וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישג ענק: "פוקסטרוט" זכה בפרס הגדול של חבר השופטים בפסטיבל ונציה

אבנר שביט, ונציה

9.9.2017 / 21:26

ערב גדול לקולנוע הישראלי. סרטו של שמוליק מעוז קטף את הפרס הגדול של חבר השופטים, שהוא העיטור השני בחשיבותו בפסטיבל היוקרתי אחרי אריה הזהב - בו זכה "The Shape of Water" של גיירמו דל טורו. זוהי הפעם הראשונה שסרט ישראלי זוכה בפרס

צילום: אבי כהן עריכת וידאו:ניר חן

המהדורה ה-74 של פסטיבל ונציה ננעלה הערב (שבת) בטקס חלוקת הפרסים. "פוקסטרוט", סרטו המדובר של שמוליק מעוז, הוכרז כזוכה בפרס הגדול של חבר השופטים. מדובר בפרס השני בחשיבותו בפסטיבל, אחרי אריה הזהב.

זוהי הפעם הראשונה בתולדות הפסטיבל שסרט ישראלי זוכה בעיטור היוקרתי הזה. עם הסרטים שזכו בפרס בעשור האחרון נמנים: "אני לא שם" של טוד היינס, "אנומליסה" של צ'רלי קאופמן ו"יצורים ליליים" של טום פורד.

מעוז, שחזר לוונציה כדי לקבל את הפרס, אמר על הבמה: "אני מקדיש את הפרס הזה לכתרי שחורי, ראש קרן הקולנוע הישראלי, שעמד כמו אריה והגן על חופש הביטוי והטוהר של האמנות". בהמשך, בתשובה לשאלת וואלה! תרבות במסיבת העיתונאים הרשמית של הזוכים, התייחס הבמאי לביקורת שהופנתה כלפי הסרט מצדה של שרת התרבות: "מישהו, אני מצטער שאני לא זוכר מי, אמר שהטעויות שלנו הם הכישלונות של ילדינו. על כל חברה אנושית לשאוף להיות טובה יותר, להשתפר. התנאים הבסיסיים לשיפור הם היכולת לקבל ביקורת עצמית. אבל כשביקורת מוצגת לציבור כבגידה והמבקרים נחשבים לבוגדים, אין תקווה לצמיחה. כל מה שנותר הוא להתכופף, לשקוע ולהתגלגל עד שהבוץ בו קברנו את האמת יבלע את כולנו. אם אני מבקר את המקום שבו אני גר, אני עושה זאת משום שאני מודאג. אני עושה זאת משום שאני רוצה להגן עליו, אני עושה את זה מאהבה".

חבר פאנל השופטים, הבמאי המקסיקני מישל פרנקו, נימק את הבחירה ב"פוקסטרוט" במהלך מסיבת העיתונאים שהתקיימה לאחר טקס הענקת הפרסים. "זאת הייתה החלטה קלה. זה סרט פנטסטי, כולנו אהבנו אותו ובחרנו אותו בגלל האיכות שלו, בגלל האמירה שלו ובגלל מלאכת המחשבת שבה הוא נעשה. הסרט עשה עלינו רושם גדול ותצוגות המשחק בו היו נהדרות".

ליאור אשכנזי מככב ב"פוקסטרוט" כגבר עם ניסיון קרבי בעצמו, שבנו משרת במחסום, מה שמכניס את המשפחה כולה לטלטלה. עוד מככבים: שרה אדלר, יונתן שיראי, גפן ברקאי, שירה האס ואחרים.

פוקסטרוט זכה בפסטיבל ונציה. AP
שמוליק מעוז מקבל את פרס חבר השופטים הגדול בפסטיבל ונציה/AP

בפרס אריה הזהב, העיטור הראשי בפסטיבל, זכה "The Shape of Water" של גיירמו דל טורו. הפנטזיה הזו מגוללת את סיפור אהבתם יוצא הדופן של אישה אילמת (סאלי הוקינס) ויצור מסתורי הכלוא בתוך מעבדה סודית.

כאמל אל באשה, יליד מזרח ירושלים, זכה בפרס השחקן הטוב ביותר על תפקידו ב"העלבון" הלבנוני. אל-בשא מגלם בסרט פלסטיני העומד למשפט לאחר שהכה לבנוני-נוצרי, שעלב בו: "חבל שאריק שרון לא חיסל את כולכם". שרלוט רמפלינג קטפה את הפרס המקביל לשחקנית הטובה ביותר עבור "האנה". רמפלינג, הבריטית-צרפתייה, מככבת בדרמה רוויית השתיקות, כאשה המנסה להתמודד עם היעדרותו הארוכה של בעלה. פרס התסריט ניתן לסרט "שלושה סרטים מחוץ לאבינג, מיזורי". פרס חבר השופטים הלך למערבון האוסטרלי "ארץ מתוקה" ופרס השחקן המבטיח לצ'רלי פאלמר מ"Lean on Pete".

פסטיבל ונציה נחשב לאחד משלושת אירועי הקולנוע היוקרתיים בעולם, יחד עם פסטיבל קאן ופסטיבל טורונטו, שמתקיים בימים אלה וגם בו מוקרן "פוקסטרוט".

הזכייה של "פוקסטרוט" התקבלה באופן טבעי ולא הפתיעה איש בוונציה. הקרנת הבכורה הבינלאומית שלו, בדיוק בשבת שעברה, הסתיימה בתשואות חמות, ומאז המשיך לקבל עוד ועוד ביקורות מעולות והיה לאחד הסרטים המדוברים בפסטיבל. לאחר הכרזת זכייתו בפרס הגדול של חבר השופטים, מאות העיתונאים מרחבי העולם שצפו בטקס בחדר העיתונות של הפסטיבל הגיבו במחיאות כפיים ארוכות ונלהבות.

השרה מירי רגב פרסמה הודעה תקיפה עם היוודע דבר הזכייה: "למדינת ישראל יש את הצבא המוסרי בעולם, שחייליו הצעירים נדרשים להתמודד עם מציאות מורכבת מדי יום. מצער שסרטים ישראלים המבקרים את מדינת ישראל, פוגעים בשמה ובשם חיילי צה"ל, זוכים כמעט אוטומטית לחיבוק ואהדה בעולם. מקומם שיוצרים ישראלים תורמים להסתה של הדור הצעיר כנגד הצבא המוסרי העולם, תוך הטחת שקרים במסווה של עשייה אמנותית. טוב היה שאת התשואות הם היו קוטפים בזכות העשייה האמנותית בלבד. אלו הסרטים שנותנים רוח גבית לארגון ה-BDS ולעוכרי ישראל בכל רחבי העולם וזוכים לתשואות של אויבינו. הזכייה של הסרט היא עוד הוכחה שאסור למדינה לממן סרטים שהופכים לנשק תעמולה בידי אויבנו, קל וחומר שהם מחנכים ומגייסים את הדור הצעיר בעולם כנגד מדינת ישראל".

יש לציין כי משרד התרבות השתתף במימון "פוקסטרוט", וכי לוגו המשרד מופיע בקרדיטים בתחילתו.

עוד באותו נושא

"מפה זה ירוץ לאוסקר": תגובות משתפכות בוונציה על "פוקסטרוט"

לכתבה המלאה
שמוליק מעוז במסיבת העיתונאים של פסטיבל ונציה 2017. אבנר שביט, מערכת וואלה! NEWS
מעוז במסיבת העיתונאים הרשמית של מנצחי הפסטיבל, לצדו של גיירמו דל טורו/מערכת וואלה! NEWS, אבנר שביט

זו לא הפעם הראשונה שוונציה מאירה פנים לשמוליק מעוז. ב-2009 זכה בה באריה הזהב, הפרס הגדול בפסטיבל, עם סרטו העלילתי הארוך הראשון, "לבנון".

הפרס של "פוקסטרוט" מצטרף לרשימת עיטורים מפוארת של הקולנוע הישראלי בזירה הבינלאומית בשנים האחרונות: "אור" של קרן ידעיה זכה בפרס מצלמת הזהב לסרט ביכורים בפסטיבל קאן 2004, ושלוש שנים לאחר מכן "מדוזות" של שירה גפן ואתגר קרת זכה באותו פרס; יוסף סידר זכה בפרס הבימוי על "בופור" בפסטיבל ברלין 2007 ובפרס התסריט על הערת שוליים בפסטיבל קאן 2011; הדס ירון, כוכבת "למלא את החלל" של רמה בורשטיין, זכתה בפרס השחקנית הראשית בפסטיבל ונציה 2012, וזו רק רשימה חלקית.

כעת, הצעד הבא של "פוקסטרוט" יהיה לזכות בפרס אופיר, בטקס המתקיים בשבוע הבא, ובכך לקבל אוטומטית את הנציגות הישראלית לאוסקר. לפי הערכת התקשורת בארצות הברית יש לו סיכוי טוב, אם וכאשר, לקבל מועמדות מן האקדמיה האמריקאית בקטגוריית הסרט בשפה זרה.

ומתי נוכל לראות את הסרט בישראל? הוא יעלה להקרנות טרום בכורה ב-21.9 ואז יזכה להפצה רחבה ב-28.9.

שמוליק מעוז במסיבת העיתונאים של פסטיבל ונציה. אבנר שביט, מערכת וואלה! NEWS
חיוך של מנצח. שמוליק מעוז במסיבת העיתונאים של פסטיבל ונציה/מערכת וואלה! NEWS, אבנר שביט
פוקסטרוט. גיורא ביח,
כל הכבוד. שרה אדלר וליאור אשכנזי מתוך "פוקסטרוט"/גיורא ביח
גיירמו דל טורו. AP
הזוכה הגדול. גיירמו דל-טורו על השטיח האדום/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully