וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נעשה לי עוול": מייק בורשטיין ("קוני למל") זועם על פסילתו מפרסי אופיר

6.8.2017 / 0:00

האקדמיה הישראלית לקולנוע פסלה את מועמדתו לפרסי אופיר של מייק בורשטיין ("קוני למל") על סרטו "אזימוט", בגלל שאינו תושב קבע בישראל, ולמרות אזרחותו ותרומתו לקולנוע. בתגובה לכך פרש מהאקדמיה. "זו אפליה ובושה", אמר לוואלה! תרבות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זועם. מייק בורשטיין/מערכת וואלה!, צילום מסך

האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה פסלה את מועמדותו של מייק בורשטיין (סדרת סרטי "קוני למל") לפרסי אופיר השנה על סרטו הטרי "אזימוט", בגלל שהוא אינו עונה לתנאי תקנון הפרס של תושבות קבע בישראל. בורשטיין, המתגורר בלוס אנג'לס, כעס ונפגע מאוד מהחלטה זאת, ובתגובה לכך פרש מחברותו באקדמיה. בשיחה עם וואלה! תרבות, הוא טוען כי מהלך האקדמיה לא הוגן, בין השאר בשל אזרחותו הישראלית, עבודתו בישראל, תרומתו הרבה לתרבות ולקולנוע שלה והעובדה שהסרט "אזימוט" צולם בישראל וחלק מצוותו הם ישראלים. עם זאת, יצוין שבנוסף לבורשטיין, חלק מהצוות – עורך הסרט אלן יעקובוביץ' ומלחינת הפסקול שרון פרבר - אינם חיים בארץ.

בנוסף לסדרת "קונילמל" המצליחה, בורשטיין בן ה-72 השתתף בלא מעט סרטים ישראליים, ובראשם "סלאח שבתי" כמובן. "אזימוט" הוא הסרט הראשון של בורשטיין כבמאי. הוא מתרחש בשנת 1967. ביום האחרון למלחמת ששת הימים, ועוקב אחר שני חיילים, ישראלי (יפתח קליין) ומצרי (סמי שייח) הנקלעים למוצב או"ם נטוש ומבינים שרק אחד מהם ייצא משם חי.

"אזימוט" אמנם התקבל להתמודדות בתחרות, אבל לתדהמתו של בורשטיין הנהלת האקדמיה לא אפשרה לו עצמו להתמודד כתסריטאי ובמאי.

"נגרם לי עוול על ידי האקדמיה לקולנוע", אומר מייק בורשטיין לוואלה! תרבות בשיחת טלפון מלוס אנג'לס. "חשבתי שקצת היגיון ישפיע עליהם. אני מכבד תקנונים, זה יפה מאוד, אבל זה תקנון שנכתב לפני המון שנים, זה לא רלוונטי למציאות תעשיית הקולנוע בארץ כיום, במאה שלנו. המטרה של האקדמיה היא לקדם את תעשיית הקולנוע הישראלית לא רק בארץ אלא גם בעולם. באיזה רשות מישהו שקובע שאני לא ישראלי. אדם שהיה במלחמות ישראל, שהביא כבוד לתרבות הישראלית בכל העולם, מי קובע שהוא לא יוצר ישראלי? זה לא הגיוני וטיפשי. מישהו יגיד שיצחק פרלמן הוא לא יוצר ישראלי? להגיד לבנאדם שהוא לא ישראלי רק בגלל שהמקום הקבוע שלו הוא לא בתל אביב - זאת ממש שערורייה".

הסרט שלנו  מייק בורשטיין. אביב חופי
"תנו כבוד". מייק בורשטיין/אביב חופי

"זה סרט ישראלי, שביימתי בארץ, עם שחקנים ישראליים וצוות ישראלי", מוסיף בורשטיין. "רציתי שהסרט ייצא השנה כי זה סיפור שקיבלתי אחרי שהשתתפתי במלחמת ששת הימים, לפני שרבים מחברי האקדמיה נולדו, והשנה אנחנו מציינים חמישים שנה למלחמת ששת הימים. זה סיפור עם תקווה. אחרי שפסלו את המועמדות שלי, שאלתי אותם אם הם מוכנים לשנות את התקנון באופן יוצא מן הכלל, בהתחשב בזה שלא הרבה מאלה שהקימו את תעשיית הקולנוע בארץ, כמוני, נשארו בחיים. הם החליטו לשנות את זה, אבל רק לשנה הבאה. זה נראה לי מאוד לא הוגן, שהם יכלו לשנות את זה ולתת לי להתמודד, אבל החליטו לחכות לשנה הבאה".

"כל כך התאכזבתי. ניסיתי בדרך ישרה והנכונה לפנות אליהם ואל יושב ראש האקדמיה. לדעתי הוא יכול היה להשפיע. המון חברים של האקדמיה פונים אליי עכשיו, ואומרים לי כמה שזה לא מוצדק. לדעתי זה גם אפליה נגד חבר, שרשאי לשלם אבל לא רשאי להנות מההטבות של האקדמיה. כתבתי מכתב שאני מוותר על החברות באקדמיה, כי הם לא מכבדים את חבריה. הקמתי את התעשייה הזאת, לא נשארו הרבה כמוני, אז תכבדו. למי זה מפריע אם אני מתמודד?"

לאחר שהנהלת האקדמיה פסלה את מועמדותו בטענה שאינו עומד בתנאי תקנון הפרס, בורשטיין הגיש עירעור על ההחלטה לוועד המנהל בבקשה להתחשב במקרה שלו כיוצא מן הכלל, או לשנות את הסעיף בתקנון, אולם בקשתו לא נענתה. בתשובה לעירעור של בורשטיין ומפיקו שוקי פרידמן, יו"ר האקדמיה מוש דנון ציין בין השאר כי "הנהלת האקדמיה דנה בערעורכם ובבקשתכם לאשר את מר בורשטיין כמועמד לקבלת פרס אופיר בקטגוריית הבמאי ובקטגוריית התסריטאי של הסרט 'אזימוט', וזאת בשל העובדה שמועמדותו נפסלה היות ומר בורשטיין אינו עומד בקריטריונים המוגדרים בתקנון האקדמיה למועמדים ואינו מקיים את תנאי תושבות הקבע כמתחייב מהתקנון. זאת על פי הצהרתו של מר בורשטיין כי מקום מגוריו בארצות הברית ואי יכולתו להתחייב כי הינו תושב ישראל, למרות פעילותו היצירתית והאמנותית המתקיימת בארץ מעת לעת".

עוד באותו נושא

כוכבים ואפסים: טקס פרסי אופיר הוא חרפה צבועה ויש לבטלו לאלתר

לכתבה המלאה
מוש דנון, יו"ר האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה, בטקס פרסי הטלוויזיה. מגד גוזני
"בורנשטיין אינו עומד בתקנון". יו"ר האקדמיה לקולנוע, מוש דנון/מגד גוזני

בורשטיין, בתגובה, כתב לדנון: "לאור ההחלטה שקיבלתם אני מסיר ומבטל את חברותי בארגונכם. כידוע לכם, אני מוותיקי וממקימי תעשיית הקולנוע בישראל ופעיל בה למעלה מחמישים שנה, מאז השקת 'שני קוני למל' ועד עצם היום הזה, בעשייה קולנועית ועל הבמה בישראל ובחו"ל, ומוכר כאמן המייצג את ישראל בכל מקום בעולם. כחבר מסור שהתקבל כחבר מן המניין באקדמיה לפני שנים רבות, אני רואה את ההחלטה למנוע ממני להשתתף אישית בתחרות על סרטי 'אזימוט', שכתבתי, ביימתי וצילמתי בארץ, כאפליה, בושה ושערורייה. אני חש שיהיה מתחת לכבודי להמשיך להיות חבר בארגון שלכם".

לא מעט חברי אקדמיה הביעו את מורת רוחם מפסילת התמודדתו של בורשטיין בפרסי אופיר. אחד מהם, חבר האקדמיה, העיתונאי נחום מוכיח, אומר לוואלה! תרבות: "אני מביע תמיהה והתמרמרות מכך שאושיה קולנועית, שיש לה הרבה מניות יסוד בתולדות הקולנוע הישראלי החל משנות השישים ועד היום, לא מקבל את הזכות המגיעה לנו בצדק להיות מועמד כבמאי וכתסריטאי על הסרט ראשון שלו כבמאי, מהסיבה התמוהה שהוא לא חי בארץ רוב הזמן, בעוד שהוא אוחז באזרחות ישראלית".

"אין לי עניין להתפלמס עם חבר אקדמיה דרך התקשורת, מר בורשטיין קיבל את תשובתנו", מסר לנו בתגובה יו"ר האקדמיה, מוש דנון. "רק למען הדיוק אומר - התקנון מגדיר כי על מועמד לפרס לעמוד בשני תנאים עיקריים: אזרחות ישראלית ותושבות קבע בישראל. מר בורשטיין סירב להצהיר שהינו תושב קבע המנהל את ענייניו בישראל ולכן אינו עומד בתקנון שנקבע כבר לפני שנים רבות".

seperator

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully