וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה בוחנת קיצוץ בתיאטרון יפו בשל אירוע "מסית לטרור"

6.9.2017 / 12:50

בעקבות חוות דעת של היועץ המשפטי של משרד האוצר, שקבעה כי חוק הנכבה הופר על ידי תיאטרון יפו בקיום ההצגה "מחברות הכלא" ובאירוע התמיכה במשוררת דארין טאטור, המואשמת בהסתה לאלימות, מנהלי התיאטרון יוזמנו לשימוע. תיאטרון יפו: "לא עברנו על החוק"

שר האוצר משה כחלון במסיבת עיתונאים של משרד האוצר בנוגע לעתיד עובדי רשות השידור. תל אביב, 30 במרץ 2017. ניב אהרונסון
שר האוצר משה כחלון/ניב אהרונסון

מנהלי תיאטרון יפו יוזמנו לשימוע בפני נציגי משרדי האוצר, התרבות והמשפטים, בעקבות חוות דעת של היועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג, שקבעה כי בשל הפרה לכאורה של חוק הנכבה ניתן להפחית את תמיכת משרד התרבות בתיאטרון. חוות הדעת נכתבה בעקבות ההצגה "מחברות הכלא" בתיאטרון ב-4 ביוני, ובעקבות אירוע התמיכה במשוררת דארין טאטור, המואשמת בהסתה לאלימות, שהתקיים לפני שבוע. מאחורי שני האירועים עומדת השחקנית והיוצרת עינת ויצמן. לאחר שיתקיים השימוע, ובכפוף לאישור שר האוצר, תתקבל החלטה סופית אם להפחית את התמיכה בתיאטרון.

עם זאת, היועץ המשפטי קבע כי בניגוד לטענות שנשמעו, חוק הנכבה לא הופר בקיום שלוש הצגות אחרות שעלו בתיאטרון יפו - "עיניים" שביים נורמן עיסא, "ההודאה" שכתב מוטי לרנר וביים סיני פתר ו"הטווס מסילוואן" שכתבה עלמה גניהר וביימו חן אלון וסיני פתר, וכן קבע כי חוק הנכבה לא הופר בקיום אירוע של "בצלם" בסינמטק ירושלים בחודש שעבר.

על אירוע התמיכה בטאטור כתב היועץ המשפטי של משרד האוצר: "מבדיקה ראשונית נראה כי עצם קיומו של אירוע תמיכה במי שהוגשה כנגדה כתב אישום להסתה בטרור, קריאת הקטעים שכתבה טאטור וחלק מהסרטונים שהוצגו באותו אירוע עשויים לעלות, לכאורה, כדי הסתה לאלימות ולטרור או תמיכה במאבק מזוין או במעשה טרור כנגד מדינת ישראל".

השקחנית והיוצרת עינת ויצמן בפגישה עם המשוררת דארין טאטור. באדיבות המצולמים
המשוררת המואשמת בהסתה לאלימות, דארין טאטור, בפגישה עם השחקנית עינת ויצמן שיזמה והפיקה את אירוע התמיכה עבורה וגם את ההצגה "מחברות הכלא", עליהם נטען כי הפרו את חוק הנכבה/באדיבות המצולמים

על ההצגה "מחברות הכלא" כתב: "במרבית המכתבים האמורים מתוארים חיי אסירים בכלא, תחושותיהם וחלק מחוויות היומיום שלהם. עם זאת, מבדיקה ראשונית נראה כי לכל הפחות אחד המכתבים כולל אמירות אשר עשויות לעלות, לכאורה, כדי הסתה לאלימות ולטרור ותמיכה במאבק מזוין או במעשה טרור כנגד מדינת ישראל".

בעקבות אירוע התמיכה בטאטור, שרת התרבות מירי רגב פנתה ביום ראשון למפכ"ל המשטרה רוני אלשיך בדרישה לפתוח בחקירה כנגד תיאטרון יפו בחשד להסתה וחתירה תחת מדינת ישראל. בעקבות הכוונה לקיים שימוע למנהלי תיאטרון יפו, מסרה השרה רגב היום בתגובה: "אני שמחה שהשר כחלון הצטרף למדיניות אותה אני מובילה בשנתיים האחרונות, ונענה לדרישתי מהשבוע שעבר לפתוח בבדיקה נגד תיאטרון יפו והמופע תומך הטרור שהתקיים שם. חופש הביטוי אינו חופש ההסתה. חופש הביטוי אינו חופש המימון. מדינת ישראל לא תממן מוסדות תרבות החותרים תחתיה. משרדי ערוך לוועדת הבדיקה ויעמיד את כל המידע הנדרש. אני מצפה שהוועדה תתכנס בשבוע הבא וכותרות הבוקר יהפכו מדיבורים למעשים, אחרי שנים שבהם החוק היה לאות מתה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תיאטרון יפו/מערכת וואלה!, צילום מסך

עינת ויצמן אמרה לוואלה! תרבות בתגובה: "בתור המפיקה והמארגנת של שני האירועים שבבדיקה, אני דוחה את ההאשמות האמורות. אירוע הסולידריות עם דארין טאטור לא קרא למאבק מזוין אלא היה אירוע בו הוקראה שירה והוצג קטע תיאטרלי אותו ביימתי, בו דורון תבורי וליאורה ריבלין קראו מהפרוטוקלים של המשפט האבסורדי של דארין. 'מחברות הכלא' עסק בתנאי הכליאה של האסירים הפוליטיים ונולד מפסילת ההצגה 'אסירי הכיבוש' בפסטיבל עכו. באירוע הוקרנו והוקראו מכתבים אישיים של אסירים. אגב, מחר הערב 'מחברות הכלא' ייערך שוב בגדה השמאלית בתל אביב, במתכונת דומה והקהל מוזמן לבוא להתרשם".

יגאל עזרתי, מנכ"ל תיאטרון יפו, אמר בתגובה לוואלה! תרבות: "אנחנו נשמח לבוא לשימוע ולהראות ששני הערבים שהתארחו בתיאטרון לא היו הפקות של התיאטרון ולא נאמר בהם שום דבר שפוגע בחוקי המדינה. נשמח להוכיח את זה. אנחנו שמחים שנאמר שכל ההצגות של התיאטרון בסדר, שקיבלנו הכשר לכל ההצגות שלנו. נמשיך לעסוק בתחומי החוק, לא עברנו על החוק ולא נעבור עליו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully