחויבים לקבל את אישורה של המשפחה. זה מוזר לגמרי, במיוחד שהצדדים מכירים, והם יודעים את רגישותה של סימה ואת החשיבות שהיא נותנת לאישור שלה לתכנים שקשורים לאריק. הנושא הזה לא עשה טוב לסימה, וביאס אותה מאוד. גם הבחירה של הקאמרי בעוז זהבי היא הזויה. אם אתם כבר עושים משהו תפעילו את הראש שלכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully