וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שברה מוסכמות: מאה שנים לאסלה ששינתה את פני העולם

9.4.2017 / 6:24

מאה שנים מאז שאסלה פשוטה מחנות אינסטלציה טלטלה את עולם האומנות. ברחבי העולם וגם בישראל מציינים היום את המאורע. דושאן הצליח לייצר אומנות שעיקרה בתהליך המחשבה ולא בטכניקה, מסבירים החוקרים

מרסל דושאן. אלי פוזנר,
"מזרקה" היצירה המשפיעה ביותר במאה העשרים/אלי פוזנר

ברחבי העולם מציינים היום (ראשון) מאה שנים לאחת מעבודות האמנות החשובות שנוצרו במאה ה-20: "מזרקה", פסל האסלה המפורסם של האמן הצרפתי מרסל דושאן. מוזיאונים יאפשרו כניסה חינם למשך שעה למי שיזכיר את השם הבדוי תחתיו פרסם דושן את יצירתו לראשונה (R. Mutt). העתק של הפסל מוצג גם ב"מוזיאון ישראל" בירושלים. הפריט התגלגל לעיר הבירה בעזרת אספן האומנות היהודי-איטלקי ארטורו שוורץ, ידידו של דושאן, שתרם למוזיאון אוסף מרשים מיצירות הפסל.

פסלי מזרקה נוספים ניתן למצוא במוזיאון ה"מומה" בניו יורק, מרכז "פומפידו" בפריז, גלריית "טייט" בלונדון ועוד, כולם העתקים שנוצרו בידי האמן עצמו, מחימר וחרסינה. למעשה ההעתקים צעירים משמעותית מהמקור ונוצרו בכלל בשנות השישים, שנים ארוכות אחרי שנחשפה היצירה. למבקש לחזות בפסל המקורי שדושאן קנה בחנות אינסטלציה, צפויה אכזבה, שכן הפסל אבד ואיש אינו היכן הוא והאם הוא בכלל קיים.

"דושאן רצה לשים דגש על התהליך המחשבתי, על הבחירה של האמן ועל מה שהוא קרא 'החומר האפור', שזה המוח", מסבירה ד"ר עדינה קמיאן קשדן, אוצרת בכירה לאמנות מודרנית במוזיאון ישראל בירושלים החוקרת את יצירתו של דושאן. "דושאן המציא את סגנון ה"רדי מייד" (Readymade) בשביל לשאול מה זה אומנות. אנחנו לא צריכים להעריך איזו משתנה יפה או גלגל יפה, אלא את השינוי של הפרספקטיבה".

מרסל דושאן. אלי פוזנר,
"אין כמו בבית" מתוך התערוכה במוזיאון ישראל/אלי פוזנר

לציון מאה השנים ליצירה המשפיעה, יציג "מוזיאון ישראל" תערוכה שאצרה קמיאן קשדן, "אין כמו בבית", בה בין היתר תוצג האסלה, אבל בניגוד לרעיון המקורי, קמיאן קשדן מיקמה אותה בחדר שירותים שנבנה עבור האירוע. "העיקר זו הגמישות המחשבתית ולהצליח לסתור את עצמך. כל אחד צריך למתוח את הגבולות בתחום שלו". בתערוכה מוקמו פסלים נוספים שייחודם המקורי במיקום החריג שלהם.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
מרסל דושאן. אלי פוזנר,
"העיקר זו הגמישות המחשבתית". מתוך התערוכה "אין כמו בבית"/אלי פוזנר

למבקשים להיכנס לתערוכה ללא תשלום, ניתן לעשות זאת בין 15:00-16:00, במוזיאון ירושלים או בכל אחד מהמוזיאונים המציג את ה"מזרקה" ברחבי העולם. בכדי לקבל את ההטבה יש להזדהות בכניסה תחת השם "R. Mutt". את השם, אגב, ביסס דושאן על דמות מצוירת מהסדרה "Jeff and Mutt"ועל שמה של החברה ממנה קנה את המשתנה "J. L. Mott Iron Works".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully