וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם על ההסדר המסתמן עם איבגי: "בהוליווד מוקיעים, בארץ עושים הנחת סלב"

27.11.2017 / 9:52

נפגעות התקיפה המינית הגיבו בזעם לפרסומים לפיהם מסתמן שהתיק כנגד השחקן ייסגר. "קווין ספייסי הודיע שילך לטיפול ונטפליקס זרקה אותו מ'בית הקלפים' עוד לפני שנפתחה חקירה. ואצלנו? איבגי קיבל פרס, המשיך ללמד והתיק נגדו ייסגר. בושה"

עריכת וידאו: ניר חן

"בהוליווד מוקיעים את המטרידים ובארץ עושים להם הנחת סלב. זאת בושה" - כך אמרה הבוקר (שני) לוואלה! תרבות י', אחת הנשים שהתלוננו נגד השחקן משה איבגי. דבריה של י' נאמרו בתגובה לפרסומים אמש לפיהם בין איבגי לבין פרקליטות מחוז חיפה מסתמנת פשרה לפיה השחקן יודה במיוחס לו ובתמורה לא יואשם והתיק הפלילי נגדו ייסגר. בתחקיר וואלה! תרבות שחשף את פרשת איבגי טענה י' כי הותקפה מינית על ידי השחקן, ולאחר שהתנגדה לו לטענתה גרם לפיטוריה. היא נבדקה בפוליגרף ונמצאה דוברת אמת.

לפי הדיווח אמש במהדורות החדשות, איבגי יודה בעבירות מין בארבע נשים, מעשים מגונים וגם הטרדות מיניות, אך התיק הפלילי נגדו ייסגר. "כשזה נודע הייתי בהלם", אומרת י'. "הלם זאת לא מילה. אנחנו בשלהי התקופה הפמיניסטית השנייה. כל העולם רועד כשנשים מתחילות לדבר. בעולם עמודי התווך הכוזבים נופלים, כל הכוכבים, המפיקים ואנשי התקשורת המנופחים. העולם הישן נגמר, וזה ברור כבר למיליוני אנשים בעולם. אז איך זה לא ברור פה לפרקליטות, איך זה לא ברור בארץ הקודש שלנו? זה בושה. בעולם, קווין ספייסי הודיע שהוא ילך לטיפול וחברת נטפליקס זרקה אותו מ'בית הקלפים' מיד אחרי שנשמעו טענות נגדו, עוד לפני שנפתחה חקירה. ואצלנו? איבגי לא אמר את זה עד עכשיו, והוא קיבל באופן מבזה פרס בפסטיבל חיפה, ממשיך ללמד בבית ספר למשחק ועכשיו מסתמן שהתיק נגדו ייסגר".

"האדם הזה הטריד במשך עשרות שנים", הוסיפה י'. "הוא השאיר לנשים צלקות בתוך הנפש. הבנאדם הזה צריך לעמוד לדין. הוא עשה את זה בתחושה של הכל יכול, של מלך נערץ. זה מגעיל אותי. זה מגעיל שזה קורה דווקא בתקופה הזאת. אנחנו צריכים להתבייש כחברה ישראלית. אני מצפה ומקווה שהבנאדם הזה ייפול כפי שראוי שייפול. כמו שבארצות הברית הפסיקו לשתף פעולה עם אנשים בכירים בתעשייה, עוד לפני תלונה במשטרה, מיד אחרי עדויות נשים. רק על סמך עדויות. אנחנו כחברה צריכים צו מצפוני. אני מקווה שהחברה שלנו לא תשתמש במערכת אכיפת החוק כעלה תאנה. לא מעניין אותי עוד דיל מאחורי הקלעים כי עומד מאחורי המנוול עורך דין ממולח. אנחנו כחברה חייבים לפנות למצפון שלנו, ולתת למצפון הזה להיות מצפן, שמתווה לנו את הדרך. כל העולם אמר את דברו. אם הפרקליטות לא מבינה את זה, אז הם פושעים באותה מידה. לצערי הצדק לא נמצא במערכת החוק. כ-20 נשים העידו בתקשורת שאיבגי הטריד ותקף אותן, וגרם לפיטורים לחלקן. בהוליווד מוקיעים את המטרידים גם האהובים ביותר ובארץ עושים להם הנחת סלב".

משה איבגי מופיע בתל אביב, פברואר 2016. ניב אהרונסון
"בושה". משה איבגי/ניב אהרונסון
"איך יכול להיות שבארצות הברית לא מחכים למשפט בכלל, הגברים שם מבינים שאין סליחות ופשרות, מודים והולכים הביתה, והציבור דורש לטפל בזה?"

נפגעת נוספת שטענה בתחקיר וואלה! NEWS כי איבגי תקף אותה, וגם במקרה שלה השחקן לטענתה גרם לפיטוריה, אמרה בתגובה: "אם זה נכון אז בעל הבית השתגע ומשהו רקוב ולא בממלכת דנמרק. איבגי הוא לא רק אדם עם חוסר שליטה בידיו ובלשונו - ובעוד איברים - הוא גם עבריין וכוחני, ויעשה הכול על מנת להשיג את מה שהוא רוצה. הוא גרם לפיטוריי יום לאחר שלא נעניתי לו כשכפה עצמו עלי בכוח. אפילו אם הפרקליטות של ישראל מנותקת מהמהפכה הגלובלית המנסה לשים קץ לסבלן של הנשים ולהקנות להן ביטחון בעולם, הזעם של הנשים לא ייעלם. אני בטוחה שהחלטה כה מעוותת של מערכת הדין תעורר את זעמן של עוד עשרות נשים שנפגעו מאיבגי. אני בטוחה שהתסכול והזעם יוציא גם אותן אל האור. ייתכן שעבריין יודה במעשיו ואז יחונו אותו? איפה זה נשמע? אם אני, פשוטת העם אגנוב או אאנוס ואחר כך אודה בזה, גם אותי לא יעמידו לדין. או שזה שמור רק לאלו עם חברים בחלונות הגבוהים?".

נפגעת אחרת הייתה נסערת מדי מכדי להגיב באריכות, והסתפקה במילים: "מזעזע אותי שהוא לא יועמד לדין. זה ביזיון לחברה. זה טשטוש של הדברים, וזה פוגע".

חברות כנסת רבות יצאו כנגד ההסדר עליו פורסם. ח"כ עאידה תומא-סלימאן, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה (חד"ש-הרשימה המשותפת) מסרה: "הפשרה המסתמנת עם משה איבגי היא טעות גדולה של הפרקליטות ויהיו לה השלכות חמורות. בן אדם שמודה בעבירה - צריך להגיש נגדו כתב אישום ולהיענש, ההחלטה בוגדת באמון הנשים במערכת המשפטית ופוגעת קשות בחשיפת מקרים דומים בעתיד".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ), לשעבר מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית, הצהירה: "בדיוק כך, נותנת הפרקליטות, בחסות המדינה, פרסים לעברייני מין לכאורה ובועטת את הנפגעות מכל המדרגות, כאשר לא ניתנת להן ההזדמנות לצדק בבית המשפט. ההסדר המסתמן משדר מסר חמור מאוד לנפגעות - שייטב להן אם לא יתלוננו, ולפוגעים - שלא ירע להם אם יפגעו, ומשקף כיצד מערכת החוק והמשפט בישראל אינה יודעת להתמודד עם עבריינות מין

"בעוד שקולות המחאה נשמעים בבירור, דלתות הפרקליטות אטומות ומאפשרות לעבריין מין לכאורה לצאת לחופשי ללא דין וללא דיין, ובכך לצאת למסע טיהור שמו לאחר מכן. על הפרקליטות לתת את הדעת בראש ובראשונה לנפגעות, שמבקשות את יומן בבית המשפט. ככל שיתבהרו הדברים, נתנגד בתוקף לכל הסדר שמטיב עם העבריין ופוגע בנפגעות".

ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) הוסיפה: "בעבירות מין אסור שתהיה הנחת סלב. נדהמתי לשמוע על הסיכום אליו הגיעה הפרקליטות. למרות העדויות הרבות שנאספו, הפרקליטות ממהרת לסגור 'דיל' מוזר המכונה עסקת טיעון ומאפשרת לו להמשיך בחייו. הנפגעות יתקשו להמשיך בחייהן, אבל שוב נראה שאף אחד לא ממש רואה אותן".

חברת הכנסת מרב מיכאלי (המחנה הציוני) צייצה בטוויטר: "העובדה שנערך לאיבגי שימוע מלמדת שהפרקליטות חשבה שיש תשתית ראייתית לכתב אישום. לא מאמינה שבמקום שהעניין הציבורי כל כך משמעותי היא פשוט תסגור את התיק"

עוד באותו נושא

מסתמן: משה איבגי יודה בהטרדות מיניות ולא יועמד לדין

לכתבה המלאה

הרשות לקידום מעמד האישה הביעה את התנגדותה להסדר הטיעון עליו המסתמן על פי פרסומים. במכתב שהוציאה הבוקר מנכ"לית הרשות, אוה מדז'יבוז', לפרקליט המחוז היא כותבת: "הנכונות לוותר על העמדה לדין ולהסתפק בהודאה במסגרת כתב אישום מתוקן, מצטיירת בהיבט הציבורי כ'הנחת סלב' שאסור לנו לתת לה יד. מי שביצע עבירות מין חייב לעמוד למשפט. גם אם ישנם כשלים ראייתיים, ראוי שיבואו להכרעת שופט ‏ולא ייסגרו בחדרי חדרים. לתפיסתי, כל חלופה אחרת אינה ראויה מבחינה ציבורית. איזה מסר מעבירה הפרקליטות לקורבנות של איבגי, שאזרו אומץ לצאת למאבק נגד אדם מוכר ומקושר, וכעת מגלות בתקשורת שהפרקליטות הולכת לקראתו? אני מקווה ומאמינה שהצדק והמוסר יגברו על הרצון לסגור את התיק ובכל מקרה קוראת לנשים לבחון אפשרות להגשת תביעות אזרחיות במידה והסדר הטיעון יאושר".

גל שרגיל, יו"ר ארגון "אחת מתוך אחת" הנאבק בהטרדות ובתקיפות מיניות, אמרה לוואלה! תרבות: "ושוב אנחנו עדות לכך, שהפרקליטות בוחרת את טובת החשוד/נאשם מאשר את טובתן של נפגעות תקיפה מינית. לפי הפרסומים, הפרקליטות שקלה להגיש כתב אישום נגד איבגי בגין ארבע תלונות. המסר שמשודר לנפגעות: גם אם התוקף סדרתי - אין לכן הגנה ממערכת המשפט. טוב תעשה הפרקליטות אם תשקול בשנית את הסדר הטיעון המתגבש, כדי להעביר מסר לנפגעות הבאות, שיש מי ששומר עליהן".

העתונאית הדס שטייף אמרה לוואלה! תרבות: "גם כך לנשים קשה מאוד להתלונן, גם כך נשים מתלבטות ועוברות תהליכים עד שהן מעזות לצאת החוצה, שלא לדבר על לפנות למשטרה. אם זה אכן נכון, ועומדים לסגור את התיק בתמורה לכך שאיבגי יודה, המשמעות היא אחת: ריסוק התהליך שאנחנו מנסים להוביל, לתת כוח לנשים לדבר, ולהביא לשינוי. סגירת התיק של איבגי בעיניי מעודדת נשים להמשיך לשתוק ולסתום את הפה, בעיקר כשמדובר בגברים בעלי כוח ועמדה, שיש אחריהם 'להקות מעודדות'. זה יהיה עוד יום עצוב. איך יכול להיות שבארצות הברית לא מחכים למשפט בכלל, הגברים שם מבינים שאין סליחות ופשרות, מודים והולכים הביתה, והציבור דורש לטפל בזה? בארץ הם נתלים על הענפים היבשים שמרפדים אותם, נהנים מחסינות בגלל מעמדם וכוחם, והפרקליטות מסייעת בזה. נורא עצוב".

משה איבגי. גלית רוזן,
"בגידה באמון הנשים במערכת המשפטית". איבגי/גלית רוזן

תגובה זועמת נוספת הגיעה מצד ארגון השחקנים שח"ם,, שלח היום מכתב לפרקליטות המדינה. במכתב, עליו חתומים יו"ר הארגון אסתי זקהיים, סגנה גיא לואל ומנכ"ל הארגון אורי רשטיק, נכתב בין השאר: "נוכחנו אמש לגלות כי יתכן והפרקליטות מנהלת מו"מ עם מר משה איבגי בעניין הסדר מותנה לפני הגשת כתב אישום, בעקבות המלצת המשטרה להעמידו לדין עקב הטרדות מיניות שביצע לכאורה. למר איבגי זכויות רבות בהקמת ארגון שח"ם ובהצלחתו. עובדה זאת, אמנם מקשה עלינו בהוצאת הודעה רשמית בעניינו, אך למרות זאת אנו חשים חובה מוסרית להתבטא ולהציג את עמדתנו בנוגע לנושא שעל הפרק".

"מבלי לקבוע כי מר איבגי אדם או זכאי", נכתב עוד, "אנו מאמינים כי אין להסתפק בהסדר מותנה לפני הגשת כתב אישום, שלא על דעת המתלוננות. כל מעשה אחר ייצר פגיעה בלתי מידתית ברצונן של נפגעות הטרדה מינית בעתיד להאמין במערכת אשר אמורה לספק להן הגנה, ואכן להתלונן ולפעול כנגד מטרידים, ולבטח בתחום בעייתי כמו תחום התרבות והאמנות. ודי להיווכח במקרים השונים אשר פורסמו בארץ ובחו"ל בנוגע להטרדות מיניות בתחום המשחק (ללא קשר לעניינו של מר איבגי). הנכונות להסתפק בהסדר מותנה לפני הגשת כתב אישום אינה ראויה מבחינה ציבורית, כיוון שהיא לא לוקחת בחשבון את רצון המתלוננות".

משה איבגי. ראובן קסטרו
משה איבגי/ראובן קסטרו

באוגוסט הודיעה הפרקליטות על הגשת כתב אישום נגד איבגי בכפוף לשימוע. מחקירת הפרשה, שנוהלה בידי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה), עלה החשד לביצוע המעשים על ידי איבגי בין השנים 2013-2012. במאי בשנה שעברה המליצה המשטרה להעמיד לדין את איבגי, בתום חקירת הפרשה ביאח"ה. במסגרת החקירה נגבו עדויות רבות, ובכללן מנשים, לאחר שבוסס חשד כי בוצעו כלפיהן עבירות מין וחלקן התלוננו במשטרה.

בפברואר 2016, פורסם תחקיר וואלה! NEWS שחשף את עדויותיהן של נשים שטוענות להטרדה מינית מצד השחקן איבגי. בתחקיר ובפרסומים בעקבותיו, עשר נשים העידו בפני וואלה! NEWS ולפחות חמש נשים נוספות העידו בפני כלי תקשורת נוספים, בטענה כי השחקן הטריד אותן או נגע בהן בניגוד לרצונן במהלך עבודתן עמו בתיאטרון, בטלוויזיה ובקולנוע. שתיים מהנשים העידו בפנינו כי לאחר שדחו נשיקה בכפיה עם לשון מצד איבגי, זמן קצר לאחר מכן פוטרו מעבודתן. שתיהן נשלחו לבדיקת פוליגרף ויצאו דוברות אמת. בנוסף לכ-15 נשים לפחות שהעידו בפני התקשורת על הטרדה מצד איבגי, נשים נוספות עמן דיברנו סיפרו גם הן על התנהגות בעייתית דומה, חלקן באופן מפורט, אולם הן ביקשו שהסיפור האישי שלהן לא יופיע בתקשורת, מאחר שמדובר בתעשייה קטנה והן חוששות לשמן הטוב ולמקור פרנסתן. השחקן טען בתגובה: "מעולם לא פגעתי באישה". בעקבות תחקיר וואלה! NEWS, המשטרה פתחה בחקירה, גבתה עדויות רבות ובסיומה המליצה לפרקליטות להעמיד את איבגי לדין בגין עבירות מין בארבע נשים.

  • עוד באותו נושא:
  • משה איבגי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully