וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחרות קשה: השירים שעלולים לסכן את הניצחון של נטע ברזילי

20.3.2018 / 0:00

בשבילנו אמנם ישראל כבר ניצחה באירוויזיון, אבל בחצי הגמר הראשון נטע ברזילי תתמודד מול 18 אמנים נוספים שלוטשים עיניים לגמר. האם היא באמת תכבוש את הפסגה או שמדובר בפלופ חובבים? פרשננו יניב דורנבוש צולל לסטטיסטיקות ולהימורים

עריכת וידאו:ניר חן

הכירו מושג חדש: פלופ חובבים. הביטוי הזה עוד יחזור על עצמו מספר פעמים בחודשיים הקרובים. בסביבות נובמבר זה מתחיל - שירי האירוויזיון של השנה הבאה מתחילים לטפטף עד המבול של פברואר-תחילת מרץ כשכמעט אין שבוע שבו לא נחשף שיר אירוויזיון חדש, אם דרך קדמי-אירוויזיון, חשיפות ישירות או הדלפות. חובבי האירוויזיון עטים על כל שיר כמו עוף דורס במדבר צחיח - בהתנפלות רעבתנית, כמעט אלימה. שתי תגובות קיצוניות חוזרות על עצמן שוב ושוב: "איזה פח, האירוויזיון הכי גרוע בהיסטוריה" ומנגד - "אפשר לבטל את האירוויזיון, זה השיר הכי טוב EVER". אין קונצנזוס בעולם האירוויזיון ותמיד יהיה מי שיכתוב על שיר שזוכה לאהדה "עוד פלופ חובבים". את התגובה הזו הוא ישמור בצילום מסך למקרה שהשיר לא יעלה לגמר כדי לנפנף עם "אל תשכחו איפה קראתם את זה קודם!".

על טעם, או במקרה הזה - על חוסר טעם, כנראה שאי אפשר להתווכח, אבל השנה באמת צפויה תחרות גרועה במיוחד עם שירים שלא ברור איך נבחרו. וכך, ככל שנבחרו עוד ועוד שירים, נטע ברזילי וישראל עלו במעלה טבלאות ההימורים עוד לפני פרסום השיר. כשהשיר הודלף נטע ברזילי זינקה למקום הראשון, וכשהקליפ פורסם היא כבר פתחה פער מהמקום השני. עיתוני העולם, סוכנויות ההימורים, כמות בלתי נתפסת של צפיות בקליפ בכל הפלטפורמות, כניסות לפלייליסטים בכל העולם ואפילו רקדנים מאוגנדה כבר הכתירו את השיר הזה לזוכה הבלתי מעורער של אירוויזיון 2018. רק דבר אחד נראה שכמעט שכחנו - ישראל היא מדינה קטנה במזרח התיכון ולא בריטניה, ספרד, איטליה, גרמניה או צרפת שמשתתפות אוטומטית בגמר. כלומר לפני הגמר יש עוד חצי גמר לעבור, האם יש סיכוי לעשות את זה?

השנה נציין 15 שנים מאז שהוצג חצי הגמר בתחרות ו-11 שנים לשני חצאי הגמר. מתוך 14 שנים שבהן מדינות נאבקות על מקום בגמר ישראל העפילה שמונה פעמים לגמר. 57% זה לא רע בכלל ומציב אותה במקומות 6-8 מבין המדינות שמשתתפות בחצי הגמר הראשון. חצי הגמר של נטע ברזילי קשה יותר סטטיסטית לעלייה: עשר מדינות עולות מכל חצי גמר אך החצי שלנו הוא הגדול יותר עם 19 מדינות (לעומת 18 בחצי השני). החצי הראשון נחשב השנה לקשה יותר מבחינת השירים שמתמודדים בו, כך למשל כל חמש המובילות בהימורים מגיעות מהחצי שלנו. עשר מדינות מתוך 20 המובילות מגיעות מהחצי הראשון ורק חמש מהחצי השני. חמש הנותרות מגיעות מתוך שש המעפילות אוטומטית (חמש הגדולות בנוסף לפורטוגל המארחת). אלו המדינות שנטע תצטרך להביס בדרך לגמר:

העולות הבטוחות

אזרבייג'ן - X My Heart - אייסל

עשרה גמרים בעשר השתתפויות - 100% הצלחה. זו המדינה היחידה שלא פספסה גמר אחד מאז שהתחילה להשתתף ב-2008. ההתחלה הייתה טובה עם שש שנים רצופות בטופ 10 כולל זכייה אחת כבר בשנה הרביעית להשתתפותה. לאורך השנים היו שמועות על קניית קולות אבל כנראה שבארבע השנים האחרונות זה פחות עובד ואזרבייג'ן מסיימת מחוץ לעשירייה הראשונה. השיר הזה אמנם מיושן, אך עדיין נעים לשמיעה. בסוכנויות ההימורים הוא מדורג במקום ה-21 הכללי ובמקום ה-9 בחצי הגמר. כשאזרבייג'ן משתתפת בחצי הגמר שלנו אנחנו יודעים - מקום אחד בגמר תפוס בוודאות.

השיר של אזרבייג'ן

יוון - Oniro Mou - יאנה טרזי

13 גמרים ב-14 השתתפויות - 93% הצלחה. יוון נחשבה בעבר לאחת המדינות היותר בינוניות בתחרות כשבין 1994-2003 סיימה שבע פעמים במקומות נמוכים ואף פרשה לשנתיים באמצע. נקודת המפנה הגיעה ב-2004, עם שמונה שנים רצופות בטופ 10 כולל זכייתה היחידה עד כה בתחרות. בארבע השנים האחרונות חזרה יוון להיות מדינה כושלת יחסית, עם פעמיים במקום ה-19, מקום 20, והשנה היחידה שבה לא עלתה לגמר. השנה יוון חוזרת למקורות עם שיר שסוחף את חובבי האירוויזיון, ובמידה מוגבלת גם את סוכנויות ההימורים: מקום חמישי בסיכויי ההעפלה לגמר ומקום 11 בסיכויי הניצחון.

השיר של יוון

ארמניה - Qami - סוואק חאנאגיאן

10 גמרים ב-11 השתתפויות - 91% הצלחה. כמו יוון, גם ארמניה פספסה רק גמר אחד. ב-11 השירים הקודמים ארמניה שרה תמיד באנגלית, שמונה פעמים באנגלית מלאה. והשנה, כנראה בהשפעת הניצחון המוחץ של פורטוגל, ארמניה תשיר לראשונה שיר בארמנית מלאה. החובבים קוראים לזה "שיר אתני מהמם", אני קורא לזה שיר מיושן בלי הרבה זכות קיום מחוץ לכותלי התחרות. ובכל זאת, עם סטטיסטיקה קשה להתווכח. סוכנויות ההימורים מאמינות בסיכוייו לעלות לגמר עם מקום שמיני בחצי. בגמר זה כבר סיפור אחר לגמרי, התרסקות אל המקום ה-23.

השיר של ארמניה

צ'כיה - Lie to Me - מיקולאס

גמר אחד בשש השתתפויות - 17% הצלחה. בהקשר של צ'כיה קשה לדבר על הצלחה, בכל זאת ההישג הטוב ביותר של הצ'כים הוא מקום 25 בגמר הבודד שאליו הגיעו. אבל השנה, כמו ישראל, נראה שהחליטו ללכת שם על כל הקופה ובמקום השירים המיושנים והמשעממים שנשלחו משם שנה אחרי שנה, הפעם החליטו לשלוח זמר צעיר עם מוזיקה שיותר מתאימה למה שקורה כאן בשנים האחרונות ונראה שהשנה הצ'כים ינצחו את הסטטיסטיקה ויגיעו להישג הטוב ביותר שלהם אי פעם, לא שזה קשה. גם בסוכנויות ההימורים מתלהבים: מקום שני בחצי הגמר ומקום שלישי בסיכויי הזכייה.

השיר של צ'כיה

בלגיה - A Matter of Time - סנק

חמישה גמרים מתוך 14 השתתפויות - 36% הצלחה. סטטיסטית, בלגיה בין המדינות הגרועות יותר בחצי הגמר הראשון במקום ה-14-17 כשבוחנים את מספר ההעפלות לגמר. אבל בשנים האחרונות המדינה הכושלת הפכה לאחד הממתקים היותר טעימים באירוויזיון עם שלוש העפלות לגמר, בשלושתם סיימה בטופ 10. אם אתם שואלים אותי, אין לי מושג מה אנשים מוצאים בשיר הזה שאני לא מצליח להחזיק בו מעמד עד סוף הפזמון הראשון. אבל בשנה כל כך גרועה קשה להאמין שהשיר הזה יישאר בחצי וגם סוכנויות ההימורים עפות על סנק ומדרגות אותה במקום הרביעי בסיכויים גם בחצי הגמר וגם בגמר.

השיר של בלגיה

בולגריה - Bones - אקווינוקס

שלושה גמרים מתוך שמונה השתתפויות - 38%. לכאורה, גם בולגריה לא אמורה להיות ברשימה הזאת, אבל בשלוש הפעמים שהבולגרים טעמו גמר הם סיימו בחמישייה הראשונה. בשנתיים האחרונות הם הגיעו למקומות הרביעי והשני, מה שיצר ציפייה והובלה בטבלאות ההימורים לפני פרסום השיר. השיר מאכזב ובשנים קודמות היה סיכוי סביר שהוא יועף כבר בחצי הגמר, אבל השנה מקומו בגמר מובטח. סוכנויות ההימורים הורידו את הדירוג אך הוא עדיין בצמרת: מקום שישי בחצי הגמר ומקום חמישי בסיכויי הזכייה.

השיר של בולגריה

אזעקת פלופים של חובבים

אסטוניה - La Forza - אלינה נצ'אייבה

חמישה גמרים מתוך 14 השתתפויות - 36% הצלחה. מהרגע שהשיר הזה מז'אנר הפופרה (פופ ואופרה) יצא - החובבים וסוכנויות ההימורים אימצו בחום. מקום שלישי בסיכויי העלייה לגמר, מקום שני בסיכויי הזכייה בגמר, והופעה קבועה בצמרת דירוגים אישיים של חובבים. בפועל מדובר בבופה של קלישאות. ממש כמו שישראלים אוהבים להעמיס אוכל על הצלחת בבופה - כך גם השיר הזה עמוס בקלישאות אירוויזיון וכשחשבתם שאין יותר מקום לעוד קלישאות - אז נוספות עוד ועוד. אסטוניה כבר מנוסה בפלופים. ב-2011 השיר שלה דורג בצמרת והתרסק למקום ה-24, ובשנה שעברה השיר שהיה אהוב כל כך על החובבים התפוגג בחצי הגמר. בשנה עם אפשרויות בחירה גרועות כל כך השיר הזה עלול למצוא את עצמו בגמר, וזה נורא.

השיר של אסטוניה

פינלנד - Monsters - שרה אלטו

שבעה גמרים מ-14 השתתפויות - 50% הצלחה. את הניצחון היחיד של פינלנד באירוויזיון הביאו לה המפלצות של לורדי וכשהשיר של שרה אלטו נחשף החובבים התלהבו: "שוב פינלנד תנצח עם המפלצות!". שרה אלטו השתתפה באקס פקטור בריטניה וסיימה שם במקום השני, כך שהציפיות היו גדולות ופינלנד הובילה את טבלאות ההימורים. אבל אחרי הקליפ המרשים הגיעה ההופעה החיה וההתרסקות הגיעה כמעט מיד. כעת פינלנד מתנדנדת במקום העשירי בסיכויי ההעפלה לגמר ומקום 14 בסיכויי הזכייה בגמר. אאוץ'.

השיר של פינלנד

קפריסין - Fuego - אלני פוריירה

שבעה גמרים מ-13 השתתפויות - 54%. אחרי הזכייה של פורטוגל, קפריסין הופכת למדינה הבאה בתור לזכות מבחינת ותק (נתעלם כאן ממלטה שלא השתתפה באופן סדיר עד 1991). 35 שירים שלחה קפריסין לאורך השנים והמקום החמישי היה הגבוה ביותר שאליו הגיעה, זה קרה שלוש פעמים והפעם האחרונה הייתה ב-2004. קפריסין הגיעה לגמר בשלוש השנים האחרונות אך בשלושתן סיימה בין ששת המקומות האחרונים. החובבים ברובם עפים על השיר, פופ אתני-פרחי מהסוג הטוב ביותר. בניגוד לאסטוניה, הפעם אני חושב שהשיר הזה חייב להיות בגמר ושם לסיים בעשירייה המובילה. סוכנויות ההימורים טוענות שמדובר בפלופ: מקום 13 בחצי הגמר (לא עולה לגמר), ומקום 24 בסיכויי הזכייה הכלליים.

השיר של קפריסין

אוי לאוזניים - נשארים בחצי

איסלנד - Our Choice - ארי אולפסון

שמונה גמרים מתוך 14 השתתפויות - 57% הצלחה. הסטטיסטיקה החיובית קצת מטעה כאן, מכיוון בשלוש השנים האחרונות המדינה שכל תושביה צופים באירוויזיון לא עלתה לגמר. השנה תהיה דומה עם סיכוי מצוין לעשות היסטוריה ובפעם הראשונה לסיים במקום האחרון בחצי הגמר. השיר הזה נחשב למיושן גם באירוויזיונים המשמימים של שנות ה-90 ולא ברור למה איסלנד מעוללת את זה לצופי התחרות. כמו האוזניים שלכם בתום האזנה לשיר הזה, גם סוכנויות ההימורים מדממות: מקום אחרון בחצי ובסיכויי הזכייה עם יחס הימורים מטורף של 500:1.

השיר של איסלנד

אירלנד - Together - ריאן או'שונסי

שבעה גמרים מ-14 השתתפויות - 50% הצלחה. אם פעם מבקשים מכם להסביר את האמרה הארמית "מאיגרא רמא לבירא עמיתקא" - חפשו בוויקיפידה את הערך "אירלנד באירוויזיון" והצביעו על טבלת ההשתתפויות של אירלנד. אירלנד מחזיקה בשיאים שקשה להאמין שיישברו עם שבע זכיות בתחרות, ארבע זכיות בחמש שנים, שלוש זכיות רצופות והזמר היחיד שזכה באירוויזיון פעמיים כזמר ופעם שלישית כיוצר. אבל בחמש השנים האחרונות מי שכונתה מלכת האירוויזיון הפכה לאחת המדינות הגרועות ביותר עם ארבעה כישלונות רצופים כבר בחצי הגמר ומקום אחרון בגמר ב-2013. השנה אירלנד תמשיך בקו הזה ותיכשל כבר בחצי הגמר עם כדור השינה הטבעי הזה. מקום 17 בסוכנויות בחצי הגמר, מקום 30 בסיכויי הזכייה, גם המהמרים יופתעו מהעפלה לגמר.

השיר של אירלנד

אלבניה - Mall - אאוגנט בושפפה

שבעה גמרים מ-14 השתתפויות - 50% הצלחה. אחרי שלמדתם מהו פלופ חובבים וזיקוקות, הגיעה הזמן למילה חדשה: אלבניזציה. קחו שיר שניצח בקדם המקומי ושנו לו את הצורה עד שאין שום דמיון בין המקור למה שהאירוויזיון מקבל. בארבע השנים האחרונות האלבניזציה כללה קיצור שירים ותרגומם לאנגלית מביכה. בחמש השנים האחרונות אלבניה הגיעה לגמר רק פעם אחת כדי להתרסק בו אל המקום ה-17. אחרי רצף של שירים בביצוע נשים צווחניות באנגלית, אלבניה מנסה משהו אחר ושומרת על השפה המקומית לראשונה מ-2013. זה לא יעזור לה והיא תישאר בחצי הגמר. הסוכנויות מדרגות אותה במקום ה-34 בסיכויי הזכייה ובמקום הלפני אחרון בחצי הגמר.

השיר של אלבניה

ליטא - When We're Old - אייווה זאסימאוסקייטה

שמונה גמרים מ-14 השתתפויות - 57% הצלחה. במילה אחת: פיהוק. בתרגום חופשי השיר נקרא "כשנזדקן" ועד סופו תרגישו שאכן הזדקנתם. רק נקווה שהשיר לא ישובץ לפני נטע, כי אף צופה לא יישאר ער. מקום 27 בסיכויי הזכייה בסוכנויות, מקום 12 בסיכויי ההעפלה לגמר.

השיר של ליטא

מקדוניה - Lost and Found - איי קיו

חמישה גמרים מ-14 השתתפויות - 36% הצלחה. מאז הפיצול לשני חצאי גמר מקדוניה העפילה לגמר פעם אחת בלבד. בחמש השנים האחרונות היא נשארה בחצי הגמר, והסלט הזה שנקרא "שיר" צפוי לאותו גורל. מקום 14 בחצי הגמר על פי סוכנויות ההימורים, מקום 28 מבין כל 43 השירים.

השיר של מקדוניה

המתנדנדות

בלרוס - Forever - אלכסייב

חמישה גמרים מ-14 השתתפויות - 36% הצלחה. שיר די משעמם שיכול להשתחל לעשירייה במקרה של הופעה טובה. מקום 11 בסיכויי ההעפלה לגמר בסוכנויות ההימורים, מקום 12 בסיכויי הזכייה. ואם אתם מזמזמים את השיר הזה בשמיעה ראשונה ושואלים את עצמכם "איפה שמעתי את זה כבר", אז גלי עטרי שרה את זה קודם.

השיר של בלרוס

אוסטריה - Nobody But You - סזאר סמפסון

שישה גמרים מתשע השתתפויות - 67% הצלחה. אחרי שהיה זמר הליווי של בולגריה בשנתיים האחרונות, סזאר רוצה להיות גרסה מוצלחת יותר של אימרי זיו ולהביא את אוסטריה אל מעלה הטבלה. שיר כל כך גנרי יכול לעשות את זה בשנה שכזו אבל התחרות על מקום פנוי תהיה לו קשה. מקום 18 בסוכנויות ההימורים בסיכויי הזכייה, מקום שביעי בחצי הגמר.

השיר של אוסטריה

קרואטיה - Crazy - פרנקה

שבעה גמרים מ-12 השתתפויות - 58% הצלחה. החובבים ביקשו שיר בלקני והתאכזבו לקבל עוד שיר העצמה נשית. בכל שנה אחרת הייתי אומר שהשיר הזה ייקבר במעמקי החצי, בשנה כמו השנה זה עלול להפתיע עם העפלה לגמר רק כדי להתרסק שם. מקום 15 בסוכנויות ההימורים בחצי הגמר, מקום 32 בסיכויי הזכייה.

השיר של קרואטיה

שוויץ - Stones - זיבז

ארבעה גמרים מ-14 השתתפויות - 29% הצלחה. המדינה שאירחה את האירוויזיון הראשון, המדינה שהביאה את הזוכה הראשונה, המדינה שהכירה לעולם את סלין דיון. וזהו, אלו הדברים היחידים הטובים שאני יכול להגיד בהקשר של השיר הזה. מקום 16 בחצי הגמר לפי סוכנויות ההימורים ומקום 42 בסיכויי הזכייה הכלליים. אז למה בכל זאת במתנדנדות? שמעתי יותר מדי פעמים על השיר הזה את הביטוי "לא רע".

השיר של שוויץ

seperator

אז מי תהיינה עשר העולות לגמר והאם נטע ברזילי תהיה אחת מהן? אם יש משהו שלמדתי בחיים, זה לא להמר על העולות לפני תחילת החזרות, אך על פניו נראה שאפשר בזהירות למקם את ישראל תחת "העולות הבטוחות". חצי הגמר הראשון ישודר בכאן 11 בטלוויזיה, ברדיו ובדיגיטל ביום שלישי 8 במאי החל מ-22:00. עד חצות נדע עד כמה הסוכנויות וההייפ העולמי סביב השיר צדקו. אנחנו נקרקר עם נטע כל השבוע מליסבון כאן בוואלה! תרבות. חצי הגמר השני ייערך ביום חמישי 10 במאי והגמר במוצ"ש 12 במאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully