וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ליברמן לא הצליח לחסל את הנייה תוך 24 שעות, אז הוא מנסה מטרה נוחה יותר"

23.1.2018 / 11:00

אמנים ויוצרים מסתייגים מהתבטאויות שני הצדדים בסערת ליברמן-גפן. אחינועם ניני: "כל השוואה לשואה מעוררת רגשות עזים, ובצדק. מצד שני, אני מתנגדת לסתימת פיות מטעם השלטון". ומה חשבו על הסערה יהודה עדר, שמרית אור, אפרים שמיר ויוסי גיספן?

יהונתן גפן בהמופע של רד ודביר.
יהודה עדר: "אני חושב שיהונתן לא יתנגד ליחסי הציבור האלה". יהונתן גפן ב"המופע של רד ודביר"

אמנים, יוצרים ומוזיקאים מביעים את מחאתם כנגד הנחייתו של שר הביטחון, אביגדור ליברמן, למפקד גלי צה"ל שלא להשמיע או לראיין את היוצר יהונתן גפן, לאחר שהאחרון פרסם אתמול טקסט בחשבון האינסטגרם שלו ובו כתב על הנערה עהד תמימי. גפן התייחס בדבריו למניעים שהיו עלולים להביא אותה לסטור לקצין, והשווה אותה לגיבורות היסטוריות יהודיות, כמו חנה סנש ואנה פרנק. עם זאת, כמה מהאמנים והיוצרים ששוחחו עם וואלה! תרבות הביעו הסתייגויות גם מהטקסט של גפן.

אחינועם ניני אמרה לוואלה! תרבות: "הצורך האמיתי והחשוב להציב מראה בפני החברה ולהתריע לא פותר אותנו מהצורך לברור בקפידה את האופן בו אנחנו עושים זאת. כל השוואה לשואה מעוררת רגשות עזים, ובצדק. מצד שני, אני מתנגדת לסתימת פיות מטעם השלטון, ולרדיפה של כל מי שאיננו מיישר קו עם מדיניותו".

אחינועם ניני. ברנרדו דורל,
"אני מתנגדת לסתימת פיות מטעם השלטון, ולרדיפה של כל מי שאיננו מיישר קו עם מדיניותו". אחינועם ניני/ברנרדו דורל

"ראיתי שיהונתן יוצא במופע חדש. נראה לי שעכשיו יבואו הרבה אנשים לראות אותו", אמר לנו המוזיקאי יהודה עדר. "יהונתן תמיד היה במקום הזה. הופעתי איתו ועם ודיוויד ברוזה כשלישיה במלחמת לבנון ב-1982. באמצע ההופעה, שהתקיימה ליד ביירות, המג"ד שהיה שם לא אהב את מה שיהונתן אמר והוא סולק חזרה לתל אביב. אז עולם כמנהגו נוהג. אני חושב שיהונתן לא יתנגד ליחסי הציבור האלה".

הפזמונאית שמרית אור אמרה לוואלה! תרבות הבוקר: "את ההשוואה לאנה פרנק עשה מישהו אחר בכלל, לפני גפן, אני כבר שמעתי את זה שלשום. זה לא המצאה של יהונתן, הוא חזר על משהו שהוא שמע. בכל מקרה, לא הייתי משתמשת בהשוואה הזאת, אני לא חושבת שמה שעשתה עאהד תמימי קשור לאנה פרנק. אנה פרנק התפרסמה בגלל דברים אחרים, לא בגלל שהיא נתנה סטירות לחיילים.

"אנחנו חיים היום בתקופה שבה כל שר חושב שיש לו מה לומר בענייני תרבות, גם אם הוא עוסק בחקלאות או עוסק בביטחון או עוסק בתרבות במקרה. האנשים האלה פשוט הגיעו למקומות הלא נכונים, לא זכו לעבור במוסדות הנכונים, והם שופכים את מררתם על כל יוצר שהם נתקלים בו בדרך. אנחנו בכלל אויבי העם. דעתי ששר הביטחון עשה דבר מאוד טיפשי ונהג בצורה קשה. אני מאוד מקווה שהוא יתאפס על עצמו ויבין שבמדינה דמוקרטית רשאי כל אחד להביע את דעתו, כל עוד הוא לא פוגע פיזית באדם השני. גלי צה"ל היא תחנה של אנשים צעירים וחושבים, אנחנו נשמח להשאיר אותה ככזאת. שישמעו דעות".

עוד באותו נושא

ליברמן הורה לגלצ להחרים את יהונתן גפן: "השווה בין תמימי לאנה פרנק"

לכתבה המלאה
עהד תמימי מובאת לדיון הארכת מעצר בכלא עפר, 15 בינואר 2018. רויטרס
רחוקה מאנה פרנק. עהד תמימי/רויטרס

גךלעד כהנא אמר לוואלה! תרבות: "זה ניסיון פאתטי של ליברמן לשמור על רלוונטיות לאחר שהוכה שוק על ירך בחזית סגירת המרכולים בשבת. מייצר רעש כדי שלא ישמעו אותו נעלם".

אפרים שמיר, יהונתן גפן כתב לך את השיר "ערב של יום בהיר". האם מבחינתך זהו בוקר של יום קודר?

"אני לא מתרגש מדבריו של ליברמן. כבר אמר היועץ המשפטי שאין לו סמכות לקבוע את התכנים בגלי צה"ל, וישראל למזלנו היא לא רוסיה הקומוניסטית ואתה לא יכול לעשות דברים כאלה גם אם אתה שר הביטחון. אני מבין שלחסל את הנייה תוך 24 שעות הוא לא הצליח, אז הוא מנסה לחסל מטרה יותר קלה".

מי שאחז בדעה שונה משאר היוצרים והאמנים הוא הפזמונאי יוסי גיספן, שאמר לנו: "גם לחופש הביטוי יש קווים אדומים, ולעולם אי אפשר להשוות את אנה פרנק ששילמה בחייה מבלי שפגעה באף אחד, לבין נערה שהכתה חייל".

נורית גפן, אשתו לשעבר של גפן ואם ילדיו, אמרה: "יהונתן אדם אמיץ, חכם, שנון ואומר דברים שהרבה אנשים שלא אוהבים לשמוע".

שמרית אור. ראובן קפוצ'ינסקי, Creative Commons
"שר הביטחון עשה דבר מאוד טיפשי ונהג בצורה קשה. אני מאוד מקווה שהוא יתאפס על עצמו". שמרית אור/Creative Commons, ראובן קפוצ'ינסקי

ואילו שרת התרבות מירי רגב מסרה בתגובה: "התייחסותו המקוממת של יהונתן גפן לעהד תמימי כמקבילתם של חנה סנש, אנה פרנק ושל דוד המלך היא חלק מהזיותיו של גפן. יהונתן, תמימי אינה תמימה ואינה 'הילדה הכי יפה בגן' אלא עבריינית תומכת טרור, היושבת כעת במעצר. מציעה לך לשוב לשיריך ולא להתעסק בדימויים של משורר מגוייס לשחרור פלסטין. ההשוואה מעוררת החלחלה בין גיבורות השואה של עמנו לבין תמימי הטרוריסטית בשבוע, בו העולם מציין את יום השואה הבינלאומי, היא חציית קו אדום של מי שמבקש לשכתב את דפי ההיסטוריה בשם אמנות מגויסת, שאף פעם לא זכתה לכבוד".

שר הביטחון אביגדור ליברמן הנחה הבוקר (שלישי) את מפקד גל"צ, שמעון אלקבץ, להפסיק להשמיע או לראיין את היוצר יהונתן גפן בתחנה, לאחר שפרסם אתמול טקסט בחשבון האינסטגרם שלו ובו כתב על הנערה עהד תמימי. גפן התייחס בדבריו למניעים שהיו עלולים להביא אותה לסטור לקצין והשווה אותה לגיבורות היסטוריות יהודיות, כמו חנה סנש ואנה פרנק. "מדינת ישראל לא תיתן במה לאדם שמשווה בין ילדה שנספתה בשואה ולוחמת גיבורה שנלחמה במשטר הנאצי, לעהד תמימי הפרחחית שתקפה חייל", מסר ליברמן. "רדיפת הכותרות של גפן מחליאה ומקוממת. הבמה הראויה לדברי ההבל של גפן היא שידורי אל-מנאר של החיזבאללה".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ביקש להבהיר כי על פי הדין, כפי שנקבע כבר בעבר, אין לשר סמכות חוקית להתערב בתכנים המשודרים בתחנה. הסמכות החוקית לקבוע את התכנים שישודרו בתחנה מסורה בידי גורמי המקצוע של התחנה בלבד, כך נמסר מהודעה של משרד המשפטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully