וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פחות השמעות, פחות צפיות, פחות באזז: הדעיכה של סטטיק ובן אל

21.1.2018 / 9:00

לא הכל לטובה? בדיקת וואלה! תרבות חושפת מגמה של נסיגה של הצמד הכי מצליח במוזיקה הישראלית בשיריהם האחרונים: פחות השמעות ברדיו, פחות צפיות ביוטיוב ופחות יחס חיובי לשיריהם ברשת. מנהלם: "נמסטה מוביל בפער משמעותי על המתחרים. חבל שאתם נותנים במה לגורם עם אינטרס"

יח"צ - חד פעמי

במילות השירים של סטטיק ובן אל תבורי שבה וחוזרת האמירה שהכל טוב או יהיה טוב ("יה יה יה הכל יהיה טוב", "הכל לטובה", "הכל בסדר טודו בום"). במציאות, מתברר, המצב של הצמד קצת פחות טוב מבעבר. בדיקת וואלה! תרבות חושפת מגמה של נסיגה בשיריהם האחרונים במספר פרמטרים: פחות השמעות ברדיו, פחות צפיות ביוטיוב ופחות יחס חיובי לשיריהם בשיח ברשת. למען הסר ספק, נבהיר שסטטיק ובן אל היו ונשארו הצלחה גדולה במוזיקה הישראלית. קל לא יהיה למי שרוצה לתפוס את מקומם, וייתכן שאולי מדובר רק בירידה לצורך עליה. אבל עם כל ההסתייגויות, הנתונים שמתפרסמים כאן לראשונה מאששים תחושה רווחה בתעשיית המוזיקה: בנקודת הזמן הזאת של הצמד לא ה-כ-ל בסדר טודו בום.

נתחיל ברדיו. השוואה בין כמות ההשמעות בגלגלצ של שלושת הסינגלים האחרונים של סטטיק ובן אל מעלה כי חלה נסיגה מגמתית. חברת מדיה פורסט בדקה לבקשת וואלה! תרבות את כמות ההשמעות של כל אחד משלושת השירים האחרונים בנפרד, במשך זמן זהה של שבועיים מיום יציאתו. השיר "טודו בום" קיבל בגלגלצ 32 השמעות, "הכל לטובה" 27 השמעות, ו"נמסטה" דעך ל-18 השמעות בלבד בשבועיים הראשונים מאז יציאתו בגלגלצ.

ירידה בכמות השמעות השירים של סטטיק ובן אל בגלגלצ. וואלה! NEWS, מערכת וואלה!
ירידה בהשמעות השירים האחרונים של סטטיק ובן אל בגלגלצ/מערכת וואלה!, וואלה! NEWS

נתון מעניין נוסף ממדיה פורסט מגלה שיש בעיה בהשמעות לא רק בגלגלצ: הסינגל האחרון של הצמד, "נמסטה", הוא השיר הכי פחות מושמע מבין כל ארבעת השירים האחרונים שהוציאו, במשך זמן זהה של שבועיים מיום יציאתו, בכמה חתכים של תחנות רדיו שבדקנו: גם בחתך השמעות כל שיר בכלל בתחנות הרדיו, גם בחתך השמעות כל שיר בתחנות הארציות לבדן, וגם בחתך השמעות בגלגלצ בלבד.

הדעיכה בשירים האחרונים אינה מתבטאת רק במדיה הוותיקה של הרדיו, אלא גם בכמה דרכים ברשת - גם בשיח ברשת וגם בכמות הצפיות ביוטיוב. מבדיקה שביצעה לבקשת וואלה! תרבות מחלקת המחקר של Buzzilla, חברת ניטור ומחקר ברשת החברתית, עולה כי חלה ירידה גם בהיקף השיח ברשת על השירים האחרונים של סטטיק ובן אל, וגם ירידה ביחס החיובי בשיח ברשת לשירים. מה שנבדק הוא שיעור הסנטימנט כלפי כל אחד מארבעת השירים האחרונים של סטטיק ובן אל, גם במקרה זה בתקופה של שבועיים מיום הוצאתו. השיחות נדגמו מאתרי חדשות, פורומים, בלוגים, פייסבוק, טוויטר, יוטיוב ואינסטגרם. יצויין כי עמודי פייסבוק פרטיים אינם נסרקים. יחידת המדיה הינה דיון, להלן שיחה שלמה, מפוסט פותח ועד פוסט סוגר.

עוד באותו נושא

חיים בסרט הודי: "נמסטה" של סטטיק ובן אל מהנה אבל סתמי

לכתבה המלאה
ירידה בהיקף היחס החיובי בשיח ברשת על השירים האחרונים של סטטיק ובן אל תבורי. וואלה! NEWS, מערכת וואלה!
ירידה בהיקף היחס החיובי בשיח ברשת על השירים האחרונים של סטטיק ובן אל תבורי/מערכת וואלה!, וואלה! NEWS

לאחר 1700 דיונים על השיר "זהב", הגיח "טודו בום" והביא לשיא של היקף השיח. כמות הדיונים לגבי "טודו בום" היתה לא פחות מ-4402, כלומר קפיצה של יותר מפי שניים ביחס ללהיט "זהב". אלא שאז החלה הידרדרות מגמתית בהיקף השיח והעניין ששירי הצמד מעוררים: בלהיט הבא, "הכל לטובה", ירד היקף השיח ל-2935, ובלהיט שאחריו, "נמסטה", הוא ירד עוד ל-1494 בלבד.

מעניין עוד יותר היה לגלות בבדיקת באזילה כי חלה ירידה מגמתית ביחס החיובי בשיח ברשת על ארבעת השירים האחרונים של סטט בוי ובן אל תבורוש. כפי שתוכלו לראות בטבלה בעמוד זה: השיר "זהב" יצר שיעור חיובי גבוה יחסית של 68%, ומכאן חלה ירידה עקבית בשיעור השיח החיובי ברשת על שיריהם: "טודו בום" עם 57% יחס חיובי, אחריו "הכל לטובה" עם 44% יחס חיובי ו"נמסטה" עם נסיגה ל-36% יחס חיובי בלבד (לעומת 64% יחס שלילי). בהחלט ייתכן שחלק מהשיח השלילי הוא תוצאה של חשיפת יתר.

נסיגה משמעותית ועקבית נוספת לחברים של ג'ורדליש מתבטאת בכמות הצפיות בשלושת הקליפים האחרונים ביוטיוב. ההשוואה היא בכמות הצפיות לאחר 12 הימים הראשונים מאז עלה כל אחד מהקליפים בעמוד הרשמי של הצמד. לאחר פרק זמן זה, העפיל "טודו בום" ליותר מ-10 מיליון צפיות, "הכל לטובה" נסוג לכ-6.65 מיליון צפיות; ואילו "נמסטה" דעך לכ-5.8 מיליון צפיות.

סטטיק ובן אל תבורי עם רדיו ישן. יח"צ, ShutterStock, מערכת וואלה!
"אדישות קהל היעד נובעת באופן חד משמעי מחשיפת היתר שלהם". סטטיק ובן אל תבורי/מערכת וואלה!, יח"צ, ShutterStock

גם אם עדיין מדובר על מספרים המעידים על הצלחה שהרוב המוחץ של האמנים יכולים רק להתקנא בה, עדיין הנתונים האלה מהווים אימות ראשון לתחושה שרווחת בתעשייה על היחלשות מסוימת של הצמד. החודש כתב עינב שיף בידיעות אחרונות כי הסינגל האחרון שלהם, "נמסטה", הוא כבר לא אירוע. "אם שירים כמו 'זהב' ו'טודו בום' היו הוריקן דרגה 5, את 'נמסטה' כבר ניתן להגדיר כסופת גשמים חזקה", כתב.

גורם בכיר בתעשיית המוזיקה אמר בתגובה לנתונים שנחשפים בוואלה! תרבות: "מגמת ההיחלשות של סטטיק ובן אל בולטת במיוחד בטריטוריה הטבעית שלהם - האינטרנט. האינטרנט מתחיל להראות סימנים של עלייה באדישות לתכנים החדשים שלהם בקרב קהל היעד, שהיה בעבר נאמן לסטטיק ובן אל. האדישות נובעת באופן חד משמעי מחשיפת היתר שלהם. המונים ראו את סטטיק ובן אל בפסטיגל, ראו אותם בטלוויזיה בריאליטי שירה, ראו אותם בפרסומות וראו אותם אותם באינטרנט. יש תחושה שהם בכל מקום, וכבר פחות מתגעגעים אליהם. חשיפת היתר נותנת את אותותיה. החכמה היא לתת מינון נכון יותר לחשיפה".

"בנוסף", מוסיף הגורם בכיר, "עולות השאלות: האם השירים שלהם פחות מדברים? האם הם מתקשים להמציא מחדש את הגלגל? האם הם לא התבלטו מספיק בטקסטים ייחודיים? הם עדיין גדולים, אבל יש נורה מהבהבת של עייפות המותג. שיר חדש שלהם הוא כבר לא 'מדיה איוונט'. פופ זה כמו שלגון - אוכלים, נהנים, ואת המקל בסוף זורקים. אבל הם יכולים עוד להמשיך שנים".

סטטיק ובן אל תבורי בהופעה במלון פתאל באילת. צילום מסך
הכל לטובה והכל בסדר טודו בום? לא בהכרח. סטטיק ובן אל תבורי/צילום מסך

תגובות

ממשרד יחסי הציבור של סטטיק ובן אל נמסר בתגובה: "גם בתקופה שבה כל הזמרים המובילים מוציאים סינגלים לרדיו אנו שמחים שעדיין 'נמסטה' מקום ראשון בכל הפרמטרים כולל מספר ההשמעות ומספר הצפיות ללא יוצא מן הכלל ואם זאת דעיכה נשמח לקנות את הדעיכה הזאת לכל הקרירה שלנו מהיום ועד עולם".

יואב גרוס, מנהלם של סטטיק ובן אל תבורי, מסר: "אני מזועזע מהכתבה הרעה והמגמתית. זה סיכול ממוקד יזום. לא יכול להיות שהשיר "נמסטה" נמצא במקום הראשון בהשמעות ברדיו עם כ-700 השמעות בשלושה שבועות ושמונה מיליון צפיות ביוטיוב ועולה כתבה כזו שהיא פשוט הוצאה להורג בשידור חי. סטטיק ובן אל מובילים בפער משמעותי בצפיות והאזנות ברדיו על זמרים מובילים אחרים ונמצאים במקום הראשון מהיום שהשיר יצא למרות ריבוי התכנים הקדחתני. מדובר בכתבה אינטרסנטית שיוצרת מציאות כוזבת ולא בכתבה עיתונאית פר אקסלנס. גוף רשמי כמו וואלה לא יכול להרשות לעצמו לשתף פעולה עם אנשים שמונעים ממטרות זדון. זו כתבה שאין קשר בינה לבין המציאות והיא באה במטרה חד משמעית לשים רגל ולהרוס. בכל 24 שנותיי בתעשיית הבידור לא נתקלתי בכתבה מגמתית כזו ששמה לעצמה מטרה לעשות נזק ותו לא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully