וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הקדמונים": ריאיון עם ניק פארק

20.3.2018 / 9:36

ניק פארק, מבכירי במאי האנימציה אי פעם, חוזר למסך הגדול עם "הקדמונים", אותו ידבבו בגרסה העברית אלי פיניש ואופירה אסייג. בריאיון, הוא מספר למה עשה סרט על כדורגל אפילו שהוא לא אוהב כדורגל ומדבר גם על העצמה נשית, לאומנות ומבטאים מצחיקים

יח"צ - חד פעמי

ביום חמישי הקרוב ינחת באולמות הקולנוע מבול של סרטים לכל המשפחה, שיעלו כאן לקראת חופשת הפסח. באופן לא מפתיע, שניים מן הטובים שבהם מגיעים מבריטניה, עדיין תו תקן בכל הקשור לבידור איכותי. באחד מהם, "פדינגטון 2", עוד נעסוק בהמשך. השני הוא מותג מוכר הרבה פחות: "הקדמונים".

מדובר בתוצר נוסף של אשפי הפלסטלינה ארדמן, מן האולפנים המוערכים בעולם האנימציה, אך מי שבדרך כלל לא זכו להצלחה קופתית ניכרת בישראל. עכשיו, לאחר סדרת סרטי "וולאס וגרומיט", "מרד התרנגולים", "שון הכבשון" ורבים אחרים, הם מנסים את מזלם עם הסרט הטרי הזה.

כפי שמשתמע משמו, מתרחש הסרט בתקופת האבן. גיבוריו הם בני שבט צנוע, השוכן לו בשלווה בעמק, עד שההרמוניה מופרת בידי פולשים מעידן הברונזה. אז, כיאה לקומדיה בריטית, מחליטים שני הצדדים ליישב את הסכסוך הטריטוריאלי במשחק כדורגל, שהמנצח בו יזכה גם בשטח.

הסרט יופץ כאן בגרסה המקורית, בה מדבבים בין השאר טום הידלסטון, אדי רדמיין ומייזי וויליאמס מ"משחקי הכס"; ובעותקים מדובבים, בהם יככבו אלי פיניש וגם, שימו לב, אופירה אסייג, בהופעת בכורה קולנועית, התורמת כאן את קולה לדמותה של מלכה בשם אופיפה.

מאחורי כל הדמויות הללו עומד הבמאי ניק פארק, שהצטרף לאולפני ארדמן בשנות השמונים והפך מאז ליוצר הבולט ביותר שלהם. באמתחתו שלל אוסקרים על הסרטים הקצרים בכיכובם של וולאס וגרומיט, והוא גם מי שביים (בשיתוף עם אחרים) את הסרט העלילתי הארוך על שתי הדמויות הללו וכן את "מרד התרנגולים".

בעשור האחרון, פארק לא נטל את שרביט הבימוי וב"שון הכבשון: הסרט", למשל, הסתפק בקרדיט של הפקה. "הקדמונים" מסמן את שובו מאחורי המצלמה לאחר עשר שנות הפסקה, וגם את הפעם הראשונה בה הוא מביים לבדו סרט באורך מלא.

הקדמונים. ניו גייז,
לא לחובבי כדורגל בלבד. ניק פארק עם המדבבת מייזי וויליאמס/ניו גייז

העלילה של הסרט, שפע הבדיחות הפנימיות שיש בו לחובבי הענף ועצם היותו של פארק בריטי, מעלים את הסברה ההגיונית כי הוא חולה כדורגל. אך בשיחת טלפון עמו לרגל צאת "הקדמונים" בישראל, מפתיע הקולנוען: "לא, האמת שאף פעם לא באמת אהבתי ספורט", מודה הבמאי. "כשהייתי ילד, גרתי בפרסטון והיה לי את הסמל של הקבוצה על התיק, אבל לא טרחתי ללכת למשחקים. נקודת המוצא כאן לא היתה רצון לעשות סרט על כדורגל. הרעיון הראשוני שלי היה לעסוק באדם הקדמון, ואז חשבתי - ראיתי כבר הרבה סרטים על התקופה הזו, אבל איזה סרט עוד לא ראיתי? עניתי לעצמי שמעולם לא ראיתי סרט בו הקדמונים הם אנדרדוגים היוצאים להשתתף במשחק חייהם. שיעשע אותי לחשוב עליהם נדרשים ללמוד את רזי הכדורגל, שהרי הם כל כך מגושמים, והספורט הזה מחייב אותם להשתמש ברגליים בלבד, והם רגילים לעשות הכל בידיים".

בשל חוסר העניין שלו בכדורגל, פארק לא זורם עם הבדיחות שלי על השוערים הידועים לשמצה של נבחרתו הלאומית, וגם לא מתעניין במיוחד לשמוע כי בין מדובבות הסרט גם אופירה אסייג, שותפתו הקבועה של איל ברקוביץ', לשעבר כדורגלן במדינתו. כל זה מעלה את התמיהה מאיפה באו כל אותם גגים תסריטאים המשתעשעים על חשבונם של ריאל מדריד ורונאלדו, או כל ההברקות המיטיבות להעביר את הענף לימי האבן: כך, לדוגמה, במקום הילוך חוזר טלוויזיוני, משתמשים כאן במעין תיאטרון בובות מאולתר בצידי המגרש. "היו לי הרבה יועצים בשביל זה", הוא אומר. "כמעט כל אדם אחר שעבד על הסרט הוא חובב כדורגל, למשל התסריטאי מרק ברטון, והם סיפקו לי שפע של בדיחות בנושא, אבל באמת שניסיתי ליצור את הסרט כך שידבר גם למי שאינם בקיאים בתחום, כמוני".

עם הזמן מתברר כי הכוח המרכזי של הנבחרת הקדמונית היא אחת מבנות השבט, המפגינה כישורי כדורגלנות מרשימים, ובכך זה הופך להיות הסרט עם הכי הרבה העצמה נשית בתולדות ארדמן. לכך כיוונת מלכתחילה?

"אני יודע שעכשיו זה נראה טרנדי, אבל באמת שלא היתה כאן כל כוונה לרכוב על איזשהו מומנטום: הרי העבודה על הסרט התחילה הרבה לפני התעוררות הדיון העכשווי בנושאים הללו. פשוט אמרתי לעצמי שיהיה ראוי להוסיף פרספקטיבה חדשה. הן עולם הכדורגל והן העולם של האדם הקדמון נתפסים בדרך כלל כיקום גברי עד מאוד, כך שלהציב אשה בתור כוכבת הנבחרת זה מהלך מעניין ומרענן".

עוד באותו נושא

שתיקת הכבשים: ריאיון עם מרק ברטון על "שון הכבשון", סרט לכל המשפחה בלי דיאלוגים

לכתבה המלאה
הקדמונים. ניו גייז,
מצילה את הנבחרת. מתוך "הקדמונים"/ניו גייז

כל סרט בריטי שיוצא היום, גם אם מדובר בתוצרים לא פוליטיים על פניו כמו "פדינגטון 2" או "הקדמונים", ישר נבחן ביחס לברקזיט. מתיש אותך כבר שאתה צריך לענות על השאלה אם הסרט שלך פרו או אנטי היציאה מן האיחוד?

"האמת היא, שזה מאוד הדאיג אותי. התחלנו לעבוד על הסרט לפני הברקזיט וכשזה קרה, אמרתי לעצמי שעוד עלולים לראות בו כמטאפורה לאומנית. אחרי הכל, הגיבורים כאן נלחמים על השליטה בעמק שלהם ומנופפים בדגלים, ונוסף לכך, הארכי-נבל כאן מדבר במבטא צרפתי".

למה באמת? נעלבתי.

"אני לא תופס אותו כמי שמדבר במבטא צרפתי, אלא פשוט כמישהו שמדבר מצחיק. ניסינו כל מיני מבטאים אירופאיים שונים, ובמבטא גרמני הוא נשמע כמו נאצי, אז הלכנו על צרפתי, וזה יצא מצחיק".

שאלתי את עצמי, מה יעשו המדבבים בצרפת?

"גם אני שאלתי את זה. אז כמובן שבגרסה הצרפתית לכולם יהיה מבטא צרפתי, ולאיש הרע פשוט יהיה נימת דיבור שונה".

הקדמונים. ניו גייז,
הקדמונים/ניו גייז

חשבתם ללהק לצוות המדבבים גם כוכב כדורגל או כדורגלן עבר?

"חשבנו על זה, אבל הצרה היא שכדורגלנים טובים הם בדרך כלל שחקני קולנוע גרועים, אז פשוט לקחנו את מה מי שחשבנו שיעשו עבודה טובה".

אם לחזור לעשיית הסרט עצמו, האם מדובר בפרויקט הכי שאפתני שלך?

"בהחלט, הכי מסובך. הטכניקה היא תמיד אותה טכניקה, כמו בסרטים הראשונים, אבל כאן היה יקום מסובך לבנות, עם הרי געש ולאבה ועם אצטדיון כדורגל שאלפי אנשים יושבים ביציע שלו. הפעם לא השתמשנו בפלסטלינה בלבד אלא בהמון אפקטים דיגיטלים - אין אפילו סצנה אחת בלי אפקט כזה. האתגר הכי גדול שלי היה סצינות משחק הכדורגל עצמן. רציתי שהן יהיו מלהיבות, דרמטיות וקולנועיות, ואין הרבה סרטי כדורגל טובים, אז לא היה לי ממה לקחת השראה. במקום זאת, התבססתי על סרטים כמו 'גלדיאטור'".

יש סיכוי שנראה את "הקדמונים 2: משחק הגומלין"?

"אני לא פוסל זאת על הסף, אבל עוד לא הגענו לדבר על זה. כולנו בארדמן מאוד עסוקים בפרויקטים אחרים - בראש ובראשונה סרט נוסף בסדרת 'שון כבשון'".

הקדמונים. ניו גייז,
סלפיז מתקופת האבן. ניק פארק עם מייזי וויליאמס ואדי רדמיין, שתרמו את קולם לסרט/ניו גייז
הקדמונים. ניו גייז,
לנבחרת אנגליה יש מה ללמוד. מתוך "הקדמונים"/ניו גייז
הקדמונים. ניו גייז,
ינסה לשבור קופות בפסח. מתוך "הקדמונים"/ניו גייז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully