וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אש תמיד: "סמוך על סול" סוגרת עונה שלישית בין ייאוש לנחמה

21.6.2017 / 23:22

גם הצופים שמרחמים על צ'אק מקגיל ללא ספק שנאו אותו ברגע שאמר את הדבר הנורא ההוא לאחיו. אבל מי ששונא את עצמו יותר מכל הוא כנראה צ'אק עצמו. "סמוך על סול" משחקת בין החום והאור של העששית לבין הפוטנציאל ההרסני שלה. זהירות, ספוילרים

יח"צ HOT

"ניצחת"
(האוורד לצ'אק)

בפרק הראשון בעונה השלישית של "סמוך על סול" מצא ג'ימי את הספר "הרפתקאותיה של מייבל" בביתו של צ'אק, כתבנו בשעתו כי "אי אפשר להפחית בחשיבות הסמלית של הספר לפרק, מאחר שהוא קרוי על שם הדמות הראשית בספר: 'מייבל'. הוא נמצא בחזקת משפחת מקגיל כבר דורות, צ'אק היה קורא אותו לג'ימי הילד, סבתם קראה אותו לתלמידים שלה בשנה שבה הטיטאניק טבעה. אלה נקודות מפורשות מכדי שיהיו אקראיות... אולי הטיטאניק מרמזת על טביעה ממשמשת של 'המלין, המלין ומקגיל'? ואולי העיסוק כולו נועד להזכיר לנו ששושלת מקגיל צפויה כנראה להיגדע, מאחר שלשני האחים אין צאצאים?".

בסופו של דבר 'המלין, המלין ומקגיל' לא טבעה אך התקרבה לסיטואציה כזו, ואילו עתידה של שושלת מקגיל בהחלט נראה עגום, כפי שמציין ג'ימי מפורשות בפרק האחרון של העונה. מה שהתחיל עם שני אחים שקוראים ספר הרפתקאות באוהל בילדותם, נגמר בניתוק אכזרי ובטרגדיה. העששיות שרחשו ורחשו בלי הרף בשעתו באוהל ומאוחר יותר בביתו של צ'אק, הן חלק ממהותה של "סמוך על סול" כולה - נבואה שמגשימה את עצמה. לא בכדי זהו גם שמו של הפרק - "עששית". כבר בעונה הראשונה הזהירה הרופאה את ג'ימי וקים לגבי הסכנה שצ'אק מהווה כלפי עצמו וכלפי אחרים: "עששיות נפט בתוך הבית... הוא יכול לשרוף את כל הבית או את כל השכונה שלו". וג'ימי עצמו התייחס לכך מוקדם יותר העונה, כאשר חקר את צ'אק במסגרת המשפט בעניינו: "יש עששית על ערימת העיתונים, אתה קורא לזה נורמלי?".

סמוך על סול עונה 3 פרק 10. AMC,
שורפים גשרים. צ'אק וג'ימי/AMC

אין הרבה נורמלי בצ'אק, לא עוד. גם הצופים שמחבבים אותו או מרחמים עליו שנאו אותו ברגע שאמר את הדבר הנורא הזה לאחיו - "האמת היא שאף פעם לא היית חשוב לי יותר מדי". אבל מי ששונא את עצמו יותר מכל הוא כנראה צ'אק. בכוונה הוא דוחה מעליו את ג'ימי לתמיד, מעין אקט אובדני שמקדים את הדבר האמיתי. ואכן, כמעט מיד אחרי כן הוא נסוג בחזרה אל תהומות נשמתו, מכבה את כל האורות, הפעם לתמיד. יותר מאי פעם נדמה כי הרתיעה האלקטרומגנטית שלו כרוכה בתחושות האשמה שהוא חש כלפי ג'ימי. היא החלה מעט אחרי שהתעקש כי 'המלין, המלין ומקגיל' לא תקבל לשורותיה את ג'ימי כעו"ד, נסוגה אחרי שהושפל במשפט והרגיש כקורבן, וכעת חוזרת בשיא אובדני כאשר הוא מטיח בג'ימי את השקר הגדול שלו.

בסוף העונה הקודמת דימה את עצמו צ'אק למטורף כדי להפיל את אחיו בפח ולהשיג את ההודאה שלו. ג'ימי נכנס אל ביתו כדי לגלות את כולו עטוף ביריעות כסף. הפעם, אחרי שצ'אק שילח את ג'ימי מעליו, הוא מתנהל כמשוגע באמת. הורס את קירות ביתו בשיטתיות בחיפוש אחר זרם חשמלי חמקמק, ברקע מתנגן פסקול שהולך ונעשה יותר ויותר דיסהרמוני (ובשיאו הזכיר את נעימת הפתיחה של "הומלנד"), ועם כל רגע אנחנו מבינים שאנו חוזים בהריסות נפשו. על כן התיאור המפורט הזה - שבע דקות תמימות - כל כך משמעותי. זוהי כרוניקה מדוקדקת של אובדן שפיות דעת, שבסופה הבחירה של צ'אק נראית מתקבלת על הדעת.

עוד באותו נושא

מחפשים את שוגר טאון: העונה השלישית של "סמוך על סול" עשויה להיות הטובה בתולדותיה

לכתבה המלאה
סמוך על סול עונה 3 פרק 10. AMC,
נסוג אל תהומות נשמתו/AMC

וכמובן, עתה אין עוד מי שיבוא לבדוק לשלומו, שהרי עוד לפני האש הממשית הוא שרף בזה אחר זה את כל הגשרים והקשרים שלו: אשתו, שותפו ועכשיו, פעם נוספת ואחרונה, אחיו. זה ההבדל המהותי בין צ'אק לבין ג'ימי. גם ג'ימי שרף גשרים בפרק, אולם במקרה שלו זה נעשה כהקרבה מודעת של שמו הטוב. ההארה שלו לגבי האופן שעליו לנהוג כדי לפייס בין איירין לחברותיה הגיעה בעקבות עצתה של קים. "אני לא טוב בבניית דברים, אני מעולה בלהרוס אותם". הוא אמר לקים. "אתה יודע, לפעמים אתה צריך לשחק על היתרונות שלך", השיבה. אלה דברים דומים מאוד למה שצ'אק אמר לו מוקדם יותר, אם כי כמובן בנימה שונה בתכלית: "בסופו של דבר, אתה עומד לפגוע בכל מי שסביבך. אתה לא יכול לשלוט בזה. אז תפסיק להתנצל וקבל את זה. אמץ את זה". זה אכן מה שג'ימי עושה עם איירין, אך עם מטרה טובה לנגד עיניו.

וזה חלק ממה שהיה כה יפה בפרק האחרון. קודר ככל שהיה, בכל זאת קיבלנו בו לא מעט נחמה אחרי הפרק הקודם, הקשה, בכיכובה של איירין המסכנה. התאונה של קים ריככה את ג'ימי, העלתה על גדותיהן את נקיפות מצפונו והניבה כמה רגעים מרגשים במיוחד. הטיפול שלו בה הורכב מתמונות שכבר מוכרות לנו - איכפתי ודואג כשם שראינו פעמים כה רבות עם אחיו. את הניירות שעופפו ממכוניתה אסף כפי שהוא רגיל לעשות בעבודות השירות שלו, רק שבמקרה הזה מתוך אהבה וחפץ לב. מאוחר יותר, למרות ההבטחה להתנתק מאחיו, הוא מגיע אליו ומבקש רק לראות את פניו, וגם אחרי שצ'אק אומר לו את מה שהוא אומר, ג'ימי הולך ועושה את הדבר המוסרי עם הקשישים.

סמוך על סול עונה 3 פרק 10. AMC,
עדיין שומרת עליו בצד הטוב. קים/AMC

נכון לעכשיו ההשפעה של קים עליו היא הדבר היחיד שמצליח למשוך אותו בחזרה אל הטוב. זה לא מספיק, כמובן, בדרך זו או אחרת הוא עתיד להפוך לאיש ששמו מתנוסס בשם הסדרה, אבל בפיקחות יוצרי הסדרה וינס גיליגן ופיטר גולד מסיגים את ג'ימי מספר צעדים טובים אחורה. עוד יש לו כברת דרך לעשות לפני שזה יהיה אבוד. המשחק המתמיד הזה בין האור לאפלה, בין עששית מאירה ומחממת לבין כזו ששורפת, הוא זה שבקביעות הופך את "סמוך על סול" ליפה כל כך.


האזינו לפודקאסט "סמוך על סול" עם ניר גורלי, יונתן קוטנר ועידו ישעיהו.

סמוך על סול עונה 3 פרק 10. AMC,
צ'אק הצעיר הוא הברקת ליהוק/AMC

קטנות

בשלב הזה ברור ש"סמוך על סול" מקפידה להימנע מלהראות לנו את היחסים האמיתיים בין ג'ימי לקים. אנחנו יודעים שהם ביחד, שהם בני זוג, אולם עד כה ראינו אותם רק בענייני יומיום. מצחצחים שיניים, אוכלים ביחד וכיו"ב. אף פעם אנחנו לא רואים אותם אינטימיים. גם הפעם: קים מתעוררת בבוקר במיטה וג'ימי כבר יושב על הכורסה לידה וקורא. כאשר נשקה לפיו זה אפילו היה מוזר למראה. מעניין מדוע הסדרה בוחרת לעשות את זה כך.

בדרך אגב מתברר בפרק שקים יודעת מה ג'ימי עשה לאיירין כדי להשיג את כספי 'סנדפייפר', ובמפתיע אין לה תגובה יוצאת דופן לכך. היא מייעצת לו מה לעשות כדי לפתור את זה, בלי שום ביקורת או נזיפה.

פרנצ'סקה נפרדת רק מקים ומפגינה הסתייגות מהרעיון שמעלה ג'ימי לגבי עתיד מקצועי משותף. מעניין יהיה לראות איך ולמה תשוב אל חייו ותהפוך למזכירה של סול גודמן.

סמוך על סול עונה 3 פרק 10. AMC,
מסלול מקביל לצ'אק. הקטור סלמנקה/AMC

אלוהים אדירים, הילד שגילם את צ'אק הוא הברקת ליהוק מהמעלה הראשונה. הוא גם דומה לו וגם נשמע כמוהו כצעיר.

מייק לא היה בפרק, מה שאומר שהסיפור שלו בעונה הזו נגמר בתחילת הפרק הקודם, כשחתם אצל לידיה כיועץ אבטחה עבור גוסטבו פרינג.

כמובן, גם בהיעדרו קרו דברים בחזית היותר-שוברת-שורות של "סול". בחכמה רבה שימש הקטור סלמנקה כמקבילה לצ'אק - שניהם הודרו בפרק הזה ממפעלי חייהם ("כיליתי עשורים בבניית החברה הזו", אומר צ'אק. "אני והמשפחה שלי בנינו את כל העסק הזה! כסף של סלמנקה, דם של סלמנקה!", רותח הקטור) ושניהם הגיעו אל פרשת מים טראגית.

גאס כל כך רוצה לגרום לסלמנקה סבל במו ידיו, עד שהוא מקפיד להציל את חייו ולאיים עליו שלא ימות. באופן מבריק, וכיאה לסדרת פריקוול מעולה, כל התקשורת ביניהם עומדת בצל של סופם המשותף.

סמוך על סול עונה 3 פרק 10. AMC,
עושה את הדבר הנכון. ג'ימי והקשישים/AMC
סמוך על סול עונה 3 פרק 10. AMC,
פאפי לא צריך לדאוג יותר/AMC

שלוש העונות של "סמוך על סול" זמינות ב-VOD של HOT, yes, ובסלקום TV ונטפליקס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully