וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמוס עוז סופד לחיים גורי: "הוא היה גדול המשוררים"

31.1.2018 / 8:50

רה"מ נתניהו ספד לחיים גורי: "הוא שילב את הלוחם ואיש הרוח". נשיא המדינה: "בור נפער בלב. נישא את מילותיו תמיד". עמוס עוז: "הוא היה משורר חם. אני מרגיש את נוכחותו כמו חיבוק". א.ב יהושע: "הוא היה מודל חוצה דורות"

מערכת וואלה!

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד הבוקר (רביעי) לחתן פרס ישראל, הסופר והמשורר חיים גורי, שהלך הלילה לעולמו בגיל 94: "אני מבקש להביע את צערי על פטירתו של חיים גורי, מבכירי המשוררים והסופרים שלנו, לוחם הפלמ"ח ובן דור תש"ח. אני רוחש כבוד עצום לסוללי דרכנו לעצמאות. הם נאבקו בחירוף נפש למען תקומת ישראל, מעטים מול רבים, וגורי עצמו שילב באופן יוצא דופן את הלוחם ואת איש הרוח", אמר.

"אני פגשתי אותו לראשונה זמן קצר לאחר נפול אחי, יוני", סיפר ראש הממשלה נתניהו. "הוא אמר שם דברים מרגשים מאוד, ומאז היינו נפגשים מעת לעת, ובשנים האחרונות נפגשתי בלשכתי עם יוצאי הפלמ"ח וגורי ביניהם. זאת הייתה סגירת מעגל אמיתית...הוא חי את אותם ימים, ימים של עופרת ודם, ימים שבהם חברים שלו נפלו מימין ומשמאל. יצירתו של חיים גורי תמשיך להיות איתנו לדורי דורות, יהי זכרו ברוך"

נשיא המדינה ראובן ריבלין הוסיף: "‏בור נפער בלב. נחמה ואני מבכים הבוקר את לכתו של חיים גורי, המשורר הלאומי בן ימינו. איש שהיה לסמל. משורר העצמאות, משורר הרעות, לוחם ואיש רוח. בן דור המייסדים שהיה למייסד של פרקי השירה והיצירה הגדולים שלנו ודרכם חיזק את המסדים הערכיים והמהותיים של קיומנו כאן כעם, כאומה".

ריבלין אמר גם: "גורי היה גאוותינו. רוח שנשבה בגוף, בקיום היומיומי והשמיעה מילים של תבונה. של עוצמה. של מוסר. אהבנו אותו מאד. את חוכמתו וישראליותו. נישא את מילותיו תמיד".

חיים גורי בביתו בירושלים, אפריל 2013. טלי מאייר
חיים גורי/טלי מאייר

גם הסופר עמוס עוז ספד לחיים גורי בשיחה עם וואלה! תרבות: "חיים חבר יקר וקרוב שלי הרבה מאוד שנים, מאז שהייתי נער בן 17. חיים משורר חם, ואדם חם. לא תמיד זה הולך יחד. קשה לדבר על שיריו במושגים של טמפרטורה, שירה חמה, שירה קרה, אבל נדמה לי שכל קורא שירה מבין למה אני מתכוון כשאני אומר שהוא היה משורר חם. בהרבה דברים לא הסכמנו, מצאו את עצמנו פעם משני צדדים מנוגדים מאוד מאוד של מתרס פוליטי, הוא היה איש ארץ ישראל השלמה ואני תמכתי בפשרה עם הפלסטינים. חיים היה משורר שעשה בשירתו דרך ארוכה מאוד, מספרו הראשון, 'פרחי אש', שהיו בו שירי חברות, שירי מלחמה, שירי בדידות, אהבה, רעות, דרך המהפכה שהכניסו נתן זך וחבריו לשירה העברית, המהפכה של הספקנות, האירוניה והאיפוק. גורי עבר דרך המהפכה הזאת ויצא מצד שני.

"הוא היה משורר של תזמורת שלמה - שירים של ספקנות, שירים של כאב ושירים של געגועים. וגם שירים של צחוק, קלות ראש וחברות. גם מבחינה צורנית, מבחינה שירית, הוא עבר דרך ארוכה מאוד. הוא העמיק, הוא השתכלל. בעיני הוא גדול המשוררים שהיו. אני מרגיש את נוכחותו כמו חיבוק חם".

הסופר א.ב. יהושע ספד אף הוא לגורי בשיחה עם וואלה! תרבות: "ג'ורי - כך קראו לו, ג'ורי - גדול ממני ב-13 שנה. הוא היה משורר שידע לחצות דורות. למרות שהיה לו תו דורי מאוד מובהק, קראו לו משורר הפלמ"ח, משורר דור מלחמת השחרור. הייתה לו יכולת מופלאה לחצות דורות ספרותיים רבים ולהידבר עם כולם, כמו שהייתה לו היכולת להידבר עם כל מי שהיה בן הארץ הזאת, כולל הערבים. היה לו קשר עמוק עם הפלסטינים. הוא היה בן ארץ במובן הכי עמוק של המילה. הוא היה משורר פורה עד סוף ימיו. הייתה לו אישה נהדרת, שהייתה צמודה לו ותומכת בו. מבחינה זאת הוא היה איש מאושר. למרות שמדי פעם הוא היה בוכה על גורל הארץ וכל מיני דברים מהסוג הזה, עדיין ידעתי שבמהותו הוא איש מאושר. הוא גם היה ציוני במובן העמוק, שמבין שהתהליך הזה של חזרת העם למולדתו, ככל שיש בו כאבים, הוא תהליך מוסרי נכון, לקחת את גורלנו בידינו. גורי היה מודל של אושר, של סיפוק, של עבודה ושל יכולת פריצה רחבה. הלוואי על כולנו".

שרת התרבות מירי רגב מסרה: "נעצב ליבי לשמע הידיעה המרה על פטירתו של חיים גורי. חיים גורי ז"ל היה מגדולי משוררי דור תש"ח וליווה את תקומת עמנו בארצו. השורה האלמותית משירו "הרעות", 'מה רבים שאינם כבר בינינו' מהדהדת בי, עת אנו נפרדים מרבים מאותם יפי הבלורית והתואר, אשר טביעות אצבעותיהן חקוקות בקרקע וברוח של עמנו. גורי ז"ל היה ויישאר לעד מ'פרחי האש' של תקומתנו הלאומית במדינת ישראל".

עוד באותו נושא

המשורר והסופר חיים גורי הלך לעולמו בגיל 94

לכתבה המלאה

נועה גורי נפרדת מאביה חיים גורי

השקת ספרו של עמוס עוז "בין חברים". נמרוד סונדרס
עמוס עוז/נמרוד סונדרס
א.ב. יהושע. ראובן קסטרו
א.ב יהושע/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully