וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דויד גרוסמן לוואלה! תרבות: "פרס ישראל - הכרה בספריי ובדעותיי"

12.2.2018 / 13:36

בריאיון לוואלה! תרבות לרגל זכייתו בפרס ישראל אמר דויד גרוסמן: "זה לא סוד שזה הפרס החשוב ביותר והמשמעותי ביותר בישראל". הנשיא ריבלין שוחח עם הסופר וברך אותו: "אשרינו שהוא הזוכה בפרס בשנת ה-70 למדינת ישראל"

עריכת ודאו: ניר חן

"יש משמעות רבה מאוד לפרס ישראל מבחינתי" - כך אמר הסופר דויד גרוסמן לוואלה! תרבות בעקבות ההכרזה על זכייתו בפרס ישראל לספרות ולשירה עברית. "זה לא סוד שזה הפרס החשוב ביותר והמשמעותי ביותר בישראל. אני מרגיש בזה הכרה ותמיכה גם בספרים שלי וגם בדעות שלי, שאותן אני מביע כבר די הרבה שנים".

לפני 3 שנים משכת את מועמדותך לפרס ישראל, לאחר התערבות נתניהו בהליך קבלת הפרס. ראש הממשלה לא השתנה מאז. מה גרם לכך שהפעם לא הסרת את מועמדותך?

"התנאים לגמרי שונים. אז היה כמעט ניסיון השתלטות של נתניהו על ועדת הפרס. חשבתי שבמקום כזה אני לא רוצה להיות, אז משכתי את המועמדות. היום, לפי כל מה שאני מרגיש, הכול התנהל בצורה תקינה, חשאית, כפי שהיה צריך להתנהל פרס כזה ופרס בכלל".

כל מועמד לפרס התבקש לתאר את חייו "באופן סיפורי". אתה בחרת לחזור לילדותך בירושלים, לרגע שבו אביך לא היה משוכנע שיבינו את כתביך גם מחוץ למשפחה.

"כל מועמד צריך לרשום כמה מאות מילים שבהם הוא מספר על עצמו. סיפרתי על עצמי, סיפרתי על השכונה שגדלתי בה בירושלים, שאחר כך כתבתי עליה את 'עיין ערך אהבה'. מומיק, גיבור הספר, בא מהשכונה הזאת, קריית יובל. בילדותי קראו לה בית מזמיל. אני בכלל מרבה לכתוב על ילדות, מרבה לכתוב לילדים. אני מרגיש שיש לי אפיק פתוח לגיל הילדות, שהוא גיל מופלא, וגם קשה. לא פשוט להיות ילד".

ואלו המילים היפות שכתב גרוסמן לוועדת הפרס: "אני רוצה לסיים בסיפור: ב'ספר הדקדוק הפנימי' תיארתי משפחה ירושלמית קטנה וסימביוטית, שאינה שונה מאוד מהמשפחה שבה גדלתי. לפני שהספר פורסם, חשבתי שזכותם של הורי לקרוא אותו לפני שיקראו בו אחרים. הבאתי להם את כתב היד, והם קראו, ואבי אמר, "זה ספר יפה, אבל אתה באמת חושב שמישהו מחוץ למשפחה שלנו יבין אותו?'. ומאז, בכל פעם שמופיע תרגום נוסף של 'הדקדוק' לשפה זרה, אני מביא את הספר לאבא שלי ואומר, 'רואה, אבא? הם הבינו'. ובעצם, ככה אני רוצה שספריי יהיו: שהם ייקראו בארץ ובחו"ל, בעברית ובסינית ובטאמילית, ושאבא שלי יחשוב שרק המשפחה שלנו תוכל להבין אותם".

דויד גרוסמן. AP
"מאוד ראוי". גרוסמן/AP

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין שוחח עם הסופר דויד גרוסמן וברך אותו על זכייתו בפרס ישראל. "גרוסמן הוא מגדולי הסופרים שידענו בעם ישראל. מדינת ישראל זכתה היום כשהוחלט להעניק לגרוסמן את פרס ישראל. הזכייה הזו משמחת אותי עוד יותר מזכייתו בפרס מאן בוקר, פרס בינלאומי חשוב לכל הדעות, מאחר והיא בבחינת אמירת תודה של העם כולו לסופר הענק הזה - על כתיבתו, על רגישותו, על גיבוריו שהפכו לחלק מאיתנו, על לבו הגדול ועינו החדה. אשרינו שהוא הזוכה בפרס בשנת ה-70 למדינת ישראל".

הסופר א.ב. יהושע ברך את גרוסמן בשיחה עם וואלה! תרבות: "זה משמח אותי מאוד שדוד זכה בפרס ישראל, אכן מגיע לו. הוא חבר טוב. ולמרות הפרש הגילאים בינינו, אני תמיד ראיתי בו הבטחה גדולה של הדור שבה אחרינו, הוא ממשיך את המסורת. הוא גם סופר שמתפתח, מהסיפור הראשון שלו שאני זוכר אותו בסימן קריאה, הרגשתי שהנה בא קול חדש ומורכב, קול שיודע יפה מאוד לעבוד עם השפה. יש לו כשרון מיוחד לעברית ולשפה. הוא מחדש בה, לש אותה נפלא. והוא גם כמובן איש שעומד בשער, שמדבר, 'הזמן הצהוב', 'נוכחים נפקדים', כלומר לא מפחד לטבול במים העמוקים האידיאולגיים של הנושאים הציבוריים, ולכן מאוד ראוי ומאוד שמח".

עוד באותו נושא

"זכינו שהוא משלנו": הסופר דויד גרוסמן זכה בפרס ישראל

לכתבה המלאה
דויד גרוסמן עם מיכל רובנר. נמרוד סונדרס
גרוסמן/נמרוד סונדרס

שר החינוך נפתלי בנט הודיע הבוקר כי פרס ישראל לספרות ושירה עברית לשנת תשע"ח יוענק השנה לסופר דויד גרוסמן. בנימוקי ועדת הפרס נכתב כי גרוסמן הוא "אחד הקולות העמוקים, המרגשים והמשפיעים בספרות הישראלית". עוד נכתב בנימוקי ועדת הפרס: "מאז תחילת שנות השמונים של המאה העשרים, כבש דויד גרוסמן את מקומו במרכזה של התרבות הישראלית. ברומנים, בסיפורים, במסות, בכתיבתו התיעודית, ביצירתו הענפה לילדים העמיד שורה של יצירות מופת המצטיינות בכוח דמיון עשיר, בחכמת לב עמוקה, ברגישות אנושית, בעמדה מוסרית נוקבת ובלשון ייחודית ורבת הדהודים. תרגומי ספריו לעשרות שפות הפכו אותו לאחד הסופרים הישראלים הנודעים, המוערכים והאהובים בעולם".

דויד גרוסמן, יליד 1954, כבר זכה בעבר בפרס ראש הממשלה, בפרס א.מ.ת, בפרס ספיר, בפרס מדיסיס ובשנה שעברה גם בפרס מאן בוקר הבינלאומי על ספרו "סוס אחד נכנס לבר". הוא אחד הסופרים הישראלים המוכרים והמוערכים ביותר, בארץ וברחבי העולם. ספרו הראשון, "דו-קרב", יצא ב-1982, ומאז הוציא עשרות כותרים נוספים שנכנסו מידית לקאנון הישראלי.

נשיא המדינה ראובן ריבלין עם רעייתו והסופר דוד גרוסמן יוני 2017. מארק ניימן/ לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
ריבלין וגרוסמן/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן/ לע"מ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully