וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקנדל הרשימה השחורה: רוסיה הודיעה על פרישה מהאירוויזיון

13.4.2017 / 22:21

אוקראינה עומדת בסירובה לאפשר את כניסתה של הזמרת הרוסייה, המרותקת לכיסא גלגלים, לשטחה בשל הופעה בחצי האי קרים ב-2015. רוסיה בתגובה החליטה לפרוש מתחרות הזמר. לנציג שלנו, אמרי זיו, אלו דווקא חדשות טובות

יוליה סמוילובה, נציגת רוסיה לאירוויזיון 2017. AP
מכה לתחרות. סמוילובה/AP

רוסיה פורשת מאירוויזיון 2017 ולא תשתתף בתחרות הזמר הגדולה בעולם שתיערך השנה בקייב, בירת אוקראינה. לפני כחודש, רגע לפני התאריך האחרון שבו כל מדינה משתתפת הייתה צריכה להעביר את השיר בגרסתו הסופית לאיגוד השידור האירופאי (EBU), פרסמו הרוסים את השיר שלהם. הנציגה שנבחרה היא יוליה סמוילובה, זמרת היושבת בכיסא גלגלים.

אולם מספר ימים לאחר מכן הודיעו רשויות הביטחון של אוקראינה, כי סמוילובה לא תוכל להיכנס לשטחי המדינה מכיוון שבשנת 2015 הופיעה בחצי האי קרים, שסופח לרוסיה באותה השנה. ב-EBU הודיעו כבר באותו היום כי מכיוון שמדובר בחוק מדינה יש לכבד אותו, אך הביעו אכזבה גדולה מההודעה, וניסו למצוא פתרון יצירתי.

הפתרון שהוצע היה חסר תקדים: יוליה סמוילובה תופיע במוסקבה באמצעות לוויין במהלך רצף השירים בתחרות, וכך יתאפשר לרוסיה להשתתף באירוויזיון מבלי לעבור על החוק האוקראיני. אולם גם הרוסים וגם האוקראינים דחו את הפשרה. הצעה נוספת שנדחתה גם היא על ידי הטלוויזיה הרוסית, היא לבחור בזמרת אחרת שאינה כלולה ברשימה השחורה של הרשויות באוקראינה.

השיר הרוסי

הערב הודיע ערוץ 1 הרוסי כי רוסיה לא תשתתף השנה בתחרות. באותו הזמן פרסם ה-EBU באתר האינטרנט של האירוויזיון הצהרה רשמית, לפיה "רוסיה לא תוכל יותר לקחת חלק באירוויזיון 2017". פרנק דיטר פריילינג, יו"ר ועדת האירוויזיון באיגוד השידור האירופאי, יצא בהצהרה חריפה נגד אוקראינה: "אנו מגנים בחריפות את החלטת הרשויות האוקראיניות להטיל איסור כניסה על יוליה סמוילובה, מכיוון שאנו מאמינים שזה בניגוד מוחלט לטבע הא-פוליטי של תחרות הזמר של האירוויזיון והמטרה להביא את כל האומות יחדיו בתחרות ידידותית".

יש לציין כי מדובר בשערורייה של כל הגופים המעורבים. החלטתם של האוקראינים עומדת בניגוד לסלוגן השנה: Celebrate Diversity, וכן זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של התחרות כי מדינה מונעת כניסה של משתתף. מנגד, גם הרוסים אינם נקיים מאשמה, ונראה כי הם ניסו לעורר פרובוקציה מכוונת, כשנודע כי הם אפילו לא הזמינו מקומות במלונות בקייב לפני התחרות, כפי שעשו משלחות אחרות.

כך או כך, פרישתה של רוסיה עלולה להיות מכה לתחרות. מדובר במדינה גדולה שמספקת כמות גבוהה של צופים לסך הצופים ברחבי העולם, שבשנה שעברה עמד על יותר מ-204 מיליון צופים. רוסיה נחשבת לאחת המדינות המצליחות בתחרות, ומשנת 2004 עת הוצג לראשונה שלב חצי הגמר המשודר, רוסיה לא הודחה מעולם בשלב חצי הגמר ומקומה בגמר נחשב למובטח. בחמש השנים האחרונות רוסיה סיימה בטופ 10 ומתוך 19 השתתפויות בסך הכול היא סיימה בשלושת המקומות הראשונים שמונה פעמים.

מדובר בחדשות טובות לאמרי זיו, מכיוון שרוסיה הייתה אמורה להשתתף בחצי הגמר שבהשתתפות ישראל. כעת אמרי יתחרה מול 17 זמרים וזמרות אחרים, במקום 18. החדשות הפחות טובות הן לאריה בורשטיין ונטע נמרודי, שני הישראלים שכתבו את השיר הרוסי שכבר לא יזכה לחשיפה טלוויזיונית בינלאומית אדירה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אמרי זיו. רונן אקרמן, מערכת וואלה! NEWS
חדשות טובות עבורו. אמרי זיו/מערכת וואלה! NEWS, רונן אקרמן

ואם גם אתם הרמתם גבה מ"הטבע הלא פוליטי של התחרות", אתם לגמרי צודקים. בשנת 2005 לבנון הייתה אמורה להצטרף למשפחת האירוויזיון וכבר נבחר שיר שהפך ללהיט בקרב חובבי התחרות. שכנתנו הצפונית פרסמה את רשימת המדינות המשתתפות למעט אחת, ישראל. לאחר שהובהר לה כי עליה לפרסם את כל המדינות המשתתפות, לבנון פשוט הסירה את כל המדינות. לאחר מכן הובהר ללבנונים כי עליהם להעביר את מלוא התחרות ללא הפרעה וללא קטיעת השיר הישראלי, מהלך שהיה נהוג במשך שנים ארוכות בשידור התחרות בירדן, וכן כי עליהם לפתוח קו הצבעה עבור ישראל. מכיוון שהדבר מנוגד לחוק בלבנון, המדינה פרשה זמן קצר לאחר התחרות, ולא ניסתה לשוב מעולם.

ב-1979 טורקיה הייתה אמורה להשתתף באירוויזיון שנערך בירושלים ואף נבחר שיר. אולם הזמרת מריה ריטה אפיק מעולם לא הופיע על במת בנייני האומה ופרישת טורקיה מיוחסת ללחצים שהופעלו מכיוון העולם הערבי. ב-1977 טוניסיה כבר הוגרלה לשיר מספר 4, אך היא מעולם לא השתתפה. גם זה מיוחס להשתתפות הישראלית בתחרות.

אבל לא רק אנחנו גורמים למדינות לפרוש. ב-2009 גיאורגיה פרשה מהאירוויזיון שהתקיים במוסקבה, לאחר ששירה שכלל את המשפט We don't wanna put in נפסל. ב-2012 ארמניה התכוונה להשתתף בתחרות שהתקיימה בבאקו על אף המתיחות עם אזרבייג'ן, אך פרשה לאחר שהנשיא האזרי אמר: "האויבים העיקריים הם הארמנים בעולם". יוון פרשה מהאירוויזיון ב-1975 עם הצטרפותה של טורקיה, שפרשה בשנה לאחר מכן עם חזרתה של יוון.

השיר הלבנוני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully